Dieptepunt nog niet bereikt in zand- en grindvaart

Het vervoer van zand en grind zakt de komende tijd nog verder in. Dat verwacht woordvoerder Kees van Putten van de Nederlandse Vereniging van Leveranciers van Bouwgrondstoffen (NVLB) in Hoofddorp. ‘Het dal is nog niet bereikt.’ Het verbruik in Nederland van zand en grind is sinds 2008 ruim 25% gedaald naar 34 miljoen ton. Hoofdoorzaak is de stilliggende huizenmarkt.

Grafiek NVLB

En dan gaat het niet alleen om bouwbeton en stenen, maar ook om het bouwrijp maken van grond en de aanleg van wegen en andere voorzieningen voor nieuwbouwwijken. Van Putten verwacht niet dat die markt zich voor 2018 zal herstellen. Hij voorziet bovendien een afnemende vraag naar asfalt. ‘Die was tot nu toe redelijk stabiel. Maar de bezuinigingstaakstellingen van de gemeenten zullen leiden tot uitstel van onderhoud aan wegen en het schrappen van aanlegplannen.’ De asfaltproductie  is goed voor ruim 30% van de totale bouwgrondstoffenmarkt. Als dit segment inzakt, zullen de vervoerde volumes opnieuw aanzienlijk dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dieptepunt nog niet bereikt in zand- en grindvaart | Schuttevaer.nl

Dieptepunt nog niet bereikt in zand- en grindvaart

Het vervoer van zand en grind zakt de komende tijd nog verder in. Dat verwacht woordvoerder Kees van Putten van de Nederlandse Vereniging van Leveranciers van Bouwgrondstoffen (NVLB) in Hoofddorp. ‘Het dal is nog niet bereikt.’ Het verbruik in Nederland van zand en grind is sinds 2008 ruim 25% gedaald naar 34 miljoen ton. Hoofdoorzaak is de stilliggende huizenmarkt.

Grafiek NVLB

En dan gaat het niet alleen om bouwbeton en stenen, maar ook om het bouwrijp maken van grond en de aanleg van wegen en andere voorzieningen voor nieuwbouwwijken. Van Putten verwacht niet dat die markt zich voor 2018 zal herstellen. Hij voorziet bovendien een afnemende vraag naar asfalt. ‘Die was tot nu toe redelijk stabiel. Maar de bezuinigingstaakstellingen van de gemeenten zullen leiden tot uitstel van onderhoud aan wegen en het schrappen van aanlegplannen.’ De asfaltproductie  is goed voor ruim 30% van de totale bouwgrondstoffenmarkt. Als dit segment inzakt, zullen de vervoerde volumes opnieuw aanzienlijk dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer