BDB: ‘Crisis drogelading niet structureel’

Het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt (BDB) blijft erbij dat de crisis in de drogelading niet structureel is, maar dat het slechts een tijdelijke economische dip is. BDB-voorzitter Dr. Gunther Jaegers voorziet voor de komende jaren wel problemen in de tankvaart.

Door Erik van Huizen
Het BDB heeft al eerder geroepen dat ze de crisis in de droge lading niet van structurele aard vindt, maar ze baseert haar uitspraken over de crisis nu op de laatste cijfers over het binnenvaartvervoer over de Duitse vaarwegen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

BDB: ‘Crisis drogelading niet structureel’ | Schuttevaer.nl

BDB: ‘Crisis drogelading niet structureel’

Het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt (BDB) blijft erbij dat de crisis in de drogelading niet structureel is, maar dat het slechts een tijdelijke economische dip is. BDB-voorzitter Dr. Gunther Jaegers voorziet voor de komende jaren wel problemen in de tankvaart.

Door

Erik van Huizen

Het BDB heeft al eerder geroepen dat ze de crisis in de droge lading niet van structurele aard vindt, maar ze baseert haar uitspraken over de crisis nu op de laatste cijfers over het binnenvaartvervoer over de Duitse vaarwegen.

  • Nieuwste cijfers bevestigen eerdere stellingname
  • ‘Binnenvaart profiteert al van economische groei’

‘In vergelijking met het jaar ervoor blijkt duidelijk de negatieve uitwerking van de economische en financiële crisis in 2009. Zowel bij de goederensoorten als de verkeersprestatie moest de binnenvaart haar verlies nemen. De hoeveelheid vervoerde goederen op de Duitse vaarwegen daalde met 17 procent van 246 miljoen ton naar 204 miljoen ton. De grootste daling was in de groep ijzer en metaal. Daar daalde het vervoer met bijna veertig procent. Het aantal tonkilometers liep met ruim 13 procent terug van 64,1 miljard naar 55,5 miljard.’
Het aantal Duitse schepen liep volgens het BDB met 45 eenheden terug naar 2.246. Het tonnage steeg wel met bijna 24.000 ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer