‘Loonkosten België moeten omlaag’

Het Belgische Instituut voor het Transport langs de Binnenwateren (ITB) laat onderzoeken waarom Belgische schepen op Belgische waterwegen steeds meer marktaandeel verliezen aan de Nederlandse vloot. Dat kondigde voorzitter Jo Van duynslaeger van de Vereniging Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart vrijdag 23 januari aan in zijn jaarrede op de VBR-nieuwjaarsvergadering.

‘Loonkosten België moeten omlaag'

‘Nettoloon van 2000 euro kost werkgever 6000 euro’ 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Loonkosten België moeten omlaag’ | Schuttevaer.nl

‘Loonkosten België moeten omlaag’

Het Belgische Instituut voor het Transport langs de Binnenwateren (ITB) laat onderzoeken waarom Belgische schepen op Belgische waterwegen steeds meer marktaandeel verliezen aan de Nederlandse vloot. Dat kondigde voorzitter Jo Van duynslaeger van de Vereniging Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart vrijdag 23 januari aan in zijn jaarrede op de VBR-nieuwjaarsvergadering.

‘Loonkosten België moeten omlaag'
  • ‘Nettoloon van 2000 euro kost werkgever 6000 euro’ 
  • ITB-studie naar concurrentie Nederlandse binnenvaartvloot

Door Dirk van der Meulen
De rol van de Belgische binnenvaart is met 1200 binnenvaartschepen, 1,9 miljoen ton laadvermogen (15% van de Europese vloot) volgens Van duynslaeger niet te onderschatten, ondanks de ‘bijzonder sterke concurrentie van de noorderburen’. De ITB-studie zal zich toespitsen op de bemanningskosten, het sociaal statuut, de financiering en steunmaatregelen. ‘De bedoeling hiervan is de elementen aan te leveren aan de beleidsniveaus om bepaalde regels bij te sturen’, zei Van duynslager.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer