‘Herrie op de losplaats’

Het gaat volgens brancheorganisatie BLN niet goed met de ladingresten en de losverklaring in de binnenvaart. ‘We zitten nu twee weken na afloop van de overgangsbepalingen uit het Scheepsafvalstoffenverdrag (CDNI) en wij stellen vast dat sprake is van grote verwarring en herrie op de losplaats’, meldt BLN. ‘Van onze leden krijgen wij flink wat klachten.’

Verladers houden zich niet aan CDNI-regels

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Herrie op de losplaats’ | Schuttevaer.nl

‘Herrie op de losplaats’

Het gaat volgens brancheorganisatie BLN niet goed met de ladingresten en de losverklaring in de binnenvaart. ‘We zitten nu twee weken na afloop van de overgangsbepalingen uit het Scheepsafvalstoffenverdrag (CDNI) en wij stellen vast dat sprake is van grote verwarring en herrie op de losplaats’, meldt BLN. ‘Van onze leden krijgen wij flink wat klachten.’

  • Verladers houden zich niet aan CDNI-regels

Door Marja de Vet
Volgens de brancheorganisatie moeten ontvangers en losbedrijven hun wettelijke verplichtingen serieus nemen en de vereiste voorzieningen treffen en doen ze dat nog niet allemaal. ‘Probleem is dat veel ontvangers de voorzieningen niet hebben, hoewel zij zich daar vijf jaar op hebben kunnen voorbereiden. En vervolgens wordt in een aantal gevallen het probleem bij de vervoerder gelegd. Die zit dan met een ruim dat niet volgens de regels is schoongemaakt, krijgt geen losverklaring en kan dus geen volgende reis doen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer