De afgelopen jaren is bij controles gebleken dat bunkerschepen soms productvreemde stoffen wegmengen in bunkerolie, de documentatie van lading niet altijd juist is of dat er economische delicten zoals overtredingen van milieu- en gevaarlijke stoffenwetten worden gepleegd. Dit levert ongewenste en gevaarlijke situaties op.
Om strafbare feiten op te sporen en concurrentievervalsing tegen te gaan, is de afgelopen dagen gericht actie gevoerd. Op basis van verzamelde informatie uit systemen en lopende onderzoeken gecombineerd met bevindingen uit observatie de afgelopen weken zijn 31 schepen geselecteerd voor een controle.
Documenten
Bij de actie werd de documentatie van de bunkerschepen bekeken. Daarin staat welke – en hoeveel – stoffen het schip aan boord zou moeten hebben, op welk moment de schepen die stoffen getankt hebben en op welk moment er brandstof naar zeeschepen is overgebracht. Op grond daarvan kan worden vastgesteld hoeveel liter er op het moment van de controle aan boord zou moeten zijn.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?