Een P&I dekt voornamelijk de aansprakelijkheidsrisico’s die verbonden zijn aan het vervoeren van lading en passagiers. Indien leden aansprakelijk worden gesteld voor bijvoorbeeld ladingschade, olieverontreiniging of ongelukken aan boord, valt deze aansprakelijkheid onder de P & I dekking.
Gehele vloot
Als de leden van Oranje en deelgenoten van EFM in mei dit jaar instemmen met de voorgenomen fusie van de twee onderlinge verzekeraars, wordt vanaf 1 juli ook voor de nieuwe maatschappij EOC het P&I risico bij de NNPC ondergebracht. Al eerder brachten Oranje en EFM de rechtsbijstandsverzekering Scheepsrecht exclusief onder bij de NNPC.
‘Voor alle schepen met een P&I dekking geldt minimaal een limiet van 500 miljoen dollar’, zegt Ton van Dongen, directeur Oranje. ‘Voor tankers en grote container- en passagiersschepen blijft de zogenaamde IGA dekking (+/- 6,8 miljard dollar) van toepassing. Dit met uitzondering van olieverontreiniging, waarbij een dekking geldt van 1 miljard dollar.’