Vopak bouwt aan extra werk tankvaart

De uitbreiding van de Vopakterminal aan de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied van Amsterdam levert de binnentankvaart straks naar schatting zo’n 5000 reizen per jaar extra op. De terminal is medio 2012 volledig in bedrijf en heeft dan een capaciteit 1,2 miljoen kubieke meter voor de opslag van benzine en diesel en een doorzet van 20 miljoen kubieke meter. Vopak de toekomst met vertrouwen tegemoet, daarin gesterkt door een toename van de nettowinst met 6% en een groei van de omzet met 11% over 2010.

Erik Kleine

Door Heere Heeresma jr.
Het nieuwe kantoorgebouw van Vopak staat nog wat desolaat in de zandvlakte waarop de 41 tanks van de terminal verrijzen. Managing Director Vopak Terminals North Netherlands Erik Kleine is verantwoordelijk voor de bouw en later de exploitatie van de terminal, die vanaf september gefaseerd in gebruik wordt genomen. Hoe verklaart hij het succes van Vopak? ‘Wat we zien is dat de plekken waar olie wordt gewonnen en geproduceerd steeds verder weg zijn komen te liggen van de plekken waar het wordt geconsumeerd. Dat betekent dat steeds meer olieproducten over de wereld moeten worden verscheept en daar heb je olieopslag bij nodig. Dus het gaat ons goed.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vopak bouwt aan extra werk tankvaart | Schuttevaer.nl

Vopak bouwt aan extra werk tankvaart

De uitbreiding van de Vopakterminal aan de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied van Amsterdam levert de binnentankvaart straks naar schatting zo’n 5000 reizen per jaar extra op. De terminal is medio 2012 volledig in bedrijf en heeft dan een capaciteit 1,2 miljoen kubieke meter voor de opslag van benzine en diesel en een doorzet van 20 miljoen kubieke meter. Vopak de toekomst met vertrouwen tegemoet, daarin gesterkt door een toename van de nettowinst met 6% en een groei van de omzet met 11% over 2010.

Erik Kleine

Door

Heere Heeresma jr.

Het nieuwe kantoorgebouw van Vopak staat nog wat desolaat in de zandvlakte waarop de 41 tanks van de terminal verrijzen. Managing Director Vopak Terminals North Netherlands Erik Kleine is verantwoordelijk voor de bouw en later de exploitatie van de terminal, die vanaf september gefaseerd in gebruik wordt genomen. Hoe verklaart hij het succes van Vopak? ‘Wat we zien is dat de plekken waar olie wordt gewonnen en geproduceerd steeds verder weg zijn komen te liggen van de plekken waar het wordt geconsumeerd. Dat betekent dat steeds meer olieproducten over de wereld moeten worden verscheept en daar heb je olieopslag bij nodig. Dus het gaat ons goed.’

  • Opslagterminals profiteren van verouderde olieraffinaderijen

De nieuwe terminal wijst op een verwachte stijging in de vraag naar opslagcapaciteit. ‘Ja, we breiden niet alleen uit in Amsterdam, maar ook op veel andere plekken in de wereld. Amsterdam is een plek waar we al een aantal jaren ons oog op hadden laten vallen op verzoek van klanten die we op andere locaties al bedienen.’ Is er meer vraag naar opslag door de crisis? ‘Nee, het is niet zo dat er meer olie wordt opgeslagen als gevolg van een verminderde vraag door de crisis.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer