Volgens de Raad van State is die boete terecht opgelegd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. De schipper van Mover had volgens de Raad de keuze om niet te varen in de bloktijd, of wel te varen maar dan met een tachograaf. De schipper had wel de plicht tot registratie van de vaartijden opgevolgd, maar hij noteerde ze in het vaartijdenboek. Dat is volgens de Raad dus niet goed.
Geen regel
Advocaat mr Marius van Dam stelde namens Mover dat er geen regels zijn die verplichten om een tachograaf te gebruiken en dat het vaartijdenboek ook goed is. De Raad van State denkt daar dus anders over. Dat blijkt volgens de Raad uit de samenhang van het Reglement voor scheepvaartpersoneel op de Rijn, de Binnenvaartregeling en het Binnenvaartbesluit. Daaruit volgt de plicht om een tachograaf te gebruiken tijdens het varen binnen de bloktijd.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?