OPINIE: Autokraan vraagt om regels

Hoeveel schade moeten autokranen nog aanrichten voordat er regelgeving komt die dit voorkomt? Veiligheid moet je soms opleggen, anders nemen de risico’s alleen maar toe.

Door Sander Wels

Daarom is het vreemd dat er nog steeds geen regels gelden voor autokranen die in een hogere stand staan dan het hoogste vaste punt van het vaartuig. Schippers varen voor miljoenen kapot en bezorgen de samenleving daarmee veel overlast. Door de schaalvergroting van de scheepvaart worden de kranen bovendien steeds langer en sterker.

Om een paar aansprekende schadevoorbeelden te noemen: in november 1991 voer een motorschip op het Twentekanaal vanaf de Akzo-fabriek naar de kade van Hengelo om de auto aan boord te zetten. De schipper was vergeten dat hij de autokraan een dag daarvoor ‘s avonds  al in de hoogste stand had gezet. Bij de Boekelose brug prikte de autokraan dwars door de brug heen (ijzerwerk, beton en asfalt). De autokraan brak af en de schade aan de brug werd geschat op 70.000 euro.

In maart 2008 raakte een schip bij het invaren van de sluis in Regensburg met de autokraan een gasleiding onder een brug. Er ontsnapte gas en er ontstond een vuurzee. De directe schade aan de brug was dusdanig dat hij moest worden afgebroken en herbouwd. Een deel van de stad was langdurig verstoken van gas.

En 5 mei jongstleden voer een motorschip op het Rhein-Hernekanaal met de autokraan een hoogspanningsleiding kapot. Verschillende wijken in de omgeving zaten urenlang zonder stroom. En zo zijn er jaarlijks meerdere schadevaringen te melden.

Stilliggend

Wat mij betreft zou reglementair moeten worden vastgelegd dat schippers de autokraan alleen in een andere stand dan de ‘ruststand’ mogen hebben als het vaartuig stilligt. Je zou ook kunnen denken aan een optisch en/of akoestisch alarmsignaal in de stuurhut als de autokraan uit zijn ‘ruststand’ is. Maar zo’n signaal draagt het gevaar in zich dat het kan worden uitgeschakeld. Daarom is het beter te bepalen dat de autokraan alleen mag worden gebruikt als het schip stilligt. Dat is ook voor de handhavers goed te controleren.

Sander Wels is nautisch adviseur. Hij schrijft en fotografeert freelance voor Schuttevaer.

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Sander Wels is een man die ons jaren lang het leven zuur heeft gemaakt met het ligplaatsen beleid op het Twenthekanaal ,en nu het niet kan nalaten als gepensioneerd ambtenaar nog door blijven gaan met verzinnen met nog meer onzinregels

    Geplaatst door: A. Brouwer op
  • Geplaatst door: a.a.c. van megen op
  • @ J.C.Hagen.
    Ik kan er niet in mee gaan dat u het onverstandig vind om met de autokraan omhoog te varen.
    Stel je voor dat je met drie schepen tegelijk bij een autosteiger komt.
    En je bent het derde schip dan is het toch best lekker dat de buurman voor je alvast de autokraan om hoog heeft .
    En zo de doorstroming te bevorderen met auto aan de wal zetten.
    Maar dan zou je in overtreding zijn.
    En nog een voorbeeld stel je voor dat je autokraan voorop staat en als voormast dient.
    Dat wil zeggen dat je autokraan in de ruststand moet staan anders mag je niet varen.
    Dus als je ruststand te hoog is kun je niet onder de brug door.
    Is je ruststand laag staat je toplicht niet hoog genoeg.
    En zeg nou niet dat ze er niet op bekeuren .
    Maar Sander ratjes van deze tijd zijn er op uit om dat wel te doen.

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op
  • Hoe professioneel moet je zijn, en wat moeten de regels zijn, een kranenboek moet bij een nieuwe kraan al afgeleverd worden.
    Als u bedoelt dat het niet verstandig is om met de kraan omhoog te varen, zullen de meeste wel met u eens zijn, tenslotte kan ook de ketting breken van de draai inrichting.
    Dat er zelfs bij professionals die in opdracht van Gemeente werken wel wat fout kan gaan zagen we in Alphen a.d. Rijn een brug met kranen en al in het kanaal en op een huis, waarbij helaas een hond is overleden.
    Ik vind het prettig als ik kan profiteren van u ervaring, alleen niet met meer opgelegde regels, tenslotte zouden we met minder regels gaan werken, helaas het zijn er alleen maar meer geworden, Walstroom terwijl de Metro 500 mtr verderop kabaal maakt, stadsbussen die halfvol zijn, kabaal vanaf de balkons,
    drinkwater in Rotterdam via internet.

    Geplaatst door: J.C Hagens op
  • Ik vind het ook schromelijk overdreven om met twee voorbeelden te komen in 25 jaar en dan te vragen om regels terwijl er jaarlijks grofweg 600.000 handelingen met autokranen plaatsvinden ?

    Geplaatst door: a.a.c. van megen op
  • @ Mark Nordenholt
    Helemaal met je eens.
    En wat denk je van omgevallen vrachtwagens.
    Ik dacht dat ik van het jaar een reportage heb gezien dat er vorig jaar 4950 vrachtwagen ongelukken waren, en dat ze verwachten dat het er dit jaar nog meer zouden worden.
    Wat voor maatschappelijke en financiële schade richten die aan.
    Maar misschien als sander toch bezig is:
    Een verbod op het omvallen van vrachtwagens.

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op
  • Wie is Sander wels .
    En wat is zijn belang bij deze opinie.

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op
  • OPINIE: Oostblokkers vraagt om regels
    Hoeveel schade moet er nog door de varende Oostblokkers gemaakt worden voor dat er regelgeving komt?
    Om een paar aansprekende schadevoorbeelden te noemen:alleen vorig jaar al 4x met een Viking schip waar bij eenmaal met dodelijke af loop,dan een cruiseschip van een andre reder met een dronke kaptein boven Gab?íkovo kop voor de wal in,een Hongarese 80 meter schip onder de brug van Zutphen alles er af gevaren te wel de brug open was. De scheepvaart was 4 uur gesperd de trein en het verkeer 2.5 uur gesperd.en als klap op de vuurpijl de Tanker beladen met Benzeen over de stuw in Grave.wat zal dit allemaal wel niet gekost hebben? en aan deze toestanden word helemaal niks aan gedaan. het mag hier rond varen met gekochte Donau patenten terwijl wij daar niet mogen varen met onze patenten en vaarbewijzen.dit zal dan nu ook wel vlug opgelost worden met regelgeving denk ik want die paar autokranen van de laaste 25 jaar die staan in het niks bij wat die Oostblokkers in een jaar venielen. MVG M.Nordenholt

    Geplaatst door: Mark Nordenholt op
  • Sinds schippers zich managers en professionals noemen ,gebeuren er steeds meer van dit soort ongelukken.
    Als bij deze groep alleen “tijd “waarde heeft ,dan vragen wij ons af of de binnenvaart wel goed bezig is.
    Inderdaad hoor je zelf eens na te denken en een goed zeemanschap uit te oefenen .

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • Zo is het, Peter. Je kunt wel een verplichting voorschrijven, dat iedereen zijn gezond verstand moet gebruiken, maar daarom gebeurt het nog niet. Goed zeemanschap is al de eerste stelregel in de binnenvaartregelgeving. Maar als je die regel toepast en dan zondigt tegen een andere regel, houdt de overheid daar zelden of nooit rekening mee en ga je gewoon voor de bijl. Dus niks nieuwe regel en weer een hoop kosten indien het weer een technische aanpassing wordt.

    Geplaatst door: Jos Evens op
  • Nieuwe regels omdat er iets gebeurd wat niet mag, dus al geregeld is. Door rood varen mag ook niet, maar de keren dat je moet bedelen om een groen licht , of andere dienst, zijn niet meer te tellen, de schade die daar uit voort vloeit dus ook niet meer. Als iedereen er nu eens van uit gaat , en de overheid voorop, dat we niet alleen rechten hebben, maar ook plichten, dan kunnen veel regels geschrapt worden en gaat het vele malen beter.

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • Waroom moet alles voor de handhavers makelijk zijn. Voor het best doen wij een zelfangiftepflicht. Wij bruiken geen nieuwe regels het zijn er genoeg. Je mag ook vandag niet met de autokran tegen een opstakel anvaaren.

    Geplaatst door: Christian Hilger op

Reageer

OPINIE: Autokraan vraagt om regels | Schuttevaer.nl

OPINIE: Autokraan vraagt om regels

Hoeveel schade moeten autokranen nog aanrichten voordat er regelgeving komt die dit voorkomt? Veiligheid moet je soms opleggen, anders nemen de risico’s alleen maar toe.

Door Sander Wels

Daarom is het vreemd dat er nog steeds geen regels gelden voor autokranen die in een hogere stand staan dan het hoogste vaste punt van het vaartuig. Schippers varen voor miljoenen kapot en bezorgen de samenleving daarmee veel overlast. Door de schaalvergroting van de scheepvaart worden de kranen bovendien steeds langer en sterker.

Om een paar aansprekende schadevoorbeelden te noemen: in november 1991 voer een motorschip op het Twentekanaal vanaf de Akzo-fabriek naar de kade van Hengelo om de auto aan boord te zetten. De schipper was vergeten dat hij de autokraan een dag daarvoor ‘s avonds  al in de hoogste stand had gezet. Bij de Boekelose brug prikte de autokraan dwars door de brug heen (ijzerwerk, beton en asfalt). De autokraan brak af en de schade aan de brug werd geschat op 70.000 euro.

In maart 2008 raakte een schip bij het invaren van de sluis in Regensburg met de autokraan een gasleiding onder een brug. Er ontsnapte gas en er ontstond een vuurzee. De directe schade aan de brug was dusdanig dat hij moest worden afgebroken en herbouwd. Een deel van de stad was langdurig verstoken van gas.

En 5 mei jongstleden voer een motorschip op het Rhein-Hernekanaal met de autokraan een hoogspanningsleiding kapot. Verschillende wijken in de omgeving zaten urenlang zonder stroom. En zo zijn er jaarlijks meerdere schadevaringen te melden.

Stilliggend

Wat mij betreft zou reglementair moeten worden vastgelegd dat schippers de autokraan alleen in een andere stand dan de ‘ruststand’ mogen hebben als het vaartuig stilligt. Je zou ook kunnen denken aan een optisch en/of akoestisch alarmsignaal in de stuurhut als de autokraan uit zijn ‘ruststand’ is. Maar zo’n signaal draagt het gevaar in zich dat het kan worden uitgeschakeld. Daarom is het beter te bepalen dat de autokraan alleen mag worden gebruikt als het schip stilligt. Dat is ook voor de handhavers goed te controleren.

Sander Wels is nautisch adviseur. Hij schrijft en fotografeert freelance voor Schuttevaer.