Concurrent maakt veerdiensten Rederij Doeksen verliesgevend

Rederij Doeksen lijdt zware verliezen op de Waddenveerdiensten naar Terschelling en Vlieland en kondigt bezuinigingsmaatregelen aan. De teruglopende omzet is het gevolg van de felle concurrentiestrijd met Eigen Veerdienst Terschelling (EVT).

Concurrent maakt veerdiensten Rederij Doeksen verliesgevend
  • ‘Inkrimping onvermijdelijk als compensatie uitblijft’
  • ‘EVT haalt krenten uit de pap’

Door Gerard Muiser
In tegenstelling tot Doeksen is EVT niet verplicht te varen. EVT vaart dan ook vooral in periodes met voldoende passagiersaanbod, zoals in het toeristenseizoen. De overheid heeft Doeksen een concessie verleend, op basis waarvan de reder het alleenrecht claimt op de veerverbindingen. Maar dit is een langdurige juridische strijd gebleken. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelde onlangs dat het Europese Hof er een uitspraak over moet doen.

Directeur Paul Melles van Doeksen zoekt nu financiële steun bij de overheid om al te pijnlijke ingrepen te vermijden.

Lees het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 19, 8 mei 2013). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement.

Concurrent maakt veerdiensten Rederij Doeksen verliesgevend | Schuttevaer.nl

Concurrent maakt veerdiensten Rederij Doeksen verliesgevend

Rederij Doeksen lijdt zware verliezen op de Waddenveerdiensten naar Terschelling en Vlieland en kondigt bezuinigingsmaatregelen aan. De teruglopende omzet is het gevolg van de felle concurrentiestrijd met Eigen Veerdienst Terschelling (EVT).

Concurrent maakt veerdiensten Rederij Doeksen verliesgevend
  • ‘Inkrimping onvermijdelijk als compensatie uitblijft’
  • ‘EVT haalt krenten uit de pap’

Door Gerard Muiser
In tegenstelling tot Doeksen is EVT niet verplicht te varen. EVT vaart dan ook vooral in periodes met voldoende passagiersaanbod, zoals in het toeristenseizoen. De overheid heeft Doeksen een concessie verleend, op basis waarvan de reder het alleenrecht claimt op de veerverbindingen. Maar dit is een langdurige juridische strijd gebleken. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelde onlangs dat het Europese Hof er een uitspraak over moet doen.

Directeur Paul Melles van Doeksen zoekt nu financiële steun bij de overheid om al te pijnlijke ingrepen te vermijden.

Lees het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 19, 8 mei 2013). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement.