Opinie Verkade: ‘Betaal vergroening met opslag gasolie’

Dat duurzaamheid belangrijk is weten we. Dat onze klanten er niet voor betalen weten we ook. Toch zullen we wel verder moeten met die duurzaamheid. Wie niet meedoet mist uiteindelijk de boot.

EBU-voorzitter Jaegers schetste onlangs op het jaarlijkse EBU-event een beeld ‘waarbij de bestaande vloot wordt gedwongen de huidige generatie motoren eindeloos aan de praat te moeten houden’. Als gevolg van de nieuwe EU Stage V-norm en de gebrekkige financiële armslag van de sector dreigt ‘Cubanisering’ van de vloot.

Door Bart Verkade – combineert varend ondernemerschap met een adviseursfunctie.
Waar de prijsvorming van ons product het volgens de overheid zonder diezelfde overheid moet stellen – de markt bepaalt wat goed is – worden we bij duurzaamheidsmaatregelen een handje geholpen. Zo moeten we voor nieuwe motoren vanaf 2019-2020 voldoen aan de strenge eisen van EU Stage V. En het is wéér die verdraaide marktwerking, die ervoor zorgt dat er ondernemers onder ons zijn, die overwegen snel voor die tijd nog even een motor te installeren. Vanzelfsprekend tegen een aantrekkelijk tarief, omdat die ‘verouderde’ motoren anders aan de straatstenen niet meer kunnen worden gesleten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Opinie Verkade: ‘Betaal vergroening met opslag gasolie’ | Schuttevaer.nl

Opinie Verkade: ‘Betaal vergroening met opslag gasolie’

Dat duurzaamheid belangrijk is weten we. Dat onze klanten er niet voor betalen weten we ook. Toch zullen we wel verder moeten met die duurzaamheid. Wie niet meedoet mist uiteindelijk de boot.

EBU-voorzitter Jaegers schetste onlangs op het jaarlijkse EBU-event een beeld ‘waarbij de bestaande vloot wordt gedwongen de huidige generatie motoren eindeloos aan de praat te moeten houden’. Als gevolg van de nieuwe EU Stage V-norm en de gebrekkige financiële armslag van de sector dreigt ‘Cubanisering’ van de vloot.

Door Bart Verkade – combineert varend ondernemerschap met een adviseursfunctie.
Waar de prijsvorming van ons product het volgens de overheid zonder diezelfde overheid moet stellen – de markt bepaalt wat goed is – worden we bij duurzaamheidsmaatregelen een handje geholpen. Zo moeten we voor nieuwe motoren vanaf 2019-2020 voldoen aan de strenge eisen van EU Stage V. En het is wéér die verdraaide marktwerking, die ervoor zorgt dat er ondernemers onder ons zijn, die overwegen snel voor die tijd nog even een motor te installeren. Vanzelfsprekend tegen een aantrekkelijk tarief, omdat die ‘verouderde’ motoren anders aan de straatstenen niet meer kunnen worden gesleten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer