Bunkersector fel tegen ontzwaveling stookolie

Een verlaging van het percentage zwavel in stookolie voor zeeschepen in 2015 van 1% naar 0,1% zal catastrofale gevolgen hebben voor de bunkersector in Rotterdam en duizenden banen gaan kosten. Dat verwacht Martin Smits, directeur van Argos Ceebunkers, één van grote bunkeraars in de Rijnmond. Nove, de organisatie van brandstofhandelaren, gaat bij de EU bezwaar maken tegen de forse ontzwaveling.

Door Marja de Vet
Nu wordt heel veel gebunkerd in Rotterdam, 13 miljoen ton in 2008, omdat stookolie daar relatief goedkoop is. Na 2015 zal het bunkeren van grote zeeschepen zich volgens Smits voor een groot deel verplaatsen naar het Midden-Oosten en Azië.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Bunkersector fel tegen ontzwaveling stookolie | Schuttevaer.nl

Bunkersector fel tegen ontzwaveling stookolie

Een verlaging van het percentage zwavel in stookolie voor zeeschepen in 2015 van 1% naar 0,1% zal catastrofale gevolgen hebben voor de bunkersector in Rotterdam en duizenden banen gaan kosten. Dat verwacht Martin Smits, directeur van Argos Ceebunkers, één van grote bunkeraars in de Rijnmond. Nove, de organisatie van brandstofhandelaren, gaat bij de EU bezwaar maken tegen de forse ontzwaveling.

Door

Marja de Vet

Nu wordt heel veel gebunkerd in Rotterdam, 13 miljoen ton in 2008, omdat stookolie daar relatief goedkoop is. Na 2015 zal het bunkeren van grote zeeschepen zich volgens Smits voor een groot deel verplaatsen naar het Midden-Oosten en Azië.

  • Branche in gevaar als IMO-maatregel doorgaat
  • Capaciteit raffinaderijen te klein voor verder kraken in Rotterdam

Bovendien zal de shortsea aan positie inboeten als Noordzee, Oostzee en Engels Kanaal als Emission Control Area (ECA-gebied) per 2015 aan de nieuwe brandstofeisen van de International Maritime Organization (IMO) moeten voldoen. Brandstof voor zeeschepen zal dan twee tot drie keer zo duur worden en dat zal ertoe leiden dat er meer lading die nu over zee gaat, weer over de weg wordt vervoerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer