Schoon ruim is uw goed recht

De binnenvaart moet aan de bel trekken als overslagbedrijven of verladers de voorschriften uit het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) niet nakomen. De overheid heeft aanwijzingen dat in de binnenvaart laadruimen regelmatig niet schoon worden opgeleverd en onvolledige of onjuiste losverklaringen worden afgegeven.

Schoon ruim is uw goed recht

Toezichthouders vragen binnenvaart misstanden te melden

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Achterlijke dode bomen zooi. Waarom niet gelijk een digitale registratie bedacht? Beambten bestaan bij de gratie van papieren.

    Geplaatst door: j Teunisse op
  • Mijnheer Bekkers moet de bal niet bij ons leggen, maar bij de overheid die moet zorgen dat de bedrijven voornamelijk bij de oosterburen gecontroleerd worden.
    En daarmee bedoel ik niet op papier, maar of er daadwerkelijk een veeg en spoel installatie aanwezig is, zo niet een milieu protocol opmaken voor elk schip wat niet in regel schoongemaakt wordt!!!
    Wij hebben wel wat anders te doen dan voor politie agent te spelen voor de overheid!!

    En nog een tip van mijner zijde: verander het verdrag dat men binnen 3 uur schoon gemaakt moet zijn en niet binnen de restant van je lostijd!!

    En als schippers het zelf moeten doen, dit word nog al eens gevraagd gewoon een rekening schrijven een schoonmaak bedrijf doet het ook niet voor niets een schroot schip schoonmaken kost gemiddeld 600 euro.

    Veel wijsheid heer Bekkers.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Het is schandelijk dat particuliere coöperaties contracten tekenen waarin het verdrag compleet genegeerd wordt, de schipper zelf het ruim in moet, ondanks dat hij er wettelijk niet mag komen en onverzekerd is!!!

    Geplaatst door: W. van der Molen op
  • De papierwinkel van het losverklaring verhaal heeft al geleid tot de kap van hectares bos om deze in stand te houden. De discussies hebben al voor heel wat CO2 uitstoot gezorgd. Dit overwegend, kan ik maar tot een conclusie komen. PER DIRECT AFSCHAFFEN die handel!!!

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • Een heel enkele keer blij verrast, maar meestal na lossing van, geen containerreis, opnieuw teleurgesteld.

    Er waren tot voor kort nog bedrijven die om hun moverende redenen, geen losverklaring afgaven, wassen, waswater, keuren gaat allemaal zeer stroef, of de schipper moet zelf met een ingevulde losverklaring komen.
    Allemaal voorbeelden die we allemaal kennen.
    Er zijn wel steeds meer bedrijven die het door beginnen te krijgen, en zelf met logo en of bedrijfsnaam, op de losverklaring, deze losverklaring, zelf met de lospapieren overhandigen.
    Overigens moet ik dan weer wel constateren dat dit in het algemeen bedrijven zijn, die de simpele ladingen behandelen, die meestal niet meer dan bezemschoon moeten opleveren.
    In de gevallen van behandeling zoals wassen, waswater afvoeren etc. wordt meestal geprobeerd het af te schuiven.

    Als je ziet hoe er na ca. 7 jaar met de uitvoering van de wet wordt omgegaan door de meeste ladingontvangers, tranen trekkend gewoon.

    Dan de opmerking over het ENBW door een eerdere schrijver:
    Ik heb wel eens begrepen dat de contractanten die de lading voor verscheping van de zeehavens naar bestemming (misschien ook wel ENWB) hebben afgesproken dat de schipper veegt!!!!!!!!!!!!
    Als wij daar geen weet van hebben, staan we ter plaatse te vechten tegen de bierkaai.
    Dit zou zelfs door particuliere schippers coöperaties zo al zijn afgesloten.

    Ik wens de heer Bekkers een bezem met lange bezemsteel toe, (om een rechte rug te houden) en veel en lange haren aan deze bezem.

    Want hier moet inderdaad nodig “de bezem eens doorgehaald worden”.

    Gr. Sjaak van Wijk

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • Geachte heer Bekkers,
    Ik vaar al bijna 25 jaar niets anders dan metaalschroot. Vanaf de verplichting van het invullen van de losverklaringen ben ik 100% in regel in Nederland wel te verstaan. In Duitsland 0%!!!!!

    Wel heb ik sinds vorig jaar november tot vier keer toe een melden gemaakt in Rotterdam dat er in Lingen niet na gespoeld word, zoals het in het verdrag staat. Het antwoord was dat ze er weinig aan konden veranderen en gaven mij een mars nummer mee. Uiteindelijk ben ik hiermee gestopt! En wel om de volgende reden:
    Een Duitse schroot bevrachter had een brief opgehangen bij het bedrijf, dat de schipper zelf zou moeten spoelen. Ik heb daar dan ook de grootste ruzie gehad met die bevrachter(waarvoor ik overigens niet voor vaar) en met de ontvanger waar ik al 17 jaar mijn schroot breng. In januari dit jaar mocht ik er niet meer lossen, omdat ik volgens de regels wilde werken. Nu ik al bijna 17 jaar voor de Nederlandse opdrachtgever, die tevens een dochter maatschappij is van het ontvang bedrijf, heeft die een goed woordje voor mij gedaan. Let wel anders was ik meer dan 50% van mijn inkomsten in een keer kwijt geweest! Maar daar zat een consequentie aan meneer Bekkers, ik moest mijn mond houden en dit heb ik ook gedaan. Tot op heden worden we niet gewassen, erger nog ze hebben nu nog steeds totaal geen faciliteiten aan gebracht hiervoor. Hoe is het met de controle daar dan gesteld? De Duitser zijn toch altijd zo punktlich? Niet dus! Ik ben voor het milieu en het bewust ermee omgaan, maar in deze voel ik mij totaal in de kou gezet door de overheid.

    En dan het volgende over het verdrag. De minister lapt dit verdrag ook zo maar aan haar laars als je gaat kijken naar het huisvuil, wat zogenaamd bedrijfs afval is. Ik heb het bij de belastingdienst na gevraagd, maar ons huisvuil is niet aftrekbaar van de belasting, dus is het een privé kwestie en is het huisvuil. Over de omschrijving huisvuil staat echt bij dat dit gratis af te geven is op sluizen en langs andere rijks vaarwegen en aanlegplaatsen. De praktijk is dat er geen kostendekkende abonnementen zijn uitgegeven en dat Duitsland en België met ons huisvuil opgescheept worden. Maar wat zijn wij gastvrij voor onze buitenlandse binnenvaarders, die mogen hun vuil mee terug nemen, want in Nederland kunnen ze het niet zomaar kwijt!
    Kortom u roept ons op om aan het verdrag te houden en uw minister zelf ondermijnd het verdrag en gaat zelf bij de buurlanden lobbyen om ook het huisvuil middels een abonnement te laten afgeven.

    Hoe krom kan het allemaal zijn? Zolang er bij de Duitsers geen controle is bij de bedrijven en de minister haar gang gaat, heeft het verdrag opdringen aan de schipper geen zin!!! En in mijn optiek als u bij de schipper constateerd dat deze in welke vorm in overtreding is mag u wat mij betreft die boete aan de ontvanger geven en niet aan de schipper, want dat is te makkelijk. U zegt we hebben de wet aan onze zijde de praktijk is wel even anders!!!

    Hopende u hiermee voldoende te hebben ingelicht,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Allemaal gelijk even nummer opslaan in telefoon.

    Geplaatst door: JJ Steenstra op
  • Overslagbedrijf nummer 1 ! ENBW Kraftwerk Neckargartach! Wat doen jullie er aan?

    Geplaatst door: jozef hompus op

Reageer

Schoon ruim is uw goed recht | Schuttevaer.nl

Schoon ruim is uw goed recht

De binnenvaart moet aan de bel trekken als overslagbedrijven of verladers de voorschriften uit het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) niet nakomen. De overheid heeft aanwijzingen dat in de binnenvaart laadruimen regelmatig niet schoon worden opgeleverd en onvolledige of onjuiste losverklaringen worden afgegeven.

Schoon ruim is uw goed recht
  • Toezichthouders vragen binnenvaart misstanden te melden
  • Landelijk meldpunt dag en nacht bereikbaar

Door Erik van Huizen
‘De binnenvaart doet zichzelf tekort door misstanden niet te melden’, zegt senior adviseur toezicht en handhaving Fred Bekkers van de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid, die zelf uit de binnenvaart afkomstig is. ‘Maak als schipper gebruik van deze handreiking, zodat wij kunnen helpen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Achterlijke dode bomen zooi. Waarom niet gelijk een digitale registratie bedacht? Beambten bestaan bij de gratie van papieren.

    Geplaatst door: j Teunisse op
  • Mijnheer Bekkers moet de bal niet bij ons leggen, maar bij de overheid die moet zorgen dat de bedrijven voornamelijk bij de oosterburen gecontroleerd worden.
    En daarmee bedoel ik niet op papier, maar of er daadwerkelijk een veeg en spoel installatie aanwezig is, zo niet een milieu protocol opmaken voor elk schip wat niet in regel schoongemaakt wordt!!!
    Wij hebben wel wat anders te doen dan voor politie agent te spelen voor de overheid!!

    En nog een tip van mijner zijde: verander het verdrag dat men binnen 3 uur schoon gemaakt moet zijn en niet binnen de restant van je lostijd!!

    En als schippers het zelf moeten doen, dit word nog al eens gevraagd gewoon een rekening schrijven een schoonmaak bedrijf doet het ook niet voor niets een schroot schip schoonmaken kost gemiddeld 600 euro.

    Veel wijsheid heer Bekkers.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Het is schandelijk dat particuliere coöperaties contracten tekenen waarin het verdrag compleet genegeerd wordt, de schipper zelf het ruim in moet, ondanks dat hij er wettelijk niet mag komen en onverzekerd is!!!

    Geplaatst door: W. van der Molen op
  • De papierwinkel van het losverklaring verhaal heeft al geleid tot de kap van hectares bos om deze in stand te houden. De discussies hebben al voor heel wat CO2 uitstoot gezorgd. Dit overwegend, kan ik maar tot een conclusie komen. PER DIRECT AFSCHAFFEN die handel!!!

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • Een heel enkele keer blij verrast, maar meestal na lossing van, geen containerreis, opnieuw teleurgesteld.

    Er waren tot voor kort nog bedrijven die om hun moverende redenen, geen losverklaring afgaven, wassen, waswater, keuren gaat allemaal zeer stroef, of de schipper moet zelf met een ingevulde losverklaring komen.
    Allemaal voorbeelden die we allemaal kennen.
    Er zijn wel steeds meer bedrijven die het door beginnen te krijgen, en zelf met logo en of bedrijfsnaam, op de losverklaring, deze losverklaring, zelf met de lospapieren overhandigen.
    Overigens moet ik dan weer wel constateren dat dit in het algemeen bedrijven zijn, die de simpele ladingen behandelen, die meestal niet meer dan bezemschoon moeten opleveren.
    In de gevallen van behandeling zoals wassen, waswater afvoeren etc. wordt meestal geprobeerd het af te schuiven.

    Als je ziet hoe er na ca. 7 jaar met de uitvoering van de wet wordt omgegaan door de meeste ladingontvangers, tranen trekkend gewoon.

    Dan de opmerking over het ENBW door een eerdere schrijver:
    Ik heb wel eens begrepen dat de contractanten die de lading voor verscheping van de zeehavens naar bestemming (misschien ook wel ENWB) hebben afgesproken dat de schipper veegt!!!!!!!!!!!!
    Als wij daar geen weet van hebben, staan we ter plaatse te vechten tegen de bierkaai.
    Dit zou zelfs door particuliere schippers coöperaties zo al zijn afgesloten.

    Ik wens de heer Bekkers een bezem met lange bezemsteel toe, (om een rechte rug te houden) en veel en lange haren aan deze bezem.

    Want hier moet inderdaad nodig “de bezem eens doorgehaald worden”.

    Gr. Sjaak van Wijk

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • Geachte heer Bekkers,
    Ik vaar al bijna 25 jaar niets anders dan metaalschroot. Vanaf de verplichting van het invullen van de losverklaringen ben ik 100% in regel in Nederland wel te verstaan. In Duitsland 0%!!!!!

    Wel heb ik sinds vorig jaar november tot vier keer toe een melden gemaakt in Rotterdam dat er in Lingen niet na gespoeld word, zoals het in het verdrag staat. Het antwoord was dat ze er weinig aan konden veranderen en gaven mij een mars nummer mee. Uiteindelijk ben ik hiermee gestopt! En wel om de volgende reden:
    Een Duitse schroot bevrachter had een brief opgehangen bij het bedrijf, dat de schipper zelf zou moeten spoelen. Ik heb daar dan ook de grootste ruzie gehad met die bevrachter(waarvoor ik overigens niet voor vaar) en met de ontvanger waar ik al 17 jaar mijn schroot breng. In januari dit jaar mocht ik er niet meer lossen, omdat ik volgens de regels wilde werken. Nu ik al bijna 17 jaar voor de Nederlandse opdrachtgever, die tevens een dochter maatschappij is van het ontvang bedrijf, heeft die een goed woordje voor mij gedaan. Let wel anders was ik meer dan 50% van mijn inkomsten in een keer kwijt geweest! Maar daar zat een consequentie aan meneer Bekkers, ik moest mijn mond houden en dit heb ik ook gedaan. Tot op heden worden we niet gewassen, erger nog ze hebben nu nog steeds totaal geen faciliteiten aan gebracht hiervoor. Hoe is het met de controle daar dan gesteld? De Duitser zijn toch altijd zo punktlich? Niet dus! Ik ben voor het milieu en het bewust ermee omgaan, maar in deze voel ik mij totaal in de kou gezet door de overheid.

    En dan het volgende over het verdrag. De minister lapt dit verdrag ook zo maar aan haar laars als je gaat kijken naar het huisvuil, wat zogenaamd bedrijfs afval is. Ik heb het bij de belastingdienst na gevraagd, maar ons huisvuil is niet aftrekbaar van de belasting, dus is het een privé kwestie en is het huisvuil. Over de omschrijving huisvuil staat echt bij dat dit gratis af te geven is op sluizen en langs andere rijks vaarwegen en aanlegplaatsen. De praktijk is dat er geen kostendekkende abonnementen zijn uitgegeven en dat Duitsland en België met ons huisvuil opgescheept worden. Maar wat zijn wij gastvrij voor onze buitenlandse binnenvaarders, die mogen hun vuil mee terug nemen, want in Nederland kunnen ze het niet zomaar kwijt!
    Kortom u roept ons op om aan het verdrag te houden en uw minister zelf ondermijnd het verdrag en gaat zelf bij de buurlanden lobbyen om ook het huisvuil middels een abonnement te laten afgeven.

    Hoe krom kan het allemaal zijn? Zolang er bij de Duitsers geen controle is bij de bedrijven en de minister haar gang gaat, heeft het verdrag opdringen aan de schipper geen zin!!! En in mijn optiek als u bij de schipper constateerd dat deze in welke vorm in overtreding is mag u wat mij betreft die boete aan de ontvanger geven en niet aan de schipper, want dat is te makkelijk. U zegt we hebben de wet aan onze zijde de praktijk is wel even anders!!!

    Hopende u hiermee voldoende te hebben ingelicht,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Allemaal gelijk even nummer opslaan in telefoon.

    Geplaatst door: JJ Steenstra op
  • Overslagbedrijf nummer 1 ! ENBW Kraftwerk Neckargartach! Wat doen jullie er aan?

    Geplaatst door: jozef hompus op

Reageer