OPINIE – ‘Oplegregeling zou een optie kunnen zijn’

Door Jan Veldman

Allereerst spreken wij onze dank uit aan het adres van de Commissie voor het houden van deze hoorzitting, om de sector gelegenheid te geven zich uit te spreken over de slechte economische situatie waarin het vervoer in het algemeen en de binnenvaart in het bijzonder verzeild is geraakt. Als Europese Schippersorganisatie willen wij geen klaagverhaal houden, want in de afgelopen jaren zijn in onze sector goede resultaten bereikt, mede dankzij een meer actief stimulerend beleid van de nationale en Europese overheden. Dankzij onze sector is een groot gedeelte van de aangeboden lading op milieuduurzame wijze vervoerd en dat heeft aanzienlijk bijgedragen aan vermindering van verkeerscongestie en energiegebruik.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

OPINIE – ‘Oplegregeling zou een optie kunnen zijn’ | Schuttevaer.nl

OPINIE – ‘Oplegregeling zou een optie kunnen zijn’

Door Jan Veldman

Allereerst spreken wij onze dank uit aan het adres van de Commissie voor het houden van deze hoorzitting, om de sector gelegenheid te geven zich uit te spreken over de slechte economische situatie waarin het vervoer in het algemeen en de binnenvaart in het bijzonder verzeild is geraakt. Als Europese Schippersorganisatie willen wij geen klaagverhaal houden, want in de afgelopen jaren zijn in onze sector goede resultaten bereikt, mede dankzij een meer actief stimulerend beleid van de nationale en Europese overheden. Dankzij onze sector is een groot gedeelte van de aangeboden lading op milieuduurzame wijze vervoerd en dat heeft aanzienlijk bijgedragen aan vermindering van verkeerscongestie en energiegebruik.

  • ‘Sector heeft geen antwoord op dramatische teruggang ladingaanbod’

    Dat gezegd zijnde moeten wij constateren dat de sector geen antwoord heeft op de dramatische teruggang van het ladingaanbod dat de binnenvaart sinds het derde kwartaal van 2008 heeft getroffen. Sinds die tijd is er een enorme discrepantie ontstaan tussen scheepsruimte en het ladingaanbod, waarbij de disbalans is en nog zal worden vergroot door de nog steeds durende toevloed van nieuwe schepen. Een fors herstel van de markt is op korte termijn niet te verwachten De ESO spreekt daarom zijn grote zorg uit over de rentabiliteit van het gros van de ondernemingen, niet alleen van nieuw gebouwde schepen, maar met name ook van de vele sinds jaar en dag bestaande bedrijven in alle tonnages. Hiermee wordt het innoverende vermogen van de sector teniet gedaan.
    De vraag is of de structuur van de binnenvaart de huidige crisis in de sector mede heeft veroorzaakt.
    Wij hebben begrepen dat de Nederlandse overheid zich de zorg van de sector over de gevolgen van de crisis specifiek voor deze vervoerstak eigen heeft gemaakt en heeft besloten de crisis aan te melden bij de Commissie met het verzoek passende maatregelen te treffen. De ESO stelt dat zeer op prijs en onderschrijft de aanmelding van ganser harte. Wij willen aansluitend daarop de overige lidstaten oproepen deze aanmelding bij te treden.

    Dit artikel is exclusief voor abonnees

    Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

    Abonneer