Column: Binnenvaartkabinet blijft een wens

Als je een kabinet zou samenstellen vanuit de partijen die zich de afgelopen jaren druk hebben gemaakt voor binnenvaartbelangen zouden CDA, SGP, CU en SP daaraan in ieder geval moeten deelnemen. Een vreemde combinatie zonder meerderheid. Traditioneel zijn dit de partijen die de afgelopen tien jaar de meeste binnenvaartmoties en -amendementen hebben ingediend en die in hun verkiezingsprogramma’s veelbelovend over binnenvaart schrijven.

Binnenvaartverkiezingscafé

Combinatie CDA, SGP, CU en SP haalt geen meerderheid

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • het is toch de laatste jaren wel zeer duidelijk geworden dat de heer c j de vries een uitgesproken voorkeur heeft voor het grote en dat hij slecht is in geschiedenis want hij vergeet dat ook de organisatie waarvan hij directeur is verscillende soorten leden heeft en dat zijn opstelling een belediging is voor de leden met kleine schepen en dat velen lid blijven uit een soort trouw wij kunnen alleen maar hopen dat hij een keer wakker wordt laten wij het zo zeggen mijn stem krijgt hij allang niet meer

    Geplaatst door: hof op
  • De drie confessionele partijen en de VVD voelen zich aangesproken door de actieve binnenvaartondernemer met een groot of middelgroot schip of een reder, zegt Kees de Vries, Maar dan gaat hij toch echt voorbij aan uitspraken gedaan door Frank Visser (ChristenUnie) en Elbert Dijkgraaf (SGP) die zeker ook oog hebben voor actieve binnenvaartondernemers in het kleine segment. Want waarom, zou een kleine particuliere schipper geen actieve binnenvaartondernemer zijn?
    Kees de Vries verspreidt hier wederom het misverstand als zou de SP “daarentegen opkomen voor de kleinere binnenvaartondernemer met een klein schip”.
    Heeft de heer de Vries het onderzoek “de schipper aan het woord” dan niet gelezen van de SP? Dat gaat toch echt niet over specifiek de kleine binnenvaart. En ook op dit moment stelt Farshad Bashir kamervragen, bijvoorbeeld over de subsidieregeling voor schone motoren, die zeker ook aan de orde zijn voor de grotere binnenvaart.
    Maar het probleem is natuurlijk: als jij als enige OOK aan de kleine binnenvaart denkt dan ben je opeens alleen de woordvoerder voor dat deel van de binnenvaart volgens deze medewerker van het BVB. Wat is dat toch: het zo tegen elkaar uitspelen van die verschillende groepen ondernemers, Kees? Ik vind dat de SP wel wat krediet verdient voor de mate waarin zij de problemen van de binnenvaart serieus genomen hebben, en het lef hebben gehad, tegen de stroom in de CCR regelgeving aan de kaak te stellen. En dat niemand Farshad Bashir volgt in zijn vraag om bodemtarieven is waar, maar daarbij moet wel aangetekend worden dat meerdere partijen zeiden dat het zo ook niet verder kon, maar geen voorstel hadden over hoe het dan wel moest.

    .
    Innovaties
    Daar moeten we het dus van hebben volgens de nieuwe woordvoerder van de PvdA. Wat en hoe, dat was haar niet duidelijk, maar het zou vast helpen. In dit geval ben ik het geheel met Kees de Vries eens; De invloed van de PvdA op het binnenvaartdossier was de afgelopen jaren niet groot. Ik had vaak het gevoel dat men geen idee had wat er gaande was in de binnenvaart. Is er een debat over de crisis gaat de PvdA woordvoerder het over de vergunningen van 1 specifiek geval werkzaam in een beperkt vaargebied hebben, en ook alleen maar daarover. Nieuwe ronde nieuwe kansen dacht ik nog, maar mevrouw Kuiken heeft wat mij betreft geen hoge verwachtingen losgemaakt.
    En zowaar…ik ben het weer met Kees eens, Groen Links blijft een drama. Behalve Openbaar vervoer lijkt men te denken dat vervoer op zich iets is waar je niet eens over praat. Omdat D66 nooit een woord wijt aan de binnenvaart doe ik dat ook niet aan D66. Maar eerlijk is eerlijk de PVV heeft zich in sommige Algemene overleggen hard gemaakt om de CCR regels van tafel te krijgen, dus om het nu alleen over dat anti-Europa gedrag te hebben…
    En dan de Dierenpartij, die natuurlijk de Partij voor de Dieren moet zijn (iets heel anders). Marianne Thieme (nummer 1 op de lijst) heeft ons persoonlijk beloofd in alle gevallen Voor de binnenvaart te zullen stemmen, haar fractie is echter te klein om op de Algemene Overleggen aanwezig te kunnen zijn.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Volgens de heer de Vries heeft de binnenvaart tot op heden het meeste baat gehad bij een kabinet waar confessionele partijen aan deelnemen.
    Zo zie je maar weer hoe je dingen verschillend kan ervaren. De confessionele partijen hebben het veelal voor het zeggen gehad, of waren mede verantwoordelijk voor het beleid van de afgelopen jaren. En wat heeft ons dat opgeleverd? Zie de uitspraken van het CBS over de “rooskleurige situatie” in de binnenvaart. De heer de Vries denkt in BV Nederland. “Wij” hebben de grootste en modernste binnenvaartvloot van Europa en het grootste marktaandeel. Is dat even een feestje waard? Hoe het met de particuliere ondernemers zelf gesteld is, dat is kennelijk geen onderwerp, Volgens mij gaat het om meer zaken in het leven. Zoals fatsoenlijk een bestaan op kunnen bouwen, van een pensioen kunnen genieten na een werkzaam leven om maar iets te noemen. En dan kunnen CDA, SGP en CU positief zijn in hun verkiezingsprogramma’s over binnenvaart. Wij zijn niet zo positief over datgene wat zij de afgelopen jaren voor de binnenvaart bereikt hebben. Wie gelooft nog de verhalen over de gouden toekomst die ons wacht?

    Goed ingevoerd
    Volgens Kees de Vries viel op aan het binnenvaartverkiezingsdebat dat de Kamerleden goed zijn ingevoerd in de materie. Zij weten waar onze problemen liggen. “CDA-woordvoerder Sander de Rouwe gaat een gedetailleerd debat met schippers niet uit de weg.”vervolgt Kees de Vries
    Noem het in debat gaan. Wij vonden het heel vervelend dat we niet gewoon het woord kregen en daardoor gedwongen werden zaken te roepen als “niet waar”. Want zo doet Sander de Rouwe, die zo goed ingevoerd is, nog steeds of “de sector’ de oplegregeling wilde en alleen de NMA dat tegengehouden heeft. Terwijl het rapport van de SP “de schipper aan het woord” duidelijk aantoont dat er helemaal geen draagvlak voor was onder de schippers, en het (slecht onderbouwde plan) door alle andere landen in het overleg in Brussel naar de prullenbak werd verwezen. Het werkt net als reclame. Als je iets maar blijft roepen wordt het vanzelf als “waar” ervaren. Dus moet je wel iedere keer (heel onaardig) “niet waar!” roepen.
    De heer de Rouwe (CDA) vindt ook nog steeds dat de markt “zijn werk moet doen”, en blijkt zeer tevreden over het beleid dat de afgelopen jaren gevoerd is. Dat is wel opvallend want hij geeft wel toe dat de binnenvaart in een structurele crisis zit, hoe is dat dan mogelijk zou je zeggen, als dat beleid zo goed was? En als hij het ook nog heeft over “kleine schippertjes” dan vind ik het helemaal niet zo moeilijk voor te stellen dat er een kabinet gevormd wordt zonder CDA, in tegenstelling tot de columnist van dit artikel. Maar hoewel de heer Visser van de ChristenUnie “slechts’ op plaats 47 staat was hij wel degene die blijk gaf mededogen met deze beroepsgroep, en van veel zaken op de hoogte was. Uitspreken dat de vrije markt zo niet werkt (hoe wel, dat wist hij nog niet precies) getuigt m.i. in ieder geval van politieke moed.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Om de column van Kees de Vries te analyseren moet je van goeden huize komen. Nu heb ik, sinds hij het kantoor van de ONS binnenstapte toch al geen hoge pet van hem op maar dit slaat alles. Blijkbaar gaat Kees de Vries ervan uit dat de paar schippers die bij het binnenvaartverkiezingsdebat aanwezig waren hun mond zullen houden, wat erg naïef zou zijn.
    Als hij zijn analyse over het CDA en de VVD maakt lijkt hij wel te denken dat alle schippers die meegedaan hebben aan de schippersacties na 1975 dood of dement zijn. Bij mijn weten zijn de ministeries VenW (nu I&M) na van Hulten altijd ingevuld door VVD of CDA op twee uitzonderingen na: Netelenbos en Huizinga (hoewel de baas van de laatste ook van het CDA was, die zit nu bij de KLM aan zijn gezin te denken). Dus als zij zo goed zijn voor de binnenvaart waarom zitten we nu dan in deze shit? Al met al voelt het als een verachten van schippers dat je zo aan het historisch besef en denkvermogen van de gemiddelde schipper twijfelt.
    Bij de weergave van het debat moet Kees toch ook gebruik gemaakt hebben van een hele dikke duim, of hij heeft wat gemist wat ik mij niet voor kan stellen, want hij zat vooraan. Of….is het toch “wiens brood men eet, wiens woord men spreekt”? Bij de opening van het debat ging het al mis want we mochten het van Kees nergens over hebben, dus als die paar schippers er niet geweest waren dan had de stroop er van afgedropen. Verder heeft de SP het, in strijd met wat je schrijft, niet over toerbeurten gehad, wel over bodemtarieven. De Christenunie zei niet zover te willen gaan maar wilde wel nadenken over een ander soort oplossingen.
    Wat je vergeet te vermelden is dat de door jou genoemde politici erkenden dat ze eindelijk beseften dat er wat aan de belachelijke CCR regelgeving moest gebeuren, en dat dat dankzij de ASV was.
    Dus Kees,ik weet niet hoelang je nog op deze weg door wilt gaan, maar er komt een tijd dat al diegenen die hun geld IN de binnenvaart in plaats van AAN de binnenvaart verdienen je luchtballonnetjes doorprikken. En de tijd gaat sneller dan je denkt.
    De beste Lobbyist van de binnenvaart…..laat me niet lachen!

    Geplaatst door: David Twigt op
  • “Ingrid de Caluwé (VVD) vormt een frisse wind van nieuwe Kamerleden met een politieke ‘no nonsens’ uitstraling. Hetzelfde geldt voor VVD-minister Schultz, die binnenvaart eveneens op waarde inschat en zich daarvoor regelmatig inzet.” Zegt de heer de Vries in zijn column.
    Een frisse wind, dat is het zeker. Maar dan wat mij betreft meer fris in de zin van “kil”. Want erg veel begrip en warmte hebben we van de VVD politici niet mogen ontvangen de afgelopen periode. Wat de crisis betreft blijft men in de vrije markt geloven, ondanks rapporten van de ING, of zelfs Nyenrode die dit tegenspreken. Ook wat CCR regels betreft wil mevrouw Schultz maar niet echt tot actie overgaan hoewel het toch de partij is die overbodige regels uit de wereld zegt te willen hebben. Maar hoewel de heer Aptroot (ook VVD) zich in een krant uitsprak tegen deze regels en zei dat daar onmiddellijk iets aan gedaan moest worden, wist hij daar kennelijk niets meer van in het algemeen overleg dat kort daarop plaatsvond. Daar kan mevrouw de Caluwé niets aan doen natuurlijk, maar naast (in dit geval vage) beloftes moet je toch ook kijken naar wat het verleden geboden heeft.
    Mevrouw de Caluwé is vooral erg verheugd over de samenwerking in de binnenvaart die alle bonden samenvoegt tot een grote bond. Het ministerie van I&M heeft inderdaad ook al eens gezegd: “dat is natuurlijk veel makkelijker communiceren”. En ja hoor, makkelijk is het want ook in dit binnenvaartdebat ontbraken de varende (bestuurs)leden van de overkoepelende bond (BBU), net als bij het verkiezingsdebat van de EVO overigens, waar zonder de aanwezigheid van de ASV het woord ‘binnenvaart’ helemaal niet gevallen zou zijn.
    Want dat was toch wel een aanfluiting voor de organisatie van dit binnenvaartverkiezingsdebat, geopend door Kees de Vries (jawel!) met de mededeling dat we het alleen over de binnenvaart “in het algemeen” mochten hebben: er was bijna geen particuliere binnenvaartschipper aanwezig! Wel 5 leden van de denktank van de ASV die zo samen plots een meerderheid vormden. Hoe kan dat, is de BBU niet geïnteresseerd in wat de politici met de binnenvaart voor heeft?
    Overigens zijn lang niet alle politici zo enthousiast over dit 1-partijenstelsel: De SGP benadrukte dat het toch ook van groot belang is dat specifieke geluiden gehoord worden (niet verwonderlijk voor deze partij) en dat die zo verloren dreigen te gaan. Overigens een goed verhaal van de heer Dijkgraaf (SGP) die helder een duidelijk zei dat de politiek eens eerlijk moest toegeven dat men veel te makkelijk had gezegd “de CCR daar gaan wij niet over”. Volgens Kees de Vries `geldt binnen de Kamer de SGP al twintig jaar als ‘meest deskundig’ over binnenvaartonderwerpen. Met Elbert Dijkgraaf heeft de binnenvaart een betrokken en deskundig woordvoerder in de Kamer, waar naar geluisterd wordt`, schrijft hij. Inderdaad was het een mooi pleidooi met een warm hart voor de binnenvaart. Echter….als de heer Dijkgraaf zoals in de afgelopen jaren niet op een Algemeen Overleg over de binnenvaart in de kamer aanwezig is hebben wij er niets aan dat hij zo mooi kan spreken. Dan laat hij ons toch gewoon in de kou staan.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Kees de Vries heeft dus blijkbaar zomaar iets geroepen toen hij zei: “PVV tenslotte is door de anti-Europa houding, eigenlijk meer een anti-binnenvaartpartij, omdat binnenvaart het juist van de open grenzen en het stimuleren van de internationale handel moet hebben.”

    Ik heb de vraag aan de PVV gesteld en dit was het antwoord:

    Ik mail u naar aanleiding van uw mail aan dhr. Wilders. Dion Graus is de woordvoerder op dit dossier en zet zich al jaren in voor de binnenvaart en de zeevaart. Ook ten aanzien van het havenbeleid in Nederland heeft de dhr. Graus meerder aangenomen moties. De PVV ziet de binnenvaart als een onmisbare schakel in de Nederlandse economie en wij zullen ons dus ook altijd inzetten voor deze sector.

    In de bijlage vindt u enkele recente moties van dhr. Graus.

    Verdere moties kunt u vinden op http://www.pvv.nl op de persoonlijke site van dhr. Graus.

    En in de bijlage zaten inderdaad moties met betrekking tot de binnenvaart.

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Nou meneer de C Deurwaarder zorg jij voor goed weer dan geef ik het hier ui en dan daarbij als wij het daar uitgeven hebben ze minder van u nodig dus wees blij dat wij daar heen gaan en verder ook een prettige dag betaalse

    Geplaatst door: Chris op
  • Mijnheer Van Es, U moet eens naar Amerika of Canada gaan. Groot geworden door hard werkende emigranten uit Europa. En die opvreters? Worden zij niet uitgebuit door sommige kollega’s van u. Ik meen te weten dat er een proces loopt van een bekende in de scheepvaart die met 2 contracten werkten. Bedoel u dat met die vreemde gezichten?
    Mijnheer Chris, Als u het zo moeilijk hebt in Griekenland waarom geeft u uw geld niet in Nederland uit? 7 regels gaan over u ongenoegen over Grieken en Spanjaarden. Kennelijk bent u uit op goedkoop vertier in die landen ten nadele van de Nederlandse economie.

    Geplaatst door: C.Deurwaarder op
  • De Caluwe staat bij mij op de kies lijst op de 41 ste plaats.

    Geplaatst door: harry op
  • Wat is er mis met geen Europa.
    zijn we meer gaan vervoeren na de open grenzen NEE
    voor dat de grenzen open gingen klaarden we groen
    dus veel oponthoud NEE
    Kan Duitsland, Frankrijk (moezel)en België zonder Nederland als aanvoer haven NEE
    want dan moet alles via Bremen en Hamburg nou prettige wedstrijd denk alleen dat, dit in Duisburg niet goed komt denk maar aan de kolen, erts, olie of de containers die van hier uit naar Duitsland gaan.
    Het is allemaal bangmakerij we steunen bv de Grieken als je daar op vakantie bent moet je s`morgens om 10 uur ruzie maken voor een plaatsje op het terras want dan zit het vol met grieken als je in een hotel of in een restaurant kom als je dan wilt afrekenen dan vragen ze of je een bonnetje wil want als je hem niet hoeft, hoef je de Tax niet te betalen dit is prettig voor ons op dat moment maar als je, je bedenkt dat we dit land miljarden toe moeten stoppen en hier mensen naar de voedselbank moeten klopt het volgens mij niet helemaal of helemaal niet.
    dan te bedenken dat Spanje er zo voor staat Portugal, Italië en Cyprus hoe gaan we dat betalen STOPPEN met deze hard zwerende vingers AMPUTEREN en zo snel mogelijk veel wijsheid met stemmen die van mij staat wel vast.
    We kunnen de hele wereld niet redden met een paar sterkere lande maar ook zeker Europa niet.
    Veel plezier na 12 september.

    Geplaatst door: Chris op
  • Moet de binnenvaart hier vrolijk van worden? Ik niet. Een vlag met vijf bananen! Is dat onze toekomst?

    Geplaatst door: gerrit op
  • je moet toch heel positief zijn om in al die praatjes te geloven. wat een komieken allemaal. het is net als in de voetbal je kan de namen geen eens uitspreken , de trotsen vlag kunnen we ook wel laten zakken, alles wordt om zeep geholpen links rechts het maakt niet uit, en wat ik nu leest, iemand uit afghanistan is een binnenvaartwoordvoerder, nu weet ik het zeker wat al die tijd wordt geroepen , in het laatst der dagen zult gij vreemde gezichten zien. man man man waar gaan we naar toe met al die opvreeters.maar hoop doet leven en doet de gekken in vreugde leven. ik denk ook maar een partij op te gaan richten, mischien krijg ik de mensen ook wel gek met allerlei leugens . maar een troost wij blijven werken tot we niet meer kunnen. dan hebben wij echt wat voor de maatschapij gedaan, maar helaas levert het niets op, maar je bent wel eerlijk geweest dat is een troost.

    Geplaatst door: b.v.nes op

Reageer

Column: Binnenvaartkabinet blijft een wens | Schuttevaer.nl

Column: Binnenvaartkabinet blijft een wens

Als je een kabinet zou samenstellen vanuit de partijen die zich de afgelopen jaren druk hebben gemaakt voor binnenvaartbelangen zouden CDA, SGP, CU en SP daaraan in ieder geval moeten deelnemen. Een vreemde combinatie zonder meerderheid. Traditioneel zijn dit de partijen die de afgelopen tien jaar de meeste binnenvaartmoties en -amendementen hebben ingediend en die in hun verkiezingsprogramma’s veelbelovend over binnenvaart schrijven.

Binnenvaartverkiezingscafé
  • Combinatie CDA, SGP, CU en SP haalt geen meerderheid
  • Informele gedoogsteun van SGP in kabinet Rutte goed voor binnenvaart

Column door

Kees de Vries

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • het is toch de laatste jaren wel zeer duidelijk geworden dat de heer c j de vries een uitgesproken voorkeur heeft voor het grote en dat hij slecht is in geschiedenis want hij vergeet dat ook de organisatie waarvan hij directeur is verscillende soorten leden heeft en dat zijn opstelling een belediging is voor de leden met kleine schepen en dat velen lid blijven uit een soort trouw wij kunnen alleen maar hopen dat hij een keer wakker wordt laten wij het zo zeggen mijn stem krijgt hij allang niet meer

    Geplaatst door: hof op
  • De drie confessionele partijen en de VVD voelen zich aangesproken door de actieve binnenvaartondernemer met een groot of middelgroot schip of een reder, zegt Kees de Vries, Maar dan gaat hij toch echt voorbij aan uitspraken gedaan door Frank Visser (ChristenUnie) en Elbert Dijkgraaf (SGP) die zeker ook oog hebben voor actieve binnenvaartondernemers in het kleine segment. Want waarom, zou een kleine particuliere schipper geen actieve binnenvaartondernemer zijn?
    Kees de Vries verspreidt hier wederom het misverstand als zou de SP “daarentegen opkomen voor de kleinere binnenvaartondernemer met een klein schip”.
    Heeft de heer de Vries het onderzoek “de schipper aan het woord” dan niet gelezen van de SP? Dat gaat toch echt niet over specifiek de kleine binnenvaart. En ook op dit moment stelt Farshad Bashir kamervragen, bijvoorbeeld over de subsidieregeling voor schone motoren, die zeker ook aan de orde zijn voor de grotere binnenvaart.
    Maar het probleem is natuurlijk: als jij als enige OOK aan de kleine binnenvaart denkt dan ben je opeens alleen de woordvoerder voor dat deel van de binnenvaart volgens deze medewerker van het BVB. Wat is dat toch: het zo tegen elkaar uitspelen van die verschillende groepen ondernemers, Kees? Ik vind dat de SP wel wat krediet verdient voor de mate waarin zij de problemen van de binnenvaart serieus genomen hebben, en het lef hebben gehad, tegen de stroom in de CCR regelgeving aan de kaak te stellen. En dat niemand Farshad Bashir volgt in zijn vraag om bodemtarieven is waar, maar daarbij moet wel aangetekend worden dat meerdere partijen zeiden dat het zo ook niet verder kon, maar geen voorstel hadden over hoe het dan wel moest.

    .
    Innovaties
    Daar moeten we het dus van hebben volgens de nieuwe woordvoerder van de PvdA. Wat en hoe, dat was haar niet duidelijk, maar het zou vast helpen. In dit geval ben ik het geheel met Kees de Vries eens; De invloed van de PvdA op het binnenvaartdossier was de afgelopen jaren niet groot. Ik had vaak het gevoel dat men geen idee had wat er gaande was in de binnenvaart. Is er een debat over de crisis gaat de PvdA woordvoerder het over de vergunningen van 1 specifiek geval werkzaam in een beperkt vaargebied hebben, en ook alleen maar daarover. Nieuwe ronde nieuwe kansen dacht ik nog, maar mevrouw Kuiken heeft wat mij betreft geen hoge verwachtingen losgemaakt.
    En zowaar…ik ben het weer met Kees eens, Groen Links blijft een drama. Behalve Openbaar vervoer lijkt men te denken dat vervoer op zich iets is waar je niet eens over praat. Omdat D66 nooit een woord wijt aan de binnenvaart doe ik dat ook niet aan D66. Maar eerlijk is eerlijk de PVV heeft zich in sommige Algemene overleggen hard gemaakt om de CCR regels van tafel te krijgen, dus om het nu alleen over dat anti-Europa gedrag te hebben…
    En dan de Dierenpartij, die natuurlijk de Partij voor de Dieren moet zijn (iets heel anders). Marianne Thieme (nummer 1 op de lijst) heeft ons persoonlijk beloofd in alle gevallen Voor de binnenvaart te zullen stemmen, haar fractie is echter te klein om op de Algemene Overleggen aanwezig te kunnen zijn.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Volgens de heer de Vries heeft de binnenvaart tot op heden het meeste baat gehad bij een kabinet waar confessionele partijen aan deelnemen.
    Zo zie je maar weer hoe je dingen verschillend kan ervaren. De confessionele partijen hebben het veelal voor het zeggen gehad, of waren mede verantwoordelijk voor het beleid van de afgelopen jaren. En wat heeft ons dat opgeleverd? Zie de uitspraken van het CBS over de “rooskleurige situatie” in de binnenvaart. De heer de Vries denkt in BV Nederland. “Wij” hebben de grootste en modernste binnenvaartvloot van Europa en het grootste marktaandeel. Is dat even een feestje waard? Hoe het met de particuliere ondernemers zelf gesteld is, dat is kennelijk geen onderwerp, Volgens mij gaat het om meer zaken in het leven. Zoals fatsoenlijk een bestaan op kunnen bouwen, van een pensioen kunnen genieten na een werkzaam leven om maar iets te noemen. En dan kunnen CDA, SGP en CU positief zijn in hun verkiezingsprogramma’s over binnenvaart. Wij zijn niet zo positief over datgene wat zij de afgelopen jaren voor de binnenvaart bereikt hebben. Wie gelooft nog de verhalen over de gouden toekomst die ons wacht?

    Goed ingevoerd
    Volgens Kees de Vries viel op aan het binnenvaartverkiezingsdebat dat de Kamerleden goed zijn ingevoerd in de materie. Zij weten waar onze problemen liggen. “CDA-woordvoerder Sander de Rouwe gaat een gedetailleerd debat met schippers niet uit de weg.”vervolgt Kees de Vries
    Noem het in debat gaan. Wij vonden het heel vervelend dat we niet gewoon het woord kregen en daardoor gedwongen werden zaken te roepen als “niet waar”. Want zo doet Sander de Rouwe, die zo goed ingevoerd is, nog steeds of “de sector’ de oplegregeling wilde en alleen de NMA dat tegengehouden heeft. Terwijl het rapport van de SP “de schipper aan het woord” duidelijk aantoont dat er helemaal geen draagvlak voor was onder de schippers, en het (slecht onderbouwde plan) door alle andere landen in het overleg in Brussel naar de prullenbak werd verwezen. Het werkt net als reclame. Als je iets maar blijft roepen wordt het vanzelf als “waar” ervaren. Dus moet je wel iedere keer (heel onaardig) “niet waar!” roepen.
    De heer de Rouwe (CDA) vindt ook nog steeds dat de markt “zijn werk moet doen”, en blijkt zeer tevreden over het beleid dat de afgelopen jaren gevoerd is. Dat is wel opvallend want hij geeft wel toe dat de binnenvaart in een structurele crisis zit, hoe is dat dan mogelijk zou je zeggen, als dat beleid zo goed was? En als hij het ook nog heeft over “kleine schippertjes” dan vind ik het helemaal niet zo moeilijk voor te stellen dat er een kabinet gevormd wordt zonder CDA, in tegenstelling tot de columnist van dit artikel. Maar hoewel de heer Visser van de ChristenUnie “slechts’ op plaats 47 staat was hij wel degene die blijk gaf mededogen met deze beroepsgroep, en van veel zaken op de hoogte was. Uitspreken dat de vrije markt zo niet werkt (hoe wel, dat wist hij nog niet precies) getuigt m.i. in ieder geval van politieke moed.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Om de column van Kees de Vries te analyseren moet je van goeden huize komen. Nu heb ik, sinds hij het kantoor van de ONS binnenstapte toch al geen hoge pet van hem op maar dit slaat alles. Blijkbaar gaat Kees de Vries ervan uit dat de paar schippers die bij het binnenvaartverkiezingsdebat aanwezig waren hun mond zullen houden, wat erg naïef zou zijn.
    Als hij zijn analyse over het CDA en de VVD maakt lijkt hij wel te denken dat alle schippers die meegedaan hebben aan de schippersacties na 1975 dood of dement zijn. Bij mijn weten zijn de ministeries VenW (nu I&M) na van Hulten altijd ingevuld door VVD of CDA op twee uitzonderingen na: Netelenbos en Huizinga (hoewel de baas van de laatste ook van het CDA was, die zit nu bij de KLM aan zijn gezin te denken). Dus als zij zo goed zijn voor de binnenvaart waarom zitten we nu dan in deze shit? Al met al voelt het als een verachten van schippers dat je zo aan het historisch besef en denkvermogen van de gemiddelde schipper twijfelt.
    Bij de weergave van het debat moet Kees toch ook gebruik gemaakt hebben van een hele dikke duim, of hij heeft wat gemist wat ik mij niet voor kan stellen, want hij zat vooraan. Of….is het toch “wiens brood men eet, wiens woord men spreekt”? Bij de opening van het debat ging het al mis want we mochten het van Kees nergens over hebben, dus als die paar schippers er niet geweest waren dan had de stroop er van afgedropen. Verder heeft de SP het, in strijd met wat je schrijft, niet over toerbeurten gehad, wel over bodemtarieven. De Christenunie zei niet zover te willen gaan maar wilde wel nadenken over een ander soort oplossingen.
    Wat je vergeet te vermelden is dat de door jou genoemde politici erkenden dat ze eindelijk beseften dat er wat aan de belachelijke CCR regelgeving moest gebeuren, en dat dat dankzij de ASV was.
    Dus Kees,ik weet niet hoelang je nog op deze weg door wilt gaan, maar er komt een tijd dat al diegenen die hun geld IN de binnenvaart in plaats van AAN de binnenvaart verdienen je luchtballonnetjes doorprikken. En de tijd gaat sneller dan je denkt.
    De beste Lobbyist van de binnenvaart…..laat me niet lachen!

    Geplaatst door: David Twigt op
  • “Ingrid de Caluwé (VVD) vormt een frisse wind van nieuwe Kamerleden met een politieke ‘no nonsens’ uitstraling. Hetzelfde geldt voor VVD-minister Schultz, die binnenvaart eveneens op waarde inschat en zich daarvoor regelmatig inzet.” Zegt de heer de Vries in zijn column.
    Een frisse wind, dat is het zeker. Maar dan wat mij betreft meer fris in de zin van “kil”. Want erg veel begrip en warmte hebben we van de VVD politici niet mogen ontvangen de afgelopen periode. Wat de crisis betreft blijft men in de vrije markt geloven, ondanks rapporten van de ING, of zelfs Nyenrode die dit tegenspreken. Ook wat CCR regels betreft wil mevrouw Schultz maar niet echt tot actie overgaan hoewel het toch de partij is die overbodige regels uit de wereld zegt te willen hebben. Maar hoewel de heer Aptroot (ook VVD) zich in een krant uitsprak tegen deze regels en zei dat daar onmiddellijk iets aan gedaan moest worden, wist hij daar kennelijk niets meer van in het algemeen overleg dat kort daarop plaatsvond. Daar kan mevrouw de Caluwé niets aan doen natuurlijk, maar naast (in dit geval vage) beloftes moet je toch ook kijken naar wat het verleden geboden heeft.
    Mevrouw de Caluwé is vooral erg verheugd over de samenwerking in de binnenvaart die alle bonden samenvoegt tot een grote bond. Het ministerie van I&M heeft inderdaad ook al eens gezegd: “dat is natuurlijk veel makkelijker communiceren”. En ja hoor, makkelijk is het want ook in dit binnenvaartdebat ontbraken de varende (bestuurs)leden van de overkoepelende bond (BBU), net als bij het verkiezingsdebat van de EVO overigens, waar zonder de aanwezigheid van de ASV het woord ‘binnenvaart’ helemaal niet gevallen zou zijn.
    Want dat was toch wel een aanfluiting voor de organisatie van dit binnenvaartverkiezingsdebat, geopend door Kees de Vries (jawel!) met de mededeling dat we het alleen over de binnenvaart “in het algemeen” mochten hebben: er was bijna geen particuliere binnenvaartschipper aanwezig! Wel 5 leden van de denktank van de ASV die zo samen plots een meerderheid vormden. Hoe kan dat, is de BBU niet geïnteresseerd in wat de politici met de binnenvaart voor heeft?
    Overigens zijn lang niet alle politici zo enthousiast over dit 1-partijenstelsel: De SGP benadrukte dat het toch ook van groot belang is dat specifieke geluiden gehoord worden (niet verwonderlijk voor deze partij) en dat die zo verloren dreigen te gaan. Overigens een goed verhaal van de heer Dijkgraaf (SGP) die helder een duidelijk zei dat de politiek eens eerlijk moest toegeven dat men veel te makkelijk had gezegd “de CCR daar gaan wij niet over”. Volgens Kees de Vries `geldt binnen de Kamer de SGP al twintig jaar als ‘meest deskundig’ over binnenvaartonderwerpen. Met Elbert Dijkgraaf heeft de binnenvaart een betrokken en deskundig woordvoerder in de Kamer, waar naar geluisterd wordt`, schrijft hij. Inderdaad was het een mooi pleidooi met een warm hart voor de binnenvaart. Echter….als de heer Dijkgraaf zoals in de afgelopen jaren niet op een Algemeen Overleg over de binnenvaart in de kamer aanwezig is hebben wij er niets aan dat hij zo mooi kan spreken. Dan laat hij ons toch gewoon in de kou staan.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Kees de Vries heeft dus blijkbaar zomaar iets geroepen toen hij zei: “PVV tenslotte is door de anti-Europa houding, eigenlijk meer een anti-binnenvaartpartij, omdat binnenvaart het juist van de open grenzen en het stimuleren van de internationale handel moet hebben.”

    Ik heb de vraag aan de PVV gesteld en dit was het antwoord:

    Ik mail u naar aanleiding van uw mail aan dhr. Wilders. Dion Graus is de woordvoerder op dit dossier en zet zich al jaren in voor de binnenvaart en de zeevaart. Ook ten aanzien van het havenbeleid in Nederland heeft de dhr. Graus meerder aangenomen moties. De PVV ziet de binnenvaart als een onmisbare schakel in de Nederlandse economie en wij zullen ons dus ook altijd inzetten voor deze sector.

    In de bijlage vindt u enkele recente moties van dhr. Graus.

    Verdere moties kunt u vinden op http://www.pvv.nl op de persoonlijke site van dhr. Graus.

    En in de bijlage zaten inderdaad moties met betrekking tot de binnenvaart.

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Nou meneer de C Deurwaarder zorg jij voor goed weer dan geef ik het hier ui en dan daarbij als wij het daar uitgeven hebben ze minder van u nodig dus wees blij dat wij daar heen gaan en verder ook een prettige dag betaalse

    Geplaatst door: Chris op
  • Mijnheer Van Es, U moet eens naar Amerika of Canada gaan. Groot geworden door hard werkende emigranten uit Europa. En die opvreters? Worden zij niet uitgebuit door sommige kollega’s van u. Ik meen te weten dat er een proces loopt van een bekende in de scheepvaart die met 2 contracten werkten. Bedoel u dat met die vreemde gezichten?
    Mijnheer Chris, Als u het zo moeilijk hebt in Griekenland waarom geeft u uw geld niet in Nederland uit? 7 regels gaan over u ongenoegen over Grieken en Spanjaarden. Kennelijk bent u uit op goedkoop vertier in die landen ten nadele van de Nederlandse economie.

    Geplaatst door: C.Deurwaarder op
  • De Caluwe staat bij mij op de kies lijst op de 41 ste plaats.

    Geplaatst door: harry op
  • Wat is er mis met geen Europa.
    zijn we meer gaan vervoeren na de open grenzen NEE
    voor dat de grenzen open gingen klaarden we groen
    dus veel oponthoud NEE
    Kan Duitsland, Frankrijk (moezel)en België zonder Nederland als aanvoer haven NEE
    want dan moet alles via Bremen en Hamburg nou prettige wedstrijd denk alleen dat, dit in Duisburg niet goed komt denk maar aan de kolen, erts, olie of de containers die van hier uit naar Duitsland gaan.
    Het is allemaal bangmakerij we steunen bv de Grieken als je daar op vakantie bent moet je s`morgens om 10 uur ruzie maken voor een plaatsje op het terras want dan zit het vol met grieken als je in een hotel of in een restaurant kom als je dan wilt afrekenen dan vragen ze of je een bonnetje wil want als je hem niet hoeft, hoef je de Tax niet te betalen dit is prettig voor ons op dat moment maar als je, je bedenkt dat we dit land miljarden toe moeten stoppen en hier mensen naar de voedselbank moeten klopt het volgens mij niet helemaal of helemaal niet.
    dan te bedenken dat Spanje er zo voor staat Portugal, Italië en Cyprus hoe gaan we dat betalen STOPPEN met deze hard zwerende vingers AMPUTEREN en zo snel mogelijk veel wijsheid met stemmen die van mij staat wel vast.
    We kunnen de hele wereld niet redden met een paar sterkere lande maar ook zeker Europa niet.
    Veel plezier na 12 september.

    Geplaatst door: Chris op
  • Moet de binnenvaart hier vrolijk van worden? Ik niet. Een vlag met vijf bananen! Is dat onze toekomst?

    Geplaatst door: gerrit op
  • je moet toch heel positief zijn om in al die praatjes te geloven. wat een komieken allemaal. het is net als in de voetbal je kan de namen geen eens uitspreken , de trotsen vlag kunnen we ook wel laten zakken, alles wordt om zeep geholpen links rechts het maakt niet uit, en wat ik nu leest, iemand uit afghanistan is een binnenvaartwoordvoerder, nu weet ik het zeker wat al die tijd wordt geroepen , in het laatst der dagen zult gij vreemde gezichten zien. man man man waar gaan we naar toe met al die opvreeters.maar hoop doet leven en doet de gekken in vreugde leven. ik denk ook maar een partij op te gaan richten, mischien krijg ik de mensen ook wel gek met allerlei leugens . maar een troost wij blijven werken tot we niet meer kunnen. dan hebben wij echt wat voor de maatschapij gedaan, maar helaas levert het niets op, maar je bent wel eerlijk geweest dat is een troost.

    Geplaatst door: b.v.nes op

Reageer