Zandschippers vragen aanpassing beladingsregels Westerschelde

De Zeeuwse zand- en beunschippers zijn de ‘heksenjacht’ van de opsporingsambtenaren beu. Ze worden op de Westerschelde telkens gecontroleerd op belading. In veel gevallen wordt proces-verbaal opgemaakt omdat ze iets over het ijkmerk liggen.

Niet alleen kost de boete geld, ook betekent het dat de schippers tijd verliezen en als gevolg daarvan hun losplaats vaak niet meer op de afgesproken tijd kunnen bereiken.
Voorzitter Johnny van IJk van de Koninklijke Schuttevaer-afdeling Terneuzen en zijn collega Jaap Lems van de afdeling Midden-Zeeland vinden de intensieve controles misplaatst. Van IJk, zelf een zandschipper: ‘Als wij vanonder de zandzuiger komen, is die lading natuurlijk nog nat. Dan lig je wat dieper. In het verleden voeren we dan gewoon naar de sluizen, onderwijl dat water overboord pompend. Dat was nooit een probleem, maar sinds de reglementen zijn aangepast, wordt er ineens wél een probleem van gemaakt. We voelen ons opgejaagd wild.’ (WB)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zandschippers vragen aanpassing beladingsregels Westerschelde | Schuttevaer.nl

Zandschippers vragen aanpassing beladingsregels Westerschelde

De Zeeuwse zand- en beunschippers zijn de ‘heksenjacht’ van de opsporingsambtenaren beu. Ze worden op de Westerschelde telkens gecontroleerd op belading. In veel gevallen wordt proces-verbaal opgemaakt omdat ze iets over het ijkmerk liggen.

Niet alleen kost de boete geld, ook betekent het dat de schippers tijd verliezen en als gevolg daarvan hun losplaats vaak niet meer op de afgesproken tijd kunnen bereiken.
Voorzitter Johnny van IJk van de Koninklijke Schuttevaer-afdeling Terneuzen en zijn collega Jaap Lems van de afdeling Midden-Zeeland vinden de intensieve controles misplaatst. Van IJk, zelf een zandschipper: ‘Als wij vanonder de zandzuiger komen, is die lading natuurlijk nog nat. Dan lig je wat dieper. In het verleden voeren we dan gewoon naar de sluizen, onderwijl dat water overboord pompend. Dat was nooit een probleem, maar sinds de reglementen zijn aangepast, wordt er ineens wél een probleem van gemaakt. We voelen ons opgejaagd wild.’ (WB)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer