OPINIE: Strenge CCR-eisen zijn niet uit de lucht komen vallen

De West-Europese binnenvaart heeft in eigen voet geschoten door in de jaren ‘90 zelf bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) te pleiten voor aanscherping van de technische eisen voor binnenvaartschepen op de Rijn.

Voorstanders van toen zijn de klagers van nu

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

OPINIE: Strenge CCR-eisen zijn niet uit de lucht komen vallen | Schuttevaer.nl

OPINIE: Strenge CCR-eisen zijn niet uit de lucht komen vallen

De West-Europese binnenvaart heeft in eigen voet geschoten door in de jaren ‘90 zelf bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) te pleiten voor aanscherping van de technische eisen voor binnenvaartschepen op de Rijn.

  • Voorstanders van toen zijn de klagers van nu

Door Patrick Naaraat
Steen en been wordt er nu geklaagd over onuitvoerbare en onbetaalbare eisen die de CCR tegenwoordig stelt aan de Rijnvaart. Uit alle macht wordt geprobeerd een uitweg te vinden. De regels moeten worden geschrapt, anders gaat de vloot eraan kapot, zo vrezen de critici. Die zijn kennelijk vergeten dat de strenge eisen niet uit de lucht zijn komen vallen. Ze komen uit de eigen koker. Toen het er namelijk naar uit zag dat in 2004 zo ongeveer heel Oost-Europa in een keer zou toetreden tot de Europese Unie, was de eerste vrees van de binnenvaart dat dan ook de hele Oost-Europese vloot zich op West-Europese vaarwateren zou begeven. En die zou hier zonder twijfel met goedkope schepen en lage lonen voor concurrentie gaan zorgen. Allengs klonk overal in West-Europa de roep om strenge technische toelatingseisen te stellen aan de vloten. In elk geval dusdanig streng dat de verouderde vloot uit het oosten er niet aan kon tippen en hier weg zou blijven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer