ESO protesteert bij Europa tegen Frans minimumloon

De Europese schippersorganisatie ESO heeft bij commissaris Bulc van de Europese Commissie protest aangetekend tegen de uitvoeringsbepalingen rond het Franse minimumloon. In een brief vraagt de ESO de Commissie kritisch te kijken naar de administratieve lasten die ondernemers op hun dak krijgen om personeel in loondienst in Frankrijk aan te melden.

‘Vertegenwoordiger niet haalbaar en overbodig’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

ESO protesteert bij Europa tegen Frans minimumloon | Schuttevaer.nl

ESO protesteert bij Europa tegen Frans minimumloon

De Europese schippersorganisatie ESO heeft bij commissaris Bulc van de Europese Commissie protest aangetekend tegen de uitvoeringsbepalingen rond het Franse minimumloon. In een brief vraagt de ESO de Commissie kritisch te kijken naar de administratieve lasten die ondernemers op hun dak krijgen om personeel in loondienst in Frankrijk aan te melden.

  • ‘Vertegenwoordiger niet haalbaar en overbodig’

Een werkgever in de binnenvaart moet per 1 juli van dit jaar minimaal het Franse minimumloon voor een bemanningslid betalen als hij in Frankrijk gaat laden of lossen. De eis geldt niet voor het zogenoemde transitvervoer, waarbij de lading alleen maar door Frankrijk gaat en in een ander land wordt geladen of gelost.
Een van de eisen die de Fransen stellen om te controleren of het minimumloon ook daadwerkelijk wordt betaald is het aanstellen van een vertegenwoordiger namens de vervoerende werkgever. Die moet 24 uur en 7 dagen per week beschikbaar zijn, in Frankrijk wonen en Frans spreken. Hij is het aanspreekpunt voor de Franse overheid indien zij meer informatie wenst en moet vrijwel direct op vragen kunnen reageren. De vertegenwoordiger moet salarisstroken van bemanningsleden en het bewijs dat hij als vertegenwoordiger door het bedrijf is aangewezen, bewaren, up-to-date houden en tot 18 maanden na het werk in Frankrijk ter beschikking houden. Een bemanningslid moet altijd een kopie van zijn arbeidsovereenkomst bij zich hebben. Ook moet de werkgever voor elk bemanningslid een attest invullen en meegeven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer