Door
Hans Heynen
De G80ME-motor is gebaseerd op de elektronische S80ME van MAN Diesel & Turbo. De elektronische G80ME maakt echter een langere slag, waardoor het vermogen bij een 12% lager toerental kan worden geleverd.
-
Nieuw type MAN ook geschikt voor containercarriers van 18.000 teu
Omdat de schroefas op zeeschepen met deze motoren direct met de krukas is verbonden, daalt het toerental van de schroef evenredig mee. Dat maakt het mogelijk grotere schroeven te gebruiken, wat de efficiëntie van de voortstuwing verhoogt. De ‘ultra-langeslagmotoren’ van het G-type leveren bij 68 toeren per minuut evenveel vermogen als motoren van het S-type bij 78 toeren per minuut. ‘Het is de belangrijkste ontwikkeling bij MAN sinds de introductie van de elektronisch gestuurde motoren’, zegt langzaamloperspecialist Ole Grøne, vicepresident van MAN Diesel & Turbo.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?