Doel is het nautisch personeel van de nieuwe divisie Nautical Cruise Masters van Swets op te leiden tot Master. De nieuwe divisie, die wordt geleid door Jan-Mark Stienissen (voorheen Euro Cruise Holding), richt zich op de levering van personeel in de riviercruisevaart. ‘Wij gaan Masters aan de riviercruisevaart leveren, zodat deze een nog verder gespecialiseerde crew aan nautisch personeel aan boord krijgen’, zegt directeur Maurice Swets van Swets Group.
De exclusieve samenwerkingsovereenkomst is gesloten op de eerste beursdag van Maritime Industry in Gorinchem. STC gaat de nautische medewerkers voor de riviercruisevaart opleiden, wat uiteindelijk resulteert in een onderscheidend certificaat dat aanvullend is op de huidige (nautische) diploma’s. ‘Care for passengers’, zoals STC-adjunctdirecteur Rob van Reem het noemt, vraagt om een andere houding en verantwoordelijkheid bij het nemen van managementbeslissingen aan boord. ‘Naast de nautische verantwoordelijkheid is er ook het gastheerschap.’
Een aantal modules, zoals veiligheidsdeskundige passagiersvaart, zat al in het STC-opleidingenpakket. De opleiding voor Nautical Cruise Masters wordt nu verder ontwikkeld en is omstreeks oktober beschikbaar. Zicht op deelnemeraantallen hebben STC en Swets nog niet, maar Stienissen verwacht ‘klassen vol’. Veel rederijen in de Rijnpassagiersvaart zouden al belangstelling hebben getoond. De opleiding wordt gegeven in Rotterdam.
Swets: ‘De meeste passagiersschepen varen nu nog met personeel dat niet is opgeleid voor deze speciale branche, dit is dus zeker een toegevoegde waarde voor onze opdrachtgevers. Voor het certificaat worden de medewerkers opgeleid in technische, maar ook beleidsmatige verschillen die voorkomen op een riviercruiseschip. Een belangrijk onderdeel is managementinformatie, waarmee onze opdrachtgever op afstand een beter financieel inzicht heeft, maar ook het gastheerschap krijgt een verhoogd kennisniveau door professionele benadering uit dit vakgebied. Denk hierbij aan presentatie en spreken voor grote groepen (veiligheidsinstructies) en het oplossen van problemen met gasten en reisorganisatoren.’ (DvdM /PN)