Open brief aan Shell: ‘Binnentankvaart kan momenteel geen nieuwe tonnage aan’

Tankvaartondernemer Hens van Buren (Bugro BV, mts Hanna) uit Groot-Ammers maakt zich ernstig zorgen over de in zijn ogen marktverstorende nieuwbouwplannen van oliemaatschappij Shell. In onderstaande open brief aan president-directeur drs. D. A. Benschop doet hij een oproep geen nieuwe tonnage toe te voegen aan de markt, die momenteel wordt gekenmerkt door structurele overcapaciteit.

  • Open brief aan de directie van Shell

Door Hens van Buren, Bugro BV / mts Hanna
Geachte heer Benschop,

De afgelopen maanden gonsde het van de geruchten dat Shell 40 nieuwe binnenvaarttankers in de markt gaat zetten, aangedreven op LNG. Intussen is duidelijk geworden dat het geen geruchten betreft, maar dat Shell inderdaad voornemens is 40 nieuwe binnenvaarttankers toe te voegen aan de markt, volgens welingelichte kringen.

Echter, deze schijnen uiteindelijk op de markt te komen door ze met achtergestelde leningen, via bevrachters te laten financieren en exploiteren, zo blijkt uit onze informele informatiestroom. De plannen liggen op dit moment bij circa vijf bevrachters op tafel, zo vernemen wij.

Zoals u ongetwijfeld weet, betreft het hier een capaciteitsuitbreiding van circa 100.000 ton, welke de markt ernstig zal verstoren. Op dit moment wordt er al ver beneden kostprijs gevaren. Shell profiteert hier zelf ook van. Momenteel laat Shell, met via bevrachters als timecharter ingehuurde tankers, circa 20% beneden kostprijs vervoeren. Daar komt bij, dat Shell inmiddels deze schepen ook aan derden doorbevracht en zodoende de markt nog verder onder druk zet. Bevrachters, die schepen als timecharter verhuren aan Shell, worden door deze zelfde timecharters, beconcurreerd op de spotmarkt.

De tankvaartvloot is, door verandering van wetgeving en vraag vanuit de markt, de laatste 15 jaar geheel vernieuwd en dubbelwandig gemaakt, waarbij er voor honderden miljoenen is geïnvesteerd. Er is tevens een flinke inhaalslag gemaakt, wat de milieubelasting betreft.

Helaas is er teveel capaciteit op de markt, onder meer ontstaan door overfinanciering door allerlei partijen. Bovendien zal de vraag naar scheepsruimte, door veranderingen in de wereldmarkt, eerder af-, dan toenemen. Deze order van Shell, zal door de significante capaciteitsuitbreiding die dit teweeg brengt, een financiële dolksteek in de rug van de tankvaartbranche zijn. De tankvaartbranche is de laatste drie jaar geconfronteerd met een kapitaalsvernietiging van circa 20%. We vrezen voor nog meer kapitaalsvernietiging wanneer Shell deze order zal doorzetten. We denken dat de branche dit niet aankan, met alle financiële gevolgen van dien. Tevens zal de veiligheid, door geldgebrek bij veel ondernemers, in het geding raken. Niets verdienen, maar geld moeten toeleggen, zal resulteren in bezuinigingen op zaken, welke niet bevorderlijk zijn voor de veiligheid van de tankvaartbranche.

Het gros van de timecharter-schepen die Shell op dit moment inhuurt, vaart nu al onderbemand. We denken dat dit niet past bij het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) waar Shell voor staat. Hoe duurzaam is zo’n vlootuitbreiding dan uiteindelijk, wanneer men bovenstaande in ogenschouw neemt? Is Shell zich bewust van de marktverstoring die deze order met zich meebrengt? Het is onwenselijk om de bestaande vloot, die voor circa 20-30% is afgeschreven, weg te zetten als overbodig, terwijl ze aan alle laatste wettelijke eisen voldoet. Wanneer Shell LNG in de markt wil zetten, is dit wellicht ook te realiseren door de bestaande timecharter-tankers om te bouwen naar LNG. Tevens is het dan, in het kader van MVO, wenselijk de eventuele tonnen die Shell wil toevoegen aan de markt te compenseren door bestaande tonnage uit de markt te nemen. Zoals u ongetwijfeld ook weet, is het varen op LNG, niet voor iedereen rendabel. Pas vanaf circa 5000 draaiuren kan LNG rendabel zijn, mits de dieselprijs niet te laag is. Daarbij komt, dat circa 70% van de tankvaartvloot, door het beperkte vaargebied (ARA-gebied), aan hooguit 2000 draaiuren op jaarbasis komt. Ook de vervuiling door giftig methaanslip wordt onderschat.

Als Shell zich wil inzetten voor het beperken van milieubelastend transport, is het promoten van GTL diesel én het ombouwen van schepen naar LNG, een meer verantwoorde manier van ondernemen en tevens wenselijker dan het toevoegen van nog meer tonnage aan een reeds verziekte tankvaartmarkt!

Ons verzoek aan u is, het voornemen van Shell om 40 nieuwe binnenvaarttankers op deze wijze in de markt te zetten, te herzien op basis van de onvermijdelijke gevolgen voor de sector. Hopelijk bent u bereid andere mogelijkheden te onderzoeken, wellicht in samenspraak met de brancheorganisaties, om de bestaande vloot te verduurzamen. Onze sector is zich meer en meer bewust van de noodzaak tot verduurzaming. Een incentive vanuit Shell om de bestaande vloot aan de toekomstige emissie-eisen te kunnen laten voldoen, is wenselijker dan een nog grotere concurrentieslag in deze conjunctuurgevoelige branche.

In afwachting van uw reactie,
Hoogachtend,
H. van Buren

 

Open brief aan Shell: ‘Binnentankvaart kan momenteel geen nieuwe tonnage aan’ | Schuttevaer.nl

Open brief aan Shell: ‘Binnentankvaart kan momenteel geen nieuwe tonnage aan’

Tankvaartondernemer Hens van Buren (Bugro BV, mts Hanna) uit Groot-Ammers maakt zich ernstig zorgen over de in zijn ogen marktverstorende nieuwbouwplannen van oliemaatschappij Shell. In onderstaande open brief aan president-directeur drs. D. A. Benschop doet hij een oproep geen nieuwe tonnage toe te voegen aan de markt, die momenteel wordt gekenmerkt door structurele overcapaciteit.

  • Open brief aan de directie van Shell

Door Hens van Buren, Bugro BV / mts Hanna
Geachte heer Benschop,

De afgelopen maanden gonsde het van de geruchten dat Shell 40 nieuwe binnenvaarttankers in de markt gaat zetten, aangedreven op LNG. Intussen is duidelijk geworden dat het geen geruchten betreft, maar dat Shell inderdaad voornemens is 40 nieuwe binnenvaarttankers toe te voegen aan de markt, volgens welingelichte kringen.

Echter, deze schijnen uiteindelijk op de markt te komen door ze met achtergestelde leningen, via bevrachters te laten financieren en exploiteren, zo blijkt uit onze informele informatiestroom. De plannen liggen op dit moment bij circa vijf bevrachters op tafel, zo vernemen wij.

Zoals u ongetwijfeld weet, betreft het hier een capaciteitsuitbreiding van circa 100.000 ton, welke de markt ernstig zal verstoren. Op dit moment wordt er al ver beneden kostprijs gevaren. Shell profiteert hier zelf ook van. Momenteel laat Shell, met via bevrachters als timecharter ingehuurde tankers, circa 20% beneden kostprijs vervoeren. Daar komt bij, dat Shell inmiddels deze schepen ook aan derden doorbevracht en zodoende de markt nog verder onder druk zet. Bevrachters, die schepen als timecharter verhuren aan Shell, worden door deze zelfde timecharters, beconcurreerd op de spotmarkt.

De tankvaartvloot is, door verandering van wetgeving en vraag vanuit de markt, de laatste 15 jaar geheel vernieuwd en dubbelwandig gemaakt, waarbij er voor honderden miljoenen is geïnvesteerd. Er is tevens een flinke inhaalslag gemaakt, wat de milieubelasting betreft.

Helaas is er teveel capaciteit op de markt, onder meer ontstaan door overfinanciering door allerlei partijen. Bovendien zal de vraag naar scheepsruimte, door veranderingen in de wereldmarkt, eerder af-, dan toenemen. Deze order van Shell, zal door de significante capaciteitsuitbreiding die dit teweeg brengt, een financiële dolksteek in de rug van de tankvaartbranche zijn. De tankvaartbranche is de laatste drie jaar geconfronteerd met een kapitaalsvernietiging van circa 20%. We vrezen voor nog meer kapitaalsvernietiging wanneer Shell deze order zal doorzetten. We denken dat de branche dit niet aankan, met alle financiële gevolgen van dien. Tevens zal de veiligheid, door geldgebrek bij veel ondernemers, in het geding raken. Niets verdienen, maar geld moeten toeleggen, zal resulteren in bezuinigingen op zaken, welke niet bevorderlijk zijn voor de veiligheid van de tankvaartbranche.

Het gros van de timecharter-schepen die Shell op dit moment inhuurt, vaart nu al onderbemand. We denken dat dit niet past bij het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) waar Shell voor staat. Hoe duurzaam is zo’n vlootuitbreiding dan uiteindelijk, wanneer men bovenstaande in ogenschouw neemt? Is Shell zich bewust van de marktverstoring die deze order met zich meebrengt? Het is onwenselijk om de bestaande vloot, die voor circa 20-30% is afgeschreven, weg te zetten als overbodig, terwijl ze aan alle laatste wettelijke eisen voldoet. Wanneer Shell LNG in de markt wil zetten, is dit wellicht ook te realiseren door de bestaande timecharter-tankers om te bouwen naar LNG. Tevens is het dan, in het kader van MVO, wenselijk de eventuele tonnen die Shell wil toevoegen aan de markt te compenseren door bestaande tonnage uit de markt te nemen. Zoals u ongetwijfeld ook weet, is het varen op LNG, niet voor iedereen rendabel. Pas vanaf circa 5000 draaiuren kan LNG rendabel zijn, mits de dieselprijs niet te laag is. Daarbij komt, dat circa 70% van de tankvaartvloot, door het beperkte vaargebied (ARA-gebied), aan hooguit 2000 draaiuren op jaarbasis komt. Ook de vervuiling door giftig methaanslip wordt onderschat.

Als Shell zich wil inzetten voor het beperken van milieubelastend transport, is het promoten van GTL diesel én het ombouwen van schepen naar LNG, een meer verantwoorde manier van ondernemen en tevens wenselijker dan het toevoegen van nog meer tonnage aan een reeds verziekte tankvaartmarkt!

Ons verzoek aan u is, het voornemen van Shell om 40 nieuwe binnenvaarttankers op deze wijze in de markt te zetten, te herzien op basis van de onvermijdelijke gevolgen voor de sector. Hopelijk bent u bereid andere mogelijkheden te onderzoeken, wellicht in samenspraak met de brancheorganisaties, om de bestaande vloot te verduurzamen. Onze sector is zich meer en meer bewust van de noodzaak tot verduurzaming. Een incentive vanuit Shell om de bestaande vloot aan de toekomstige emissie-eisen te kunnen laten voldoen, is wenselijker dan een nog grotere concurrentieslag in deze conjunctuurgevoelige branche.

In afwachting van uw reactie,
Hoogachtend,
H. van Buren