500 schippers naar Brussel

De actiedag op 11 april in Brussel gaat door. De binnenvaartorganisaties Ons Recht, La Glissoire en de ASV bereikten eind deze week het door hunzelf gestelde minimum van 500 aanmeldingen van Europese schippers. Ze willen vooral dat het tot de politiek doordringt dat veel ondernemers het water aan de lippen staat.

Om 11 uur wordt verzameld op het Luxemburgplein voor het Europees Parlement (station Luxembourg). De bijeenkomst duurt tot 15 uur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Als iemand het crisisplan opgesteld door ASV,OR/ND en La Glissoire nog niet gelezen of gezien heeft en toch van mening is dat er een minimumkostprijs vastgesteld moet worden (binnen de Europese wetgeving) per type schip, kan altijd een mailtje sturen naar sec@onsrecht.org wij zullen U graag dit plan doorsturen.
    Dan nog een vraagje, wie op deze wereld kan tegen een verbod om onder de kostprijs te vervoeren zijn voor allen transportmodus? Als U er niet tegen bent waar wacht u nog op om naar Brussel te komen?

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Laten we even voorop stellen, dat ik niet echt –tegen naar Brussel gaan– ben.
    Dat ik ook de SI eisen belachelijk vind en schijn veiligheid is .
    Waar het mij om gaat: wat is de kans, dat je wat bereikt in Brussel, zoja wanneer ga ik dat merken in de portemonnee .
    .
    De emotie moet uit de binnenvaart, de wereld veranderd. Alle schepen kunnen niet 100 jaar meegaan.
    Ik zou veel liever energie steken, zodat de vrachtprijzen sterk stijgen. Want al win je het in Brussel, is de vrachtprijs niet gelijk 25% omhoog. maar werk je samen met 250 schepen. Dan kan je binnen het jaar, je omzet sterk laten stijgen. En dan kan ik over meerder jaren, veel uitgeven aan aanpassingen aan mijn schip.

    Ik geef de schippers advies Beredeneer je kansen. Kijk er naar met een calculator en niet met emotie.

    Ik wil niemand de schuld geven, gewoon kijken met een andere insteek. En heb waardering voor jullie inzet.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • @ van Maren

    En met dat soort opmerkingen zijn al jarenlang de schippers op het verkeerde been gezet. Het zou allemaal wel meevallen, als je een goed doorgerepareerd schip hebt is er niets aan de hand etc. Maar de feiten wijzen anders uit. En die feiten worden door de schippers nu aan den lijve ondervonden, er wordt op dit moment aan de lopende band schepen gesloopt waar zeker geen overcapaciteit in is. En waarom? En die mensen dachten ook dat “ het allemaal wel mee zou vallen” .
    Maar de gevolgen zijn in 2001 al genoemd in een onderzoek nota bene uitgevoerd in opdracht van de Duitse minister van verkeer, bewerkstelligd door de Duitse delegatie van de CCR Besluit 2000-111-22 van de ZKR (CCR)

    Daarin wordt keihard vastgesteld dat het voor oudere en kleinere schepen onmogelijk wordt om aan de eisen te voldoen en Het Duitse onderzoeksrapport: grote consequenties maar wie heeft het gelezen?

    Enkele opvallende punten uit genoemd onderzoek:
    De toenmalige (juni 2001) veiligheidstechnische voorschriften zijn eigenlijk afdoende.
    Nieuwe technische voorschriften hebben voor de betroffen eigenaren zeer verschillende betekenis.
    Van zeer geringe meerkosten bij nieuwbouw tot hoge ombouwkosten en lange reparatietijden en bij oude schepen op economisch gronden, soms zelfs technisch, niet uitvoerbaar.
    Bij verandering van de verordening wordt er van uitgegaan dat het technisch onuitvoerbaar is dan wel een zodanige ingreep in de structuur noodzaken met zo hoge kosten dat voortzetting van de bedrijfsvoering met het schip op economische gronden niet langer zeker is.

    Cijfers uit dat rapport:
    Indien de 10820 schepen met IVR certificaat in 2000 aan alle eisen hadden moeten voldoen dan zou dat in totaal hebben moeten kosten circa DM 5,4 miljard.
    Er zouden totaal zo’n 123.000 aanpassingen moeten gebeuren en wel gemiddeld 11,4 per schip.
    123.000 aanpassingen gedeeld door de 10820 geregistreerde schepen geeft inderdaad deze uitkomst.
    Volgens deze berekening was er in 2000 geen enkel schip in de vaart dat aan alle voorwaarden voldeed.
    Van de 123.000 aanpassingen waren er 25.000 op motorisch of ander technisch gebied. (Machinenbauliche Anforderungen)
    Geraamde gemiddelde kosten per aanpassing DM 44.000,00
    Een totaalbedrag van DM 1,6 miljard zou opgaan aan aanpassingen voor manoeuvreereigenschappen.
    Hier zelfs circa DM 300.000,00 per geval.
    Bij meerdere aanpassingen per schip zouden de kosten niet meer economisch verantwoord zijn en uiteraard aanleiding zijn tot uittreden uit de markt.

    Een snelle rekensom leert dat men de kosten gemiddeld toen al begrootte op een ruime 800.000 DM per schip!

    Dat hebben wij niet verzonnen, dat zijn de harde cijfers!

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • @van Maren.
    In Brussel wordt niet alleen de CCR eisen aan gehaald.Gaat eerst eens lezen voor u kommentaar geeft.
    @Hein.
    Als je zulke ambitie hebt om uit de crisis te komen stel ik voor: Sluit je aan bij het plan individueel wettelijk varen.Dit en jou plan hebben alleen kans van slagen mits er genoeg mee doen. Dus we zoeken beide de heer van Maden zo geprezen,zichzelf profilerende collega,s.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • Ik wil ook ondernemen maar dan wel op bepaalde voorwaardes, gelijke spel regels voor iedereen zo goed voor de collega’s onder elkaar als de verladers zijden en andere transportmodus, dat ze maar eerst de zogenaamde markttransparantie maar eens uitwerken, van alle beloftes die Europa gemaakt heeft over transportbeleid binnen Europa zijn ze geen een nagekomen!!! Maar ja dat is waar als ondernemer mag je alleen toekijken en zwijgen……
    Hein Danser, inderdaad als het mogelijk was om 250 schippers op een lijn te krijgen binnen een bedrijf of coöperatie ect…. Zou dat zeker de oplossing kunnen zijn, EUBO verhaal vergeten? Het is allemaal de revue gepasseerd en de jaren ook, hoeveel tijd heeft de sector dan nog nodig om dit te herstellen? Met die een Euro extra in je berekening zit je nog steeds onder je kostprijs !!! Ga jij als ondernemer 140 000 € per 7 jaren investeren in een schip die nog amper 100 000 € waard is ? Ik wil wel aannemen dat men niet gelijk naar Brussel hoeven te gaan maar het is wel een feit geworden dat zonder regeltjes en wetten de transportsectoren niet kunnen functioneren. Bij het wegtransport is het zelfde aan de hand, het spoor wordt gesubsidieerd van je belasting centen. Maar dat is waar ondernemen houd ook in dat je de luxe moeten hebben om je concurrenten geld toe te stoppen zodat hij onder de kostprijs kan vervoeren en uiteindelijk jou ondergang betekend. Dus vooral niet naar Brussel komen, blijven ondernemen en de maatschappij blijven dienen tegen elke prijs dan ook met of zonder sociaal leven.

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Hein, volledig met je eens. Zolang iederen alleen benaderd word door bevrachter, runner, verlader, bank, toeleveranciers enz, wordt je altijd onderuit gehaald. Samenwerken loont. Er zijn genoeg schepen onder der 86 meter, en zelfs onder de 70 die wel aan alle ccr eisen voldoen. Die ook samenwerken, die ook gewoon goed varen.Degene die in Brussel gaan vertellen dat ze er niet aan kunnen voldoen, zijn mijns inziens concurrenten die zichzelf op een zijspoor zetten of zichzelf opgeven voor de galg. En in reactie op andere reacties; ik waardeer iedere collega mits hij zichzelf profileert als ondernemer. Daarom nogmaals; staken en protesteren is een teken van onproffesionaliteit en zwakte.

    Geplaatst door: w v maren op
  • De crisis / EVO Bevrachters etc. krijgen de schuld, van de lage vrachten. Maar dat is niet zo!

    Schippers hebben veel te veel nieuw gebouwd, kijk naar de overslag cijfers. Die vallen helemaal niet tegen. Ondernemen is op de situatie inspelen, en NIET de ander de schuld geven en NIET de ander moet het oplossen.
    We moeten het zelf oplossen!

    Hiermee wil ik aangeven, dat de huidige binnenvaart crisis een emotie en mentaliteit probleem is. Met een torenhoge vooroordeel. Doe daar nog een dosis achterdocht bij, en het plaatje is kompleet.
    Weet je de toverformule ,om tussen de oren van de schippers te komen, is de crisis voor de binnenvaart voorbij.
    Nu wordt er gepraat 2018 wordt het beter, o dus in 2018 gaat in 1 keer de knop om naar hogere vrachtprijzen??

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Berend ,Wij zijn Binnenvaart.Er zijn nog vrachtwagens,treinwagons en vliegtuigen. Heeft allemaal met transport te maken ! En wij met onze bestaande bootjes moeten dadelijk aan nieuwbouweisen voldoen en de rest niet.

    Geplaatst door: M Sijbrands op
  • Met alle respekt, veel energie steken in 500 man bij elkaar naar Brussel, Met dezelfde energie had je misschien ook wel met 250 man een eigen rederij kunnen starten. zodat je gewoon markt invloed hebt en minimaal 1 euri vracht verhoging.
    Dan bijvoorbeeld klein schip:
    500 ton x 40 reizen per jaar x 7 jaar certificaat is €140.000, meer omzet. dan lag je om die SI eisen.
    Kleine schepen kunnen niet meer gebouwd worden, door de nieuwe eisen Nou En????
    Met een euri vracht verhoging, kan je een nieuwe spits ook niet opvaren!

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • @mv marren ik denk niet dat iedereen ons gaat uitlachen en ik denk ook niet dat dit alles een zielige of belachelijke vertoning gaat zijn ik vrees alleen dat u commentaar zielig en belachelijk is! En ik denk dat dat veel over u als SCHIPPER wilt zeggen. En vooral u houding tegenover medecollegas die gewoon willen blijven vechten. die ook geen reizen aanemen aan te lage prijzen en die vele dage stilliggen wachtend op een correcte priijs. .. ik vraag mij af met u commentaar te lezen wat ik nu het ergste vind. .. Een collega die een reis aanneemt aan een belachelijk lage prijs of een collega die andere collegas in het belachelijke trekt. . Het is gewoon beiden een SCHANDE voor ons beroep. en dat zegt meer iets over U dan over ONS,,!

    Geplaatst door: steven peleman op
  • @ mr Verheij

    Ik volg zeker jou standpunt,maar je moet met iets beginnen en een keer samenkomen en standpunten delen kan leiden tot meer.Want nu blijf je op je eiland zitten zeuren en klagen.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Groot geliijk laurant,eigenlijk had ik nog meer animo verwacht of beter gezegd solidariteit wat hebben de mensen te verliezen of te verbergen?

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • @w v maren,met alle respect ik heb overal al leeg gelegen het langste vorig jaar oktober 6 weken, resultaat iedereen aan het varen en niks bij krijgen. Dan hoor ik collega’s zeggen ik ga niet naar Brussel want ik ben een ondernemer!!!!! Als elk zogenaamde ondernemer die onder de kostprijs vervoerd nu wel naar Brussel zou komen zullen er geen 500 aanwezig zijn maar 10 000 !!!! Dan zou er voor een dag een grootte probleem zijn in Europa, en er zal geen voorstel om de crisis te bestrijden meer van tafel geveegd worden. Maar U hebt gelijk het is beter de benzine te sparen en nog jarenlang de moderne slavernij behouden, dan zullen we zeker geen zielig vertoning zijn !!!! De vergrijzing is in de sector al een feit, de gemiddelde leeftijd is boven de 50, aan wie denkt U Uw schip nog te kunnen verkopen, de sector zit zo slecht in elkaar dat de nieuwkomers afhaken voor ze er aan begonnen zijn (mits je een echte ondernemer bent). De verladers hebben het begrepen die werken met elkaar en niet tegen elkaar, in de binnenvaart is dit bijna onmogelijk wegens de grootte aantal kleine ondernemingen, blijft maar een oplossing voor je rechten opkomen of leest U volgend jaar liever nog eens een persbericht van de EVO met de meldingen dat ze in 2013 hun winst op de rug van de binnenvaart verdubbeld hebben naar 2 miljard ?

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Sommigen lijken nog niet goed te snappen waarover dit alles gaat, sommigen denken alleen maar aan hun eigen en niet meer aan de toekomst van hun kinderen, sommigen hebben er totaal geen belang meer bij en denken: we zijn er toch al aan voor de moeite, sommigen denken als ik vandaag niet ga en die andere 500 sukkels wel heb ik vandaag misschien een mooie reis. Ik hoor bij 1 van die 500 sukkels die dit misschien nog als enige hoop zie voor een betere toekomst, is het niet voor ons dan is het misschien op z’n minst voor onze kinderen!!!

    Geplaatst door: Karel Stevens op
  • Mijnheer verbrugge
    Het antwoord op mijn raadseltje: Zolang de ontvanger zijn produkten ontvangt leverd praten niets op! Om duidelijk te zijn schepen stilleggen dat de ontvanger zijn lading niet ontvangt! Dan kan er gepraat worden! Dan is je contriebutcie goed besteed en de vakbond met een duidelijke achterban kan zijn werk doen?

    Geplaatst door: gerrit verheij op
  • M. Sijbrands, kunt u uw opmerking wat nader toelichten ?

    W Vermaren, ik begrijp wel enigzins waar u naar toe wilt. Ben zelf ook niet zo,n aktievoerder. Maar u kunt uw poot 2 maanden stijf houden, of u stopt of u neemt uiteindelijk toch weer maar een reis aan. Dus wat u voorsteld werkt niet, kom met een andere oplossing.

    Geplaatst door: Berend van de Bergh op
  • Wat ook niet eerlijk is dat overige bestaande transportbedrijven,niet aan nieuwbouweisen moeten voldoen.Is dat ook geen concurrentievervalsing ?

    Geplaatst door: M Sijbrands op
  • @Willem

    Misschien begrijp je het hele plaatje toch nog niet.
    De bedoeling is om de CCR normen die streng worden voor kleinere schepen aan te klagen en de oneerlijke concurrentievervalsing die in jullie land gebeurt door uitstel van krediet en rente. Daar komen wij tegenop. Haal die concurrentievervalsing weg en er komt niet 1€ bij de vracht maar zelfs 2€ of meer.

    Geplaatst door: Pascal Van Malder op
  • Wat een zielige vertoning. Belachelijk gewoon om zo een bedrijfstak neer te willen zetten. Misschien willen er ook nog wel een paar kleuterklassen mee. Mensen, hou je benzine in je zak. Neem gewoon een fatsoenlijke vracht aan. Lukt dat niet, wacht een dag. Of misschien twee. Maar verlaag je eigen niet tot een mars lopen in Brussel. Iedereen lacht je uit.

    Geplaatst door: w v maren op
  • Planning 11 april:

    11.00 uur verzamelen op de Place de Luxembourg

    neem zwemvesten, reddingsboeien en eventueel (ASV/ STOP-/ Of Nederlandse)vlaggen, hesjes, spandoeken of wat je maar kunt verzinnen mee
    zorg voor versnaperingen en/ of water want het duurt een hele dag

    11.50 uur de Aftrap door Ons Recht, aangevuld door la Glissoire, ASV en VERN (eigen rijders in de vrachtwagensector

    12.20 uur vervolg met onder andere
    – toespraken/ meningpeiling schippers over:
    * CCR-eisen
    * Europees tramsportbeleid
    * Crisismaatregelen
    * etc

    – officiële reactie vanuit de binnenvaart naar het Europees parlement

    14.00 uur Toespraak de heer Bashir (lid tweede kamer van de SP commissie Infrastructuur en Milieu)

    14.45 uur Schippersraadpleging

    15.00 uur afsluiting

    Dit alles willen we omkleden met een vrolijke(?) noot.

    Hoewel de aanleiding heel ernstig is willen we er met elkaar toch een mooie maar vooral zinvolle dag van maken.

    Ook namens la Glissoire en Ons Recht

    Het bestuur van de ASV

    Geplaatst door: David twigt op
  • mr Verheij wat bedoel jij met dit raadseltje?

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Zo maar een vraag! Een vakbond die overloos praat is die leden waard?
    Schippers die niets ondernemen zijn die een vakbond waard?

    Geplaatst door: gerrit verheij op
  • voor al degene die er ni in wilden geloven het is gelukt , nu allen aan 1 ziel trekken en ons laten horen… bedankt aan alle solidairen ..

    Geplaatst door: steven peleman op

Reageer

500 schippers naar Brussel | Schuttevaer.nl

500 schippers naar Brussel

De actiedag op 11 april in Brussel gaat door. De binnenvaartorganisaties Ons Recht, La Glissoire en de ASV bereikten eind deze week het door hunzelf gestelde minimum van 500 aanmeldingen van Europese schippers. Ze willen vooral dat het tot de politiek doordringt dat veel ondernemers het water aan de lippen staat.

Om 11 uur wordt verzameld op het Luxemburgplein voor het Europees Parlement (station Luxembourg). De bijeenkomst duurt tot 15 uur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Als iemand het crisisplan opgesteld door ASV,OR/ND en La Glissoire nog niet gelezen of gezien heeft en toch van mening is dat er een minimumkostprijs vastgesteld moet worden (binnen de Europese wetgeving) per type schip, kan altijd een mailtje sturen naar sec@onsrecht.org wij zullen U graag dit plan doorsturen.
    Dan nog een vraagje, wie op deze wereld kan tegen een verbod om onder de kostprijs te vervoeren zijn voor allen transportmodus? Als U er niet tegen bent waar wacht u nog op om naar Brussel te komen?

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Laten we even voorop stellen, dat ik niet echt –tegen naar Brussel gaan– ben.
    Dat ik ook de SI eisen belachelijk vind en schijn veiligheid is .
    Waar het mij om gaat: wat is de kans, dat je wat bereikt in Brussel, zoja wanneer ga ik dat merken in de portemonnee .
    .
    De emotie moet uit de binnenvaart, de wereld veranderd. Alle schepen kunnen niet 100 jaar meegaan.
    Ik zou veel liever energie steken, zodat de vrachtprijzen sterk stijgen. Want al win je het in Brussel, is de vrachtprijs niet gelijk 25% omhoog. maar werk je samen met 250 schepen. Dan kan je binnen het jaar, je omzet sterk laten stijgen. En dan kan ik over meerder jaren, veel uitgeven aan aanpassingen aan mijn schip.

    Ik geef de schippers advies Beredeneer je kansen. Kijk er naar met een calculator en niet met emotie.

    Ik wil niemand de schuld geven, gewoon kijken met een andere insteek. En heb waardering voor jullie inzet.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • @ van Maren

    En met dat soort opmerkingen zijn al jarenlang de schippers op het verkeerde been gezet. Het zou allemaal wel meevallen, als je een goed doorgerepareerd schip hebt is er niets aan de hand etc. Maar de feiten wijzen anders uit. En die feiten worden door de schippers nu aan den lijve ondervonden, er wordt op dit moment aan de lopende band schepen gesloopt waar zeker geen overcapaciteit in is. En waarom? En die mensen dachten ook dat “ het allemaal wel mee zou vallen” .
    Maar de gevolgen zijn in 2001 al genoemd in een onderzoek nota bene uitgevoerd in opdracht van de Duitse minister van verkeer, bewerkstelligd door de Duitse delegatie van de CCR Besluit 2000-111-22 van de ZKR (CCR)

    Daarin wordt keihard vastgesteld dat het voor oudere en kleinere schepen onmogelijk wordt om aan de eisen te voldoen en Het Duitse onderzoeksrapport: grote consequenties maar wie heeft het gelezen?

    Enkele opvallende punten uit genoemd onderzoek:
    De toenmalige (juni 2001) veiligheidstechnische voorschriften zijn eigenlijk afdoende.
    Nieuwe technische voorschriften hebben voor de betroffen eigenaren zeer verschillende betekenis.
    Van zeer geringe meerkosten bij nieuwbouw tot hoge ombouwkosten en lange reparatietijden en bij oude schepen op economisch gronden, soms zelfs technisch, niet uitvoerbaar.
    Bij verandering van de verordening wordt er van uitgegaan dat het technisch onuitvoerbaar is dan wel een zodanige ingreep in de structuur noodzaken met zo hoge kosten dat voortzetting van de bedrijfsvoering met het schip op economische gronden niet langer zeker is.

    Cijfers uit dat rapport:
    Indien de 10820 schepen met IVR certificaat in 2000 aan alle eisen hadden moeten voldoen dan zou dat in totaal hebben moeten kosten circa DM 5,4 miljard.
    Er zouden totaal zo’n 123.000 aanpassingen moeten gebeuren en wel gemiddeld 11,4 per schip.
    123.000 aanpassingen gedeeld door de 10820 geregistreerde schepen geeft inderdaad deze uitkomst.
    Volgens deze berekening was er in 2000 geen enkel schip in de vaart dat aan alle voorwaarden voldeed.
    Van de 123.000 aanpassingen waren er 25.000 op motorisch of ander technisch gebied. (Machinenbauliche Anforderungen)
    Geraamde gemiddelde kosten per aanpassing DM 44.000,00
    Een totaalbedrag van DM 1,6 miljard zou opgaan aan aanpassingen voor manoeuvreereigenschappen.
    Hier zelfs circa DM 300.000,00 per geval.
    Bij meerdere aanpassingen per schip zouden de kosten niet meer economisch verantwoord zijn en uiteraard aanleiding zijn tot uittreden uit de markt.

    Een snelle rekensom leert dat men de kosten gemiddeld toen al begrootte op een ruime 800.000 DM per schip!

    Dat hebben wij niet verzonnen, dat zijn de harde cijfers!

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • @van Maren.
    In Brussel wordt niet alleen de CCR eisen aan gehaald.Gaat eerst eens lezen voor u kommentaar geeft.
    @Hein.
    Als je zulke ambitie hebt om uit de crisis te komen stel ik voor: Sluit je aan bij het plan individueel wettelijk varen.Dit en jou plan hebben alleen kans van slagen mits er genoeg mee doen. Dus we zoeken beide de heer van Maden zo geprezen,zichzelf profilerende collega,s.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • Ik wil ook ondernemen maar dan wel op bepaalde voorwaardes, gelijke spel regels voor iedereen zo goed voor de collega’s onder elkaar als de verladers zijden en andere transportmodus, dat ze maar eerst de zogenaamde markttransparantie maar eens uitwerken, van alle beloftes die Europa gemaakt heeft over transportbeleid binnen Europa zijn ze geen een nagekomen!!! Maar ja dat is waar als ondernemer mag je alleen toekijken en zwijgen……
    Hein Danser, inderdaad als het mogelijk was om 250 schippers op een lijn te krijgen binnen een bedrijf of coöperatie ect…. Zou dat zeker de oplossing kunnen zijn, EUBO verhaal vergeten? Het is allemaal de revue gepasseerd en de jaren ook, hoeveel tijd heeft de sector dan nog nodig om dit te herstellen? Met die een Euro extra in je berekening zit je nog steeds onder je kostprijs !!! Ga jij als ondernemer 140 000 € per 7 jaren investeren in een schip die nog amper 100 000 € waard is ? Ik wil wel aannemen dat men niet gelijk naar Brussel hoeven te gaan maar het is wel een feit geworden dat zonder regeltjes en wetten de transportsectoren niet kunnen functioneren. Bij het wegtransport is het zelfde aan de hand, het spoor wordt gesubsidieerd van je belasting centen. Maar dat is waar ondernemen houd ook in dat je de luxe moeten hebben om je concurrenten geld toe te stoppen zodat hij onder de kostprijs kan vervoeren en uiteindelijk jou ondergang betekend. Dus vooral niet naar Brussel komen, blijven ondernemen en de maatschappij blijven dienen tegen elke prijs dan ook met of zonder sociaal leven.

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Hein, volledig met je eens. Zolang iederen alleen benaderd word door bevrachter, runner, verlader, bank, toeleveranciers enz, wordt je altijd onderuit gehaald. Samenwerken loont. Er zijn genoeg schepen onder der 86 meter, en zelfs onder de 70 die wel aan alle ccr eisen voldoen. Die ook samenwerken, die ook gewoon goed varen.Degene die in Brussel gaan vertellen dat ze er niet aan kunnen voldoen, zijn mijns inziens concurrenten die zichzelf op een zijspoor zetten of zichzelf opgeven voor de galg. En in reactie op andere reacties; ik waardeer iedere collega mits hij zichzelf profileert als ondernemer. Daarom nogmaals; staken en protesteren is een teken van onproffesionaliteit en zwakte.

    Geplaatst door: w v maren op
  • De crisis / EVO Bevrachters etc. krijgen de schuld, van de lage vrachten. Maar dat is niet zo!

    Schippers hebben veel te veel nieuw gebouwd, kijk naar de overslag cijfers. Die vallen helemaal niet tegen. Ondernemen is op de situatie inspelen, en NIET de ander de schuld geven en NIET de ander moet het oplossen.
    We moeten het zelf oplossen!

    Hiermee wil ik aangeven, dat de huidige binnenvaart crisis een emotie en mentaliteit probleem is. Met een torenhoge vooroordeel. Doe daar nog een dosis achterdocht bij, en het plaatje is kompleet.
    Weet je de toverformule ,om tussen de oren van de schippers te komen, is de crisis voor de binnenvaart voorbij.
    Nu wordt er gepraat 2018 wordt het beter, o dus in 2018 gaat in 1 keer de knop om naar hogere vrachtprijzen??

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Berend ,Wij zijn Binnenvaart.Er zijn nog vrachtwagens,treinwagons en vliegtuigen. Heeft allemaal met transport te maken ! En wij met onze bestaande bootjes moeten dadelijk aan nieuwbouweisen voldoen en de rest niet.

    Geplaatst door: M Sijbrands op
  • Met alle respekt, veel energie steken in 500 man bij elkaar naar Brussel, Met dezelfde energie had je misschien ook wel met 250 man een eigen rederij kunnen starten. zodat je gewoon markt invloed hebt en minimaal 1 euri vracht verhoging.
    Dan bijvoorbeeld klein schip:
    500 ton x 40 reizen per jaar x 7 jaar certificaat is €140.000, meer omzet. dan lag je om die SI eisen.
    Kleine schepen kunnen niet meer gebouwd worden, door de nieuwe eisen Nou En????
    Met een euri vracht verhoging, kan je een nieuwe spits ook niet opvaren!

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • @mv marren ik denk niet dat iedereen ons gaat uitlachen en ik denk ook niet dat dit alles een zielige of belachelijke vertoning gaat zijn ik vrees alleen dat u commentaar zielig en belachelijk is! En ik denk dat dat veel over u als SCHIPPER wilt zeggen. En vooral u houding tegenover medecollegas die gewoon willen blijven vechten. die ook geen reizen aanemen aan te lage prijzen en die vele dage stilliggen wachtend op een correcte priijs. .. ik vraag mij af met u commentaar te lezen wat ik nu het ergste vind. .. Een collega die een reis aanneemt aan een belachelijk lage prijs of een collega die andere collegas in het belachelijke trekt. . Het is gewoon beiden een SCHANDE voor ons beroep. en dat zegt meer iets over U dan over ONS,,!

    Geplaatst door: steven peleman op
  • @ mr Verheij

    Ik volg zeker jou standpunt,maar je moet met iets beginnen en een keer samenkomen en standpunten delen kan leiden tot meer.Want nu blijf je op je eiland zitten zeuren en klagen.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Groot geliijk laurant,eigenlijk had ik nog meer animo verwacht of beter gezegd solidariteit wat hebben de mensen te verliezen of te verbergen?

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • @w v maren,met alle respect ik heb overal al leeg gelegen het langste vorig jaar oktober 6 weken, resultaat iedereen aan het varen en niks bij krijgen. Dan hoor ik collega’s zeggen ik ga niet naar Brussel want ik ben een ondernemer!!!!! Als elk zogenaamde ondernemer die onder de kostprijs vervoerd nu wel naar Brussel zou komen zullen er geen 500 aanwezig zijn maar 10 000 !!!! Dan zou er voor een dag een grootte probleem zijn in Europa, en er zal geen voorstel om de crisis te bestrijden meer van tafel geveegd worden. Maar U hebt gelijk het is beter de benzine te sparen en nog jarenlang de moderne slavernij behouden, dan zullen we zeker geen zielig vertoning zijn !!!! De vergrijzing is in de sector al een feit, de gemiddelde leeftijd is boven de 50, aan wie denkt U Uw schip nog te kunnen verkopen, de sector zit zo slecht in elkaar dat de nieuwkomers afhaken voor ze er aan begonnen zijn (mits je een echte ondernemer bent). De verladers hebben het begrepen die werken met elkaar en niet tegen elkaar, in de binnenvaart is dit bijna onmogelijk wegens de grootte aantal kleine ondernemingen, blijft maar een oplossing voor je rechten opkomen of leest U volgend jaar liever nog eens een persbericht van de EVO met de meldingen dat ze in 2013 hun winst op de rug van de binnenvaart verdubbeld hebben naar 2 miljard ?

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Sommigen lijken nog niet goed te snappen waarover dit alles gaat, sommigen denken alleen maar aan hun eigen en niet meer aan de toekomst van hun kinderen, sommigen hebben er totaal geen belang meer bij en denken: we zijn er toch al aan voor de moeite, sommigen denken als ik vandaag niet ga en die andere 500 sukkels wel heb ik vandaag misschien een mooie reis. Ik hoor bij 1 van die 500 sukkels die dit misschien nog als enige hoop zie voor een betere toekomst, is het niet voor ons dan is het misschien op z’n minst voor onze kinderen!!!

    Geplaatst door: Karel Stevens op
  • Mijnheer verbrugge
    Het antwoord op mijn raadseltje: Zolang de ontvanger zijn produkten ontvangt leverd praten niets op! Om duidelijk te zijn schepen stilleggen dat de ontvanger zijn lading niet ontvangt! Dan kan er gepraat worden! Dan is je contriebutcie goed besteed en de vakbond met een duidelijke achterban kan zijn werk doen?

    Geplaatst door: gerrit verheij op
  • M. Sijbrands, kunt u uw opmerking wat nader toelichten ?

    W Vermaren, ik begrijp wel enigzins waar u naar toe wilt. Ben zelf ook niet zo,n aktievoerder. Maar u kunt uw poot 2 maanden stijf houden, of u stopt of u neemt uiteindelijk toch weer maar een reis aan. Dus wat u voorsteld werkt niet, kom met een andere oplossing.

    Geplaatst door: Berend van de Bergh op
  • Wat ook niet eerlijk is dat overige bestaande transportbedrijven,niet aan nieuwbouweisen moeten voldoen.Is dat ook geen concurrentievervalsing ?

    Geplaatst door: M Sijbrands op
  • @Willem

    Misschien begrijp je het hele plaatje toch nog niet.
    De bedoeling is om de CCR normen die streng worden voor kleinere schepen aan te klagen en de oneerlijke concurrentievervalsing die in jullie land gebeurt door uitstel van krediet en rente. Daar komen wij tegenop. Haal die concurrentievervalsing weg en er komt niet 1€ bij de vracht maar zelfs 2€ of meer.

    Geplaatst door: Pascal Van Malder op
  • Wat een zielige vertoning. Belachelijk gewoon om zo een bedrijfstak neer te willen zetten. Misschien willen er ook nog wel een paar kleuterklassen mee. Mensen, hou je benzine in je zak. Neem gewoon een fatsoenlijke vracht aan. Lukt dat niet, wacht een dag. Of misschien twee. Maar verlaag je eigen niet tot een mars lopen in Brussel. Iedereen lacht je uit.

    Geplaatst door: w v maren op
  • Planning 11 april:

    11.00 uur verzamelen op de Place de Luxembourg

    neem zwemvesten, reddingsboeien en eventueel (ASV/ STOP-/ Of Nederlandse)vlaggen, hesjes, spandoeken of wat je maar kunt verzinnen mee
    zorg voor versnaperingen en/ of water want het duurt een hele dag

    11.50 uur de Aftrap door Ons Recht, aangevuld door la Glissoire, ASV en VERN (eigen rijders in de vrachtwagensector

    12.20 uur vervolg met onder andere
    – toespraken/ meningpeiling schippers over:
    * CCR-eisen
    * Europees tramsportbeleid
    * Crisismaatregelen
    * etc

    – officiële reactie vanuit de binnenvaart naar het Europees parlement

    14.00 uur Toespraak de heer Bashir (lid tweede kamer van de SP commissie Infrastructuur en Milieu)

    14.45 uur Schippersraadpleging

    15.00 uur afsluiting

    Dit alles willen we omkleden met een vrolijke(?) noot.

    Hoewel de aanleiding heel ernstig is willen we er met elkaar toch een mooie maar vooral zinvolle dag van maken.

    Ook namens la Glissoire en Ons Recht

    Het bestuur van de ASV

    Geplaatst door: David twigt op
  • mr Verheij wat bedoel jij met dit raadseltje?

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Zo maar een vraag! Een vakbond die overloos praat is die leden waard?
    Schippers die niets ondernemen zijn die een vakbond waard?

    Geplaatst door: gerrit verheij op
  • voor al degene die er ni in wilden geloven het is gelukt , nu allen aan 1 ziel trekken en ons laten horen… bedankt aan alle solidairen ..

    Geplaatst door: steven peleman op

Reageer