Zeevrachtenmarkt: Daling komt tot staan

De daling van de huren voor de handysizers lijkt te zijn gestopt op een niveau van iets onder $ 5000 per dag. Meer ladingaanbod in Australië met bestemming Zuidoost-Azië was de voornaamste steun. In het Verre Oosten kwam ook meer staal en kunstmest op de markt.

Zeevrachtenmarkt: Daling komt tot staan

Na het dieptepunt in maart is sprake van enige verbetering van de droge-ladingmarkt, maar een blijvend verwacht de Deutsche Bank niet voor 2019. Dit terwijl in het eerste kwartaal van dit jaar een recordaantal schepen, 145, met een gezamenlijke capaciteit van rond 12 miljoen ton, naar de slopers gingen. Dat is 1,5% van de droge-ladingvloot en er komen momenteel praktisch geen nieuwe droge-bulkschepen in de vaart. Maar als er dan 30 Valemax bulkcarriers met een draagvermogen van 400.000 dwt per stuk worden besteld door de Chinese rederijen Cosco Group en China Merchant Group en ICBC Financial Leasing, dan neemt de capaciteit van de droge-bulkvloot nog steeds niet af. De een z’n dood is de ander z’n brood.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Daling komt tot staan | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Daling komt tot staan

De daling van de huren voor de handysizers lijkt te zijn gestopt op een niveau van iets onder $ 5000 per dag. Meer ladingaanbod in Australië met bestemming Zuidoost-Azië was de voornaamste steun. In het Verre Oosten kwam ook meer staal en kunstmest op de markt.

Zeevrachtenmarkt: Daling komt tot staan

Na het dieptepunt in maart is sprake van enige verbetering van de droge-ladingmarkt, maar een blijvend verwacht de Deutsche Bank niet voor 2019. Dit terwijl in het eerste kwartaal van dit jaar een recordaantal schepen, 145, met een gezamenlijke capaciteit van rond 12 miljoen ton, naar de slopers gingen. Dat is 1,5% van de droge-ladingvloot en er komen momenteel praktisch geen nieuwe droge-bulkschepen in de vaart. Maar als er dan 30 Valemax bulkcarriers met een draagvermogen van 400.000 dwt per stuk worden besteld door de Chinese rederijen Cosco Group en China Merchant Group en ICBC Financial Leasing, dan neemt de capaciteit van de droge-bulkvloot nog steeds niet af. De een z’n dood is de ander z’n brood.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer