Opinie: ‘Zet leerling en werkgever centraal in opleidingen’

De scholen zijn weer begonnen. De reguliere binnenvaartscholen zorgen voor een deel van de benodigde instroom in de bedrijfstak. Ondanks alle inspanningen is het de laatste jaren niet gelukt aan de vraag te voldoen. We zien dit in meer branches. Techniek, metaal, bouw en installatie hebben, ondanks peperdure campagnes, nog steeds een zorgwekkend tekort aan personeel.

Onderwijs is er nu vooral voor het onderwijs zelf

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Opinie: ‘Zet leerling en werkgever centraal in opleidingen’ | Schuttevaer.nl

Opinie: ‘Zet leerling en werkgever centraal in opleidingen’

De scholen zijn weer begonnen. De reguliere binnenvaartscholen zorgen voor een deel van de benodigde instroom in de bedrijfstak. Ondanks alle inspanningen is het de laatste jaren niet gelukt aan de vraag te voldoen. We zien dit in meer branches. Techniek, metaal, bouw en installatie hebben, ondanks peperdure campagnes, nog steeds een zorgwekkend tekort aan personeel.

  • Onderwijs is er nu vooral voor het onderwijs zelf

  • ‘Geef het denken in groepen en klassen op’

Door Han van Roozendaal
Onderwijs is er vooral voor het onderwijs. De organisatie van het beroepsonderwijs is bepalend voor alles. Niet de behoefte van de leerling of het bedrijfsleven staat voorop, maar die van de onderwijsorganisatie. Zeker 90% van alle maatregelen en regels in het beroepsonderwijs zijn er voor de organisatie en niet voor de leerling en al zeker niet voor de bedrijfstak.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer