In nood komt het aan op details

Veiligheidstrainingen zijn een jaarlijks terugkerende bezigheid op passagiersschepen. Arbode Maritiem heeft zich hierin gespecialiseerd en Schuttevaer kijkt vlak voor de opening van het voorjaarseizoen een dagdeel mee over de schouder van Arbode-directeur Frank Schepers aan boord van twee passagiersschepen op de Neder-Rijn in Arnhem.

In nood komt het aan op details

Veiligheidspersoneel aan boord van passagiersschepen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

In nood komt het aan op details | Schuttevaer.nl

In nood komt het aan op details

Veiligheidstrainingen zijn een jaarlijks terugkerende bezigheid op passagiersschepen. Arbode Maritiem heeft zich hierin gespecialiseerd en Schuttevaer kijkt vlak voor de opening van het voorjaarseizoen een dagdeel mee over de schouder van Arbode-directeur Frank Schepers aan boord van twee passagiersschepen op de Neder-Rijn in Arnhem.

In nood komt het aan op details
  • Veiligheidspersoneel aan boord van passagiersschepen

  • Kleinigheid: vluchtkaart hangt verkeerd om

  • Leidinggeven onder stress is niet iedereen gegeven

  • Het komt aan op goede taakverdeling en oefening

Door Sander Wels
Omdat het seizoen zich weer aandient wordt er volop getraind aan boord en geven de docenten instructies aan het personeel. Dat gaat van informatief naar streng en soms vallen er commando’s. ‘Aan het begin van het seizoen is het topdrukte voor ons bedrijf’, vertelt Schepers. ‘In opdracht van rederijen geven wij opleidingen en voeren ook inspecties uit aan boord. De waarnemingen worden vastgelegd in verslagen. Het personeel kan vervolgens zelf veel aanpassen en verbeteren, maar soms zijn daar bedrijven voor nodig. Veiligheid staat hoog in het vaandel van de meeste riviercruiserederijen. Daarom voeren wij op verzoek in heel Europa ook hercontroles uit op de passagiersschepen. Zowel de inspectie als de hercontroles zijn niet verplicht, maar geven wel aan dat er geïnvesteerd wordt in veiligheid.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer