Ingezonden: ‘Waarheen met de binnenvaart?’

Door Gerard Vanhecke, VZW Bond van Eigenschippers.

Sinds de tweede helft van 2008 zitten we in een economische crisis die herinneringen oproept aan de jaren ‘30 van de vorige eeuw. Bij een economische crisis is het vervoer het eerste slachtoffer, dus ook de binnen scheepvaart deelt in de malaise.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Heb ik nog 1 toevoeging Willem; vergeet de betuwe-lijn niet!, er wordt nog aardig minnetjes over gepraat in de binnenvaart, ik woon er niet zover vandaan en ik kan je vertellen dat er al heeel wat treinen over de rails glijden.
    Containers, bulk,tanks, ook auto`s heb ik al voorbij zien komen achter een loc.
    De prijzen voor het transport per rail weet ik niet, maar zo`n 35 tot 40 wagons a 35 ton, ja heb je al een leuk scheepie.Neem dan b.v. Duisburg, een gemiddeld schip vaart daar 19 tot 24 uur op, zo`n trein doet dat in nog geen 4 uur.
    Ik vind de betuwelijn persoonlijk een gevaarlijkere concurent voor de binnenvaart,(helaas)

    Geplaatst door: kees op
  • Beste allen
    Ik heb mijn schip in de lig polis bij de verzekering ik klus hier en daar wat bij en vaar hier en daar eens mee en zo kom ik ook wel rond en daar mee heb je het wel mee gezegd.
    Een voordeel mijn schip slijt niet.
    Zo lees ik dat er veel schippers van kleine schepen de crisis door komen.
    Soms vraag ik mij dan wel af of het de kans van de varende collega vergroot om het tarief wat op te krikken.
    Zelf heb ik naar de sluiting van het CIS in Frankrijk nog een paar kostendekkende rijzen gedaan maar de laatste keren dat ik met Overmeer of Logistra heb gebeld heb ik voor de eer bedankt.
    Het is namelijk makelijker om je tarief te verlagen dan het te verhogen.
    Soms denk ik dan weer hoe zou het met het tarief in het wegtransport gaan vast niet beter anders hadden we dat wel gemerkt.
    Is het nu slim om stil te gaan liggen? Gaat het transport dan niet in de vrachtwagen ?
    En krijg ik de lading straks dan wel weer in mijn schip?
    Meer vragen dan antwoorden en wat de collega’s hier boven schrijven is allemaal waar.
    Met Cv Lancker heb ik niets ik ken hem maar al te goed , hij is er voor dat de CCR eisen worden uitgevoerd maar dat is met het CBOB en de ONS het zelfde ach laat ik mijn mond verder maar even dicht houden althans voor eventjes dan.
    Ik heb nog nooit een verslag gezien van een leden vergadering van de bond van eigenschippers.( misschien werk dat zo in België.
    Misschien maar beter ook zo als jullie iets willen dan laat je het wel weten zo heb ik gemerkt.
    Ik begrijp dat het voor collega’s met een hypotheek allemaal niet zo makkelijk is.
    Misschien dat het helpt als ik daarom stil lig ik hoop het van harte wand voor mij telt wat de schipper hierboven schrijft wel, ik bedoel dat van het gezinsbedrijf dat vind ik wel belangrijk en ik hoop dat we overleven want het is een mooi beroep.
    Een geluk een vrachtwagen chauffeur mag ook niet langer rijden dan dat zijn tachograaf hem de ruimte geeft er is dus nog hoop voor het kleine schip maar !!! ja daar is hij alsmaar weer die maar, de 24 uur economie en de vergroting van vaarwater en de komst van het groter grootst schip, en beloftes dat kleine schip behouden moet blijven ( maar dat kan ook met duwbakjes en past beter in een alsmaar sneller draaiende economie) moet je niet eieren voor je geld kiezen en als de olie prijs stijgt je schip aan een oud ijzer boer verkopen en weg wezen.
    Het spijt mij van deze negatieve wending, ook mijn hart licht in de kleine binnenvaart en als ook er maar honderd schippers van kleine schepen in Nederland Aktie zoude voeren dan was ik daar zeker een van ook al zou ik voor dom uitgemaakt worden. en eigenlijk voeren zij en ik die nu stil liggen al actie, alleen ongeorganiseerd .
    Willem Stam is mijn naam.

    Geplaatst door: Willem Stam op
  • Guy Plasschaert is de gepensioneerde oprichter van de “aktiegroep” het “groot gedelf” die een full time bezigheid heeft in het bestrijden van de verbredingsplannen voor het Schipdonkkanaal.
    In die zin kan de man bezwaarlijk voor “au sérieux” genomen worden want alle juiste informatie wordt “aangepast” aan het “kraam” van de “aktiegroep”.

    Het is gemakkelijk om projecten te kelderen en mensen op te jutten maar het is al heel wat moeilijker om met aanvaardbare alternatieven naar voor te komen.
    of het is het tot in den treure herhaalde estuaire vaart.

    Hoe langer de verbreding uitgesteld wordt door de juridische rompslomp veroorzaakt door dergelijke groepen hoe langer de mensen in de reservatiestrook in de onzekerheid blijven.

    Ik hoop dat ze ook een “studie” maken over de gevolgen voor de werkgelegenheid bij het eventueel schrappen van dit kanaal.
    Het heeft onlangs nog in de kranten gestaan hoe weinig buitenlandse bedrijven nog naar belgie komen om te investeren dit zou toch tot nadenken moeten stemmen.

    In de middeleeuwen vaarden de schepen tot in Brugge het bracht ons de welvaart en zette Brugge definitief op de kaart.
    Nu heeft men vooral aktiegroepen en immobiliteit.

    Geplaatst door: johan op
  • Met alle sympathie voor de eigenschippers maar het Schipdonkkanaal biedt geen potentieel voor de binnenvaart op de Seine-Schelde-verbinding. Zo staat het toch beschreven in de MKBA die de mogelijke verbreding moest bestuderen. Hier volgt de letterlijke tekst uit het verslag van de 7de Klankbordgroep Seine- Schelde-West samen geroepen door Waterwegen en Zeekanaal NV op 28/05/2008 om 10u te Brugge (VLM) – op pagina 2 lezen wij de volgende vraag van dhr Van Lancker. Het antwoord is ontluisterend.
    Christian Van Lancker (Bond van Eigenschippers) wijst erop dat de trafiekprognose zich beperkt tot het Rijn-Ruhr gebied. De impact van het project stopt echter daar niet, maar strekt zich verder uit. Daarnaast vraagt hij zich af wat er zal gebeuren in zuidelijke richting: wordt er aangetakt op het Seine-Schelde tracé?
    ? Het studiebureau antwoordt dat er rekening gehouden wordt met de totale Europese scope van de binnenvaarttrafiek d.m.v. oorsprong- bestemmingsrelaties. Noord-Frankrijk en Zuid-West-Vlaanderen veroorzaken inderdaad omvangrijke trafieken. Seine-Schelde West omvat echter voornamelijk potentieel in de containervaart. Gelet op de beperkte doorvaarthoogte in Frankrijk (5,25m in de toekomst), zal het transport van containers via de binnenvaart in zuidelijke richting niet concurrentieel zijn wegens te hoge kosten. Hetzelfde geldt voor het autotransport.

    Geplaatst door: Guy Plasschaert op
  • mooi verhaal staat niets in dat niet waar is als toevoeging zou ik durven zeggen . Dat er tussen dit en tien jaar zeker geen jonge schippers meer gaan bijkomen in belgie of elders die nog op hun eigen gaan varen want leningen worden moeilijker in belgie geen tegemoetkoming beneden 80 m steeds zwaardere keuringen op de schepen (waaronder nuteloze zakkenvullerij ) en je moet steeds meer papieren hebben dat je straks 2weken per jaar kan vastmaken om cursus te volgen. Meer papiern dan een proffesor. Alleen nog rederijen en vergrijzing in binnenvaart daar gaan we naar toe .

    Geplaatst door: K op
  • zolang er nog bevrachters zijn die niet het beste met ons voor hebben,en dan nog schippers zijn die voor teweinig vracht varen zal er nooit iets verandern meer.zelfs nu varen ze nog voor 7euro per ton voor 1600 km!!! reken maar uit werkendam…

    Geplaatst door: ikke op
  • hoe moet je je verenigen met 5 € ondernemingen die voor alle prijzen varen dank zij de staatsgarantie!

    Geplaatst door: rene op
  • goed bezig! wakker worden allemaal

    Geplaatst door: arex op

Reageer

Ingezonden: ‘Waarheen met de binnenvaart?’ | Schuttevaer.nl

Ingezonden: ‘Waarheen met de binnenvaart?’

Door Gerard Vanhecke, VZW Bond van Eigenschippers.

Sinds de tweede helft van 2008 zitten we in een economische crisis die herinneringen oproept aan de jaren ‘30 van de vorige eeuw. Bij een economische crisis is het vervoer het eerste slachtoffer, dus ook de binnen scheepvaart deelt in de malaise.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Heb ik nog 1 toevoeging Willem; vergeet de betuwe-lijn niet!, er wordt nog aardig minnetjes over gepraat in de binnenvaart, ik woon er niet zover vandaan en ik kan je vertellen dat er al heeel wat treinen over de rails glijden.
    Containers, bulk,tanks, ook auto`s heb ik al voorbij zien komen achter een loc.
    De prijzen voor het transport per rail weet ik niet, maar zo`n 35 tot 40 wagons a 35 ton, ja heb je al een leuk scheepie.Neem dan b.v. Duisburg, een gemiddeld schip vaart daar 19 tot 24 uur op, zo`n trein doet dat in nog geen 4 uur.
    Ik vind de betuwelijn persoonlijk een gevaarlijkere concurent voor de binnenvaart,(helaas)

    Geplaatst door: kees op
  • Beste allen
    Ik heb mijn schip in de lig polis bij de verzekering ik klus hier en daar wat bij en vaar hier en daar eens mee en zo kom ik ook wel rond en daar mee heb je het wel mee gezegd.
    Een voordeel mijn schip slijt niet.
    Zo lees ik dat er veel schippers van kleine schepen de crisis door komen.
    Soms vraag ik mij dan wel af of het de kans van de varende collega vergroot om het tarief wat op te krikken.
    Zelf heb ik naar de sluiting van het CIS in Frankrijk nog een paar kostendekkende rijzen gedaan maar de laatste keren dat ik met Overmeer of Logistra heb gebeld heb ik voor de eer bedankt.
    Het is namelijk makelijker om je tarief te verlagen dan het te verhogen.
    Soms denk ik dan weer hoe zou het met het tarief in het wegtransport gaan vast niet beter anders hadden we dat wel gemerkt.
    Is het nu slim om stil te gaan liggen? Gaat het transport dan niet in de vrachtwagen ?
    En krijg ik de lading straks dan wel weer in mijn schip?
    Meer vragen dan antwoorden en wat de collega’s hier boven schrijven is allemaal waar.
    Met Cv Lancker heb ik niets ik ken hem maar al te goed , hij is er voor dat de CCR eisen worden uitgevoerd maar dat is met het CBOB en de ONS het zelfde ach laat ik mijn mond verder maar even dicht houden althans voor eventjes dan.
    Ik heb nog nooit een verslag gezien van een leden vergadering van de bond van eigenschippers.( misschien werk dat zo in België.
    Misschien maar beter ook zo als jullie iets willen dan laat je het wel weten zo heb ik gemerkt.
    Ik begrijp dat het voor collega’s met een hypotheek allemaal niet zo makkelijk is.
    Misschien dat het helpt als ik daarom stil lig ik hoop het van harte wand voor mij telt wat de schipper hierboven schrijft wel, ik bedoel dat van het gezinsbedrijf dat vind ik wel belangrijk en ik hoop dat we overleven want het is een mooi beroep.
    Een geluk een vrachtwagen chauffeur mag ook niet langer rijden dan dat zijn tachograaf hem de ruimte geeft er is dus nog hoop voor het kleine schip maar !!! ja daar is hij alsmaar weer die maar, de 24 uur economie en de vergroting van vaarwater en de komst van het groter grootst schip, en beloftes dat kleine schip behouden moet blijven ( maar dat kan ook met duwbakjes en past beter in een alsmaar sneller draaiende economie) moet je niet eieren voor je geld kiezen en als de olie prijs stijgt je schip aan een oud ijzer boer verkopen en weg wezen.
    Het spijt mij van deze negatieve wending, ook mijn hart licht in de kleine binnenvaart en als ook er maar honderd schippers van kleine schepen in Nederland Aktie zoude voeren dan was ik daar zeker een van ook al zou ik voor dom uitgemaakt worden. en eigenlijk voeren zij en ik die nu stil liggen al actie, alleen ongeorganiseerd .
    Willem Stam is mijn naam.

    Geplaatst door: Willem Stam op
  • Guy Plasschaert is de gepensioneerde oprichter van de “aktiegroep” het “groot gedelf” die een full time bezigheid heeft in het bestrijden van de verbredingsplannen voor het Schipdonkkanaal.
    In die zin kan de man bezwaarlijk voor “au sérieux” genomen worden want alle juiste informatie wordt “aangepast” aan het “kraam” van de “aktiegroep”.

    Het is gemakkelijk om projecten te kelderen en mensen op te jutten maar het is al heel wat moeilijker om met aanvaardbare alternatieven naar voor te komen.
    of het is het tot in den treure herhaalde estuaire vaart.

    Hoe langer de verbreding uitgesteld wordt door de juridische rompslomp veroorzaakt door dergelijke groepen hoe langer de mensen in de reservatiestrook in de onzekerheid blijven.

    Ik hoop dat ze ook een “studie” maken over de gevolgen voor de werkgelegenheid bij het eventueel schrappen van dit kanaal.
    Het heeft onlangs nog in de kranten gestaan hoe weinig buitenlandse bedrijven nog naar belgie komen om te investeren dit zou toch tot nadenken moeten stemmen.

    In de middeleeuwen vaarden de schepen tot in Brugge het bracht ons de welvaart en zette Brugge definitief op de kaart.
    Nu heeft men vooral aktiegroepen en immobiliteit.

    Geplaatst door: johan op
  • Met alle sympathie voor de eigenschippers maar het Schipdonkkanaal biedt geen potentieel voor de binnenvaart op de Seine-Schelde-verbinding. Zo staat het toch beschreven in de MKBA die de mogelijke verbreding moest bestuderen. Hier volgt de letterlijke tekst uit het verslag van de 7de Klankbordgroep Seine- Schelde-West samen geroepen door Waterwegen en Zeekanaal NV op 28/05/2008 om 10u te Brugge (VLM) – op pagina 2 lezen wij de volgende vraag van dhr Van Lancker. Het antwoord is ontluisterend.
    Christian Van Lancker (Bond van Eigenschippers) wijst erop dat de trafiekprognose zich beperkt tot het Rijn-Ruhr gebied. De impact van het project stopt echter daar niet, maar strekt zich verder uit. Daarnaast vraagt hij zich af wat er zal gebeuren in zuidelijke richting: wordt er aangetakt op het Seine-Schelde tracé?
    ? Het studiebureau antwoordt dat er rekening gehouden wordt met de totale Europese scope van de binnenvaarttrafiek d.m.v. oorsprong- bestemmingsrelaties. Noord-Frankrijk en Zuid-West-Vlaanderen veroorzaken inderdaad omvangrijke trafieken. Seine-Schelde West omvat echter voornamelijk potentieel in de containervaart. Gelet op de beperkte doorvaarthoogte in Frankrijk (5,25m in de toekomst), zal het transport van containers via de binnenvaart in zuidelijke richting niet concurrentieel zijn wegens te hoge kosten. Hetzelfde geldt voor het autotransport.

    Geplaatst door: Guy Plasschaert op
  • mooi verhaal staat niets in dat niet waar is als toevoeging zou ik durven zeggen . Dat er tussen dit en tien jaar zeker geen jonge schippers meer gaan bijkomen in belgie of elders die nog op hun eigen gaan varen want leningen worden moeilijker in belgie geen tegemoetkoming beneden 80 m steeds zwaardere keuringen op de schepen (waaronder nuteloze zakkenvullerij ) en je moet steeds meer papieren hebben dat je straks 2weken per jaar kan vastmaken om cursus te volgen. Meer papiern dan een proffesor. Alleen nog rederijen en vergrijzing in binnenvaart daar gaan we naar toe .

    Geplaatst door: K op
  • zolang er nog bevrachters zijn die niet het beste met ons voor hebben,en dan nog schippers zijn die voor teweinig vracht varen zal er nooit iets verandern meer.zelfs nu varen ze nog voor 7euro per ton voor 1600 km!!! reken maar uit werkendam…

    Geplaatst door: ikke op
  • hoe moet je je verenigen met 5 € ondernemingen die voor alle prijzen varen dank zij de staatsgarantie!

    Geplaatst door: rene op
  • goed bezig! wakker worden allemaal

    Geplaatst door: arex op

Reageer