Ultra-langzaamloper maakt maar 68 toeren

MAN Diesel & Turbo ontwikkelt voor de zeevaart extreem langzaam lopende versies van haar huidige langzaamlopers, die als G-type op de markt zullen worden gebracht. De eerste motor, de G80ME-C9 is volgend jaar productierijp en kan vanaf december 2010 worden besteld.

S80ME

Door

Hans Heynen

De G80ME-motor is gebaseerd op de elektronische S80ME van MAN Diesel & Turbo. De elektronische G80ME maakt echter een langere slag, waardoor het vermogen bij een 12% lager toerental kan worden geleverd.

  • Nieuw type MAN ook geschikt voor containercarriers van 18.000 teu

Omdat de schroefas op zeeschepen met deze motoren direct met de krukas is verbonden, daalt het toerental van de schroef evenredig mee. Dat maakt het mogelijk grotere schroeven te gebruiken, wat de efficiëntie van de voortstuwing verhoogt. De ‘ultra-langeslagmotoren’ van het G-type leveren bij 68 toeren per minuut evenveel vermogen als motoren van het S-type bij 78 toeren per minuut. ‘Het is de belangrijkste ontwikkeling bij MAN sinds de introductie van de elektronisch gestuurde motoren’, zegt langzaamloperspecialist Ole Grøne, vicepresident van MAN Diesel & Turbo.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ultra-langzaamloper maakt maar 68 toeren | Schuttevaer.nl

Ultra-langzaamloper maakt maar 68 toeren

MAN Diesel & Turbo ontwikkelt voor de zeevaart extreem langzaam lopende versies van haar huidige langzaamlopers, die als G-type op de markt zullen worden gebracht. De eerste motor, de G80ME-C9 is volgend jaar productierijp en kan vanaf december 2010 worden besteld.

S80ME

Door

Hans Heynen

De G80ME-motor is gebaseerd op de elektronische S80ME van MAN Diesel & Turbo. De elektronische G80ME maakt echter een langere slag, waardoor het vermogen bij een 12% lager toerental kan worden geleverd.

  • Nieuw type MAN ook geschikt voor containercarriers van 18.000 teu

Omdat de schroefas op zeeschepen met deze motoren direct met de krukas is verbonden, daalt het toerental van de schroef evenredig mee. Dat maakt het mogelijk grotere schroeven te gebruiken, wat de efficiëntie van de voortstuwing verhoogt. De ‘ultra-langeslagmotoren’ van het G-type leveren bij 68 toeren per minuut evenveel vermogen als motoren van het S-type bij 78 toeren per minuut. ‘Het is de belangrijkste ontwikkeling bij MAN sinds de introductie van de elektronisch gestuurde motoren’, zegt langzaamloperspecialist Ole Grøne, vicepresident van MAN Diesel & Turbo.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer