Pioniers richten zich op CO2-vervoer

Met Vopak , Gasunie en Air Liquide stapt tankvaartrederij Anthony Veder in een samenwerkingsverband dat het transporteren van CO2 vanuit Rotterdam per schip wil gaan organiseren. De partijen sloten hierover woensdag een samenwerkingsovereenkomst met het Rotterdam Climate Initiative (RCI). In het kader van het RCI wil Rotterdam de CO2-uitstoot met vijftig procent verminderen tussen nu en 2025.

Pioniers richten zich op CO2-vervoer

Door

Hans Heynen

‘Dat lukt niet zonder het afvangen en opslaan van CO2′, stelde financieel directeur René van ’t Hof van tankvaartrederij Anthony Veder op het onlangs gehouden symposium ‘Rotterdam Maritime Industry’ in Rotterdam. ‘Voor het vervoeren van die CO2 naar ondergrondse opslagplaatsen zullen, naast pijpleidingen, ook schepen nodig zijn. Zowel in de binnenvaart als in de zeevaart’

  • Schip flexibeler dan pijpleiding
  • Rotterdam straks grootste in afvangen en opslaan kooldioxide

Van ’t Hof zag goede toekomstkansen voor het transport van vloeibaar CO2 per schip. ‘In de binnenvaart is een combinatie van vervoer van LPG en CO2 van en naar Duitsland mogelijk. Duitsland heeft immers ook hoge milieudoelstellingen. Per binnenvaarttanker aangevoerde CO2 kan dan door Vopak tijdelijk worden opgeslagen, voor verder vervoer naar lege gas- of producerende olievelden in de Noordzee.’ 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Pioniers richten zich op CO2-vervoer | Schuttevaer.nl

Pioniers richten zich op CO2-vervoer

Met Vopak , Gasunie en Air Liquide stapt tankvaartrederij Anthony Veder in een samenwerkingsverband dat het transporteren van CO2 vanuit Rotterdam per schip wil gaan organiseren. De partijen sloten hierover woensdag een samenwerkingsovereenkomst met het Rotterdam Climate Initiative (RCI). In het kader van het RCI wil Rotterdam de CO2-uitstoot met vijftig procent verminderen tussen nu en 2025.

Pioniers richten zich op CO2-vervoer

Door

Hans Heynen

‘Dat lukt niet zonder het afvangen en opslaan van CO2′, stelde financieel directeur René van ’t Hof van tankvaartrederij Anthony Veder op het onlangs gehouden symposium ‘Rotterdam Maritime Industry’ in Rotterdam. ‘Voor het vervoeren van die CO2 naar ondergrondse opslagplaatsen zullen, naast pijpleidingen, ook schepen nodig zijn. Zowel in de binnenvaart als in de zeevaart’

  • Schip flexibeler dan pijpleiding
  • Rotterdam straks grootste in afvangen en opslaan kooldioxide

Van ’t Hof zag goede toekomstkansen voor het transport van vloeibaar CO2 per schip. ‘In de binnenvaart is een combinatie van vervoer van LPG en CO2 van en naar Duitsland mogelijk. Duitsland heeft immers ook hoge milieudoelstellingen. Per binnenvaarttanker aangevoerde CO2 kan dan door Vopak tijdelijk worden opgeslagen, voor verder vervoer naar lege gas- of producerende olievelden in de Noordzee.’ 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer