Akkoord kortere lostijd en hoger liggeld

Vervoerders en verladers hebben eindelijk een akkoord bereikt over een nieuw laad-en lostijdenbesluit voor de binnenvaart. Als de overheid ermee instemt, zullen de voorgeschreven laad- en lostijden in sommige gevallen halveren en worden de overliggelden aanzienlijk verhoogd.

‘Voor grote schepen kan dat betekenen dat het laden en lossen twee keer zo snel zal gaan, voor kleine schepen gaat dat iets minder snel, maar ook daar zal de laad- en lostijd aanzienlijk worden verkort’, zegt voorzitter Erik Backer van Ommeren van de Raad van Binnenvaartverladers (EVO). Wat betreft het overliggeld wil hij nog geen precieze getallen geven. Vast staat volgens hem wel, dat de uurvergoedingen zullen worden verhoogd naar het niveau van ons omringende landen als België en Duitsland.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Akkoord kortere lostijd en hoger liggeld | Schuttevaer.nl

Akkoord kortere lostijd en hoger liggeld

Vervoerders en verladers hebben eindelijk een akkoord bereikt over een nieuw laad-en lostijdenbesluit voor de binnenvaart. Als de overheid ermee instemt, zullen de voorgeschreven laad- en lostijden in sommige gevallen halveren en worden de overliggelden aanzienlijk verhoogd.

‘Voor grote schepen kan dat betekenen dat het laden en lossen twee keer zo snel zal gaan, voor kleine schepen gaat dat iets minder snel, maar ook daar zal de laad- en lostijd aanzienlijk worden verkort’, zegt voorzitter Erik Backer van Ommeren van de Raad van Binnenvaartverladers (EVO). Wat betreft het overliggeld wil hij nog geen precieze getallen geven. Vast staat volgens hem wel, dat de uurvergoedingen zullen worden verhoogd naar het niveau van ons omringende landen als België en Duitsland.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer