Op initiatief van het ministerie van Economische Zaken, de ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-NL en de Vereniging van Nederlandse Banken is de Ondernemerskredietdesk woensdag 25 juni gelanceerd.
Vast aanspreekpunt
BLN heeft via MKB-NL al enige tijd aangedrongen op de lancering van een meldpunt. De brancheorganisatie merkte dat ondernemers geen vast aanspreekpunt hadden voor klachten over hun financieringsbehandeling. ‘Klachten die bij ons binnenkwamen konden we niet naar behoren behandelen, omdat een brancheorganisatie niet veel kan doen in de relatie tussen een bank en een ondernemers’, aldus BLN in een persbericht.
Vertrouwelijk
Via de website www.ondernemerskredietdesk.nl kunnen (varende) ondernemers melding maken van uw vraagstuk. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Overeenkomende klachten worden gebundeld en gebruikt om financieringsbeleid met partijen zoals banken, andere financiers en de overheid te bespreken.
Blijkt een knelpunt betrekking te hebben op een bepaalde bank, dan zullen MKB-Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken de kwestie onder de aandacht brengen van de desbetreffende partij. Mochten de klachten aanhouden, dan wordt melding gemaakt bij de Stichting Ondernemersklankbord. Deze partij bestaat al 35 jaar en is een landelijk netwerk van 300 ervaren oud-ondernemers die hun actieve loopbaan hebben beëindigd en – zonder winstoogmerk en geheel onafhankelijk- als vrijwilliger actieve ondernemers helpen.
Dit gegeven staat overigens los van het aangekondigde onafhankelijke klachtenmeldpunt voor rentederivaten. Dat wordt nog ingericht.
Met de lancering van de Ondernemerskredietdesk gaat BLN ervan uit dat (binnenvaart)ondernemers eindelijk een vaste plek hebben waar ze onafhankelijk advies krijgen over de ontvankelijkheid van een klacht en de garantie krijgen dat er vervolgens ook daadwerkelijk iets mee wordt gedaan. (DvdM)