Kempenaars voor Senegal

Danser Projects begeleidt met de Concordia Group de aankoop en het transport van twee Kempenaars naar Senegal. Het betreft de Invotis (bouwjaar 1956, 500 ton, 58,20 x 6,20 x 2,20 meter) en de Mira Sanro (bouwjaar 1961, 610 ton, 62,50 x 6,34 x 2,49). De schepen zijn 27 januari op het zware-ladingschip Happy Dynamic van BigLift vertrokken.

Kempenaars voor Senegal

Bestemming is de Noord-Senegalese havenstad Saint Louis, die aan de monding van de Senegalrivier ligt. De schepen worden na lossing overgedragen aan de OMVS (Organisatie voor de ontwikkeling van de Senegalrivier). De OMVS gaat, met ondersteuning van diverse Nederlandse bedrijven, waaronder Havenbedrijf Rotterdam, een nieuw traject voor vervoer over de Senegalrivier opzetten. Bedoeling is dat de schepen ijzererts, fosfaat en andere droge exportlading gaan vervoeren naar de nieuwe haven van Saint Louis voor verscheping over zee. Met de ontwikkeling van het rivierproject is een bedrag gemoeid van 700 miljoen dollar. De Sénégalrivier is 1700 kilometer lang. Op 27 kilometer van de mondig ligt een dam met een sluis. De dam voorkomt dat zout water in de droge tijd (november tot juni) te diep naar binnen dringt.

De schepen worden bij Saint Louis op zee overboord gezet, waarna ze op eigen kiel naar binnen varen. De ingang van de haven is niet goed betond en niet zo diep. Ad Schroot vaart een van de Kempenaars zelf naar binnen.

De koelsystemen van de motoren zijn bij Houben in Maasbracht aangepast en hebben een servicebeurt gekregen. De brandstoftanks zijn schoongemaakt en de ankerlieren zijn vervangen. Probleem in dit gebied is echter de grote hoeveelheid woestijnstof in de lucht. Die vormt een bedreiging voor motor, aangezien het fijne stof

luchtfilters verstopt en doordringt tot in de turbo, achter de kleppen en in de gas- en smeerolie. (HH)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • Hebt u wel eens nagegaan hoeveel verrde auto’s en vrachtwagens etc er b.v. via Antwerpen naar Afrika verscheept worden.
    Behalve een stuk tape over een gat in de voorruit worden die echt niet anders speciaal aangepast voor het klimaat daar hoor.
    Dus gewoon handel.

    Geplaatst door: Toe nou mensen ! op
  • leuke reactie Peter, maar daar ging de discussie niet over. de verkoop van de schippers zelf is niet het issue. het project daar ging het over en de tussenpersonen die zakken vullen via geldkraantjes.

    Geplaatst door: piet op
  • Er word weer heel wat bagger gespuit.

    Ik denk dat de eigenaren van deze schepen, zelf een beslissing hebben genomen en dat zij zelf het beste weten of het een goede beslissing is.
    Voorlopig hebben deze eigenaren, vrijwillig gehandeld en niet onder dwang van een bank.
    Het is inderdaad zo dat je voor de opbrengst misschien een nieuwe auto kunt kopen en dan is het geld op. Je kunt echter een auto kopen van eu.5000,00 maar je kunt er ook eentje van eu. 300.000,00 kopen, hier tussen zal het ergens zitten. Maar wie kan er nog een auto kopen als hij zijn glimmende nieuwbouw schip verkoopt? Ik denk maar heel weinig. Dus Invotis en Belleza en ex eigenaren jullie hebben je best gedaan, aan allen veel voorspoed!

    Geplaatst door: peter op
  • Dag Kees,

    Even een kleine correctie op je aanname:
    Ik neem het op voor mensen van wie ik denk dat ze in hun recht of gelijk staan. Ik ben in tegenstelling tot wat je zelf (dus) als normaal houdt niet iemand die het per definitie altijd zal opnemen of eens zal zijn voor/met mijn schoonvader of ieder ander familielid.. (vraag maar aan ze ?

    Naast bovengenoemde leg je ook de woorden jalousie en flauw in mijn mond. .
    Nu moet ik toegeven dat ik sterk het vermoeden heb dat wanneer de heer Nederlander zelf zo’n schip had kunnen verkopen voor dit doel hij zijn verhaal niet zo glashard onder valse naam zou hebben gepost. Dit vind ik een mooi voorbeeld van hypocrisie.. en inderdaad een beetje flauw..

    Tevens wil ik toch even uitspreken dat je voor scheepvaart geen raketgeleerde hoeft te zijn..
    Ik begrijp dat het na een leven varen lijkt of geen ander persoon van de wal nuchter tegen het onderwerp scheepvaart en zijn techniek aan zou kunnen kijken maar ik denk dat je je daar wellicht een beetje vergist.
    (ps. De Invotis heeft geen turbo 😉
    Daarnaast zijn alle geslaagde dingen begonnen met mislukkingen en zouden we met opgeven niet veel verder zijn gekomen. Leren van fouten en doorzetten zijn de pijlers van een geslaagde actie.

    Wanneer mensen denken te beschikken over kennis die van belang is laat ze dan van te voren spreken ipv achteraf te zeuren (in welk geval ze kunnen verwachten afgezeken te worden om hun handelen. Is niet erg.. gebeurt in de politiek ook)

    Geplaatst door: Jeroen Broekmans op
  • @Kees,

    U schrijft steeds dat deze zeer(?) gedateerde scheepjes (volgens mij altijd goed doorgerepareerd) het niet redden in Senegal.
    Vertel dan eens waarom niet, ik heb daar namelijk geen idee van, ik ben daar nooit geweest.
    Als de rivier ook maar enigzins lijkt op de onze, zout of zoet zie ik het probleem niet.
    Maak mij eens wijzer a.u.b.

    Groet

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Belleza het ga je goed.
    we hebben fijne jaren gekend daar kijken we mooi op terug.
    liefde heb je gekregen van Henk en Angela nu ga je een andere weg bevaren het ga je goed en behouden vaart by by heel veel liefs van ons Antoon en Mieke

    Geplaatst door: mieke op
  • Het is weer eens zover, er wordt alleen maar onzin geschreven over een onderwerp op deze site. De Schuttevaer kan hem beter sluiten. Iets zinnigs wordt hier zelden geschreven en als er dan iemand is met een goed verhaal wordt hij door zijn zogenaamde ” collega’s” flink afgezeken.
    Wat een beroepsgroep -:(

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Jeoen neemt het op voor schoonpa Kikkert, en zo hoort het. Maar neemt niet weg dat dergelijke schepen totaal ongeschikt voor varen in de tropen.
    Uietraard is het leuk voor de vml schippers die nu cashen maar omdat jaloezie te noemen dat is toch ook wat zielig. Het probleem zit hem erin dat reeds vele jaren wordt geprobeerd om vml nld binnenschepen te slijten aan 3e wereld landen. en nog nooit is zoiets succesvol gebleken om de simpele reden dat de omstandigheden anders maar vooral zwaar zijn. ook de VT heeft izch verkeken om het varen bij het Panama kanaal. Ook daar heft men een zware dobber om de binnenvaartschepen in het zoute, warme klimaat op orde te houden. En de VT heeft zelf de regie en dus gaat dat relatief goed, maar deze 2 toch zeer gedateerde scheepjes zijn simple niet geschikt voor landen als Senegal.
    men kan dat jaloezie noemen en flauw of afzeiken maar men moet wel reeel blijven en ook eens iets aannemen van mensen die wat verder over de wereld gewerkt hebben. Makelaars en direct betrokkenen zullen dit uiteraard ontkennen maar zit op het niveau van de slager die zijn vlees keurt.

    Geplaatst door: kees op
  • belleza je bent een mooie dame ook nog na zoveel negatieve reacties en jalousie.het ga je goed ciao

    Geplaatst door: rose vd boogaart op
  • Typisch nederlands om iemand anders, of dat nu hier is, of in Senegal, iets niet te gunnen. Aan de opmerkingen te zien voert jaloezie hier toch de boventoon.

    Mensen die daar gaan varen zijn erg gelukkig met de schepen en de mensen die hun schepen verkocht hebben zijn waarschijnlijk dolblij dat hun schip een tweede kans krijgt ipv de sloop. En dat ze na een toch, naar mijn inziens, een pittig leven, nu van hun pensioen kunnen genieten.

    En dat dit project een subsidie project is, doet hier niets aan,af. Er gaan namelijk miljoenen naar de ” derde” wereld . En daar zien we of horen er niets van terug. En als we er al wat van horen dan zijn het voorzitters of andere hoge mensen die een fraai in de kas hebben gedaan. dus laten we in godsnaam eens ophouden met elkaar af te zeiken en blij wezen dat nu eens de “gewone” burger eens de kans heeft gekregen om toch nog wat geld te vangen voor zijn schip en te genieten van zijn of haar pensioen.

    Geplaatst door: i.k. op
  • @nederlander
    Ah meneer is Senegal-kenner! Vertel.. wat zouden we er beter naar toe kunnen sturen?
    Of heeft u liever dat ze daar in kleine houten bootjes blijven varen zodat ze er geen kans krijgen iets op te bouwen? Arm betekend niet dom.. (of per definitie een dief)
    En u wist dus waarschijnlijk ook niet dat de verscheepte schepen zich juist uitstekend lenen voor de omstandigheden daar door hun geringe diepgang? (u denkt dat er geen mensen uit Senegal met specialisten hebben gekeken waar het geld aan uitgegeven zou worden?..)

    Verdienen aan subsidie en ontwikkelingspotjes.. Nou en? U zou het weigeren? Ben blij dat zoals de heer Salute mooi duidelijk maakt dat er nog iemand iets terugziet van zijn zuurverdiende geld dat over de jaren al tot niets is gereduceerd.

    En dan bent u nog vergeten dat u hier erg nonchalant spreekt over het (geboorte)huis van een familie die het schip ondanks dat ze er af gaan toch liever in hun omgeving oud hadden zien worden. Na zoveel jaren je “thuis” te zien wegvaren doet zeer, ongeacht of er een miljoen tegenover zou staan.. Tenzij geld voor u uiteraard het hoogste in het leven is (en daar begin ik wel sterk aan te twijfelen wanneer ik lees dat u zo zwaar aan de subsidie gelden tilt).

    Jeroen Broekmans
    Schoonzoon van de voormalig eigenaar van de Invotis.

    Geplaatst door: Jeroen Broekmans op
  • het is weer zo ver,de een weet het weer beter dan de ander klein of groot op leeftijd of nog een broekje ieder doet zijn ding,het valt mij wel op dat de scheepjes van een recent bouwjaar het grootste woord uitbrengen dat kan ook niet anders die figuren zitten altijd in het bedienings kotje,zo goed gaat het nauw dat je ze ook altijd ziet varen vacantie of kerst maakt niet uit ,moeten ze een keer weg dan moet er een aflossertje komen want stilliggen is een eng woord, wat hier nu staat bestaat al net zo lang dat ze met een drijvend opject kunnen varen net als nu van a naaaaar b met andere woorden de jongere generatie met een papier winkel op zak zijn het zelfde als 100 jaar terug ,veel lucht uitspraken en weinig ondernemerschap,advies laat iedereen in zijn waarden en doe het samen,waarom dit mailtje omdat ik veel met de binnenvaart te maken heeft en er teveel gelachen word over deze bedrijfstak met zijn derde klas uitspraken…

    Geplaatst door: levensgenieter op
  • Henk kon zijn bakkie aan de straat stenen niet kwijt en nu is het toch gelukt, met een verkapte subsidie. Daar mag men best jaloers op zijn, dar is niks mis mee.

    Geplaatst door: kees op
  • Voel ik hier toch enige jaloezie….

    Laat ze maar lullen Henk!

    Geplaatst door: ik op
  • Het is in ieder geval mooi de oud schippers van de schepen hebben in ieder geval een paar centen voor hun scheepje gekregen. En kunnen nu rustig met pensioen iets wat vroeger heel normaal was. Als je tegenwoordig met je kempenaar te koop komt kan je er amper een nieuwe auto van kopen.

    Geplaatst door: salute op
  • werkelijk te belachelijk voor woorden dit project.

    Geplaatst door: Kees op
  • @meedenkertje,
    Voeg je met deze opmerking nou echt iets toe aan dit artikel? Gaat echt nergens over! Flauw…
    En wie geeft jou het recht om de naam van Mauro te noemen als je zelf kennelijk anoniem wilt blijven…

    Geplaatst door: Géke op
  • Er is geen overcapaciteit, hoogstens een beroepsgroep die zichzelf niet kan organiseren!

    Je hebt reserve capaciteit nodig om vervoerszekerheid te bieden.. tis wat anders..

    Kleine schepen leggen het af tegen de vrachtwagen als je normale salarissen zou rekenen. Afrika of de smelter.. why not!

    Geplaatst door: Duh! op
  • @Gerrie….Als ik me goed herinner ben jij ook niet vrijwillig van je koppelverband afgestapt, komt zeker omdat jij zo goed kon rekenen!!

    Geplaatst door: De Rekenkamer op
  • Tipgever, goed idée ! Is dit mogelijk ? Lijkt mij heel interessant, om het te volgen zowel als het positief als negatief afloopt.

    Geplaatst door: Berend op
  • ja Henk, jou zal het een zorg zijn, jij bent je onverkoopbare bootje kwijt via een makelaar die voor een subsidie club acteert. en ook de makelaar zal het een zorg zijn, provisie is binnen.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Het ga je goed m’n ouwe bootje, wat ze hier ook lullen.

    Geplaatst door: Henk op
  • misschien een tip:het lijkt me interessant in weekblad schuttevaer de komende maanden regelmatig het verloop van dit project te lezen en hoe het deze schepen vergaat en wie ze bemant, onderhoud, onderdelen, olie etc.

    Geplaatst door: tipgever op
  • @ nederlander

    het is toch prachtig als alles snel kapot is kunnen we er weer twee sturen. of misschien gelijk een vooraadje, stuk of 50.

    Geplaatst door: kleine schipper op
  • langer dan een half jaar zullen deze schepen het niet uithouden in Senegal. Dan is alles vernield, kapot,verwaarloosd etc etc., maar flink wat lieden hebben dan ook hier weer lekker verdiend aan allerlei subside en ontwikkelingspotjes. Deze schepen en uitrusting zijn totaal ongeschikt om onder de lokale omstandigheden zoals in Senegal te varen. Maar iemand had een goed verkoop praatje en wist subsidie-gevers te overtuigen.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Ik snap niet hoe mensen kunnen denken dat er in de schepen onder de 1000 ton overcappaciteit is. Ben 855 ton en kan me rot varen en heus niet voor rot vrachten. Oke je moet nee kunnen zeggen, dat zeker.
    maar als er nou eens ca. 100 110mtr schepen naar timboektoe zouden verhuizen waren er een hoop problemen opgelost, mits mesen dan wel gaan rekenen wat een lading vervoeren echt kost.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • nou het is helemaal niet zonde, ook in de kleine schepen hebben we overcappaciteit. ze mogen er nog wel een paar mee nemen.

    Geplaatst door: kleine schipper op
  • wel zonde dat het hier weg moet maar gelukkig krijgen deze schepen een 2de leven

    Geplaatst door: rijks op

Reageer

Kempenaars voor Senegal | Schuttevaer.nl

Kempenaars voor Senegal

Danser Projects begeleidt met de Concordia Group de aankoop en het transport van twee Kempenaars naar Senegal. Het betreft de Invotis (bouwjaar 1956, 500 ton, 58,20 x 6,20 x 2,20 meter) en de Mira Sanro (bouwjaar 1961, 610 ton, 62,50 x 6,34 x 2,49). De schepen zijn 27 januari op het zware-ladingschip Happy Dynamic van BigLift vertrokken.

Kempenaars voor Senegal

Bestemming is de Noord-Senegalese havenstad Saint Louis, die aan de monding van de Senegalrivier ligt. De schepen worden na lossing overgedragen aan de OMVS (Organisatie voor de ontwikkeling van de Senegalrivier). De OMVS gaat, met ondersteuning van diverse Nederlandse bedrijven, waaronder Havenbedrijf Rotterdam, een nieuw traject voor vervoer over de Senegalrivier opzetten. Bedoeling is dat de schepen ijzererts, fosfaat en andere droge exportlading gaan vervoeren naar de nieuwe haven van Saint Louis voor verscheping over zee. Met de ontwikkeling van het rivierproject is een bedrag gemoeid van 700 miljoen dollar. De Sénégalrivier is 1700 kilometer lang. Op 27 kilometer van de mondig ligt een dam met een sluis. De dam voorkomt dat zout water in de droge tijd (november tot juni) te diep naar binnen dringt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • Hebt u wel eens nagegaan hoeveel verrde auto’s en vrachtwagens etc er b.v. via Antwerpen naar Afrika verscheept worden.
    Behalve een stuk tape over een gat in de voorruit worden die echt niet anders speciaal aangepast voor het klimaat daar hoor.
    Dus gewoon handel.

    Geplaatst door: Toe nou mensen ! op
  • leuke reactie Peter, maar daar ging de discussie niet over. de verkoop van de schippers zelf is niet het issue. het project daar ging het over en de tussenpersonen die zakken vullen via geldkraantjes.

    Geplaatst door: piet op
  • Er word weer heel wat bagger gespuit.

    Ik denk dat de eigenaren van deze schepen, zelf een beslissing hebben genomen en dat zij zelf het beste weten of het een goede beslissing is.
    Voorlopig hebben deze eigenaren, vrijwillig gehandeld en niet onder dwang van een bank.
    Het is inderdaad zo dat je voor de opbrengst misschien een nieuwe auto kunt kopen en dan is het geld op. Je kunt echter een auto kopen van eu.5000,00 maar je kunt er ook eentje van eu. 300.000,00 kopen, hier tussen zal het ergens zitten. Maar wie kan er nog een auto kopen als hij zijn glimmende nieuwbouw schip verkoopt? Ik denk maar heel weinig. Dus Invotis en Belleza en ex eigenaren jullie hebben je best gedaan, aan allen veel voorspoed!

    Geplaatst door: peter op
  • Dag Kees,

    Even een kleine correctie op je aanname:
    Ik neem het op voor mensen van wie ik denk dat ze in hun recht of gelijk staan. Ik ben in tegenstelling tot wat je zelf (dus) als normaal houdt niet iemand die het per definitie altijd zal opnemen of eens zal zijn voor/met mijn schoonvader of ieder ander familielid.. (vraag maar aan ze ?

    Naast bovengenoemde leg je ook de woorden jalousie en flauw in mijn mond. .
    Nu moet ik toegeven dat ik sterk het vermoeden heb dat wanneer de heer Nederlander zelf zo’n schip had kunnen verkopen voor dit doel hij zijn verhaal niet zo glashard onder valse naam zou hebben gepost. Dit vind ik een mooi voorbeeld van hypocrisie.. en inderdaad een beetje flauw..

    Tevens wil ik toch even uitspreken dat je voor scheepvaart geen raketgeleerde hoeft te zijn..
    Ik begrijp dat het na een leven varen lijkt of geen ander persoon van de wal nuchter tegen het onderwerp scheepvaart en zijn techniek aan zou kunnen kijken maar ik denk dat je je daar wellicht een beetje vergist.
    (ps. De Invotis heeft geen turbo 😉
    Daarnaast zijn alle geslaagde dingen begonnen met mislukkingen en zouden we met opgeven niet veel verder zijn gekomen. Leren van fouten en doorzetten zijn de pijlers van een geslaagde actie.

    Wanneer mensen denken te beschikken over kennis die van belang is laat ze dan van te voren spreken ipv achteraf te zeuren (in welk geval ze kunnen verwachten afgezeken te worden om hun handelen. Is niet erg.. gebeurt in de politiek ook)

    Geplaatst door: Jeroen Broekmans op
  • @Kees,

    U schrijft steeds dat deze zeer(?) gedateerde scheepjes (volgens mij altijd goed doorgerepareerd) het niet redden in Senegal.
    Vertel dan eens waarom niet, ik heb daar namelijk geen idee van, ik ben daar nooit geweest.
    Als de rivier ook maar enigzins lijkt op de onze, zout of zoet zie ik het probleem niet.
    Maak mij eens wijzer a.u.b.

    Groet

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Belleza het ga je goed.
    we hebben fijne jaren gekend daar kijken we mooi op terug.
    liefde heb je gekregen van Henk en Angela nu ga je een andere weg bevaren het ga je goed en behouden vaart by by heel veel liefs van ons Antoon en Mieke

    Geplaatst door: mieke op
  • Het is weer eens zover, er wordt alleen maar onzin geschreven over een onderwerp op deze site. De Schuttevaer kan hem beter sluiten. Iets zinnigs wordt hier zelden geschreven en als er dan iemand is met een goed verhaal wordt hij door zijn zogenaamde ” collega’s” flink afgezeken.
    Wat een beroepsgroep -:(

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Jeoen neemt het op voor schoonpa Kikkert, en zo hoort het. Maar neemt niet weg dat dergelijke schepen totaal ongeschikt voor varen in de tropen.
    Uietraard is het leuk voor de vml schippers die nu cashen maar omdat jaloezie te noemen dat is toch ook wat zielig. Het probleem zit hem erin dat reeds vele jaren wordt geprobeerd om vml nld binnenschepen te slijten aan 3e wereld landen. en nog nooit is zoiets succesvol gebleken om de simpele reden dat de omstandigheden anders maar vooral zwaar zijn. ook de VT heeft izch verkeken om het varen bij het Panama kanaal. Ook daar heft men een zware dobber om de binnenvaartschepen in het zoute, warme klimaat op orde te houden. En de VT heeft zelf de regie en dus gaat dat relatief goed, maar deze 2 toch zeer gedateerde scheepjes zijn simple niet geschikt voor landen als Senegal.
    men kan dat jaloezie noemen en flauw of afzeiken maar men moet wel reeel blijven en ook eens iets aannemen van mensen die wat verder over de wereld gewerkt hebben. Makelaars en direct betrokkenen zullen dit uiteraard ontkennen maar zit op het niveau van de slager die zijn vlees keurt.

    Geplaatst door: kees op
  • belleza je bent een mooie dame ook nog na zoveel negatieve reacties en jalousie.het ga je goed ciao

    Geplaatst door: rose vd boogaart op
  • Typisch nederlands om iemand anders, of dat nu hier is, of in Senegal, iets niet te gunnen. Aan de opmerkingen te zien voert jaloezie hier toch de boventoon.

    Mensen die daar gaan varen zijn erg gelukkig met de schepen en de mensen die hun schepen verkocht hebben zijn waarschijnlijk dolblij dat hun schip een tweede kans krijgt ipv de sloop. En dat ze na een toch, naar mijn inziens, een pittig leven, nu van hun pensioen kunnen genieten.

    En dat dit project een subsidie project is, doet hier niets aan,af. Er gaan namelijk miljoenen naar de ” derde” wereld . En daar zien we of horen er niets van terug. En als we er al wat van horen dan zijn het voorzitters of andere hoge mensen die een fraai in de kas hebben gedaan. dus laten we in godsnaam eens ophouden met elkaar af te zeiken en blij wezen dat nu eens de “gewone” burger eens de kans heeft gekregen om toch nog wat geld te vangen voor zijn schip en te genieten van zijn of haar pensioen.

    Geplaatst door: i.k. op
  • @nederlander
    Ah meneer is Senegal-kenner! Vertel.. wat zouden we er beter naar toe kunnen sturen?
    Of heeft u liever dat ze daar in kleine houten bootjes blijven varen zodat ze er geen kans krijgen iets op te bouwen? Arm betekend niet dom.. (of per definitie een dief)
    En u wist dus waarschijnlijk ook niet dat de verscheepte schepen zich juist uitstekend lenen voor de omstandigheden daar door hun geringe diepgang? (u denkt dat er geen mensen uit Senegal met specialisten hebben gekeken waar het geld aan uitgegeven zou worden?..)

    Verdienen aan subsidie en ontwikkelingspotjes.. Nou en? U zou het weigeren? Ben blij dat zoals de heer Salute mooi duidelijk maakt dat er nog iemand iets terugziet van zijn zuurverdiende geld dat over de jaren al tot niets is gereduceerd.

    En dan bent u nog vergeten dat u hier erg nonchalant spreekt over het (geboorte)huis van een familie die het schip ondanks dat ze er af gaan toch liever in hun omgeving oud hadden zien worden. Na zoveel jaren je “thuis” te zien wegvaren doet zeer, ongeacht of er een miljoen tegenover zou staan.. Tenzij geld voor u uiteraard het hoogste in het leven is (en daar begin ik wel sterk aan te twijfelen wanneer ik lees dat u zo zwaar aan de subsidie gelden tilt).

    Jeroen Broekmans
    Schoonzoon van de voormalig eigenaar van de Invotis.

    Geplaatst door: Jeroen Broekmans op
  • het is weer zo ver,de een weet het weer beter dan de ander klein of groot op leeftijd of nog een broekje ieder doet zijn ding,het valt mij wel op dat de scheepjes van een recent bouwjaar het grootste woord uitbrengen dat kan ook niet anders die figuren zitten altijd in het bedienings kotje,zo goed gaat het nauw dat je ze ook altijd ziet varen vacantie of kerst maakt niet uit ,moeten ze een keer weg dan moet er een aflossertje komen want stilliggen is een eng woord, wat hier nu staat bestaat al net zo lang dat ze met een drijvend opject kunnen varen net als nu van a naaaaar b met andere woorden de jongere generatie met een papier winkel op zak zijn het zelfde als 100 jaar terug ,veel lucht uitspraken en weinig ondernemerschap,advies laat iedereen in zijn waarden en doe het samen,waarom dit mailtje omdat ik veel met de binnenvaart te maken heeft en er teveel gelachen word over deze bedrijfstak met zijn derde klas uitspraken…

    Geplaatst door: levensgenieter op
  • Henk kon zijn bakkie aan de straat stenen niet kwijt en nu is het toch gelukt, met een verkapte subsidie. Daar mag men best jaloers op zijn, dar is niks mis mee.

    Geplaatst door: kees op
  • Voel ik hier toch enige jaloezie….

    Laat ze maar lullen Henk!

    Geplaatst door: ik op
  • Het is in ieder geval mooi de oud schippers van de schepen hebben in ieder geval een paar centen voor hun scheepje gekregen. En kunnen nu rustig met pensioen iets wat vroeger heel normaal was. Als je tegenwoordig met je kempenaar te koop komt kan je er amper een nieuwe auto van kopen.

    Geplaatst door: salute op
  • werkelijk te belachelijk voor woorden dit project.

    Geplaatst door: Kees op
  • @meedenkertje,
    Voeg je met deze opmerking nou echt iets toe aan dit artikel? Gaat echt nergens over! Flauw…
    En wie geeft jou het recht om de naam van Mauro te noemen als je zelf kennelijk anoniem wilt blijven…

    Geplaatst door: Géke op
  • Er is geen overcapaciteit, hoogstens een beroepsgroep die zichzelf niet kan organiseren!

    Je hebt reserve capaciteit nodig om vervoerszekerheid te bieden.. tis wat anders..

    Kleine schepen leggen het af tegen de vrachtwagen als je normale salarissen zou rekenen. Afrika of de smelter.. why not!

    Geplaatst door: Duh! op
  • @Gerrie….Als ik me goed herinner ben jij ook niet vrijwillig van je koppelverband afgestapt, komt zeker omdat jij zo goed kon rekenen!!

    Geplaatst door: De Rekenkamer op
  • Tipgever, goed idée ! Is dit mogelijk ? Lijkt mij heel interessant, om het te volgen zowel als het positief als negatief afloopt.

    Geplaatst door: Berend op
  • ja Henk, jou zal het een zorg zijn, jij bent je onverkoopbare bootje kwijt via een makelaar die voor een subsidie club acteert. en ook de makelaar zal het een zorg zijn, provisie is binnen.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Het ga je goed m’n ouwe bootje, wat ze hier ook lullen.

    Geplaatst door: Henk op
  • misschien een tip:het lijkt me interessant in weekblad schuttevaer de komende maanden regelmatig het verloop van dit project te lezen en hoe het deze schepen vergaat en wie ze bemant, onderhoud, onderdelen, olie etc.

    Geplaatst door: tipgever op
  • @ nederlander

    het is toch prachtig als alles snel kapot is kunnen we er weer twee sturen. of misschien gelijk een vooraadje, stuk of 50.

    Geplaatst door: kleine schipper op
  • langer dan een half jaar zullen deze schepen het niet uithouden in Senegal. Dan is alles vernield, kapot,verwaarloosd etc etc., maar flink wat lieden hebben dan ook hier weer lekker verdiend aan allerlei subside en ontwikkelingspotjes. Deze schepen en uitrusting zijn totaal ongeschikt om onder de lokale omstandigheden zoals in Senegal te varen. Maar iemand had een goed verkoop praatje en wist subsidie-gevers te overtuigen.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Ik snap niet hoe mensen kunnen denken dat er in de schepen onder de 1000 ton overcappaciteit is. Ben 855 ton en kan me rot varen en heus niet voor rot vrachten. Oke je moet nee kunnen zeggen, dat zeker.
    maar als er nou eens ca. 100 110mtr schepen naar timboektoe zouden verhuizen waren er een hoop problemen opgelost, mits mesen dan wel gaan rekenen wat een lading vervoeren echt kost.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • nou het is helemaal niet zonde, ook in de kleine schepen hebben we overcappaciteit. ze mogen er nog wel een paar mee nemen.

    Geplaatst door: kleine schipper op
  • wel zonde dat het hier weg moet maar gelukkig krijgen deze schepen een 2de leven

    Geplaatst door: rijks op

Reageer