‘Stuurhuis te dicht bij laadruim’

Jaarlijks lopen zeker tien stuurhuizen van containerbinnenvaartschepen schade op, doordat ze te dicht achter het laadruim zijn geplaatst. Dat stellen Leon P. Braemer en Cees D.M. Touw van Marintec Expertise BV, experts in scheepvaart, techniek, transport en goederen. Marintec Expertise heeft namens de deepsea containerterminals in Rotterdam en Antwerpen en verschillende inland-containerterminals in Nederland, België en Duitsland al tien jaar dagelijks te maken met de gevolgen van de onveilige bouwwijze. Die vraagt om brokken, schrijven beide experts in een opiniërend artikel in Schuttevaer.

'Stuurhuis te dicht bij ruim'

Experts vragen om regelgeving

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Stuurhuis te dicht bij laadruim’ | Schuttevaer.nl

‘Stuurhuis te dicht bij laadruim’

Jaarlijks lopen zeker tien stuurhuizen van containerbinnenvaartschepen schade op, doordat ze te dicht achter het laadruim zijn geplaatst. Dat stellen Leon P. Braemer en Cees D.M. Touw van Marintec Expertise BV, experts in scheepvaart, techniek, transport en goederen. Marintec Expertise heeft namens de deepsea containerterminals in Rotterdam en Antwerpen en verschillende inland-containerterminals in Nederland, België en Duitsland al tien jaar dagelijks te maken met de gevolgen van de onveilige bouwwijze. Die vraagt om brokken, schrijven beide experts in een opiniërend artikel in Schuttevaer.

'Stuurhuis te dicht bij ruim'
  • Experts vragen om regelgeving
  • ‘Aluminium stuurhuis zeer onveilige verblijfsruimte’

Door Leon P. Braemer en Cees D.M. Touw
De stuurhut van een binnenvaartschip is het ‘kasteel’ van de schipper. Traditioneel wordt de stuurhut zo dicht mogelijk achter het laadruim geplaatst. Daardoor staan de achterste rijen containers zeer dicht op het stuurhuis. Een situatie die vraagt om brokken, met name bij het laden en lossen.
Het komt nogal eens voor dat daarbij de voorzijde van de stuurhut wordt geraakt. De aanzienlijke schade die daardoor aan de lichtgewicht stuurhut ontstaat, is in veel gevallen te voorkomen door meer afstand tussen stuurhut en lading aan te houden. Voorschriften en regelgeving hierover ontbreken, maar zijn wel nodig voor verandering. Dit leidt tot meer veiligheid en minder schade.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer