Omzet makelaars binnenvaart daalt 80%

De omzetten van scheepsmakelaars zijn sinds 2008 met zo’n 80% gedaald. De handel in schepen ligt volkomen op z´n gat. Een aantal makelaars is gestopt. Anderen combineren het makelaarswerk nu met andere activiteiten. De vrachtprijzen zijn te laag om in een schip te investeren. De problemen zitten niet alleen bij de grote schepen. Schuttevaer-redacteur Hans Heynen maakt een rondje langs de kantoren.

Omzet makelaars daalt 80%

Chirurgische capaciteitsingreep kan markt vlottrekken

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Omzet makelaars binnenvaart daalt 80% | Schuttevaer.nl

Omzet makelaars binnenvaart daalt 80%

De omzetten van scheepsmakelaars zijn sinds 2008 met zo’n 80% gedaald. De handel in schepen ligt volkomen op z´n gat. Een aantal makelaars is gestopt. Anderen combineren het makelaarswerk nu met andere activiteiten. De vrachtprijzen zijn te laag om in een schip te investeren. De problemen zitten niet alleen bij de grote schepen. Schuttevaer-redacteur Hans Heynen maakt een rondje langs de kantoren.

Omzet makelaars daalt 80%
  • Chirurgische capaciteitsingreep kan markt vlottrekken
  • ‘Mensen kunnen niet meer met pensioen’

Door Hans Heynen
‘Het is gelukkig geen arbeidsintensieve bedrijfstak, dus we redden het wel’, zegt algemeen directeur Chris Kornet van Concordia Shipping. ‘De omzet die we uit makelaarsactiviteiten halen is nu zo’n 20% van wat het voor de crisis was. De vrachtprijzen zijn te laag om in een schip te investeren. Banken verstrekken er vrijwel geen financieringen voor.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer