Born wordt grootste inlandterminal

Containerterminal Born gaat uitbreiden naar 300.000 teu per jaar. De haven van Holtum-Noord wordt dankzij het ruim 10 miljoen kostende project de grootste inlandterminal van Nederland. Barge Terminal Born (BTB) tekende 16 november een huurcontract met de Gemeente Sittard Geleen. Het project wordt mede ondersteund door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Provincie Limburg.

nieuwe terrein

Door Tessa Heerschop
De terminal breidt uit met een nieuwe kade van 150 meter, een terrein van vier hectare en de haven wordt uitgediept tot 3,30 meter, waardoor ook grotere en dieper stekende schepen kunnen afmeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Born wordt grootste inlandterminal | Schuttevaer.nl

Born wordt grootste inlandterminal

Containerterminal Born gaat uitbreiden naar 300.000 teu per jaar. De haven van Holtum-Noord wordt dankzij het ruim 10 miljoen kostende project de grootste inlandterminal van Nederland. Barge Terminal Born (BTB) tekende 16 november een huurcontract met de Gemeente Sittard Geleen. Het project wordt mede ondersteund door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Provincie Limburg.

nieuwe terrein

Door

Tessa Heerschop

De terminal breidt uit met een nieuwe kade van 150 meter, een terrein van vier hectare en de haven wordt uitgediept tot 3,30 meter, waardoor ook grotere en dieper stekende schepen kunnen afmeren.

  • Barge Terminal Born krijgt capaciteit van 300.000 teu
  • Verlengstuk van zeehaventerminals

Met deze uitbreiding neemt de capaciteit toe tot circa 300.000 teu, waarmee Born zich voorbereid op de verwachte groei van containervervoer over het water na 2015. Hierbij gaan ze uit van de groei van Rotterdam. ‘Barge Terminal Born kan na de uitbreiding zijn capaciteit meer dan verdubbelen’, zegt directeur Jan Overdevest van de Waalhaven Groep, eigenaar van de terminal. In Born kunnen nu maximaal 125.000 teu worden overgeslagen. ‘Maar we gaan zeker naar 250.000 teu. De rest houden we in reserve’, aldus Overdevest.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer