Column Verkade: De zwakste schakel in de binnenvaart

Bij het spreekwoord ‘een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel’ zie ik altijd een ankerketting voor me. Maar we kennen in de binnenvaart meer kettingen. Zo werd ik onlangs met mijn geladen spits door de elektrisch voortgedreven ‘ram’ door de tunnel in het kanaal van St Quentin getrokken.

Opinie Verkade: De zwakste schakel in de binnenvaart

Door Bart Verkade – combineert varend ondernemerschap met een adviseursfunctie.
Die ram trekt zichzelf aan een op de bodem van het kanaal liggende ketting door de tunnel. Dit keer een spits en een jacht. In vroeger dagen tot maximaal 30 schepen. Reken maar dat die ketting het te verduren had. De schepen werden echter gewoon met hun eigen trossen achter elkaar geknoopt. Daar zal menig spitsentros de treksterkte-test van de tunnel van Riqueval niet hebben overleefd. Tsja, de zwakste schakel…

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column Verkade: De zwakste schakel in de binnenvaart | Schuttevaer.nl

Column Verkade: De zwakste schakel in de binnenvaart

Bij het spreekwoord ‘een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel’ zie ik altijd een ankerketting voor me. Maar we kennen in de binnenvaart meer kettingen. Zo werd ik onlangs met mijn geladen spits door de elektrisch voortgedreven ‘ram’ door de tunnel in het kanaal van St Quentin getrokken.

Opinie Verkade: De zwakste schakel in de binnenvaart

Door Bart Verkade – combineert varend ondernemerschap met een adviseursfunctie.
Die ram trekt zichzelf aan een op de bodem van het kanaal liggende ketting door de tunnel. Dit keer een spits en een jacht. In vroeger dagen tot maximaal 30 schepen. Reken maar dat die ketting het te verduren had. De schepen werden echter gewoon met hun eigen trossen achter elkaar geknoopt. Daar zal menig spitsentros de treksterkte-test van de tunnel van Riqueval niet hebben overleefd. Tsja, de zwakste schakel…

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer