De bunkermarkt is wereldwijd in rep en roer. OW Bunker had een aandeel van 7% op de wereldmarkt en voorzag ook in Rotterdam en elders in Europa zeeschepen van brandstof.
Olietoeleverancier Tankoil Marine Services (TMS) wordt volgens het Deense maritieme medium ShippingWatch gezien als belangrijkste factor die de ondergang van OW Bunker heeft bespoedigd. Het bedrijf was door een medewerker van dochter Dynamic Oil Trading (DOT), in ruil voor een snelle winst, met ‘credit sleeving’ financieel geholpen bij het afsluiten van grote inkooptransacties. Maar woensdag 5 november stopte TMS plotseling de fysieke levering van stookolie. Juist op dat moment deden in het OW Bunker-hoofdkwartier in Nørresundby directie en bankiers nog een wanhopige poging het bedrijf te redden.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?