De nieuwe Euromax Terminal op de Maasvlakte is een initiatief van ECT en de ‘CKYH Alliance’, bestaande uit de scheepvaartlijnen Cosco (China), K-Line (Japan), Yang Ming (Taiwan) en Hanjin (Korea). Voor de gelegenheid lag van elke lijn een schip aan de kade gemeerd en maakten de hoogste directeuren hun opwachting in Rotterdam, gevolgd door een schare Aziatische journalisten.
De nieuwe terminal ligt direct aan zee op de Eerste Maasvlakte en kan bij aanleg van de Tweede Maasvlakte worden doorgetrokken om met nog meer capaciteit de groeiende containerstroom te kunnen verwerken. De terminal heeft een totale oppervlakte van 84 hectare, 1500 meter nieuwe kade en een containercapaciteit van 2,3 miljoen teu. Aan de zeekade in de Yangtzehaven, met uiteindelijk twaalf diepzeekranen en vier speciale feeder-/binnenvaartkranen, kunnen schepen tot 16,65 meter diepgang terecht.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?