Zeevrachtindex BDI naar laagste niveau

De scherpe val van de zeevrachtindicator Baltic Dry Index (BDI) – dit jaar al met 29,2% naar 554 punten op 10 februari – wordt veroorzaakt door een overcapaciteit aan droge bulkers. Niet door een terugval in de economie. ‘Zo laag was de index niet sinds 1986′, meldt de Schuttevaer-rubriek ‘Zeevrachtenmarkt’ deze week.

Zeevrachtindex BDI naar laagste niveau

‘Vervelend voor zeerederijen, maar goed voor de wereldeconomie’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtindex BDI naar laagste niveau | Schuttevaer.nl

Zeevrachtindex BDI naar laagste niveau

De scherpe val van de zeevrachtindicator Baltic Dry Index (BDI) – dit jaar al met 29,2% naar 554 punten op 10 februari – wordt veroorzaakt door een overcapaciteit aan droge bulkers. Niet door een terugval in de economie. ‘Zo laag was de index niet sinds 1986′, meldt de Schuttevaer-rubriek ‘Zeevrachtenmarkt’ deze week.

Zeevrachtindex BDI naar laagste niveau
  • ‘Vervelend voor zeerederijen, maar goed voor de wereldeconomie’
  • Markt van slag door mega-ertscarriers

Door Dirk van der Meulen
Chinese werven met staatssteun blijven capaciteit toevoegen voor de Chinese staatsrederijen, die er wel mee varen, ongeacht de marktomstandigheden. De indexontwikkeling kan volgens Zeevrachtenmarkt gedeeltelijk worden verklaard door de viering van het Chinese Nieuwjaar. Dan komt het economische leven in China en sommige andere landen in Azië gedeeltelijk tot stilstand. ‘Maar de grote boosdoener is de overcapaciteit.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer