Hiswa: Voorgenomen vaartax nekt watersport

De mogelijke invoering van € 1000,- belasting per jaar op boten levert geen geld op stelt HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de watersport. De economische schade is hoger dan de opbrengsten.

PvdA, GroenLinks en SGP hebben deze vaartax laten berekenen door het Centraal Planbureau. De watersportsector is geschokt. ‘Blijkbaar hanteren deze partijen een geheime agenda die de kiezer niet kent, want in de partijprogramma’s wordt er niets over gezegd. Het planbureau bracht wel in beeld dat deze heffing de staat 100 miljoen oplevert, maar rekende niet uit wat de directe gevolgen zijn van de invoering. Wij hebben dit wel uitgezocht en constateren dat deze zogenoemde vaartax de overheid juist geld kost. Naast de invoerings- en handhavingskosten loopt de overheid belastinginkomsten mis", stelt Geert Dijks, hoofd branchebelangen bij HISWA Vereniging.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (35)

  • Een AOW is teveel om van dood te gaan en te weinig om van te leven. Als dit er ook nog van af moet………
    Waar is de ANWB? Of openbaart deze zich weer als een semi overheidsinstantie
    En bedenk, als het één keer is ingevoerd gaat het vervolgens stelselmatig omhoog! Nederland wordt te duur. We staan al met één been in het buitenland.

    Geplaatst door: Ruud op
  • Ja , de Rijken moeten het maar gaan betalen , Dat zijn mensen die stikken van de poen,Nee Jan met de pet niet, die betalen al genoeg forensentax en wegenbelasting aan de staat,
    Ze moeten maar eens gaan kijken naar inkomen dat is veel beter dan jan met de pet aanslaan.

    Geplaatst door: Wout op
  • Slappe hap hier. Wel varen maar niet willen betalen? Ga je schamen!

    Geplaatst door: cor janszen op
  • Wat zeuren we hier toch? We hebben prachtige waterwegen. Toch heel normaal als je dan bijdraagt? Als je dat niet wil, nou, dan vaar je maar niet! Is toch je eigen Keuze?

    Geplaatst door: chris op
  • Al deze doemdenkers die stellen dat bootbezitters patsers zijn moeten zichzelf doodschamen om zoiets te stellen. Ook mijn vrouw en ik hebben ons het leplazerus gewerkt om de boot te kunnen kopen. Wanneer deze mensen met hun dikken kont voor de TV zaten waren wij aan het werk,gemiddeld 80 uur in de week om dit te kunnen bekostigen, ook nu wordt het nog moeilijker om te kunnen blijven varen en moeten als AOW ers elke euro cent om draaien om te kunnen blijven varen, maar ja als deze mensen te dom zijn om dit te kunnen bevatten zou ik mijn mond maar eens houden en lekker voor de TV blijven zitten en maar blijven klagen over de doorsnee bootbezitter.

    Geplaatst door: Rob Waage op
  • Maakt niet wie er voor of tegen is. Ook de schatrijke botensector moet maar eens bijdragen en niet alleen maar aan zichzelf denken. Als je gebruik maakt van de door overheidswege onderhouden vaarwegen moet je bereid zijn bij te dragen. Als de sector dat niet beseft is men niet realistisch doch gewoonweg weigerachtig en egoistisch.

    Geplaatst door: jensover op
  • Het is overigens NIET de SGP die voor een vaartax is maar de SP. !

    Geplaatst door: Leo op
  • Liever botentax dan forensentax. De forens moet rijden voor zijn werk. De boten niet.

    Geplaatst door: Niels Overweg op
  • Gewoon belasten die motorboten, net als auto’s. Ze maken toch ook gebruik van de openbare ( vaar ) wegen? Ze vervuilen enorm. Dat kost nu eenmaal geld. Het is niet eerlijk dat mensen die niet varen met motorboten hier via de belastinggelden aan mee moeten betalen. Dus: niet zeuren. Als je met een dikke motorboot wil varen moet je betalen voor het gebruik van de openbare vaarwegen. Wie dat niet wil die vaart maar niet!

    Geplaatst door: Jacob op
  • vaartax ? het varen is toch al 1 en al tax ? diesel : accijns en btw onderhoud lak btw reparatie btw verzekeren btw wat je ook doet kost altijd geld hier daar moeten ze eens mee ophouden en pak anders de buitenlandse vracht vaart aan die hier nie tanken maar wel van alle voorzieningen gebruik maken helaas weer een debakel van onze nou ja onze regering liever niet dus het heet geen nederland maar taxland

    Geplaatst door: frank op
  • Er zijn nogal wat mensen die denken dat alle watersporters rijke lieden zijn, eventueel met teveel geld….rijke patsers dus!
    Wat een misvatting:
    De echte, lees oorspronkelijke watersporter, geniet van de natuur en legt elke cent opzij om zijn zuur verdiende centen in zijn hobby te steken: veel onderhoud zelf doen onder het motto, koop een boot en werk je dood…
    Conclusie:
    Als je de patsers wilt pakken, neem dan een heffing op de prijsindicatie van de boot.
    Even wat genuanceerder denken dus: en vooral niet reageren als je niet weet waar je het over hebt!
    Pim

    Geplaatst door: pim op
  • ik werk 80 tot 90 uur in de week mijn enige hobby is varen rook nie drink nie gebruik geen drugs
    mag ik ook nog wa leuks hebben of doen
    en zo zijn er vast meer die der eigen 7 x in de rondte moeten werken voor een boot
    en reacties ik heb ook geen geld voor een boot oid
    ikzou zeggen kom van je luie reet af en ga ook nog een baantje extra zoeken
    boot belasting omdat mensen denken dat de sector toch alleen rijke zijn is zware bullshitt

    Geplaatst door: bart op
  • Sluit me aan bij de vorige berichten.
    Weet uit ervaring dat er wordt gerommeld in de plezierbotenbuisiness.
    Goed controleren en gewoon de vaarbelasting invoeren.
    Ook belangrijk: alle boten registreren, verplichte APK en drankcontroles uitvoeren. Je wil niet weten hoeveel lieden er onder invloed zijn tijdens hun pleziertochtje met alle risico’s vandien.

    Geplaatst door: jan op
  • Wat zeuren we toch hier. Voor auto’s wordt belasting betaald, heel normaal. Als het echter om een boot gaat dan staan al die patsers met hun kapsonuskruisers op hun achterste benen terwijl ze meestal BULKEN van het geld. Het wordt echt tijd dat de overheid hier tegen gaat optreden. Zal me niets verbazen als er ook heel wat zwart geld in omgaat. De rechtse politiek laat dat allemaal maar gebeuren en pakt liever de gewone burger die zich geen patserige kruiser kan veroorloven. Hopelijk komt er een links kabinet dat deze misstanden keihard gaat aanpakken.

    Geplaatst door: peter op
  • Al die booteigenaren willen er natuurlijk onderuit. Logisch toch? Ik zou de zeilboten en andere ongemotoriseerde vaartuigen buiten beschouwing laten omdat zij het milieu niet zozeer belasten. Motorboten is een ander verhaal. Op een mooie zomerdag verga je van de dieselstank. Aanpakken derhalve. Flink dokken voor dat \\\’\\\’plezier\\\’\\\’ dat voor anderen wordt vergald. Motorboten zijn nu eenmaal enorm vervuilend voor het oppervlaktewater en het kost veel om dat water weer te reinigen. De VVD en PVV stemmende patsers zijn het hier natuurlijk niet mee eens. Ik overdrijf natuurlijk een beetje maar zij zijn wel de overlastveroorzakers. Daarom zullen ze flink moeten dokken. Gemotoriseerde pleziervaart heeft bovendien geen enkel nut, het geeft alleen maar overlast. Belasten derhalve en wel zo hoog mogelijk. Ik ben zelf ook watersporter maar wel \\\’\\\’clean\\\’\\\’. Zonder motor dus en op eigen spierkracht. Ik vervuil en beschadig niet en hinder anderen niet. Bruggen hoeven voor mij niet omhoog. Te vaak sta ik in de file naar mijn werk omdat voor 1 k.tbootje de brug open moet. Gevolg: 5 km. file. Allemaal onnodige vertraging. Als je vervuilend en vertragend gebruik wil maken van de vaarwegen en verwacht dat de overheid deze netjes vaarbaar houdt dan moet je hier gewoon voor willen betalen en vooral niet ZEUREN!

    Geplaatst door: joop op
  • Stelletje halve zolen zijn het! Alleen al om met een bedrag van duizend euro aan te komen zetten???
    Even ter vergelijking, hierboven schreef “een schatrijke Belg” dat ze in België 50 euro per jaar betalen voor het vaar-vignet. Dat klopt! En als je als Hollander België binnen komt en het halve jaar is bijna verstreken betaal je maar 25 euro! Frankrijk . . . heel jaar varen op Franse kanalen en rivieren 125 euro!
    Komen die achterlijke Halzen met 1000 eur.
    Nou hebben ze in Holland al zo’n probleem met verhoudingen, komt dit er ook nog bij!
    Tsja als je met dit voorstel voor lul wil staan in Europa moet je goed doorgaan zo!

    Geplaatst door: Eddy op
  • Als binnenvaarder zou ik blij zijn met de pleziervaart.
    Deze tak betaald erg veel belasting, afgelopen 4 jaar het 6 voudige van de beroepsvaart.

    Wat uitgaven betrefd, jachthavens worden hoofdzakelijk met particulier geld gebouwd, voor de binnenvaar springt het rijk in, zoals ook nu met een nieuwe haven in Spijk…of moet ik Lobith zeggen?

    Inkomstenbelasting en accijnen worden al jaren niet meer betaald door de binnenvaart, zelfs de aflossing aan banken niet meer.
    Gelukkig redt de pleziervaart, maar om de binnenvaart nog verder te sponceren gaat te ver.

    Gr. W

    Geplaatst door: water liefhebber op
  • Die lui in Den Haag hebben geen poot meer om op te staan; ze hebben zichzelf al te veel in hun voet geschoten, dat er niks geen poot over is.

    Geplaatst door: Pluum op
  • We zijn weer terug bij af, voor de 2e wereld oorlog, hadden we in Nederland ook al vaarbelasting, nu zijn we 70 jaar verder en gaan weer dit pad in, met de zelfde gevolgen. Alleen heeft de watersporter nu de keus. Gaan ze naar het buitenland om te varen. De gepensioneerden worden getroffen die dit niet meer kunnen opbrengen, Gelukkig heeft de overheid nog andere middelen bedacht om ze grondig te plukken.
    Deze groep gaat achter de plantjes zitten met gevolg de ziektekosten zullen nog verder oplopen , dus de overheid verliest vel geld door de watersport verder te belasten
    misschien een idee, pak alles aan wat sneller kan varen 20 km per uur dirt zijn vervuilers en veel heeft een aso gedrag

    Geplaatst door: peter op
  • Wat een kortzichtige reacties staan er bij, hoezo zijn alle watersporters rijk en vervuilend? Wij hebben een zeilboot(je) die wij ons met hard werken kunnen veroorloven en die nog geen volle tank diesel per jaar leegvaart. Als er 1000 euro tax bijkomt zit het varen er voor ons op, deze extra kosten kunnen we er niet bij hebben. Een percentage van de waarde van je schip ok, maar 1000 euro is echt belachelijk.

    Geplaatst door: Nathalie op
  • Héhé, wat een schattige, hartverwarmende, alleswetende reacties zitten er weer tussen, dus effe lekker meedoen.
    Groot gelijk dat ze die pleziervaarders aanpakken, want de experts hier weten al dat ‘er geld zat zit’ eigenlijk nog beter ‘bulken van het geld’. Vooral bij die modale vaarders die jaarlijks hun vakantiebudget in Nederland spenderen en netjes op witte diesel varen. Dit terwijl de meeste echt grote jachten als beroepsvaartuig zijn ingeschreven en nog lekker op rode rondrausen.
    En enorm milieuvervuilend … uiteraard! Maar alles wordt per direct opgelost! De pleziervaarders stoppen ermee, stappen in hun auto en gaan aanschuiven in niet vervuilende files, parkeren hun auto op niet natuurverslindende parkings en vliegen met een absoluut niet vervuilend straalvliegtuig naar een ver vakantieadres. Ze geven hun vakantiebudget daar uit waar de economie in Nederland natuurlijk heel erg mee gebaat is.
    Of we kunnen ook naar de sluizen rijden om te kijken naar al die niet vervuilende binnenschepen die de schroef laten draaien omdat ze te ?? zijn om ook achter een tros te leggen.
    Als Belg zal ik idd terug naar Belgie gaan, ook terug in Belgie tanken en de hopen geld die ik bezit daar spenderen. En daar moet ik inderdaad ook een bijdrage betalen op de binnenwateren zijnde het enorme bedrag van 1000/20=50 euro per jaar. Nederland zal dan enkel een transitland worden van en naar de Belgische kust.
    Zo, dat lucht op, hopelijk nog 100 reacties die volgen.

    Geplaatst door: Schatrijke pleziervaarder op
  • De pleziervaart bulkt van het geld, nu dat is een kleine categorie,. het grootste deel zijn middeninkomens of nog lager, voorts hebben enige mensen de klok horen luiden en weten niet waar de klepel hangt, in de pleziervaart wordt veelal gebruik gemaakt van septie tanks welke je kan ledigen in jachthavens of andere speciaal door de provincie aangelegen punten.
    Dat deze mensen voor bruggen en jachthavens moeten betalen vergeet een deel van de schrijvers die maar wat roepen, nu ga dan liever schreeuwen in de woestijn daar hoort niemand deze kul.
    Dan wat er aan toeleveranciers aan deze sector vast zit , denk niet alleen aan de Hiswa maar ook aan de busjes verf en al wat meer nodig is om je boot netjes te houden.
    Voorts zijn er veel stiltegebieden waar je met een motorboot niet in mag, behalve als je electrisch vaart, kocht verleden jaar een buitenboord motor deze was alleen nog 4 takt te verkrijgen, is wat anders dan al die brommertjes, die pas stinken als je op je fiets wordt ingehaald, maar ja bij deze doelgroep is niets te halen, nee dat milieu is een paradepaardje om geld binnen te halen, willen we een schoon milieu dan weer met de kippen op stok en houtkacheltjes en de autos de deur uit.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Als ik voor mijn (zelfgebouwde) zeilboot, die voornamelijk op zout water ligt, ook nog eens 1000 euro tax moet gaan betalen, dan wordt het goedkoper om voor een paar tientjes met Ryanair naar Spanje te vliegen en daar voor een paar weken een bootje te huren. (Inclusief mooi weergarantie).
    Dus of het slim is om vacanties van enkele weken in eigen land met 1000 euro extra te gaan belasten, is nog maar de vraag.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Niet zo onlogisch. Er zit zat geld. ook zij moeten maar eens meebetalen aan het in stand houden van onze vaarwegen. Zelf ben ik ook watersporter en wil er best voor betalen. Motorboten vervuilen enorm en dienen de rekening gepresenteerd te krijgen.

    Geplaatst door: patrick op
  • Zwaar belasten die bootsector. Ze barsten van het geld. Het zijn over het algemeen grote egoisten die alleen aan zichzelf denken en niet aan de minder bedeelden. Bovendien verpesten zij het oppervlaktewater enorm met die vieze stinkmotoren.

    Geplaatst door: Hans op
  • Volkomen terecht om de vaarbelasting in te voeren.
    De pleziervaart richt veel schade aan aan het milieu. Als forens word je immers ook zwaar belast. De bootsector heeft genoeg geld en zou best eens een steentje kunnen bijdragen aan de samenleving.

    Geplaatst door: Johan op
  • Pas op dat je niet teveel plezier krijgt in Nederland
    Dan wordt je gestraft

    Geplaatst door: Jan op
  • Nog los van de extra kosten die het hele verhaal met zich meebrengt. De 2de hands markt zit nu al op slot, ik geloof nooit dat er dan op korte termijn weer schot in zal komen.
    De verhuur bedrijven zullen hier ook vast erg blij mee zijn.

    Geplaatst door: Mathieu op
  • Toch maar niet op de “afgunst-partijen” stemmen!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Diegene de crisis laten betalen die hem veroorzaakt hebben is bijna onmogelijk.
    Dus word gezocht naar mogelijke opbrengsten om toch inkomsten te genereren en daarvan is dit er een van.
    Dus het gezanik dat het meer kost dan het opbrengt is onzin en ook ongeloofwaardig

    Geplaatst door: bart op
  • gewoon pvv stemmen probleem verholpen.

    Geplaatst door: henk op
  • Nee hoor, helemaal niet moeilijk. boot op kenteken en alle gegevens koppelen. snelle motorboten zijn al geregistreerddus de inftastruktuur is er al. niet te hopen dat ze het doen, zal einde oefening zijn voor watersportzaken entoelevering

    Geplaatst door: Duh! op
  • Absolute flauwekul! Hoe ga je dit handhaven? Op de zuidhollandse plassen en omgeving vaart 1 politieboot! En de RWS heeft ook al chronisch personeel te weinig om hun huidige taken uit te voeren. Er zijn zoveel bootjes op het water dat je die onmogelijk allemaal kan controleren en registreren. Of gaat de belastingdienst c.q. FIOD ook een paar boten aanschaffen en mensen trainen om die dingen te mogen varen en daarnaast moeten deze mensen ook nog opsporingsbevoegdheid hebben. Nou Als ik dit sommetje dan bij elkaar optel dan gaat dit zeker meer kosten dan het opbrengt.
    Maar ja, dat is politiek, zeker van de bovengenoemde partijen: lekker iedereen kaal plukken die eerlijk en hard werkt voor zijn geld. Dan wil die het uitgeven aan wat leuke dingen in zijn beetje vrije tijd die hij heeft en dan mag de harde werker daar ook nog voor dokken.
    Dit plan is gedoemd om te mislukken. En als het voorstel toch lukt dan zet ik wel bedrijfje op dat belasting efficiente ligplaatsen en thuishaven regelt voor de watersporter.

    Geplaatst door: Leon op
  • Toen ik hoorde dat Nederland een heffing ging invoeren voor de watersporter vond ik dit niet zo onlogisch.Je bent er als watersporter welkom en er zijn goede voorzieningen.
    In Belgie moet je ook een bijdrage betalen als je gebruik maakt van de binnenwateren.
    Als ik in Nederland 1000€ moet betalen ga ik inderdaad mijn boot verplaatsen naar een Belgische haven en mijn vakantie in Frankrijk doorbrengen.
    Ik kan me voorstellen dat buitenlandse watersporters Nederland zulen overslaan en die euro’s in een ander land gaan besteden.
    De Engelse mijden Belgie al omdat de douane geen begrip heeft voor het feit dat men in Engeland nog rode gasolie mag tanken.Ik denk dan ook dat dit plan inderdaad meer gaat kosten dan opbrengen.

    Geplaatst door: johan op
  • Dit heet jezelf rijk rekenen als politieke partij. Leuk bedrag op jaarbasis, maar hoe ga je iedere roeiboot, zeil- en motorboot en nummer geven?? En wie gaat dit handhaven cq controleren en wat zijn daar de kosten op jaarbasis van. Politie en handhavers kunnen nu al amper het gedrag van watersporters in de hand houden omdat de vaargebieden zo uitgestrekt zijn. Of wordt er op iedere sloot en kanaal, camera’s geplaatst om je te controleren. Denk dat de politiek hier nog niet over heeft nagedacht.

    Geplaatst door: john op

Reageer

Hiswa: Voorgenomen vaartax nekt watersport | Schuttevaer.nl

Hiswa: Voorgenomen vaartax nekt watersport

De mogelijke invoering van € 1000,- belasting per jaar op boten levert geen geld op stelt HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de watersport. De economische schade is hoger dan de opbrengsten.

PvdA, GroenLinks en SGP hebben deze vaartax laten berekenen door het Centraal Planbureau. De watersportsector is geschokt. ‘Blijkbaar hanteren deze partijen een geheime agenda die de kiezer niet kent, want in de partijprogramma’s wordt er niets over gezegd. Het planbureau bracht wel in beeld dat deze heffing de staat 100 miljoen oplevert, maar rekende niet uit wat de directe gevolgen zijn van de invoering. Wij hebben dit wel uitgezocht en constateren dat deze zogenoemde vaartax de overheid juist geld kost. Naast de invoerings- en handhavingskosten loopt de overheid belastinginkomsten mis", stelt Geert Dijks, hoofd branchebelangen bij HISWA Vereniging.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (35)

  • Een AOW is teveel om van dood te gaan en te weinig om van te leven. Als dit er ook nog van af moet………
    Waar is de ANWB? Of openbaart deze zich weer als een semi overheidsinstantie
    En bedenk, als het één keer is ingevoerd gaat het vervolgens stelselmatig omhoog! Nederland wordt te duur. We staan al met één been in het buitenland.

    Geplaatst door: Ruud op
  • Ja , de Rijken moeten het maar gaan betalen , Dat zijn mensen die stikken van de poen,Nee Jan met de pet niet, die betalen al genoeg forensentax en wegenbelasting aan de staat,
    Ze moeten maar eens gaan kijken naar inkomen dat is veel beter dan jan met de pet aanslaan.

    Geplaatst door: Wout op
  • Slappe hap hier. Wel varen maar niet willen betalen? Ga je schamen!

    Geplaatst door: cor janszen op
  • Wat zeuren we hier toch? We hebben prachtige waterwegen. Toch heel normaal als je dan bijdraagt? Als je dat niet wil, nou, dan vaar je maar niet! Is toch je eigen Keuze?

    Geplaatst door: chris op
  • Al deze doemdenkers die stellen dat bootbezitters patsers zijn moeten zichzelf doodschamen om zoiets te stellen. Ook mijn vrouw en ik hebben ons het leplazerus gewerkt om de boot te kunnen kopen. Wanneer deze mensen met hun dikken kont voor de TV zaten waren wij aan het werk,gemiddeld 80 uur in de week om dit te kunnen bekostigen, ook nu wordt het nog moeilijker om te kunnen blijven varen en moeten als AOW ers elke euro cent om draaien om te kunnen blijven varen, maar ja als deze mensen te dom zijn om dit te kunnen bevatten zou ik mijn mond maar eens houden en lekker voor de TV blijven zitten en maar blijven klagen over de doorsnee bootbezitter.

    Geplaatst door: Rob Waage op
  • Maakt niet wie er voor of tegen is. Ook de schatrijke botensector moet maar eens bijdragen en niet alleen maar aan zichzelf denken. Als je gebruik maakt van de door overheidswege onderhouden vaarwegen moet je bereid zijn bij te dragen. Als de sector dat niet beseft is men niet realistisch doch gewoonweg weigerachtig en egoistisch.

    Geplaatst door: jensover op
  • Het is overigens NIET de SGP die voor een vaartax is maar de SP. !

    Geplaatst door: Leo op
  • Liever botentax dan forensentax. De forens moet rijden voor zijn werk. De boten niet.

    Geplaatst door: Niels Overweg op
  • Gewoon belasten die motorboten, net als auto’s. Ze maken toch ook gebruik van de openbare ( vaar ) wegen? Ze vervuilen enorm. Dat kost nu eenmaal geld. Het is niet eerlijk dat mensen die niet varen met motorboten hier via de belastinggelden aan mee moeten betalen. Dus: niet zeuren. Als je met een dikke motorboot wil varen moet je betalen voor het gebruik van de openbare vaarwegen. Wie dat niet wil die vaart maar niet!

    Geplaatst door: Jacob op
  • vaartax ? het varen is toch al 1 en al tax ? diesel : accijns en btw onderhoud lak btw reparatie btw verzekeren btw wat je ook doet kost altijd geld hier daar moeten ze eens mee ophouden en pak anders de buitenlandse vracht vaart aan die hier nie tanken maar wel van alle voorzieningen gebruik maken helaas weer een debakel van onze nou ja onze regering liever niet dus het heet geen nederland maar taxland

    Geplaatst door: frank op
  • Er zijn nogal wat mensen die denken dat alle watersporters rijke lieden zijn, eventueel met teveel geld….rijke patsers dus!
    Wat een misvatting:
    De echte, lees oorspronkelijke watersporter, geniet van de natuur en legt elke cent opzij om zijn zuur verdiende centen in zijn hobby te steken: veel onderhoud zelf doen onder het motto, koop een boot en werk je dood…
    Conclusie:
    Als je de patsers wilt pakken, neem dan een heffing op de prijsindicatie van de boot.
    Even wat genuanceerder denken dus: en vooral niet reageren als je niet weet waar je het over hebt!
    Pim

    Geplaatst door: pim op
  • ik werk 80 tot 90 uur in de week mijn enige hobby is varen rook nie drink nie gebruik geen drugs
    mag ik ook nog wa leuks hebben of doen
    en zo zijn er vast meer die der eigen 7 x in de rondte moeten werken voor een boot
    en reacties ik heb ook geen geld voor een boot oid
    ikzou zeggen kom van je luie reet af en ga ook nog een baantje extra zoeken
    boot belasting omdat mensen denken dat de sector toch alleen rijke zijn is zware bullshitt

    Geplaatst door: bart op
  • Sluit me aan bij de vorige berichten.
    Weet uit ervaring dat er wordt gerommeld in de plezierbotenbuisiness.
    Goed controleren en gewoon de vaarbelasting invoeren.
    Ook belangrijk: alle boten registreren, verplichte APK en drankcontroles uitvoeren. Je wil niet weten hoeveel lieden er onder invloed zijn tijdens hun pleziertochtje met alle risico’s vandien.

    Geplaatst door: jan op
  • Wat zeuren we toch hier. Voor auto’s wordt belasting betaald, heel normaal. Als het echter om een boot gaat dan staan al die patsers met hun kapsonuskruisers op hun achterste benen terwijl ze meestal BULKEN van het geld. Het wordt echt tijd dat de overheid hier tegen gaat optreden. Zal me niets verbazen als er ook heel wat zwart geld in omgaat. De rechtse politiek laat dat allemaal maar gebeuren en pakt liever de gewone burger die zich geen patserige kruiser kan veroorloven. Hopelijk komt er een links kabinet dat deze misstanden keihard gaat aanpakken.

    Geplaatst door: peter op
  • Al die booteigenaren willen er natuurlijk onderuit. Logisch toch? Ik zou de zeilboten en andere ongemotoriseerde vaartuigen buiten beschouwing laten omdat zij het milieu niet zozeer belasten. Motorboten is een ander verhaal. Op een mooie zomerdag verga je van de dieselstank. Aanpakken derhalve. Flink dokken voor dat \\\’\\\’plezier\\\’\\\’ dat voor anderen wordt vergald. Motorboten zijn nu eenmaal enorm vervuilend voor het oppervlaktewater en het kost veel om dat water weer te reinigen. De VVD en PVV stemmende patsers zijn het hier natuurlijk niet mee eens. Ik overdrijf natuurlijk een beetje maar zij zijn wel de overlastveroorzakers. Daarom zullen ze flink moeten dokken. Gemotoriseerde pleziervaart heeft bovendien geen enkel nut, het geeft alleen maar overlast. Belasten derhalve en wel zo hoog mogelijk. Ik ben zelf ook watersporter maar wel \\\’\\\’clean\\\’\\\’. Zonder motor dus en op eigen spierkracht. Ik vervuil en beschadig niet en hinder anderen niet. Bruggen hoeven voor mij niet omhoog. Te vaak sta ik in de file naar mijn werk omdat voor 1 k.tbootje de brug open moet. Gevolg: 5 km. file. Allemaal onnodige vertraging. Als je vervuilend en vertragend gebruik wil maken van de vaarwegen en verwacht dat de overheid deze netjes vaarbaar houdt dan moet je hier gewoon voor willen betalen en vooral niet ZEUREN!

    Geplaatst door: joop op
  • Stelletje halve zolen zijn het! Alleen al om met een bedrag van duizend euro aan te komen zetten???
    Even ter vergelijking, hierboven schreef “een schatrijke Belg” dat ze in België 50 euro per jaar betalen voor het vaar-vignet. Dat klopt! En als je als Hollander België binnen komt en het halve jaar is bijna verstreken betaal je maar 25 euro! Frankrijk . . . heel jaar varen op Franse kanalen en rivieren 125 euro!
    Komen die achterlijke Halzen met 1000 eur.
    Nou hebben ze in Holland al zo’n probleem met verhoudingen, komt dit er ook nog bij!
    Tsja als je met dit voorstel voor lul wil staan in Europa moet je goed doorgaan zo!

    Geplaatst door: Eddy op
  • Als binnenvaarder zou ik blij zijn met de pleziervaart.
    Deze tak betaald erg veel belasting, afgelopen 4 jaar het 6 voudige van de beroepsvaart.

    Wat uitgaven betrefd, jachthavens worden hoofdzakelijk met particulier geld gebouwd, voor de binnenvaar springt het rijk in, zoals ook nu met een nieuwe haven in Spijk…of moet ik Lobith zeggen?

    Inkomstenbelasting en accijnen worden al jaren niet meer betaald door de binnenvaart, zelfs de aflossing aan banken niet meer.
    Gelukkig redt de pleziervaart, maar om de binnenvaart nog verder te sponceren gaat te ver.

    Gr. W

    Geplaatst door: water liefhebber op
  • Die lui in Den Haag hebben geen poot meer om op te staan; ze hebben zichzelf al te veel in hun voet geschoten, dat er niks geen poot over is.

    Geplaatst door: Pluum op
  • We zijn weer terug bij af, voor de 2e wereld oorlog, hadden we in Nederland ook al vaarbelasting, nu zijn we 70 jaar verder en gaan weer dit pad in, met de zelfde gevolgen. Alleen heeft de watersporter nu de keus. Gaan ze naar het buitenland om te varen. De gepensioneerden worden getroffen die dit niet meer kunnen opbrengen, Gelukkig heeft de overheid nog andere middelen bedacht om ze grondig te plukken.
    Deze groep gaat achter de plantjes zitten met gevolg de ziektekosten zullen nog verder oplopen , dus de overheid verliest vel geld door de watersport verder te belasten
    misschien een idee, pak alles aan wat sneller kan varen 20 km per uur dirt zijn vervuilers en veel heeft een aso gedrag

    Geplaatst door: peter op
  • Wat een kortzichtige reacties staan er bij, hoezo zijn alle watersporters rijk en vervuilend? Wij hebben een zeilboot(je) die wij ons met hard werken kunnen veroorloven en die nog geen volle tank diesel per jaar leegvaart. Als er 1000 euro tax bijkomt zit het varen er voor ons op, deze extra kosten kunnen we er niet bij hebben. Een percentage van de waarde van je schip ok, maar 1000 euro is echt belachelijk.

    Geplaatst door: Nathalie op
  • Héhé, wat een schattige, hartverwarmende, alleswetende reacties zitten er weer tussen, dus effe lekker meedoen.
    Groot gelijk dat ze die pleziervaarders aanpakken, want de experts hier weten al dat ‘er geld zat zit’ eigenlijk nog beter ‘bulken van het geld’. Vooral bij die modale vaarders die jaarlijks hun vakantiebudget in Nederland spenderen en netjes op witte diesel varen. Dit terwijl de meeste echt grote jachten als beroepsvaartuig zijn ingeschreven en nog lekker op rode rondrausen.
    En enorm milieuvervuilend … uiteraard! Maar alles wordt per direct opgelost! De pleziervaarders stoppen ermee, stappen in hun auto en gaan aanschuiven in niet vervuilende files, parkeren hun auto op niet natuurverslindende parkings en vliegen met een absoluut niet vervuilend straalvliegtuig naar een ver vakantieadres. Ze geven hun vakantiebudget daar uit waar de economie in Nederland natuurlijk heel erg mee gebaat is.
    Of we kunnen ook naar de sluizen rijden om te kijken naar al die niet vervuilende binnenschepen die de schroef laten draaien omdat ze te ?? zijn om ook achter een tros te leggen.
    Als Belg zal ik idd terug naar Belgie gaan, ook terug in Belgie tanken en de hopen geld die ik bezit daar spenderen. En daar moet ik inderdaad ook een bijdrage betalen op de binnenwateren zijnde het enorme bedrag van 1000/20=50 euro per jaar. Nederland zal dan enkel een transitland worden van en naar de Belgische kust.
    Zo, dat lucht op, hopelijk nog 100 reacties die volgen.

    Geplaatst door: Schatrijke pleziervaarder op
  • De pleziervaart bulkt van het geld, nu dat is een kleine categorie,. het grootste deel zijn middeninkomens of nog lager, voorts hebben enige mensen de klok horen luiden en weten niet waar de klepel hangt, in de pleziervaart wordt veelal gebruik gemaakt van septie tanks welke je kan ledigen in jachthavens of andere speciaal door de provincie aangelegen punten.
    Dat deze mensen voor bruggen en jachthavens moeten betalen vergeet een deel van de schrijvers die maar wat roepen, nu ga dan liever schreeuwen in de woestijn daar hoort niemand deze kul.
    Dan wat er aan toeleveranciers aan deze sector vast zit , denk niet alleen aan de Hiswa maar ook aan de busjes verf en al wat meer nodig is om je boot netjes te houden.
    Voorts zijn er veel stiltegebieden waar je met een motorboot niet in mag, behalve als je electrisch vaart, kocht verleden jaar een buitenboord motor deze was alleen nog 4 takt te verkrijgen, is wat anders dan al die brommertjes, die pas stinken als je op je fiets wordt ingehaald, maar ja bij deze doelgroep is niets te halen, nee dat milieu is een paradepaardje om geld binnen te halen, willen we een schoon milieu dan weer met de kippen op stok en houtkacheltjes en de autos de deur uit.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Als ik voor mijn (zelfgebouwde) zeilboot, die voornamelijk op zout water ligt, ook nog eens 1000 euro tax moet gaan betalen, dan wordt het goedkoper om voor een paar tientjes met Ryanair naar Spanje te vliegen en daar voor een paar weken een bootje te huren. (Inclusief mooi weergarantie).
    Dus of het slim is om vacanties van enkele weken in eigen land met 1000 euro extra te gaan belasten, is nog maar de vraag.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Niet zo onlogisch. Er zit zat geld. ook zij moeten maar eens meebetalen aan het in stand houden van onze vaarwegen. Zelf ben ik ook watersporter en wil er best voor betalen. Motorboten vervuilen enorm en dienen de rekening gepresenteerd te krijgen.

    Geplaatst door: patrick op
  • Zwaar belasten die bootsector. Ze barsten van het geld. Het zijn over het algemeen grote egoisten die alleen aan zichzelf denken en niet aan de minder bedeelden. Bovendien verpesten zij het oppervlaktewater enorm met die vieze stinkmotoren.

    Geplaatst door: Hans op
  • Volkomen terecht om de vaarbelasting in te voeren.
    De pleziervaart richt veel schade aan aan het milieu. Als forens word je immers ook zwaar belast. De bootsector heeft genoeg geld en zou best eens een steentje kunnen bijdragen aan de samenleving.

    Geplaatst door: Johan op
  • Pas op dat je niet teveel plezier krijgt in Nederland
    Dan wordt je gestraft

    Geplaatst door: Jan op
  • Nog los van de extra kosten die het hele verhaal met zich meebrengt. De 2de hands markt zit nu al op slot, ik geloof nooit dat er dan op korte termijn weer schot in zal komen.
    De verhuur bedrijven zullen hier ook vast erg blij mee zijn.

    Geplaatst door: Mathieu op
  • Toch maar niet op de “afgunst-partijen” stemmen!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Diegene de crisis laten betalen die hem veroorzaakt hebben is bijna onmogelijk.
    Dus word gezocht naar mogelijke opbrengsten om toch inkomsten te genereren en daarvan is dit er een van.
    Dus het gezanik dat het meer kost dan het opbrengt is onzin en ook ongeloofwaardig

    Geplaatst door: bart op
  • gewoon pvv stemmen probleem verholpen.

    Geplaatst door: henk op
  • Nee hoor, helemaal niet moeilijk. boot op kenteken en alle gegevens koppelen. snelle motorboten zijn al geregistreerddus de inftastruktuur is er al. niet te hopen dat ze het doen, zal einde oefening zijn voor watersportzaken entoelevering

    Geplaatst door: Duh! op
  • Absolute flauwekul! Hoe ga je dit handhaven? Op de zuidhollandse plassen en omgeving vaart 1 politieboot! En de RWS heeft ook al chronisch personeel te weinig om hun huidige taken uit te voeren. Er zijn zoveel bootjes op het water dat je die onmogelijk allemaal kan controleren en registreren. Of gaat de belastingdienst c.q. FIOD ook een paar boten aanschaffen en mensen trainen om die dingen te mogen varen en daarnaast moeten deze mensen ook nog opsporingsbevoegdheid hebben. Nou Als ik dit sommetje dan bij elkaar optel dan gaat dit zeker meer kosten dan het opbrengt.
    Maar ja, dat is politiek, zeker van de bovengenoemde partijen: lekker iedereen kaal plukken die eerlijk en hard werkt voor zijn geld. Dan wil die het uitgeven aan wat leuke dingen in zijn beetje vrije tijd die hij heeft en dan mag de harde werker daar ook nog voor dokken.
    Dit plan is gedoemd om te mislukken. En als het voorstel toch lukt dan zet ik wel bedrijfje op dat belasting efficiente ligplaatsen en thuishaven regelt voor de watersporter.

    Geplaatst door: Leon op
  • Toen ik hoorde dat Nederland een heffing ging invoeren voor de watersporter vond ik dit niet zo onlogisch.Je bent er als watersporter welkom en er zijn goede voorzieningen.
    In Belgie moet je ook een bijdrage betalen als je gebruik maakt van de binnenwateren.
    Als ik in Nederland 1000€ moet betalen ga ik inderdaad mijn boot verplaatsen naar een Belgische haven en mijn vakantie in Frankrijk doorbrengen.
    Ik kan me voorstellen dat buitenlandse watersporters Nederland zulen overslaan en die euro’s in een ander land gaan besteden.
    De Engelse mijden Belgie al omdat de douane geen begrip heeft voor het feit dat men in Engeland nog rode gasolie mag tanken.Ik denk dan ook dat dit plan inderdaad meer gaat kosten dan opbrengen.

    Geplaatst door: johan op
  • Dit heet jezelf rijk rekenen als politieke partij. Leuk bedrag op jaarbasis, maar hoe ga je iedere roeiboot, zeil- en motorboot en nummer geven?? En wie gaat dit handhaven cq controleren en wat zijn daar de kosten op jaarbasis van. Politie en handhavers kunnen nu al amper het gedrag van watersporters in de hand houden omdat de vaargebieden zo uitgestrekt zijn. Of wordt er op iedere sloot en kanaal, camera’s geplaatst om je te controleren. Denk dat de politiek hier nog niet over heeft nagedacht.

    Geplaatst door: john op

Reageer