Snelheidscontroles met stopwatch in Noord-Nederland

Rijkswaterstaat houdt deze weken opnieuw snelheidscontroles op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De snelheidsmetingen hebben plaats op alle delen van de route: het Prinses Margrietkanaal, Van Starkenborghkanaal en Eemskanaal. De controles kunnen vanaf zowel een stilliggend vaartuig, auto of object (via een camera) gebeuren.

Het gaat om trajectmetingen. Er wordt niet met bijvoorbeeld een lasergun gemeten, maar met de stopwatch. De trajecten waar wordt gecontroleerd zijn ingemeten door landmeters, zodat de handhavers precies de juiste afstand weten tussen bijvoorbeeld twee bruggen. Bij het eerste meetpunt wordt het voorschip ‘ingeklokt’. De stopwatch wordt stilgezet bij het tweede meetpunt. Dat laatste gebeurt pas bij doorvaart van het achterschip, zodat een extra marge ontstaat. Door de afstand van het traject door de gemeten tijd te delen kan de gevaren snelheid worden berekend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Snelheidscontroles met stopwatch in Noord-Nederland | Schuttevaer.nl

Snelheidscontroles met stopwatch in Noord-Nederland

Rijkswaterstaat houdt deze weken opnieuw snelheidscontroles op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De snelheidsmetingen hebben plaats op alle delen van de route: het Prinses Margrietkanaal, Van Starkenborghkanaal en Eemskanaal. De controles kunnen vanaf zowel een stilliggend vaartuig, auto of object (via een camera) gebeuren.

Het gaat om trajectmetingen. Er wordt niet met bijvoorbeeld een lasergun gemeten, maar met de stopwatch. De trajecten waar wordt gecontroleerd zijn ingemeten door landmeters, zodat de handhavers precies de juiste afstand weten tussen bijvoorbeeld twee bruggen. Bij het eerste meetpunt wordt het voorschip ‘ingeklokt’. De stopwatch wordt stilgezet bij het tweede meetpunt. Dat laatste gebeurt pas bij doorvaart van het achterschip, zodat een extra marge ontstaat. Door de afstand van het traject door de gemeten tijd te delen kan de gevaren snelheid worden berekend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer