‘Schepen uit de vaart nemen snel wettelijk legitimeren’

De drie organisaties, verenigd in ‘de nieuwe Binnenvaartbrancheorganisatie IO’, hebben minister Schultz (I&M) gevraagd ‘op korte termijn spoedwetgeving voor te bereiden waarmee het tijdelijk uit de vaart nemen van schepen wettelijk wordt gelegitimeerd’. Zonder ingrijpende maatregelen zal de sector niet in staat zijn de crisis te overleven, verwachten de organisaties.

Drie organisaties samen als ‘de nieuwe Binnenvaartbrancheorganisatie IO’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Heren,

    Geduld is nu een schone zaak. Soms is niets doen
    beter dan allerlei plannen maken, die toch nooit uitgevoerd worden.

    Maar let op, op wat ik schrijf,,,,, de banken
    gaan hun plannen bij stellen,, aflossen en rente betalen. Inmiddels zijn we zo ver dat de nieuwe schepen van 5 a 6 jaar oud voor groot onderhoud
    komen te staan. Nu zullen de banken voor de moeilijke keuze komen, bij financieren of afschrijven. Het zal in veel gevallen afschrijven worden. Dit is tevens de oplossing voor de overcapaciteit. Er komt immers weer handel in schepen, in principe het plan van Galle, maar dan
    met een natuurlijk verloop!

    Geplaatst door: peter op
  • Broodje Aap dat Tijdelijk uit de vaart nemen door de binnenvaart zelf verhaal!

    Veel te omslachtig, zoals altijd gaan er te veel verschillende meningen over invulling zijn, veeel te kostelijk: ook al zou de markt er van aantrekken, natuurlijk gaat er nooit dermate winst gedraaid worden door iedereen of genoeg in fondsen beschikbaar zijn dat de stilliggers gedurende langere tijd ervan betaald kunnen worden.
    Hoe lang denken ze dit vol te houden?
    Zal weer een uitputtingsslagje worden met verladers waarna er nog geen winst is gemaakt, eventuele fondsen leeg zijn, maar wel de stilliggers betaald moeten worden die uiteindelijk toch weer gaan varen.
    Kijk naar RAS…

    En zie trouwens maar particulieren genoeg te vinden die er aan mee willen werken, die willen allemaal varen in de hoop een graantje mee te pikken over de rug van de stilliggers indien de markt er daadwerkelijk van aan trekt

    Nee, ik heb zelf geen beter plan, maar dit gaat hem ook echt niet worden!

    laat de banken dat stilliggen maar doen van diegenen die geen rente en/of aflossing kunnen doen, en als die er niet zijn op het moment is er ook geen marktregulatie nodig!

    Geplaatst door: Martin op
  • @Gerrit.

    Precies zoals ik er ook over denk.
    Maarja probeer nu de rest maar eens wijs te maken.
    Die voelen zich ozo vrij in onze vrije markt!

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms Revisio op
  • te laat,stefan staatsgarantieondernemers hebben hun telraam al afgegeven aan de bank, moeten nu altijd ja zeggen.
    ik ben ook mijn werk kwijt omdat z’on klojo ondernemer voor een habbekrats verhuurd is onder druk van de bank

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • @subaru rijder: Lijkt mij een even eenvoudig als geslepen plan! Ben wel benieuwd of schippers zoiets aandurven. Niet iedereen rijdt subaru, om het zo maar eens te zeggen.

    Geplaatst door: PieterW op
  • leen,

    Wij varen of de reizen netto, kosten op nacalculatie, of een totaalprijs met gasolieclausule. We hebben wel een bedrijf, geen filantropische instelling.

    Geplaatst door: wim op
  • @Wim,je schreef ‘zo hoort het’,

    Volgens mij stond in 2008 de gasolie nog op een 350 tot 400€,voor ons toch een verschil van €30.000,- tov van 2011,kleinigheidje……

    Geplaatst door: Leen op
  • Komt er aan dit spelletje ik niet maar de ander is schuldig ooit een einde? Of moet gewoon worden toegegeven dat de vrije markt niet werkt! Als de schipper de kans heeft is er ook geen prijs te hoog.Op vele momenten is het de bevrachter die geen prijs te laag vindt.Het is maar net wie heeft de macht. In tijden van crisis is een beurs zo gek nog niet!Bij tandartsen werkt de vrije markt ook niet! Dus de liberale markt is een ramp?

    Geplaatst door: gerrit op
  • @ herke,

    beste herke , draai allang genoeg mee dat ik weet dat het een utopie is , weet heus wel dat dat niet gaat gebeuren , maar zou de enige oplossing zijn .
    Voor mij is het probleem niet zo groot hoor , nog max 1,5 jaar ga ik toch slopen en stoppen .
    Schreef alleen dat vakantie met z,n allen de enige manier is om te laten zien hoe belangrijk het is als de schepen blijven varen.

    Geplaatst door: ag op
  • @ag
    Mooi plan , alleen jammer dat het een utopie is.Jij draait nog niet zo lang mee ? Ga je eerst maar eens wat in de geschiedenis verdiepen en dan weet je waarom.
    Als jij en nog vele anderen in het grindgat liggen te ‘vakantie’ vieren , zie je de diverse collega’s e.d. voorbij stuiven , en generen zich er helemaal niet voor om naar jullie te zwaaien en over de marifoon te vertellen wat voor een dikke reis ze wel niet hebben , en dat ze vannacht maar door moeten want ze kunnen overmorgen al weer laden……..!!!!!En wat doe jij dan ? In de auto springen om in België een ‘echte’ pot teer te kopen ?

    Geplaatst door: Herke op
  • Je zou groepjes kunnen maken van 11 gelijkwaardige schepen/ koppels. 10 blijven er varen en de 11e gaat betaald door de 10 varende tegen de kant. heb je gelijk een reserve bemanning.
    Dit systeem een beetje groot aanpakken, kan je makkelijk 100 euri missen per dag voor schip 11.a

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Echt super plan ,maand m,et z,n allen stil liggen.
    Even wachten op mooi weer, en met z,n allen in 1 grindgat, BBQ , bootje varen ,sociale contacten weer meer opnemen Heerlijk idee!!!!!!!!

    Geplaatst door: Karel op
  • Dan zie ik één oplossing om bevrachter de transparantie te ontnemen; Zoek 5 partners met dezelfde schepen, of achtergrond of familie of …. enz, in ieder geval moet je iets gemeenschappelijks hebben, kies daaruit één schipper als runner die het eerste kontakt met de boze buitenwereld (lees bevrachter), en zie hier; een capiciteitsreductie door verminderde transparantie en één tong. Wij hebben door deze simpele manier van werken al heel wat provisie in eigen zak gehouden door tussenhandel er tussen uit te halen. Voorbeeld. Bevrachter (tussenpersoon) B heeft werk in Amsterdam. Je hoort dit, je weet van wie het werk eigenlijk is en laat je collega direct met de verlader of hoofdbevrachter comminuceren. Vervolgens deel je het schip in wat het efficients in te zetten is. Deal! Mede hierdoor kan je je eigen kwaliteiten die nu door tussenpersonen gefilterd worden laten zien aan hoofdrolspelers. Mede hierdoor varen nu diverse schepen vaste trajecten voor prijzen van 2008. En zo hoort het.

    Geplaatst door: wim op
  • En ook gelijk van de “ondernemers” die hun schepen inleveren de kans ontnemen om opnieuw te beginnen.
    Zulke mensen zijn een eigen schip niet waard.
    Ben het dan ook volledig met Stefan eens want ondernemen moet je zelf doen en niet via de buurman of via andere hulp.

    Geplaatst door: Afpakken op
  • Wij schippers moeten gewoon met z,n allen vakantie gaan nemen , een maand lang , en dan ook echt iedereen , laat europa maar even stilliggen met het vervoer over water .
    De meesten komen toch te kort , wat maakt het nog uit om een maandje extra verlies te pakken , weet zeker dat ze met de handen in het haar zitten en gaan smeken om weer te gaan varen , en dan moeten we aan tafel gaan zitten en tarieven gaan maken , dat is de enige manier wat ons nog kan helpen .

    Geplaatst door: ag op
  • Stefan dat wat jij wil werkt niet. Dan liggen juist de mensen die rekenen stil. Er moet eerst marktinzicht komen. Bevrachters weten continu waar en hoeveel schepen zijn en ook waar werk is. En daar kunnen ze nauwkeurig op reageren.
    Wij weten dat niet alleen soms achteraf.
    Onze bonden moeten snel iets aan deze situatie doen.

    Geplaatst door: Pieter op
  • Varende ondernemer,
    Uiteraard moeten directies handelen naar wat de leden wensen. Maar er staat ook dat de leden niet op een lijn zitten. Doordat verschillende type mensen en ondernemers met verschillende belangen dezelfde persoon/organisatie aanwijzen om de problemen aan te pakken zal het nooit tot een snelle en goede oplossing komen vanuit de Schuttevaer. Dat is te betreuren, maar ik denk dat iedereen moet stoppen met te denken dat een ander het op gaat lossen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen zaak. Het is eerder al gebleken dat allerlei samenwerkingen niet tot het gewenste resultaat hebben geleid. Dus stop met naar de buurman te kijken en begin met je rekenmachine vrachten aan te nemen. Uiteindelijk is dat het hele eieren eten. Als er genoeg binnenvaartondernemers hun prijs op een acceptabel niveau houden zal de markt vanzelf opkrabbelen.

    Geplaatst door: Stefan op
  • Quote van Kees de Vries: “Wij hebben mandaat en voldoende ruimte om te manoeuvreren”. En juist daar gaat het fout. Er hoeft niet gemanoeuvreerd te worden, er moet gehandeld worden in lijn met het advies van de werkgroep de Korte! Al dat gemanoeuvreer van sommige directies op het Vasteland heeft geleid tot situaties waarin de leden geen enkele grip meer hebben op hun vereniging. Directies horen dienstig te zijn aan hun leden en bestuur. Niet andersom!

    Geplaatst door: Varende ondernemer op

Reageer

‘Schepen uit de vaart nemen snel wettelijk legitimeren’ | Schuttevaer.nl

‘Schepen uit de vaart nemen snel wettelijk legitimeren’

De drie organisaties, verenigd in ‘de nieuwe Binnenvaartbrancheorganisatie IO’, hebben minister Schultz (I&M) gevraagd ‘op korte termijn spoedwetgeving voor te bereiden waarmee het tijdelijk uit de vaart nemen van schepen wettelijk wordt gelegitimeerd’. Zonder ingrijpende maatregelen zal de sector niet in staat zijn de crisis te overleven, verwachten de organisaties.

  • Drie organisaties samen als ‘de nieuwe Binnenvaartbrancheorganisatie IO’
  • ‘Schuttevaer staat niet op afstand’

Door

Dirk van der Meulen

Binnenvaartbranche Unie (BBU), Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Koninklijke Schuttevaer (KS) brengen in een gezamenlijke brief aan de minister verslag uit van de transitiebesprekingen en de toestand in de binnenvaart. De organisaties in het transitiecomité onder leiding van Arie Kraaijeveld zijn, volgens de brief, in een fase beland waarbij verschillende organogrammen de revue passeren die met de achterbannen worden besproken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Heren,

    Geduld is nu een schone zaak. Soms is niets doen
    beter dan allerlei plannen maken, die toch nooit uitgevoerd worden.

    Maar let op, op wat ik schrijf,,,,, de banken
    gaan hun plannen bij stellen,, aflossen en rente betalen. Inmiddels zijn we zo ver dat de nieuwe schepen van 5 a 6 jaar oud voor groot onderhoud
    komen te staan. Nu zullen de banken voor de moeilijke keuze komen, bij financieren of afschrijven. Het zal in veel gevallen afschrijven worden. Dit is tevens de oplossing voor de overcapaciteit. Er komt immers weer handel in schepen, in principe het plan van Galle, maar dan
    met een natuurlijk verloop!

    Geplaatst door: peter op
  • Broodje Aap dat Tijdelijk uit de vaart nemen door de binnenvaart zelf verhaal!

    Veel te omslachtig, zoals altijd gaan er te veel verschillende meningen over invulling zijn, veeel te kostelijk: ook al zou de markt er van aantrekken, natuurlijk gaat er nooit dermate winst gedraaid worden door iedereen of genoeg in fondsen beschikbaar zijn dat de stilliggers gedurende langere tijd ervan betaald kunnen worden.
    Hoe lang denken ze dit vol te houden?
    Zal weer een uitputtingsslagje worden met verladers waarna er nog geen winst is gemaakt, eventuele fondsen leeg zijn, maar wel de stilliggers betaald moeten worden die uiteindelijk toch weer gaan varen.
    Kijk naar RAS…

    En zie trouwens maar particulieren genoeg te vinden die er aan mee willen werken, die willen allemaal varen in de hoop een graantje mee te pikken over de rug van de stilliggers indien de markt er daadwerkelijk van aan trekt

    Nee, ik heb zelf geen beter plan, maar dit gaat hem ook echt niet worden!

    laat de banken dat stilliggen maar doen van diegenen die geen rente en/of aflossing kunnen doen, en als die er niet zijn op het moment is er ook geen marktregulatie nodig!

    Geplaatst door: Martin op
  • @Gerrit.

    Precies zoals ik er ook over denk.
    Maarja probeer nu de rest maar eens wijs te maken.
    Die voelen zich ozo vrij in onze vrije markt!

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms Revisio op
  • te laat,stefan staatsgarantieondernemers hebben hun telraam al afgegeven aan de bank, moeten nu altijd ja zeggen.
    ik ben ook mijn werk kwijt omdat z’on klojo ondernemer voor een habbekrats verhuurd is onder druk van de bank

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • @subaru rijder: Lijkt mij een even eenvoudig als geslepen plan! Ben wel benieuwd of schippers zoiets aandurven. Niet iedereen rijdt subaru, om het zo maar eens te zeggen.

    Geplaatst door: PieterW op
  • leen,

    Wij varen of de reizen netto, kosten op nacalculatie, of een totaalprijs met gasolieclausule. We hebben wel een bedrijf, geen filantropische instelling.

    Geplaatst door: wim op
  • @Wim,je schreef ‘zo hoort het’,

    Volgens mij stond in 2008 de gasolie nog op een 350 tot 400€,voor ons toch een verschil van €30.000,- tov van 2011,kleinigheidje……

    Geplaatst door: Leen op
  • Komt er aan dit spelletje ik niet maar de ander is schuldig ooit een einde? Of moet gewoon worden toegegeven dat de vrije markt niet werkt! Als de schipper de kans heeft is er ook geen prijs te hoog.Op vele momenten is het de bevrachter die geen prijs te laag vindt.Het is maar net wie heeft de macht. In tijden van crisis is een beurs zo gek nog niet!Bij tandartsen werkt de vrije markt ook niet! Dus de liberale markt is een ramp?

    Geplaatst door: gerrit op
  • @ herke,

    beste herke , draai allang genoeg mee dat ik weet dat het een utopie is , weet heus wel dat dat niet gaat gebeuren , maar zou de enige oplossing zijn .
    Voor mij is het probleem niet zo groot hoor , nog max 1,5 jaar ga ik toch slopen en stoppen .
    Schreef alleen dat vakantie met z,n allen de enige manier is om te laten zien hoe belangrijk het is als de schepen blijven varen.

    Geplaatst door: ag op
  • @ag
    Mooi plan , alleen jammer dat het een utopie is.Jij draait nog niet zo lang mee ? Ga je eerst maar eens wat in de geschiedenis verdiepen en dan weet je waarom.
    Als jij en nog vele anderen in het grindgat liggen te ‘vakantie’ vieren , zie je de diverse collega’s e.d. voorbij stuiven , en generen zich er helemaal niet voor om naar jullie te zwaaien en over de marifoon te vertellen wat voor een dikke reis ze wel niet hebben , en dat ze vannacht maar door moeten want ze kunnen overmorgen al weer laden……..!!!!!En wat doe jij dan ? In de auto springen om in België een ‘echte’ pot teer te kopen ?

    Geplaatst door: Herke op
  • Je zou groepjes kunnen maken van 11 gelijkwaardige schepen/ koppels. 10 blijven er varen en de 11e gaat betaald door de 10 varende tegen de kant. heb je gelijk een reserve bemanning.
    Dit systeem een beetje groot aanpakken, kan je makkelijk 100 euri missen per dag voor schip 11.a

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Echt super plan ,maand m,et z,n allen stil liggen.
    Even wachten op mooi weer, en met z,n allen in 1 grindgat, BBQ , bootje varen ,sociale contacten weer meer opnemen Heerlijk idee!!!!!!!!

    Geplaatst door: Karel op
  • Dan zie ik één oplossing om bevrachter de transparantie te ontnemen; Zoek 5 partners met dezelfde schepen, of achtergrond of familie of …. enz, in ieder geval moet je iets gemeenschappelijks hebben, kies daaruit één schipper als runner die het eerste kontakt met de boze buitenwereld (lees bevrachter), en zie hier; een capiciteitsreductie door verminderde transparantie en één tong. Wij hebben door deze simpele manier van werken al heel wat provisie in eigen zak gehouden door tussenhandel er tussen uit te halen. Voorbeeld. Bevrachter (tussenpersoon) B heeft werk in Amsterdam. Je hoort dit, je weet van wie het werk eigenlijk is en laat je collega direct met de verlader of hoofdbevrachter comminuceren. Vervolgens deel je het schip in wat het efficients in te zetten is. Deal! Mede hierdoor kan je je eigen kwaliteiten die nu door tussenpersonen gefilterd worden laten zien aan hoofdrolspelers. Mede hierdoor varen nu diverse schepen vaste trajecten voor prijzen van 2008. En zo hoort het.

    Geplaatst door: wim op
  • En ook gelijk van de “ondernemers” die hun schepen inleveren de kans ontnemen om opnieuw te beginnen.
    Zulke mensen zijn een eigen schip niet waard.
    Ben het dan ook volledig met Stefan eens want ondernemen moet je zelf doen en niet via de buurman of via andere hulp.

    Geplaatst door: Afpakken op
  • Wij schippers moeten gewoon met z,n allen vakantie gaan nemen , een maand lang , en dan ook echt iedereen , laat europa maar even stilliggen met het vervoer over water .
    De meesten komen toch te kort , wat maakt het nog uit om een maandje extra verlies te pakken , weet zeker dat ze met de handen in het haar zitten en gaan smeken om weer te gaan varen , en dan moeten we aan tafel gaan zitten en tarieven gaan maken , dat is de enige manier wat ons nog kan helpen .

    Geplaatst door: ag op
  • Stefan dat wat jij wil werkt niet. Dan liggen juist de mensen die rekenen stil. Er moet eerst marktinzicht komen. Bevrachters weten continu waar en hoeveel schepen zijn en ook waar werk is. En daar kunnen ze nauwkeurig op reageren.
    Wij weten dat niet alleen soms achteraf.
    Onze bonden moeten snel iets aan deze situatie doen.

    Geplaatst door: Pieter op
  • Varende ondernemer,
    Uiteraard moeten directies handelen naar wat de leden wensen. Maar er staat ook dat de leden niet op een lijn zitten. Doordat verschillende type mensen en ondernemers met verschillende belangen dezelfde persoon/organisatie aanwijzen om de problemen aan te pakken zal het nooit tot een snelle en goede oplossing komen vanuit de Schuttevaer. Dat is te betreuren, maar ik denk dat iedereen moet stoppen met te denken dat een ander het op gaat lossen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen zaak. Het is eerder al gebleken dat allerlei samenwerkingen niet tot het gewenste resultaat hebben geleid. Dus stop met naar de buurman te kijken en begin met je rekenmachine vrachten aan te nemen. Uiteindelijk is dat het hele eieren eten. Als er genoeg binnenvaartondernemers hun prijs op een acceptabel niveau houden zal de markt vanzelf opkrabbelen.

    Geplaatst door: Stefan op
  • Quote van Kees de Vries: “Wij hebben mandaat en voldoende ruimte om te manoeuvreren”. En juist daar gaat het fout. Er hoeft niet gemanoeuvreerd te worden, er moet gehandeld worden in lijn met het advies van de werkgroep de Korte! Al dat gemanoeuvreer van sommige directies op het Vasteland heeft geleid tot situaties waarin de leden geen enkele grip meer hebben op hun vereniging. Directies horen dienstig te zijn aan hun leden en bestuur. Niet andersom!

    Geplaatst door: Varende ondernemer op

Reageer