Met vier duwbakken een haarvat in

De duwboot Bobo heeft vorige week met vier bakjes op proef in totaal 800 ton zout van het Brabantse Oss naar Gistel in België gebracht en schroot mee teruggenomen naar Kallo. De rondreis duurde een kleine twee weken en heeft al met al 32.500 euro gekost.

Met vier duwbakken een haarvat in

Duwboot Bobo maakt proefreis met zout en schroot

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Men loopt wel te blaten dat de schippers een eenheid moeten vormen. Zie wat er hier gebeurd, instantie’s weten ervan, doen niks. Wat moet een simpel schippertje er aan doen?? De binnenvaart gaat ten onder, mijn zegen hebben ze !!

    Geplaatst door: Skipper op
  • Weer zo’n onzinnige verkwisting van belastinggeld. Laat de overheid stoppen met het beconcureren van de echte particulieren, net als de Qbarge. Snaaskerke is altijd een binnenvaartbestemming geweest voor spitsen en iets groter. De ELV heeft genoeg schepen, die dit zouden willen doen voor een normaal tarief. Natuurlijk niet zo goedkoop als de grote schepen, die dichtbij lossen. Het zandtransport naar Oudenburg, Veurne, Diksmuide is niet voor niets weg.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • Heb de bakjes in Oss gezien! Deze zijn volgens mij niet zo geschikt om op de schelde geladen te varen? De lading was wegen zout.Af komstig van hengelo heb het er zelf(enkele tonnen) gelost.

    Geplaatst door: gerrit op
  • @ thierry, volgens mij mocht je al blij zijn als je 6 euro had van oss naar snaarskerke dus ik hoop dat u met meer bezig was. Ik neem aan dat die 20 eurrie wel van oss naar snkerke was en schroot terug antwerpen en dan weer leeg naar oss…Het lijken me topbakken om ermee open op de westerschelde mee te varen zeker met zout. Oh ja de combi zout/ oud ijzer zie ik ook wel positief….ik hoop dat de zoutboer geen topkwaliteit hoeft te hebben…..Wat ik niet zo goed begrijp in dit soort verhalen dat het bvb hier niet beter bovenop zit. Heb er meermalen over gebeld ivm project waterslag maar ja dan krijg je zoiets van) je mag al blij zijn dat er iets gebeurd…..pfffff

    Geplaatst door: la defense op
  • heren van maart 2012 zijn wij met dat werk bezig
    met een schip van56meter op 5.75m die dat werk kan doen maar door het slenteren van studies en andere zakens dat het niet doorgegaan is
    nu lees ik in de krant dat een nederlander zijn neus er tussen steekt die20€ per ton krijgt dat ik zelf minder had

    Geplaatst door: Thierry op
  • Op zich zelf moet de particulier binnenschippers
    dit soort projecten tot nadenken zetten.

    Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat dit soort
    projecten nodig zijn. De kans van slagen schat ik echter laag in.

    Bij dit soort projecten blijft er veel geld bij de project ontwikkelaars hangen.
    Ondergetekende heeft een negatieve ervaring met een project op de brabandse kanalen. Ik werd een aantal jaren geleden benaderd door; stichting stimulering vervoer over Brabandse kanalen. Vergeef me als de naam anders was. Wij moesten met twee schepen mest van Helmond naar Vlissingen varen. Er werd een afspraak gemaakt om het schip te bezichtigen en alles door te spreken. Het waren twee Heren de een van het project zelf en een zeilmaker. De zeilmaker moest, tot mijn verbazing, de maten van de ruimen meten om een soort bigbag in ons ruim te maken. In die bigbag met een slingerschot werd dan de mest geladen.
    Kosten per schip van die zg. bigbag eu. 20.000,-.
    Het in en uitnemen van de 2 bigbags kwam per schip op eu. 5.000,00.
    Toen ik vroeg wat ik met die bigbag moest, kreeg
    ik het volgende antwoord; anders loopt het onder uw
    buikdenning. Ik antwoordde de Heren, wij hebben
    een stalen vloer dus met een U balkje en een houten slingerschotje bent U klaar. De zeilmaker
    werd wat wit om de neus, en stamelde, dat ga ik maar weer naar huis. Voor dit project was de nodige subsidie versterkt. Het transport is volgens mij nooit in schepen gekomen. Een onnodig
    dure oplossing waar de binnenvaartondernemer zelf niet de kans krijgt te offreren.
    Ik vrees dat hier hetzelfde speelt; subsidie pot leeg transport ten einde.

    Geplaatst door: Ad le Cessie op
  • een belachelijk expiriment, men vind wederom het zwarte garen uit terwijl het witte garen en het klosje er al heeeeeel lang zijn, waarom moet er nu met bakjes een proef gedaan worden? er zijn diverse binnenschepen die dit werk kunnen doen en als men eens een fatsoendelijke prijs per ton zou betalen, dan zijn er echt wel schippers die dit werk willen doen, helaas, voor deze proef kan men 20 euro per ton betalen, maar als een schipper het wil doen mag hij in zijn handen knijpen wil hij niet met 3,5 euro per ton afgescheept worden. grof schande, betaal nu eens een normale billijke prijs per ton aan de binnen schipper!!!!!

    Geplaatst door: Arno op
  • Hier weer het zoveelste voorbeeld van geld verkwisting en het belachelijk maken van de gewone werkende particuliere schipper. Ze doen hier nu net of ze het wiel hebben uitgevonden. Voor E 20,– per ton hadden ze ook wel een gewoon schip kunnen vinden maar daar licht nu juist het probleem : Die vinden ze te duur, over de weg is blijkbaar goedkoper.

    Bij al dit soort projecten werkt het hetzelfde : De gewone schipper wordt als oubollig belachelijk gemaakt en het moet allemaal anders. Al deze projecten eindigen hetzelfde: Als ze gewoon tegen de gangbare marktprijzen moeten werken is het zo afgelopen. Zie ook de “Neo-Kemps, Q-Barge en vergelijkbaar.

    Geplaatst door: Gerben op
  • Ik roep er af en toe eens wat over om iedereen wakker te houden, dat deed ik al bij project waterslag alsook bij dit …..project. Zie onderwerp op het forum….. Maar weiig tot geen reactie. Ik denk dat heel wat 110×11.40ers gelijk naar de werf gaan om er in de lengte en breedte er een stuk tussenuit te halen als ze 20 eurie zouden betalen……maar mario wij zien dat verkeerd, (dit is de toekomst )nieuw noemen ze dat. Ik vraag met trouwens af hoe ze met 4 bakken daar naar binnen knallen…..pff ik word er moedeloos van,j-m

    Geplaatst door: la defense op
  • Onzin

    Hoezo vind U dit een goed initiatief???? Dit was bestaand werk voor alle schepen kleiner als 57 X 6.2, Maar door onwil (arrogantie/incompetentie) van zowel AKZO, als hun huisbevrachter de NPRC gaat het op allerlei manieren, maar niet zoals de KLANT (mijnheer Quantanas) het graag wil, namelijk gewoon per schip direct van de AKZO tot bij hem voor de deur.
    Dit is het zoveelste voorbeeld dat de kleine binnenvaart door de arrogantie/incompetentie van bevrachters en SWV-den, en het lukraak subsidiëren van allerlei onzin projecten de nek wordt omgedraaid.
    De communicatie medewerkster van Watertruck wist niet eens dat er (gewone) schepen in Snaarskerken konden komen.

    Ga vooral zo door met dit soort onzin, en het komt helemaal goed met het (steeds sneller zinkend) kleine schip.

    G.M.Noldes m/s So Long

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Prima initiatief. Meer van dit soort testen, ook richting Frankrijk.

    Geplaatst door: Antoine op

Reageer

Met vier duwbakken een haarvat in | Schuttevaer.nl

Met vier duwbakken een haarvat in

De duwboot Bobo heeft vorige week met vier bakjes op proef in totaal 800 ton zout van het Brabantse Oss naar Gistel in België gebracht en schroot mee teruggenomen naar Kallo. De rondreis duurde een kleine twee weken en heeft al met al 32.500 euro gekost.

Met vier duwbakken een haarvat in
  • Duwboot Bobo maakt proefreis met zout en schroot
  • Watertruck-experiment in West-Vlaanderen

Door Justin Gleissner en Patrick Naaraat
Kenners zullen hun wenkbrauwen fronzen bij een prijs van ruim 20 euro per ton voor dit transport. Maar het was dan ook een volledig gesubsidieerd experiment in het kader van het Watertruck-project, dat beoogt het kleinschalig vervoer per binnenvaartschip te stimuleren. Zoutontvanger Qsalt aan het kanaal Plassendale-Nieuwpoort in Gistel/Snaaskerke is tevreden over het resultaat. Zijn lading is tijdig, in goede orde en niet te duur voor de wal gekomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Men loopt wel te blaten dat de schippers een eenheid moeten vormen. Zie wat er hier gebeurd, instantie’s weten ervan, doen niks. Wat moet een simpel schippertje er aan doen?? De binnenvaart gaat ten onder, mijn zegen hebben ze !!

    Geplaatst door: Skipper op
  • Weer zo’n onzinnige verkwisting van belastinggeld. Laat de overheid stoppen met het beconcureren van de echte particulieren, net als de Qbarge. Snaaskerke is altijd een binnenvaartbestemming geweest voor spitsen en iets groter. De ELV heeft genoeg schepen, die dit zouden willen doen voor een normaal tarief. Natuurlijk niet zo goedkoop als de grote schepen, die dichtbij lossen. Het zandtransport naar Oudenburg, Veurne, Diksmuide is niet voor niets weg.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • Heb de bakjes in Oss gezien! Deze zijn volgens mij niet zo geschikt om op de schelde geladen te varen? De lading was wegen zout.Af komstig van hengelo heb het er zelf(enkele tonnen) gelost.

    Geplaatst door: gerrit op
  • @ thierry, volgens mij mocht je al blij zijn als je 6 euro had van oss naar snaarskerke dus ik hoop dat u met meer bezig was. Ik neem aan dat die 20 eurrie wel van oss naar snkerke was en schroot terug antwerpen en dan weer leeg naar oss…Het lijken me topbakken om ermee open op de westerschelde mee te varen zeker met zout. Oh ja de combi zout/ oud ijzer zie ik ook wel positief….ik hoop dat de zoutboer geen topkwaliteit hoeft te hebben…..Wat ik niet zo goed begrijp in dit soort verhalen dat het bvb hier niet beter bovenop zit. Heb er meermalen over gebeld ivm project waterslag maar ja dan krijg je zoiets van) je mag al blij zijn dat er iets gebeurd…..pfffff

    Geplaatst door: la defense op
  • heren van maart 2012 zijn wij met dat werk bezig
    met een schip van56meter op 5.75m die dat werk kan doen maar door het slenteren van studies en andere zakens dat het niet doorgegaan is
    nu lees ik in de krant dat een nederlander zijn neus er tussen steekt die20€ per ton krijgt dat ik zelf minder had

    Geplaatst door: Thierry op
  • Op zich zelf moet de particulier binnenschippers
    dit soort projecten tot nadenken zetten.

    Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat dit soort
    projecten nodig zijn. De kans van slagen schat ik echter laag in.

    Bij dit soort projecten blijft er veel geld bij de project ontwikkelaars hangen.
    Ondergetekende heeft een negatieve ervaring met een project op de brabandse kanalen. Ik werd een aantal jaren geleden benaderd door; stichting stimulering vervoer over Brabandse kanalen. Vergeef me als de naam anders was. Wij moesten met twee schepen mest van Helmond naar Vlissingen varen. Er werd een afspraak gemaakt om het schip te bezichtigen en alles door te spreken. Het waren twee Heren de een van het project zelf en een zeilmaker. De zeilmaker moest, tot mijn verbazing, de maten van de ruimen meten om een soort bigbag in ons ruim te maken. In die bigbag met een slingerschot werd dan de mest geladen.
    Kosten per schip van die zg. bigbag eu. 20.000,-.
    Het in en uitnemen van de 2 bigbags kwam per schip op eu. 5.000,00.
    Toen ik vroeg wat ik met die bigbag moest, kreeg
    ik het volgende antwoord; anders loopt het onder uw
    buikdenning. Ik antwoordde de Heren, wij hebben
    een stalen vloer dus met een U balkje en een houten slingerschotje bent U klaar. De zeilmaker
    werd wat wit om de neus, en stamelde, dat ga ik maar weer naar huis. Voor dit project was de nodige subsidie versterkt. Het transport is volgens mij nooit in schepen gekomen. Een onnodig
    dure oplossing waar de binnenvaartondernemer zelf niet de kans krijgt te offreren.
    Ik vrees dat hier hetzelfde speelt; subsidie pot leeg transport ten einde.

    Geplaatst door: Ad le Cessie op
  • een belachelijk expiriment, men vind wederom het zwarte garen uit terwijl het witte garen en het klosje er al heeeeeel lang zijn, waarom moet er nu met bakjes een proef gedaan worden? er zijn diverse binnenschepen die dit werk kunnen doen en als men eens een fatsoendelijke prijs per ton zou betalen, dan zijn er echt wel schippers die dit werk willen doen, helaas, voor deze proef kan men 20 euro per ton betalen, maar als een schipper het wil doen mag hij in zijn handen knijpen wil hij niet met 3,5 euro per ton afgescheept worden. grof schande, betaal nu eens een normale billijke prijs per ton aan de binnen schipper!!!!!

    Geplaatst door: Arno op
  • Hier weer het zoveelste voorbeeld van geld verkwisting en het belachelijk maken van de gewone werkende particuliere schipper. Ze doen hier nu net of ze het wiel hebben uitgevonden. Voor E 20,– per ton hadden ze ook wel een gewoon schip kunnen vinden maar daar licht nu juist het probleem : Die vinden ze te duur, over de weg is blijkbaar goedkoper.

    Bij al dit soort projecten werkt het hetzelfde : De gewone schipper wordt als oubollig belachelijk gemaakt en het moet allemaal anders. Al deze projecten eindigen hetzelfde: Als ze gewoon tegen de gangbare marktprijzen moeten werken is het zo afgelopen. Zie ook de “Neo-Kemps, Q-Barge en vergelijkbaar.

    Geplaatst door: Gerben op
  • Ik roep er af en toe eens wat over om iedereen wakker te houden, dat deed ik al bij project waterslag alsook bij dit …..project. Zie onderwerp op het forum….. Maar weiig tot geen reactie. Ik denk dat heel wat 110×11.40ers gelijk naar de werf gaan om er in de lengte en breedte er een stuk tussenuit te halen als ze 20 eurie zouden betalen……maar mario wij zien dat verkeerd, (dit is de toekomst )nieuw noemen ze dat. Ik vraag met trouwens af hoe ze met 4 bakken daar naar binnen knallen…..pff ik word er moedeloos van,j-m

    Geplaatst door: la defense op
  • Onzin

    Hoezo vind U dit een goed initiatief???? Dit was bestaand werk voor alle schepen kleiner als 57 X 6.2, Maar door onwil (arrogantie/incompetentie) van zowel AKZO, als hun huisbevrachter de NPRC gaat het op allerlei manieren, maar niet zoals de KLANT (mijnheer Quantanas) het graag wil, namelijk gewoon per schip direct van de AKZO tot bij hem voor de deur.
    Dit is het zoveelste voorbeeld dat de kleine binnenvaart door de arrogantie/incompetentie van bevrachters en SWV-den, en het lukraak subsidiëren van allerlei onzin projecten de nek wordt omgedraaid.
    De communicatie medewerkster van Watertruck wist niet eens dat er (gewone) schepen in Snaarskerken konden komen.

    Ga vooral zo door met dit soort onzin, en het komt helemaal goed met het (steeds sneller zinkend) kleine schip.

    G.M.Noldes m/s So Long

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Prima initiatief. Meer van dit soort testen, ook richting Frankrijk.

    Geplaatst door: Antoine op

Reageer