‘Noeste arbeid maakt plaats voor bliepjes en piepjes’

Robuuste regels voor de bemanning van binnenvaartschepen, met ruimte voor maatwerk en varen zonder derde patenthouder. Die behoefte is er volgens deelnemers aan de CBRB-themabijeenkomst over modernisering van bemanningseisen, dinsdag 2 juni in de Evenementenhal in Gorinchem. De regels zijn al 30 jaar dezelfde, terwijl het werk aan boord sterk veranderde. ‘Noeste arbeid is ingeruild voor het slim toepassen van software’, betoogde Niels Groenewold, CEO van de Verenigde Tankrederij.

‘Noeste arbeid maakt plaats voor bliepjes en piepjes'

CBRB-themadiscussie over modernisering bemanningseisen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Noeste arbeid maakt plaats voor bliepjes en piepjes’ | Schuttevaer.nl

‘Noeste arbeid maakt plaats voor bliepjes en piepjes’

Robuuste regels voor de bemanning van binnenvaartschepen, met ruimte voor maatwerk en varen zonder derde patenthouder. Die behoefte is er volgens deelnemers aan de CBRB-themabijeenkomst over modernisering van bemanningseisen, dinsdag 2 juni in de Evenementenhal in Gorinchem. De regels zijn al 30 jaar dezelfde, terwijl het werk aan boord sterk veranderde. ‘Noeste arbeid is ingeruild voor het slim toepassen van software’, betoogde Niels Groenewold, CEO van de Verenigde Tankrederij.

‘Noeste arbeid maakt plaats voor bliepjes en piepjes'
  • CBRB-themadiscussie over modernisering bemanningseisen
  • Nederland is ‘irritant’, ideeën worden snel weggehoond

Door Dirk van der Meulen
Dat modernisering van de bemanningseisen voor de binnenvaart hard nodig is, constateerde Brigit Gijsbers, directeur Maritieme Zaken van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en in 2014-2015 namens Nederland voorzitter van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), al aan het begin van haar inleiding op de CBRB-themabijeenkomst. De Nederlandse overheid werkt er al jaren aan, maar sinds het in de ronde tafel conferentie in Straatsburg vorig jaar november door alle stakeholders werd onderschreven is het echt een speerpunt geworden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer