Mansveld zegt Doeksen-concurrent de wacht aan, EVT geeft niet op

Veerdienstexploitant EVT mag geen gebruik meer maken van de Rijksaanleginrichtingen in Harlingen en op de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft de huur- en medegebruikcontracten per 1 februari 2014 opgezegd om de continuïteit van de publieke dienstverlening door rederij Doeksen/TSM overeind te houden. EVT geeft niet op, spreekt van ‘een vreemde gang van zaken’ en kondigt juridisch verzet aan.

Mansveld zegt EVT de wacht aan

‘Dit is voor mij een ingrijpend besluit geweest’, aldus Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer. Nu zij haar besluit heeft genomen, zal Doeksen/TSM de huidige winterdienstregeling volledig handhaven, ook al leidt dit op korte termijn nog steeds tot verliezen voor de rederij. ‘Het is voor mij en de gemeentebesturen van groot belang dat op deze wijze wordt voorkomen dat er een versoberde winterdienstregeling wordt ingevoerd. Die zou ingrijpende maatschappelijke gevolgen hebben en tot maatschappelijke onrust op de eilanden leiden.’

EVT legt zich niet bij de beslissing van de staatssecretaris neer. ‘Maakt u zich geen zorgen: dit heeft géén invloed op uw bestaande boekingen voor dit jaar’, schrijft de veerdienstexploitant op de eigen website. ‘Deze vreemde gang van zaken kan natuurlijk helemaal niet en is in strijd met het recht. We zullen ons hier op zeer korte termijn tegen verzetten.’

Rederij Doeksen had in september al maatregelen aangekondigd om de situatei van ‘zwaar weer’ het hoofd te bieden: ‘Door het afromen van winsten in de zomermaanden door de concurrent, is de rederij gedwongen onrendabele afvaarten vanaf 1 november te schrappen, omdat ze onbetaalbaar zijn geworden. Het gevolg daarvan is dat er arbeidsplaatsen verloren gaan.’ In eerste instantie zou de rederij afscheid nemen van tijdelijke krachten en oproepkrachten.

Concessiestelsel

Sinds 2009 geldt er een concessiestelsel voor de veerverbindingen van het vasteland met Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog, waarbij de continuïteit wordt geborgd met behulp van exclusieve concessies. Eerder werd een beperkte mate van medegebruik toegestaan. TSM gaf een paar maanden geleden aan in grote financiële en continuïteitsproblemen te komen, die rechtstreeks worden veroorzaakt door het medegebruik door EVT. Dat is bevestigd door een extern financieel onderzoek in opdracht van de staatssecretaris.

‘Het is gebleken dat de markt te dun is voor twee partijen op deze route, wanneer ook onrendabele publieke diensten moeten worden uitgevoerd’, schrijft Mansveld. ‘Het is nooit de bedoeling geweest dat het medegebruik de openbare diensten zou kunnen uithollen. En daar is nu dus wel sprake van.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Mansveld zegt Doeksen-concurrent de wacht aan, EVT geeft niet op | Schuttevaer.nl

Mansveld zegt Doeksen-concurrent de wacht aan, EVT geeft niet op

Veerdienstexploitant EVT mag geen gebruik meer maken van de Rijksaanleginrichtingen in Harlingen en op de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft de huur- en medegebruikcontracten per 1 februari 2014 opgezegd om de continuïteit van de publieke dienstverlening door rederij Doeksen/TSM overeind te houden. EVT geeft niet op, spreekt van ‘een vreemde gang van zaken’ en kondigt juridisch verzet aan.

Mansveld zegt EVT de wacht aan

‘Dit is voor mij een ingrijpend besluit geweest’, aldus Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer. Nu zij haar besluit heeft genomen, zal Doeksen/TSM de huidige winterdienstregeling volledig handhaven, ook al leidt dit op korte termijn nog steeds tot verliezen voor de rederij. ‘Het is voor mij en de gemeentebesturen van groot belang dat op deze wijze wordt voorkomen dat er een versoberde winterdienstregeling wordt ingevoerd. Die zou ingrijpende maatschappelijke gevolgen hebben en tot maatschappelijke onrust op de eilanden leiden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer