‘Europees sloopgeld komt vrij’

Binnenvaartschippers kunnen snel aanspraak maken op de pot van ongeveer 35 miljoen euro uit het zogeheten Europese Reservefonds voor de binnenvaart. Dat zegt CDA Europarlementariër Corien Wortmann.

Wortmann zegt hiervoor steun te hebben gekregen van de Transportcommissie van het Europees Parlement. ‘Zo kan het geld dat al jaren op de plank ligt eindelijk worden besteed, bijvoorbeeld voor de noodzakelijke aanpassing van motoren. We geven de Europese Commissie opdracht op zoek te gaan naar cofinanciering uit Europese fondsen, want 35 miljoen is niet genoeg’, aldus Wortmann.

Volgens Wortmann verhinderde zij dat Sociaal-Democraten en Groenen het fonds vooral zouden bestemmen voor andere doelen dan de binnenvaart. Ook heeft zij als rapporteur het mandaat gekregen direct te beginnen met de onderhandelingen met de Raad van Ministers. Ze hoopt nog voor de Europese verkiezingen in mei tot een akkoord te komen.

Het geld werd in de jaren ’90 opgebracht door de binnenvaart in het kader van de Sloop- en oud-voor-nieuwregeliing, die destijds een einde moest maken aan de overcapaciteit. Na beëindiging van de regeling bleef geld over. Het werd geoormerkt om te worden ingezet bij een nieuwe structurele crisis. De huidige crisis is echter tot dusver niet als zodanig erkend door Europa. 

Een ander rapport van Wortmann, over de harmonisering van technische voorschriften voor binnenvaartschepen in Europa, kreeg eveneens brede steun. Naast harmonisering van de verschillende technische voorschriften in Europa moet de Europese Commissie vooral ook beter gaan samenwerken met de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Dit is volgens Wortmann efficiënter en bespaart veel kosten. (PN)

 

‘Europees sloopgeld komt vrij’ | Schuttevaer.nl

‘Europees sloopgeld komt vrij’

Binnenvaartschippers kunnen snel aanspraak maken op de pot van ongeveer 35 miljoen euro uit het zogeheten Europese Reservefonds voor de binnenvaart. Dat zegt CDA Europarlementariër Corien Wortmann.

Wortmann zegt hiervoor steun te hebben gekregen van de Transportcommissie van het Europees Parlement. ‘Zo kan het geld dat al jaren op de plank ligt eindelijk worden besteed, bijvoorbeeld voor de noodzakelijke aanpassing van motoren. We geven de Europese Commissie opdracht op zoek te gaan naar cofinanciering uit Europese fondsen, want 35 miljoen is niet genoeg’, aldus Wortmann.

Volgens Wortmann verhinderde zij dat Sociaal-Democraten en Groenen het fonds vooral zouden bestemmen voor andere doelen dan de binnenvaart. Ook heeft zij als rapporteur het mandaat gekregen direct te beginnen met de onderhandelingen met de Raad van Ministers. Ze hoopt nog voor de Europese verkiezingen in mei tot een akkoord te komen.

Het geld werd in de jaren ’90 opgebracht door de binnenvaart in het kader van de Sloop- en oud-voor-nieuwregeliing, die destijds een einde moest maken aan de overcapaciteit. Na beëindiging van de regeling bleef geld over. Het werd geoormerkt om te worden ingezet bij een nieuwe structurele crisis. De huidige crisis is echter tot dusver niet als zodanig erkend door Europa. 

Een ander rapport van Wortmann, over de harmonisering van technische voorschriften voor binnenvaartschepen in Europa, kreeg eveneens brede steun. Naast harmonisering van de verschillende technische voorschriften in Europa moet de Europese Commissie vooral ook beter gaan samenwerken met de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Dit is volgens Wortmann efficiënter en bespaart veel kosten. (PN)