Minister krijgt internationaal crisisplan

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu in een brief gevraagd om markttransparantie en een verbod om beneden de kostprijs te vervoeren. ‘We geven hiermee gehoor aan de oproep van de minister aan de sector om met plannen te komen om de crisis in de binnenvaart te bestrijden.’

Minister krijgt internationaal crisisplan

‘Markttransparantie en verbod om beneden kostprijs te vervoeren’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • @ kees de Vette,

    Dat meer verdienen zal wel meevallen.
    Jij bouwt als het goed is meer vermogen en meer pensioen op.
    Zo niet doe je iets verkeerd!

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @ Piet Bennik

    Ik ben ook DGA en weet dus dat mijn leerling matroos per uur uiteindelijk meer verdient dan ik. (vrije tijds regeling)

    Condorship bv.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @ Kees de Vette,

    U reageerd op mijn verhaal dat ik de loonkosten vergeet.
    U heeft zoals eerder gezegt moeite met lezen want ik schrijf juist met fatsoenlijke lonen!
    Hiermee bedoel ik niet van die slavernij constructies met buitenlanders om maar zo goedkoop mogelijk te varen.
    Mijn vrouw en ik hebben een BV Kees, google maar wat een DGA minimaal moet verdienen.
    En om er nog een schepje boven op te doen, wij bouwen ook nog maximaal pensioen in eigen beheer op.
    Als er een aan vervangingsreserve moet doen dan zijn wij dat wel, of weet u niet in welk transport ik al meer dan 20 jaar zit.
    Ik heb inmiddels al voor de tweede keer een nieuwe vloer gelegd.
    En ik ben er altijd ervan uit gegaan dat ons schip gesloopt word.

    Natuurlijk moet je alles meenemen maar dat is teveel om op te noemen op deze site.
    Over het onafhankelijke bureau ben ik het volledig met u eens.
    Juist daarom zou ik dit wel eens duidelijk willen zien.

    Met vriendelijk groet,

    Piejo BV
    m/s cybernetica

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @ Ron

    In geen enkel schrijven schrijf ik dat de ASV die berekeningen wil maken.
    Ik zeg alleen dat dit een onafhankelijk bureau moet doen en niet de schipper zelf, omdat men dan weer een aantal parameters vergeet.

    En wat de nieuwsbrief van ASV betreft, je kunt er van uit gaan dat ik bijna alles lees,

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @Kees de Vette,

    In geen enkel schrijven van de ASV is te lezen dat kostprijsberekeningen door de ASV gedaan moeten worden. Wat wekt bij u wel die indruk ? Het is een voorwaarde dat een onafhankelijk bureau (zoals NEA dat decennia gedaan heeft) daar uitvoering aan geeft en weet ik zeker dat ze capabel genoeg zijn om alle relevante factoren in redelijkheid mee te nemen. Hoogstwaarschijnlijk komt er uit die berekeningen dat de vrachttarieven significant onder die prijs liggen, ook bij grote schepen.

    Ik vind uw statement dat de tarieven van kleine schepen moeten verdubbelen bij kostprijswetgeving en om die reden het kleine schip verdwijnt, te kort door de bocht. U bent ook geen onafhankelijk bureau, dus zullen we er in deze discussie ook niet uitkomen of u gelijk hebt.

    Om te weten te komen wat de voorstellen van de ASV inhouden kunt u, en ieder ander, meer lezen in de nieuwsbrief van december op de ASV website. Deze komt de komende week online.

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • @piet Bennik

    Dat probleempje met de site had de Fam Bouman,maar dit terzijde.

    En uw voorbeeld is weer duidelijk,u wilt in de kostprijsberekening voor uzelf een aantal kostenposten,zoals vervangingsreserve en loonkosten, laten vallen.
    Daarom pleit ik dan ook voor een onafhankelijk bureau die de berekening moet doen,zodat niet iedereen voor zichzelf allerlei uitzonderingen gaat verzinnen.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @ Kees de Vette,

    Ik denk dat u nog eens de ASV site moet gaan lezen.
    Inderdaad waarschuwt de ASV de overheid voor de koude sanering (ondergang) van het kleine schip.
    Maar dit komt door onzinnige regelgeving en onwillendheid van de banken.
    De kleine binnenvaart zoals De ASV schrijft in alle bladen is JUIST dé directe concurrent van de vrachtwagen.

    Dat verbod onder kostprijs aan te nemen is voor de gehele binnenvaart bedoeld.
    Ik heb in mijn werk juist last van de grote schepen die zich goedkoop aanbieden.

    U moet niet van te voren conclusies trekken over kostprijs berekening. dit valt mij tegen van U.
    Ik geef een voor beeld:

    Denkt u dat een nieuwbouw van 3 miljoen die twee keer zo groot is als ons betaalde franse motortje een lagere kost prijs berekening heeft op basis van 14 uur varen 45 effectieve weken.
    En fatsoenlijke beloning.

    Had je het nog geprobeerd in word?

    Prettige zondag verder Kees.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @ Piet Bennik.

    Sorry Piet,maar nu breekt mijn klomp,het is toch het ASV die te pas en te onpas in alle media de ondergang van de kleine binnenvaart verkondigt omdat zij de concurrentie met de vrachtwagen niet aankunnen.

    Daarbij propageren zij het verbod om beneden de kostprijs aan te nemen.
    En aangezien een kostprijs,berekend door een onafhankelijk bureau,voor de kleine scheepvaart waarschijnlijk een verdubbeling van de vrachtprijs zou betekenen,moet ik dan wel concluderen dat deze categorie dan gesubsidieerd moet worden.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @ kees de Vette,

    Ik kan uw stelling ondermijnen dat kleine schepen niet concurerend zijn tegenover de vrachtwagen.
    Waarom denkt U dan dat Robben schroot een klein schip ( 700ton)uit Akkrum laat varen, terwijl hij zat vrachtwagens heeft?
    Waarom denkt u dat wij met 1050 ton dan vanaf Enschede naar Lingen varen(450 km) terwijl het met de vrachtwagen maar 60 KM is.
    Er is dus wel concurentie mogelijk, u vergeet namelijk de factor tijd.
    En tijd is geld!

    Even een tip voor u als je een stuk wil plaatsen op de site dan kunt u hem het beste schrijven in word, daarna kopieren, dan ga in het vakje bericht staan klik met je rechtermuisknop en plakken en het staat erin.
    Gaat het verloren dan heb je hem nogsteeds in word staan en doe het zelfde weer, scheelt een hoop ergenis.

    Volgens mij gaat de ASV er gewoon goed voor zonder doekjes ergens omheen te winden en is het niet populisties gebabbel.
    De kleine schepen hebben helemaal geen subsidie nodig, maar verliezen onnodig vracht en vrachtprijs omdat de grote zonodig met een prutsje voor niets gaan varen en vaak onder het motto ander gaan we leeg weg dus nemen we het effen mee.
    Bovendien worden grote schepen aan alle kanten de hand boven het hooft gehouden d.m.v zogenaamde vergroting van kanalen.
    Voorbeelden Dordmund Ems kanaal, Winschoterdiep twente kanaal sluis Delden Naviduct.
    Waar grote schepen komen met name containers worden tijden verruimd sluis Delden wel en hengelo niet Naviduct idem dito daar kan de wachttijd voor ons wel oplopen tot 2 à 3 uur.
    Als ik bij Simmeren schroot om 7 uur vol kom kan ik niet varen, behalve als en een containerschip langs kom dan mag ik mee, hoezo oneerlijke concurentie?

    Verder volledig met Fam Bouman eens.

    Prettige zodag,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @Kees de Vette.

    Is dat zo, kom dan maar op met die cijfers, of roep u zo maar iets?

    Als uw stelling klopt, waarom gaat dan het ene na het andere vrachtwagen bedrijf in Nederland failliet, ondanks dat menig bedrijf al overgegaan is op veel goedkopere Oost-Europese chauffeurs.

    Zal het ook kunnen zijn, dat het vrachtvervoer zowel over de weg als op het water inmiddels, door de lading aanbieders zover is uitgekleed, dat er voor bijna niemand meer droog brood in te verdienen valt.
    Zal het mogelijk zijn dat zelfs het vrachtvervoer over de weg met opluchting zal reageren niet meer tegen de alsmaar lagere binnenvaart tarieven te moeten vechten?

    Daar komt nog bij dat, ik dat doem denken van u, nog wel herinneren uit de tijd van de toerbeurten, toen liepen er ook verschillende kortzichtige figuren rond die er zogenaamd bang voor waren dat het door de NEA berekende tarief op basis van kostprijs te hoog was en al het vervoer naar de weg zal gaan.

    Maar vergaten erbij te vertellen, dat het ze eigenlijk niet boeide hoe het wegging, want hun enige reden was, dat zij, uit opportunisme wel een paar kwartjes in vrachtprijs onderuit gingen, om zo een paar dagen toer te ontlopen, ten koste van hun collega’s.

    En daar mee regelrecht de veroorzakers werden tot het afbreken van de geordende markten, maar dat ze door hun drang naar hebzucht zich zelf ook ten gronde richten, snappen ze na al die jaren nog steeds niet.

    Alvorens u de ASV beschuldigt van populistische gebabbel, kom dan zelf met steekhoudende argumenten.
    Dit slaat nergens op en lijkt op een persoonlijk haat richting de ASV.

    @ Peter Janssens,

    Daar hebben wij inderdaad geen invloed op.
    Maar ik denk dat wanneer u of ik bijvoorbeeld 100.000,- Euro aan fooien bij de Belastingdienst gaan declareren, het ons laatst laatste jaar als ondernemer zal zijn.
    Die zijn n.l. niet zo coulant als de banken nu zijn, dus dat probleem lost zich van zelf op, als wij die ton, bij onze privé uitgaven mogen optellen.

    Ook voor u geldt, kom maar met betere argumenten.

    Prettig weekend.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Net zoals we geen invloed hebben op hetgeen er tussen bank en ondernemer speelt hebben we ook geen invloed op hetgeen een ondernemer via de achterdeur terug sluist.

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • @ Fam Bouman

    U interpreteert mijn schrijven dus helemaal verkeerd.

    Het gaat er helemaal niet om wat er gerepareerd kan worden en hoe goed men ervan leven kan.
    Het gaat erom dat de ASV een kostprijs gerelateerde bodemprijs wil hebben.

    Indien men dit wil zou men het NEA de kostprijs zonder de gebruikelijke emotie, gewoon boekhoudkundig per categorie moeten laten vast stellen, en dat zonder gesjoemel zoals het onder tafel laten vallen van bepaalde kosten.
    Dan zou je direct kunnen vaststellen dat het niet uit kan zonder subsidie.

    Dit is geen verwijt aan de schippers maar een antwoord op het populistische gebabbel van het ASV.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @08-12-2012 op 15:25,

    Daar is weer de lariekoek, “DUS HEREN BA……. ” hoe wilt u de banken daartoe dwingen, als zij daar zelf geen reden voorhebben, om dat van al hun cliënten te eisen.

    Dat is een zaak tussen de banken en hun cliënten, waar verder niemand iets mee te maken heeft, dat de rest van de scheepvaart daar indirect last van ondervindt door valse concurrentie, laat dus zien dat het systeem van vrije marktwerking niet functioneert en alleen daar en oplossing in gezocht moet worden, door het teveel aan vrijheid aan banden te leggen.

    Zodat prijs onder biedingen voor nu en in de toekomst, onmogelijk gemaakt gaat worden.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @Kees de Vette,

    Dan nog maar eens.

    Als ik uw schrijven goed interpreteer, vindt u dat de schippers met kleinere schepen, net zulke goede ondernemers moeten worden, als de meeste nieuw bouwers.

    Tja, laat mij dan maar door rommelen met oude rotzooi, dat financieel volgens u niet uit kan.

    Wel vind ik het vreemd de meest schippers met kleinere schepen die ik ken, gewoon hun rente en aflossing betalen en hun noodzakelijke onderhoud plegen en zelfs zie ik hier en daar nog wel investeringen in vernieuwingen die niet noodzakelijk zijn.

    Dat deze mensen niet van plan zijn reparaties uit te gaan voeren die nergens toe dienen en waarvan sommige zelfs technisch onmogelijk zijn, lijkt mij dan een gegronde reden om daar tegen in opstand te komen.

    Dat de meesten van de schippers met kleinere schepen, wel inzien dat een tariefsverhoging geen overbodige luxe is, want eens moeten deze schepen vervangen worden door nieuwe schepen, mag duidelijk zijn.
    Maar zolang er geen verandering gaat komen in de machtsstructuur, zoals deze is sinds het verdwijnen van de geordende markten, zal daar geen sprake van kunnen zijn.

    Niet u en niet ik bepalen de vrachtprijs waar we voor varen, dat is de zwakste schakel die dat voor ons bepaald en die schakel is niet de concurrentie met het wegvervoer, maar zijn wel de collega’s met grote nieuwbouw schepen, die nu al tegen elke prijs met 1000 tons partijen gaan varen en als er niets anders is, straks met nog veel minder, als daardoor het verlies ook maar iets beperkt gaat worden.

    Mocht u denken, dat de crisis in de Europese binnenvaart op te lossen is zonder overheidsingrijpen, maar door middel van een rekenmachine, kan ik alleen maar zeggen. “Droomt u gerust verder”

    Goede vaart,

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @ Geachte Schuttevaer directie,

    Doe eens iets aan de werkbaarheid van uw site!!!
    Nu ben je als je te lang wacht na het inloggen met versturen, al je geschreven tekst kwijt en kun je opnieuw beginnen.

    Bah,

    @ Kees de Vette,

    Zodra ik iets meer tijd heb en mijn ergernis iets gezakt is, zal ik alsnog een poging wagen.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Mijnheer.Kees Vette. Wilt u mij eens uitleggen Hoe u aan deze wijsheid komt? Wat de klant betaalt en wat de schipper ontvangt is veel ook niet hetzelfde bedrag. Zonder onder bouwde uitleg kan ik dit niet volgen! En lijkt wat u schrijft een brootje aap verhaal. Lees graag u onderbouwde uitleg!

    Geplaatst door: gerrit verheij op
  • @fam Bouman

    Begrijpend lezen en rekenen,dat is het eigenlijk.
    Als men een kostprijs gerelateerde vrachtprijs verlangt en eerlijk rekent, kan het met kleine schepen gewoon niet uit,dan gaat het per as.
    Als men dan daarbij van de politiek verlangt dat deze ervoor zorgt dat de lading toch in het schip komt betekent dit dat het vervoer met kleine schepen gesubsidieerd zal moeten worden.
    Begrijpend lezen en rekenen dus.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @ Kees de Vette,

    Nu weet ik, dat veel mensen moeite hebben met begrijpend lezen, maar waar in de enquête kunt u uit opmaken dat er, voor de kleinere schepen, gevraagd wordt om subsidie regeling?

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Als ik de enquête van de ASV goed begrijp wil men de grote schepen opleggen terwijl men gelijktijdig de kleine scheepvaart zou moeten subsidiëren,
    Probeer dat de politiek maar eens duidelijk te maken.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op

Reageer

Minister krijgt internationaal crisisplan | Schuttevaer.nl

Minister krijgt internationaal crisisplan

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu in een brief gevraagd om markttransparantie en een verbod om beneden de kostprijs te vervoeren. ‘We geven hiermee gehoor aan de oproep van de minister aan de sector om met plannen te komen om de crisis in de binnenvaart te bestrijden.’

Minister krijgt internationaal crisisplan
  • ‘Markttransparantie en verbod om beneden kostprijs te vervoeren’
  • ‘Oplegregeling is taak van overheid’

Door Marja de Vet
De oproep van de ASV wordt mede gedaan namens de zusterorganisaties Ons Recht/Notre Droit in België en La Glissoire in Frankrijk. De bonden hopen dat de brief aan de orde komt tijdens de vergadering van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu van woensdag 5 december. De ASV sprak vorige week al met diverse politieke partijen (CDA, SGP, PVDA en SP) en besloot mede naar aanleiding hiervan tot het schrijven aan de minister. In de brief geeft de ASV aan waar de oplossing volgens de drie schippersbonden moet worden gezocht. ‘De onderhandelingsmacht van de schipper kan worden versterkt met markttransparantie, gekoppeld aan een verbod om beneden de kostprijs te vervoeren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • @ kees de Vette,

    Dat meer verdienen zal wel meevallen.
    Jij bouwt als het goed is meer vermogen en meer pensioen op.
    Zo niet doe je iets verkeerd!

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @ Piet Bennik

    Ik ben ook DGA en weet dus dat mijn leerling matroos per uur uiteindelijk meer verdient dan ik. (vrije tijds regeling)

    Condorship bv.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @ Kees de Vette,

    U reageerd op mijn verhaal dat ik de loonkosten vergeet.
    U heeft zoals eerder gezegt moeite met lezen want ik schrijf juist met fatsoenlijke lonen!
    Hiermee bedoel ik niet van die slavernij constructies met buitenlanders om maar zo goedkoop mogelijk te varen.
    Mijn vrouw en ik hebben een BV Kees, google maar wat een DGA minimaal moet verdienen.
    En om er nog een schepje boven op te doen, wij bouwen ook nog maximaal pensioen in eigen beheer op.
    Als er een aan vervangingsreserve moet doen dan zijn wij dat wel, of weet u niet in welk transport ik al meer dan 20 jaar zit.
    Ik heb inmiddels al voor de tweede keer een nieuwe vloer gelegd.
    En ik ben er altijd ervan uit gegaan dat ons schip gesloopt word.

    Natuurlijk moet je alles meenemen maar dat is teveel om op te noemen op deze site.
    Over het onafhankelijke bureau ben ik het volledig met u eens.
    Juist daarom zou ik dit wel eens duidelijk willen zien.

    Met vriendelijk groet,

    Piejo BV
    m/s cybernetica

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @ Ron

    In geen enkel schrijven schrijf ik dat de ASV die berekeningen wil maken.
    Ik zeg alleen dat dit een onafhankelijk bureau moet doen en niet de schipper zelf, omdat men dan weer een aantal parameters vergeet.

    En wat de nieuwsbrief van ASV betreft, je kunt er van uit gaan dat ik bijna alles lees,

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @Kees de Vette,

    In geen enkel schrijven van de ASV is te lezen dat kostprijsberekeningen door de ASV gedaan moeten worden. Wat wekt bij u wel die indruk ? Het is een voorwaarde dat een onafhankelijk bureau (zoals NEA dat decennia gedaan heeft) daar uitvoering aan geeft en weet ik zeker dat ze capabel genoeg zijn om alle relevante factoren in redelijkheid mee te nemen. Hoogstwaarschijnlijk komt er uit die berekeningen dat de vrachttarieven significant onder die prijs liggen, ook bij grote schepen.

    Ik vind uw statement dat de tarieven van kleine schepen moeten verdubbelen bij kostprijswetgeving en om die reden het kleine schip verdwijnt, te kort door de bocht. U bent ook geen onafhankelijk bureau, dus zullen we er in deze discussie ook niet uitkomen of u gelijk hebt.

    Om te weten te komen wat de voorstellen van de ASV inhouden kunt u, en ieder ander, meer lezen in de nieuwsbrief van december op de ASV website. Deze komt de komende week online.

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • @piet Bennik

    Dat probleempje met de site had de Fam Bouman,maar dit terzijde.

    En uw voorbeeld is weer duidelijk,u wilt in de kostprijsberekening voor uzelf een aantal kostenposten,zoals vervangingsreserve en loonkosten, laten vallen.
    Daarom pleit ik dan ook voor een onafhankelijk bureau die de berekening moet doen,zodat niet iedereen voor zichzelf allerlei uitzonderingen gaat verzinnen.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @ Kees de Vette,

    Ik denk dat u nog eens de ASV site moet gaan lezen.
    Inderdaad waarschuwt de ASV de overheid voor de koude sanering (ondergang) van het kleine schip.
    Maar dit komt door onzinnige regelgeving en onwillendheid van de banken.
    De kleine binnenvaart zoals De ASV schrijft in alle bladen is JUIST dé directe concurrent van de vrachtwagen.

    Dat verbod onder kostprijs aan te nemen is voor de gehele binnenvaart bedoeld.
    Ik heb in mijn werk juist last van de grote schepen die zich goedkoop aanbieden.

    U moet niet van te voren conclusies trekken over kostprijs berekening. dit valt mij tegen van U.
    Ik geef een voor beeld:

    Denkt u dat een nieuwbouw van 3 miljoen die twee keer zo groot is als ons betaalde franse motortje een lagere kost prijs berekening heeft op basis van 14 uur varen 45 effectieve weken.
    En fatsoenlijke beloning.

    Had je het nog geprobeerd in word?

    Prettige zondag verder Kees.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @ Piet Bennik.

    Sorry Piet,maar nu breekt mijn klomp,het is toch het ASV die te pas en te onpas in alle media de ondergang van de kleine binnenvaart verkondigt omdat zij de concurrentie met de vrachtwagen niet aankunnen.

    Daarbij propageren zij het verbod om beneden de kostprijs aan te nemen.
    En aangezien een kostprijs,berekend door een onafhankelijk bureau,voor de kleine scheepvaart waarschijnlijk een verdubbeling van de vrachtprijs zou betekenen,moet ik dan wel concluderen dat deze categorie dan gesubsidieerd moet worden.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @ kees de Vette,

    Ik kan uw stelling ondermijnen dat kleine schepen niet concurerend zijn tegenover de vrachtwagen.
    Waarom denkt U dan dat Robben schroot een klein schip ( 700ton)uit Akkrum laat varen, terwijl hij zat vrachtwagens heeft?
    Waarom denkt u dat wij met 1050 ton dan vanaf Enschede naar Lingen varen(450 km) terwijl het met de vrachtwagen maar 60 KM is.
    Er is dus wel concurentie mogelijk, u vergeet namelijk de factor tijd.
    En tijd is geld!

    Even een tip voor u als je een stuk wil plaatsen op de site dan kunt u hem het beste schrijven in word, daarna kopieren, dan ga in het vakje bericht staan klik met je rechtermuisknop en plakken en het staat erin.
    Gaat het verloren dan heb je hem nogsteeds in word staan en doe het zelfde weer, scheelt een hoop ergenis.

    Volgens mij gaat de ASV er gewoon goed voor zonder doekjes ergens omheen te winden en is het niet populisties gebabbel.
    De kleine schepen hebben helemaal geen subsidie nodig, maar verliezen onnodig vracht en vrachtprijs omdat de grote zonodig met een prutsje voor niets gaan varen en vaak onder het motto ander gaan we leeg weg dus nemen we het effen mee.
    Bovendien worden grote schepen aan alle kanten de hand boven het hooft gehouden d.m.v zogenaamde vergroting van kanalen.
    Voorbeelden Dordmund Ems kanaal, Winschoterdiep twente kanaal sluis Delden Naviduct.
    Waar grote schepen komen met name containers worden tijden verruimd sluis Delden wel en hengelo niet Naviduct idem dito daar kan de wachttijd voor ons wel oplopen tot 2 à 3 uur.
    Als ik bij Simmeren schroot om 7 uur vol kom kan ik niet varen, behalve als en een containerschip langs kom dan mag ik mee, hoezo oneerlijke concurentie?

    Verder volledig met Fam Bouman eens.

    Prettige zodag,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @Kees de Vette.

    Is dat zo, kom dan maar op met die cijfers, of roep u zo maar iets?

    Als uw stelling klopt, waarom gaat dan het ene na het andere vrachtwagen bedrijf in Nederland failliet, ondanks dat menig bedrijf al overgegaan is op veel goedkopere Oost-Europese chauffeurs.

    Zal het ook kunnen zijn, dat het vrachtvervoer zowel over de weg als op het water inmiddels, door de lading aanbieders zover is uitgekleed, dat er voor bijna niemand meer droog brood in te verdienen valt.
    Zal het mogelijk zijn dat zelfs het vrachtvervoer over de weg met opluchting zal reageren niet meer tegen de alsmaar lagere binnenvaart tarieven te moeten vechten?

    Daar komt nog bij dat, ik dat doem denken van u, nog wel herinneren uit de tijd van de toerbeurten, toen liepen er ook verschillende kortzichtige figuren rond die er zogenaamd bang voor waren dat het door de NEA berekende tarief op basis van kostprijs te hoog was en al het vervoer naar de weg zal gaan.

    Maar vergaten erbij te vertellen, dat het ze eigenlijk niet boeide hoe het wegging, want hun enige reden was, dat zij, uit opportunisme wel een paar kwartjes in vrachtprijs onderuit gingen, om zo een paar dagen toer te ontlopen, ten koste van hun collega’s.

    En daar mee regelrecht de veroorzakers werden tot het afbreken van de geordende markten, maar dat ze door hun drang naar hebzucht zich zelf ook ten gronde richten, snappen ze na al die jaren nog steeds niet.

    Alvorens u de ASV beschuldigt van populistische gebabbel, kom dan zelf met steekhoudende argumenten.
    Dit slaat nergens op en lijkt op een persoonlijk haat richting de ASV.

    @ Peter Janssens,

    Daar hebben wij inderdaad geen invloed op.
    Maar ik denk dat wanneer u of ik bijvoorbeeld 100.000,- Euro aan fooien bij de Belastingdienst gaan declareren, het ons laatst laatste jaar als ondernemer zal zijn.
    Die zijn n.l. niet zo coulant als de banken nu zijn, dus dat probleem lost zich van zelf op, als wij die ton, bij onze privé uitgaven mogen optellen.

    Ook voor u geldt, kom maar met betere argumenten.

    Prettig weekend.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Net zoals we geen invloed hebben op hetgeen er tussen bank en ondernemer speelt hebben we ook geen invloed op hetgeen een ondernemer via de achterdeur terug sluist.

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • @ Fam Bouman

    U interpreteert mijn schrijven dus helemaal verkeerd.

    Het gaat er helemaal niet om wat er gerepareerd kan worden en hoe goed men ervan leven kan.
    Het gaat erom dat de ASV een kostprijs gerelateerde bodemprijs wil hebben.

    Indien men dit wil zou men het NEA de kostprijs zonder de gebruikelijke emotie, gewoon boekhoudkundig per categorie moeten laten vast stellen, en dat zonder gesjoemel zoals het onder tafel laten vallen van bepaalde kosten.
    Dan zou je direct kunnen vaststellen dat het niet uit kan zonder subsidie.

    Dit is geen verwijt aan de schippers maar een antwoord op het populistische gebabbel van het ASV.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @08-12-2012 op 15:25,

    Daar is weer de lariekoek, “DUS HEREN BA……. ” hoe wilt u de banken daartoe dwingen, als zij daar zelf geen reden voorhebben, om dat van al hun cliënten te eisen.

    Dat is een zaak tussen de banken en hun cliënten, waar verder niemand iets mee te maken heeft, dat de rest van de scheepvaart daar indirect last van ondervindt door valse concurrentie, laat dus zien dat het systeem van vrije marktwerking niet functioneert en alleen daar en oplossing in gezocht moet worden, door het teveel aan vrijheid aan banden te leggen.

    Zodat prijs onder biedingen voor nu en in de toekomst, onmogelijk gemaakt gaat worden.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @Kees de Vette,

    Dan nog maar eens.

    Als ik uw schrijven goed interpreteer, vindt u dat de schippers met kleinere schepen, net zulke goede ondernemers moeten worden, als de meeste nieuw bouwers.

    Tja, laat mij dan maar door rommelen met oude rotzooi, dat financieel volgens u niet uit kan.

    Wel vind ik het vreemd de meest schippers met kleinere schepen die ik ken, gewoon hun rente en aflossing betalen en hun noodzakelijke onderhoud plegen en zelfs zie ik hier en daar nog wel investeringen in vernieuwingen die niet noodzakelijk zijn.

    Dat deze mensen niet van plan zijn reparaties uit te gaan voeren die nergens toe dienen en waarvan sommige zelfs technisch onmogelijk zijn, lijkt mij dan een gegronde reden om daar tegen in opstand te komen.

    Dat de meesten van de schippers met kleinere schepen, wel inzien dat een tariefsverhoging geen overbodige luxe is, want eens moeten deze schepen vervangen worden door nieuwe schepen, mag duidelijk zijn.
    Maar zolang er geen verandering gaat komen in de machtsstructuur, zoals deze is sinds het verdwijnen van de geordende markten, zal daar geen sprake van kunnen zijn.

    Niet u en niet ik bepalen de vrachtprijs waar we voor varen, dat is de zwakste schakel die dat voor ons bepaald en die schakel is niet de concurrentie met het wegvervoer, maar zijn wel de collega’s met grote nieuwbouw schepen, die nu al tegen elke prijs met 1000 tons partijen gaan varen en als er niets anders is, straks met nog veel minder, als daardoor het verlies ook maar iets beperkt gaat worden.

    Mocht u denken, dat de crisis in de Europese binnenvaart op te lossen is zonder overheidsingrijpen, maar door middel van een rekenmachine, kan ik alleen maar zeggen. “Droomt u gerust verder”

    Goede vaart,

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @ Geachte Schuttevaer directie,

    Doe eens iets aan de werkbaarheid van uw site!!!
    Nu ben je als je te lang wacht na het inloggen met versturen, al je geschreven tekst kwijt en kun je opnieuw beginnen.

    Bah,

    @ Kees de Vette,

    Zodra ik iets meer tijd heb en mijn ergernis iets gezakt is, zal ik alsnog een poging wagen.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Mijnheer.Kees Vette. Wilt u mij eens uitleggen Hoe u aan deze wijsheid komt? Wat de klant betaalt en wat de schipper ontvangt is veel ook niet hetzelfde bedrag. Zonder onder bouwde uitleg kan ik dit niet volgen! En lijkt wat u schrijft een brootje aap verhaal. Lees graag u onderbouwde uitleg!

    Geplaatst door: gerrit verheij op
  • @fam Bouman

    Begrijpend lezen en rekenen,dat is het eigenlijk.
    Als men een kostprijs gerelateerde vrachtprijs verlangt en eerlijk rekent, kan het met kleine schepen gewoon niet uit,dan gaat het per as.
    Als men dan daarbij van de politiek verlangt dat deze ervoor zorgt dat de lading toch in het schip komt betekent dit dat het vervoer met kleine schepen gesubsidieerd zal moeten worden.
    Begrijpend lezen en rekenen dus.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • @ Kees de Vette,

    Nu weet ik, dat veel mensen moeite hebben met begrijpend lezen, maar waar in de enquête kunt u uit opmaken dat er, voor de kleinere schepen, gevraagd wordt om subsidie regeling?

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Als ik de enquête van de ASV goed begrijp wil men de grote schepen opleggen terwijl men gelijktijdig de kleine scheepvaart zou moeten subsidiëren,
    Probeer dat de politiek maar eens duidelijk te maken.

    Geplaatst door: Kees de Vette op
  • Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op

Reageer