‘Wet ‘91′ nog volop in de markt

Door de verrassend snelle invoering van het ‘Tijdelijk besluit laden en lossen binnenvaart 2011′ hebben nog niet alle bevrachters de overstap gemaakt. Veel schippers klagen bij Kantoor Binnenvaart over bevrachters die blijven werken met het Besluit 1991 (‘Wet ‘91′), vooral in de veevoedersector.

Ook nieuwe Belgische regeling ligtijden en overliggelden

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Wet ‘91′ nog volop in de markt | Schuttevaer.nl

‘Wet ‘91′ nog volop in de markt

Door de verrassend snelle invoering van het ‘Tijdelijk besluit laden en lossen binnenvaart 2011′ hebben nog niet alle bevrachters de overstap gemaakt. Veel schippers klagen bij Kantoor Binnenvaart over bevrachters die blijven werken met het Besluit 1991 (‘Wet ‘91′), vooral in de veevoedersector.

  • Ook nieuwe Belgische regeling ligtijden en overliggelden

Door

Dirk van der Meulen

In lopende contracten tussen bevrachters en verladers wordt veelal nog verwezen naar het oude besluit. ‘Het vraagt om onderling overleg’, zegt binnenvaartspecialist Rink-Jan Slotema van verladersorganisatie EVO. ‘We hebben onze leden geïnformeerd en er komen nu wat vragen binnen. We wisten al 7 jaar dat het er aan zat te komen, maar de onverwacht snelle invoering heeft iedereen verrast. Er is tijd voor nodig om de veranderingen door te voeren. Het brengt partijen in ieder geval weer om tafel.’ Probleemsituaties zijn de EVO-woordvoerder niet bekend. Hij benadrukt dat het nieuwe besluit een efficiencyslag mogelijk maakt, waar zowel vervoerder als verlader baat bij kunnen hebben.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer