Voor de panamaxen blijft de markt moeilijk. De Twin Dragon (69.073 dwt, 1994) werd gecharterd voor een reis van Indonesië naar China voor $ 6000 per dag plus een ballastbonus van $ 55.000. Geruime tijd werd voor reizen vanaf de oostkust van Zuid-Amerika voor de panamaxen betere vrachten betaald, maar daar komt langzamerhand ook een einde aan. De Balthazar (72.861 dwt, 1997) werd gecharterd voor een reis van de oostkust van Zuid-Amerika naar Singapore/Japan voor $ 12.500 per dag plus een ballastbonus van $ 225.000.
Voor de supramaxen is de markt niet veel beter dan voor de panamaxen. Ook voor de supramaxen liggen de charterhuren veelal onder $ 10.000 per dag.
Op de routes Azië-Europa en Noord-Afrika stegen de volumes, op de routes Europa-Azië stegen de volumes eveneens, maar was de stijging geringer. De grotere export van China is vooral te danken aan het beginnend herstel van de economie in Europa. Ook de in- en uitvoer van Indonesië steeg flink. Het aantal opgelegde containerschepen nam de eerste drie maanden van dit jaar flink af, waarna het aantal opgelegde schepen stabiel bleef. Waarschijnlijk is het mede door het lagere aantal opgelegde schepen dat de charterhuren laag blijven. De Katharina S (3108 teu, 2001) werd voor drie tot zes maanden gecharterd voor $ 7500 per dag, de Akari (1005 teu, 1999) werd voor drie tot vijf maanden gecharterd voor $ 6750 per dag.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?