Waldhof-stremming laat sporen na in Duitse binnenvaartstatistiek

De maand januari was voor de binnenvaart op Duitse vaarwegen duidelijk beter dan vorig jaar: met 17,7 miljoen ton lag het volume liefst 15,6% hoger. Destatis, het Duitse bureau voor statistiek in Wiesbaden, schrijft de opmerkelijke groei vooral toe aan de Rijnstremming vanaf 13 januari 2011 na het ongeval met de zwavelzuurtanker Waldhof.

Door de vaarwegblokkade zakte de gemiddelde lengte per reis vorig jaar naar 208 km, in januari dit jaar was die met 261 km weer als normaal. De stremming hield vier weken aan en zal ook in de nog niet bekende februari-cijfers zichtbaar zijn. De vervoersprestatie van de binnenvaart in Duitsland, in tonnen vermenigvuldigd met de afgelegde afstand,  lag in januari dit jaar met 4,6 miljard tonkilometer liefst 44,9% hoger dan in 2011.
Procentueel nam het binnenlands vervoer het sterkst toe, met 27,3% naar 4,1 miljoen ton. Ook het doorgaande vervoer (naar en van de Donau en de Moezel) deed het verhoudingsgewijs veel beter met een groei van 26,5% naar 1,6 miljoen ton. Vanuit Duitsland naar de omringende landen ging 3,8 miljoen ton lading per schip, 20,3% meer dan in januari 2011. Het binnenkomend volume (vooral via de Nederlandse en Belgische zeehavens Rijnopwaarts) groeide ook, zij het veel minder uitbundig, met 6,9% naar 8,2 miljoen ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Waldhof-stremming laat sporen na in Duitse binnenvaartstatistiek | Schuttevaer.nl

Waldhof-stremming laat sporen na in Duitse binnenvaartstatistiek

De maand januari was voor de binnenvaart op Duitse vaarwegen duidelijk beter dan vorig jaar: met 17,7 miljoen ton lag het volume liefst 15,6% hoger. Destatis, het Duitse bureau voor statistiek in Wiesbaden, schrijft de opmerkelijke groei vooral toe aan de Rijnstremming vanaf 13 januari 2011 na het ongeval met de zwavelzuurtanker Waldhof.

Door de vaarwegblokkade zakte de gemiddelde lengte per reis vorig jaar naar 208 km, in januari dit jaar was die met 261 km weer als normaal. De stremming hield vier weken aan en zal ook in de nog niet bekende februari-cijfers zichtbaar zijn. De vervoersprestatie van de binnenvaart in Duitsland, in tonnen vermenigvuldigd met de afgelegde afstand,  lag in januari dit jaar met 4,6 miljard tonkilometer liefst 44,9% hoger dan in 2011.
Procentueel nam het binnenlands vervoer het sterkst toe, met 27,3% naar 4,1 miljoen ton. Ook het doorgaande vervoer (naar en van de Donau en de Moezel) deed het verhoudingsgewijs veel beter met een groei van 26,5% naar 1,6 miljoen ton. Vanuit Duitsland naar de omringende landen ging 3,8 miljoen ton lading per schip, 20,3% meer dan in januari 2011. Het binnenkomend volume (vooral via de Nederlandse en Belgische zeehavens Rijnopwaarts) groeide ook, zij het veel minder uitbundig, met 6,9% naar 8,2 miljoen ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer