Hof maakt weg vrij voor claims Filipijnse matrozen

De directeur van uitzendbureau Gyron Crew BV is dinsdagavond 17 april in zijn woonplaats Werkendam gearresteerd door de Directie Opsporing van de Inspectie SZW. Hij wordt verdacht van uitbuiting (‘een vorm van mensenhandel’) in de Nederlandse binnenvaart. Diezelfde dag deed het Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch in hoger beroep uitspraak in een civiele zaak, waarin drie Filipijnse matrozen van Gyron Crew tienduizenden euro’s achterstallig loon eisen.

Filipijnse matrozen in Weekblad Schuttevaer

Directeur Gyron Crew opgepakt voor uitbuiting in binnenvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (57)

  • ik vind dat jullie de binnevaart kapotmaaken
    iedereen die filopinos heeft je moet in de toekomst kijken straks hebben we alleen filipijnen matroosen en geen schippers meer
    uitgestorven neem en leerlingmatroos die later een vaarbewijs haald en dat is pas toekomst en niet filipijnen die komen aaleen om geld teverdienen om de heele vanmielie te onderhouden en alse ze genoeg hebben komenze niet meer lekere toekomst

    Geplaatst door: pidol op
  • @werkendammer, u weet als geen ander dat dit niet deugt. De en na de andere aanhouding zegt genoeg. Voor een verhoor met die verstande dat er helemaal niets aan de hand is “geen bewijzen toch” zit je geen 14 dagen EN word mevrouw….. niet ook aangehouden. Een ieder die het denkt te weten die reageerd op die wijze dat het nu aan de schippers ligt, en onder de prijzen doorgaat. Blijf bij de les en wacht het af.

    Geplaatst door: Skipper op
  • heeft hier iemand zich druk gemaakt om de arbeidsomstandigheden op een chineese werf,nee want het casco was lekker goedkoop.arbeidsomstandigheden bij apple ,nee ook niet want een i pad is gewoon leuk.ik kan nog veel dingen opnoemen ook van de binnevaart .begrijp me niet verkeerd ik hoop dat deze jongens krijgen waar ze recht op hebben.maar veel mensen hier hebben net als ik die al deze producten ook koopt boter op hun hoofd ,en moeten hier nu niet net of ze roomser zijn dan de paus .

    Geplaatst door: m op
  • Er is pas een studie geweest bij onze oosterburen die zegt dat te lage lonen de zelf vernietiging de economische deelmarkt veroorzaakt. Dat is de grote kern van dit verhaal. Vergunningen worden al vaker ingetrokken als blijkt dat het fout zit Dus zijn geen bewijs van goed gedrag op zich.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Voor dat geld heb je dus wel 2 mensen aan boord.
    Niet 1 want als deze naar huis gaat komt er een ander.
    Oostblokkers kosten ongeveer 4200 euro.

    Maar deze zullen ook wel weer zakken met hun prijs , niet de mensen zelf maar het uitzendbureau.
    Mijn verhaal raakt kant nog wal?
    Ik begrijp dat jij wel kan tellen maar niet kan rekenen.

    Geplaatst door: Betbetweter op
  • @Betbetweter, Jou verhaal raakt kant nog wal. Een filippijnse jongen kost de schipper aan een uitzendbureau rond de €3400 per maand. Dat het bureau “zijn” mensen onderbetaald zegt nog niet dat de inleners goedkoop uit zijn. “We nemen flippo’s aan boord” het zijn ook mensen van vlees en bloed! Dit is een wond die al jaren etterd, al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel CONCLUSIE, wie de schoen past trekt hem aan.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Als elke binnenvaart ondernemer zijn werkelijke kosten per jaar nou eens uitrekent en dat deelt door de dagen dat hij werk heeft, en nou eens dat per dag gaat vragen dan zijn de poppen aan het dansen.
    Stel je hebt gemiddeld 2500 euro per dag nodig om alles te betalen.
    Maar dan ook echt alles ook je afschrijving.
    En je hebt maar door de band genomen 200 dagen werk dan moet je dus in die 200 dagen 4560 euro per dag opvaren.

    Maar dat gaan we niet doen we schrijven niet af.
    We nemen flippo’s aan boord.
    Varen onderbemand 24/7
    Doen alles wat god verboden heeft.
    En proberen meer werk te hebben als de buurman en doen net of alles goed gaat.

    Alles en iedereen rekent alles door naar de klant als iets duurder word maar de binnenvaart ondernemer niet.

    Vooral doorgaan zo

    En nu vooral zeggen ik kan het voor minder per dag

    Geplaatst door: Betbetweter op
  • Allereest: types die filippijnen van 400 dollar per maand in orde vinden, jullie hoeven echt de achtergronden en redenen niet te geven, want de voordelen voor de werkgever ziet iedere deksman in ons mooie beroep. Als de jongens met nieuwe koppelverbanden en 135 meters het op die manier moeten doen, zijn ze eigenlijk dus gewoon failliet, economisch en moreel. Ze hebben 1 mazzel: het is crisis en er is (nog) geen bank die zwaargefinancierde nieuwbouw aan de ketting legt, met alle verliezen van dien. We zullen zien hoe lang ze het vol gaan houden met personeel dat een net nederlands loon betaald moet worden

    Geplaatst door: betweter op
  • het is niet ieder voor zig god voor ons alle

    Geplaatst door: bob stant op
  • Geachte heer A d. Breejen,

    Dank voor dit veelzeggende betoog. Zeer verhelderend zijn vooral uw zienswijzen die u hier verwoordt. Ik mag toch hopen dat niet alle ca. 300 scheepvaartbedrijven die u aanhaalt er precies zo over denken.

    Mag ik u er echter op wijze dat de door u aangevraagde vrijstelling mede is afgegeven op de veronderstelling; dat er in de hele EU + Zwitserland geen enkele matroos te vinden was die voor u wilde werken. Nu ik u zo lees, zou ik dat dat nog bijna gaan geloven ook. Blijft onverlet dat als dit zaakje in meerdere instanties door de rechterlijke macht wordt bekrachtigd. Dat dan ook diverse overheidsinstanties, danwel -dienaren zich met de vingers tussen de deur gaan vinden. En ook dat wordt dan weer op een veelzeggende wijze duidelijk, ook ondanks het overbekende Pikmeer-arrest.

    Vanuit mijn standpunt valt het echter op dat er meer zaken niet kloppen in de binnenvaart. De uitzendburo’s zoeken (en vinden!) met grote regelmaat stuurlieden/2de kapiteins voor minder dan € 10,- bruto per uur, op basis van 12 uren(alleen te schrijven op werkdagen). Het valt op dat zelfs grote tankvaart-rederijen (mineraal én Chemie) via bijvoorbeeld Abdemar, dit een hele normale beloning vinden. Ik denk dat de schoonmaker op kantoor van de fam. Z.-man een hoger bruto loon per uur heeft.

    Ik wens eigenaren c.q. reders in de binnenvaart dan ook een prettige wedstrijd, met het bemannen van hun varende werkplekken. Nu en in de komende jaren.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Een werknemer in loondienst, in de binnenvaart. op
  • Daar alleen kan liefde wonen,Daar alleen is ’t leven goed,Waar men stil en ongedwongen,Alles voor elkander doet, (Fijn gevoel om te weten dat hieronder je collega’s zijn!!!!!)

    Geplaatst door: karel op
  • @Rienk Abrahamse, dank je bent hart verwarmend

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Beste loesje en flipje 4 matrozen? Ook zij pakten zwartgeld aan van gyroncrew manilla.Per saldo waren werden ze zeer royaal betaald. Zij zijn geen zielegge filipijnen zij hadden ruzie gekregen en haalden zo hun gelijk.WIE BUIT WIE UIT?

    Geplaatst door: anton op
  • @Loesje, er zijn velen die dit niet willen inzien. Er is willens en wetens misbruik gemaakt van TWV’s. Dubbelle contracten laten tekenen, met het contract uit Manilla een TWV aangevraagd en het contract wat blanco was in Delft ingevuld met zeer lagen lonen. De bewijzen liggen er wel degelijk zo ook de uitspraak van de rechter van vorige week.

    Geplaatst door: Skipper op
  • .in dit land ben je onschuldig tot het tegen deel is bewezen.?
    Ja voor de wet wel ja.
    Als ik iets steel en niemand kan het bewijzen dan heb ik toch wat gestolen en ben ik daar schuldig aan.
    Degene waar ik het van gestolen heb heeft het niet meer.
    Ook al zijn er geen bewijzen van dat ik het gedaan heb.

    Zolang als ik nog steeds over de marifoon hoor van,
    Nee joh lekker makkelijk die flipo’s je neemt ze aan boord en je gooit er een baal rijst bij.
    Is er gewoon iets goed fout in de binnenvaart.

    En nee dit is niet op alle schepen met die jongens aan boord.

    Geplaatst door: Jantje op
  • al deze mensen die hier zo,n grote mond hebben zouden eens na moeten denken.in dit land ben je onschuldig tot het tegen deel is bewezen.en dan kun je nu wel allerei beschuldigingen in de lucht gooien ,maar dan heb je als het gewoon niet waar is heel wat uit te leggen ,dat heet dan valsbeschuldigen dat is zeker zo erg ,en nee ik ben geen werkendammer heb ook geen fillipijn aan boord,vind alleen dat sommige mensen op heel veel artikeltjes hun stempel willen drukken

    Geplaatst door: el cdv etc moe op
  • @Subaru rijder en @kapitein hebben allebei gelijk.
    Het gaat ook niet over een dorp of religie en niet over incest of waar de betere ondernemer vandaan komt.
    Concurrentie voer je door innovatie scholing of samenwerken in welke vorm dan ook, maar niet over de rug van het personeel.
    Daarom is het eigenlijk ook beschamend dat er nog
    steeds geen fatsoenlijke CAO is voor het personeel.
    Dan voorkom je dit soort toestanden.
    Want het is toch weerzinwekkend wat er over elkaar
    word geschreven terwijl dat helemaal niet nodig is.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • @subaru rijder, lees het artikel eerst voordat je dingen zegt die nergens op slaan. De werkwijze van dat bureau van onderbetalingen en dubbelle contracten daar gaat het over

    Geplaatst door: Kapitein op
  • Nu kun je als NL schipper, 8 maanden per jaar in het buitenland XX werken, voor een 10 x hoger CAO loon dan in NL.
    Je kan het goed treffen en wat minder goed, betreft arbeid omstandigheden.
    Je doet dit meerdere jaren, je huis is afgelost en je kinderen kunnen studeren.
    Zou het jou toch worst wezen, hoe het zit betreft CAO in dat buitenland?

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Kijk kapitein, dit is nou een typisch voorbeeld dat hoge bomen veel wind vangen. Als je ergens als eerste mee komt loop je de grootste kans dat er ergens iets misgaat.
    Maar het probleem is dat er nog bewezen moet worden dat het mis is gegaan!!!
    Als er nou gedacht wordt dat er op deze manier de familie Kornet enige angst ingeboezemd wordt dan hebben al deze instellingen het helemaal mis. Hij zal gewoon doorgaan, want hij heeft wel papieren van al deze instellingen ontvangen die getekend en in orde zijn, daarom kon hij ook zeggen dat het klopt.
    we zullen wel zien waar het schip strand.
    Misschien kunnen zijn vrouw en kinderen wel even een steuntje in de rug gebruiken, niet zo leuk he als je man en vader achter de spijlen zit en wordt zwart gemaakt door jan en alleman die net doet of ze opeens overal verstand van hebben.

    Geplaatst door: werkendammer op
  • Ik zou mijn eigen schamen als er zoiets over mij geschreven zou worden. Ten alle tijden heeft de heer Kornet gezegd dat alles in orde is/was. Voor de zoveelste maal is hij opgepakt en zit hij vast. Invallen in oktober vorig jaar zijn gedaan, toch beweren er dat er geen stront aan de knikker is. Er zijn meerdere bureau’s waar dit niet aan de orde is zouden die dan toch in orde zijn? Zet ons alle toch aan het denken.

    Geplaatst door: Kapitein op
  • @j.pieters

    Waarom werken deze jongens zo hard en doen ze meer dan wat eigenlijk nodig is?
    En trekken ze je werk haast uit je handen?
    Ze zijn bang dat ze hun baantje kwijt raken.

    Maar als ze onder elkaar zijn hebben ze het wel over die beul van een schipper waar ze het vel van hun handen moeten schuren.

    En wat is er mis met even een half uurtje een peukje roken?

    Het is 2012 hoor.
    Of zitten we in een werkkamp tussen 1940 1945?

    En voor de Werkendammers de binnenvaart was er al toen Werkendam nog moeras was, dus zonder Werkendam was het ook allemaal wel gelukt.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Wat een gezeur hier weer zeg…..als iedereen zich nou eens met zijn eigen zou bemoeien zou de binnenvaart er toch al een heel stuk beter uitzien.
    Niemand gunt het licht in een ander zijn ogen he,
    Als die Gyron echt vekeerd is,word de heer kornet vanzelf achter tralies gezet.

    Dat gelul dat filipijnse matrozen worden afgebeuld is ook een stom verzinsel.

    Wij varen nu 3 jaar met filipijnse jongens,op een 24uurs 24/7 tanker. De jongens hebben doorgaans de ztaredagmiddags en zondags vrij,tenzij er geladen of gelost word of sluizen enz….. MAAARRRRRR

    Zodra er op de vrije dagen gewerkt word,krijgen ze een door de weekse dag gewoon een dag vrij,en/of ze krijgen een paar tientjes om de wal aan te gaan etc…
    Verder als er snachts gewerkt word worden de uren volledig overdag ingehaald door rusttijd.Winters werken ze van 9:00 tot 16:00
    Zomers uur langer
    Nu snap ik ook wel dat er op andere schepen mischien meer gevraagd word van de boys,maar ze hebben tot nu toe elk jaar voor augustus het hele schip in de lak staan,incl waterproofen. En dan vraag je je af huh? maar dan moeten ze wel veel meer gewerkt hebben,nee dat komt omdat deze jongens je niet lopen te belazeren als je in de woning zit,of achter een hoekje stiekem een half uur peuk gaan roken,nee deze jongens werken keihard,en ik vind dat deze jongens ook gewoon een eerlijke kans hoiren te krijgen in de Binnenvaart.
    En doorstromen naar kapitein of stuurman?? Dat willen ze zelf vaak niet eens.

    Geplaatst door: j.pieters op
  • Die andere Directeur moest nu eens reageren “Ronald Lafeber” Waar is het NEN-certificaat?? Waarom die andere twee concurenten de afgrond in werken?? Lees alle verhalen op schuttevaer van gyron, dan zult u zeker versteld staan wanneer dit allemaal is begonnen. ZIJ zijn fout, en dat moet gestaft worden, iedere filippijnse matroos die onder betaald of zelfs ergen die niet alles betaald heeft gekregen moet MET een schadebedrag erboven op betaald worden door deze boeven. Is het bewijs boven tafel van de verdachte fijten, voor lange tijd de bak in, JAZEKER, beide directeuren.

    Geplaatst door: Kapitein !! op
  • @Pjotr bedankt. Ik wilde er ook nog aan toe voegen dat het me ook al jaren steekt dat Nederlandse matrozen in de zeevaart en visserij maar 1 jaar vaartijd mogen meenemen als zij voor hun gezin dichter bij huis zuiden willen zijn, maar op deze manier die weg word af gesneden,terwijl vaak hun ervaring zeer groot is en sturen op kanaal en rivier nu ook weer niet al te moeilijk is om te leren. bovendien is het de vraag of ze überhaupt wel in de stuurhut mogen komen op veel schepen.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • @Peter Watje, nee, jou onderschrift geeft duidelijk aan wie je bent, en of je wel echt peter heet of Pjotr of Kees enz…

    @Ed Landsmeer, ik denk dat u hier een raak punt heeft, t duurt te lang voor de jinge jongens en de schippers eer je er voor de bemanningsregeling echt wat aan hebt.
    Misschien kunnen ze het wel eerder, maar dan mag het nog niet, dus …..laat maar, hier zou wat meer coulance in mogen!

    Geplaatst door: Pjotr op
  • erg flauw hoor van de mensen die der eigen naam er niet onder durven zeggen echt stelletjes grote watjes.

    Geplaatst door: peter op
  • De achterlijkheid zit hem in de wetgeving omtrent
    Vaartijd en diploma-eisen.
    Een jongen van 16 moet of eerst 3 jaar vaartijd of 1 jaar en een voorschot diploma halen voor hij als matroos mag gaan varen vervolgens moet hij 1 jaar varen om vol matroos te worden,en dan als er niks tussen komt mag hij volwaardig meedraaien als Vmtr
    Dan is hij inmiddels 20 jaar vind een meisje aan de wal en is weg.
    In het andere geval als een Ned.jongen er achter komt dat hij 3 of 4 jaar voor Jan met de korte achternaam moet varen en in die zelfde tijd een doctoraal kan halen, hij ook afhaakt.
    Blijft over (sorry dat ik het zeg)een paar kneuzen
    die na hart leren geen stage plek krijgen.
    Beter zou zijn dat zoon jongen op de kleine binnenvaart gelijk als matroos kon beginnen voor
    minimum loon van een 16 of 17 jarige aan boord leren en bij goed gevolg door vloeien naar de duw
    of rijn vaart, Zo als het honderden jaren is gegaan. Nu krijg je een professor matroos die te duur is voor de kleine vaart en te eigenwijs voor
    grote vaart en die dus niemand wil hebben.
    Het gevolg is dat iedereen andere wegen zoekt met
    buitenlands personeel waar vandaan dan ook met onduidelijk papieren en herkomst van vaartijd.
    Zo kan ik nog wel even door gaan, maar mijn ergernis is al jaren dat gezonde Ned.jongens die willen varen dat onmogelijk word gemaakt.
    VOC mentaliteit weet u nog wel?

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • De vraag om buitenlandse matrozen zal in de toekomst alleen maar groter worden.
    Want iedere weldenkende Nederlandse jongeman die droomd van een toekomst in de Nederlandse binnenvaart,zal na het lezen van dit forum voor een andere maatschappelijke carriere.

    Geplaatst door: Marco op
  • Jammer dat er zo gereageerd wordt. er klinkt een hoop frustraties in door. Andere schippers voelen zich blijkbaar bedrogen door schippers met fillipijnse matrozen, omdat ze denken meer kwijt te zijn. Anderen denken te weten waarvoor filipijnse matrozen hier zijn en funderen hun mening daarop. Wanneer je niet zelf werkt met een flilipijn en je er niet in verdiept hebt moet je ook geen algemene opmerkingen maken.
    De reden waarvoor de directeur bij Gyron is opgepakt is duidelijk. Hij heeft 2 contracten opgesteld en daarmee werkvergunningen gekregen, terwijl de matrozen niet kregen uitbetaald waarop ze recht hadden. Dit heet valsheid in geschrifte en oplichting. Of dit zo is wordt nu onderzocht en moet bewezen worden.
    Dat veel filipijnen blij zijn dat hij in de bak zit, zegt wel iets. Op de filipijnse fora wordt druk hierover gesproken. Voor hen is het te hopen dat er snel duidelijkheid komt. Want er zijn nog steeds matrozen in nederland zonder sofinummer. Iedere schipper met een filipijnse matroos in dienst moet dit gewoon uitzoeken, want dan weet je vast of jouw matroos hier wel of niet kan blijven.

    Dat deze matrozen zijn genomen door de schipper omdat ze zo lekker goedkoop zijn is gewoon onzin. Velen malen hebben we geadverteerd voor een hollandse jongen. Ze reageren gewoon niet!! Of we hebben er 1 gehad van 28 jaar, die gewoon een heel andere mentaliteit had. Vond alles onzin aan boord, schoonmaken niet nodig, want het werd toch weer vies. Nu hebben we een matroos gevonden die goed bij ons past. Heeft dezelfde mentaliteit, geniet van het leven hier aan boord en geniet van het gezin. Toevallig komt hij van de flilipijnen. Hoeft hier niet te werken om zijn hele familie te onderhouden, want hij komt niet uit een arme familie. Hij werkt hier om zijn toekomst aangenamer te maken. Nog 10 jaar hier werken en hij heeft alles wat zijn hartje begeert + voldoende geld om zijn kinderen te laten studeren voor ook een goede toekomst.
    Ja dat is slecht voor de nederlandse binnenvaart, want hij wordt hier geen eigen ondernemer. Ja hij neemt de plek in van een toekomstige schipper. Maar wij zijn zover dat dat dan maar moet gebeuren. De schippers willen zelf geen goede bedrijfstak. Ze kunnen zich niet organiseren, samenwerken, aansluiten bij een bond en daar door geen goede CAO verkrijgen. Dus deze tak is al ten dode opgeschreven, als er geen verandering in komt. Dus zij we nu blij met ons personeel en wat de toekomst brengt??? dat blijft verborgen en dan beraadslagen we ons dan wel weer.
    Ik hoop wel dat het recht nu zal zegevieren. Dit in het belang van de filipijnse werknemers in de binnenvaart. Dat heeft niets te maken met werkendammers, stokers of andere personen. Filipijnen zij niet dom of achterlijk. Ze lezen ook schuttevaer.nl en weten ook wat hun rechten zijn en daarom komen ze daar nu ook voor op!!!

    Geplaatst door: elly op
  • Het gaat hier om ambtelijk molens die langzaam draaien maar een wals worden die door gaan. Filippines zijn het leidend voorwerp het hadden net zo goed anderen kunnen zijn. De wet heeft het doel de zwakkere te beschermen. Werknemers hebben al veel geregeld maar bij de namaak ZZpers zijn moet de wet noch beter worden. Da krijg je echte ondernemers. Dat is volgens mij de samenvatting van deze schrijfmail.

    Geplaatst door: Harrie op
  • meneer den breejen zelf vaart ook een spul werkendams
    construktie ook geen zelf standig ondernemer.
    misschien 5% eigenaar.
    maar daar zijn er de laatste jaar zoveel van .van inde vaart gekommen
    maar die flippo.s hebben recht op nederlands minium.loon.
    plus vakantie geld plus vrij reizen en etensgeld.
    maar ze krege maar 400.00 dollar.per maand en dan 8 maanden betalen en andere 4 maanden niks.
    neem ze zelf in dienst. met werkvergunning.
    laat daar geen crimmineel tussen zitten.
    laat ze gewoon 6 maanden aanboord. 6 maanden thuis. of 3 maanden aanboord en 3 maanden thuis
    met door betalimg loon.of zo iets.wat ze met hun geld is voor hun.of wie ze daar van onderhouden.
    maak niet uit
    maar dat is bij een hoop niet gecalculeert.
    MAAR DE INSTANTIE DIE DEZE VERGUNNING HHEFT VERLEEND ZIT OOK FOUT>DAT WORD VERGETEN>
    en ook ieder een werktijden aanboord erg flexibel
    even dit nou dat nog even. en s nachts even vastmaken.of om de zoveel uur een sluis,ga zo verder.
    deze arbeids bureau.s geen toegevoegde waarde,
    voor de binnenvaart. en dure buraeus.
    5 flipo.s indienst en een riant inkommem
    net als bevrachters. 2 schepen in delen per
    ook in riant inkommen.

    Geplaatst door: ik op
  • Heren ,
    Als ik zie wat ik betaal voor een Flip dan kan ik niet zeggen dat ik goedkoper uit ben zeker niet als ik het vergelijk met een normale Hollandse jongen.
    Ik praat voor mezelf als ik zeg dat hij bij ons als we niet varen vrij is en niet hoeft te werken, dat het bij anderen anders is omdat die 7 dagen varen dat kan zijn maar ik hoor ook collega’s met Hollandse jongens die minder kosten dan wat ik kwijt ben per mnd.
    En de man en vrouw ondernemers dan die vrijdags alleen varen of te veel varen moeten die ook opgepakt worden en afgezeken worden nee mensen jullie zijn een stelletje moraalridders die niet alleen omdat het zo slecht is voor de binnenvaart lopen te mouwen maar ook omdat jullie de laatste tijd geen klote verdienen (net als ik trouwens) want ik kan mij niet herinneren toen het zo goed ging met de markt dat deze discussie gevoerd is hier.
    Maar goed het is praten tegen altijd dezelfde beterweters die het goed voor elkaar hebben en nooit onder de vracht varen en die nooit een uur telang varen ( over valse concurrentie gesproken) dus soms moet je de wijste zijn maar soms kan ik dat ook weer niet als ik die onzin lees hier

    Gr. À d B

    Geplaatst door: ÀVd Breejen op
  • Hr. den Breejen wil maar gezinnen in de Filippijen brood op de blank geven. Dit ten koste van ons sociaal voorzieningentelsel. Hoevelen zitten hierdoor zonder werk; niet omdat ze niet willen werken maar omdat men ze te duur vind?
    Dit is gewoon een neergaande spiraal. Steeds goedkopere bemanningsleden leiden aanvankelijk tot kostenbesparing. De scheepseigenaar biedt daarmee zijn klanten goedkopere vrachttarieven aan. Uit concurrentieoverweging worden anderen gedwongen hieraan mee te doen. De scheepseigenaar wint (verdiend) hier uiteindelijk niets mee. Men ziet dit kennelijk niet door het korte termijn denken. Deze “slimme jongen” die nu opgepakt is probeert met zijn constructies door de mazen van de wet te glippen. Het lijkt erop dat de mazen voor hem net te klein zijn. Wij hebben in west-Europa een sociaal vangnet met allerlei uitkeringsvoorzieningen. Dat moet betaald worden. Door constructies als hier bedoeld wordt dit ondermijnd. Het kan hier ook goedkoper als je allerlei uitkeringen gewoon afschaft. Verder mag je de leefomstomstandigheden in de Filippijnen niet vergelijken met bijv. Nederland.

    Geplaatst door: guus op
  • Inderdaad, eindelijk wordt er opgetreden.We glijden af , hier, in onze sector Binnenvaart.Een goed wapen hietegen is toch altijd ,dat wergevers en werknemers zich allemaal organiseren en zich inzetten voor een normale bedrijfsvoering en arbeidsomstandigheden.Henny

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • Ik heb twee Roemenen in dienst die 1550 euro netto verdienen en het kan uit, dus misschien doen die mensen die slechts 400 dollar aan een Filippino kunnen betalen, wel iets verkeerd

    Geplaatst door: betweter op
  • In de eerste plaats vind ik Guus groot gelijk hebben
    In de tweede plaats als iemand als Den Breejen zo\’n taal uitslaat heeft hij van het ondernemerschap niks begrepen.
    En in de derde plaats ben ik 35 jaar onafhankelijk
    ondernemer maar wens me niet neer te leggen bij asociaal gedrag om korte termijn winst.
    En in de vierde plaats heb je misschien gelijk om
    te protesteren tegen de opmerking over incest,maar
    om je afkomst te etaleren geeft ook geen blijk van ondernemerschap.
    Verder hoop ik dat ieder tot bezinning komt, maar dit moest ik even kwijt.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Beste Arie,

    Graag zou ik even bij je in het gangboord komen staan maar het is een beetje ver.Ben benieuwd hoe het voelt. Er wordt een hoop geschreven en gedaan maar waar het op neer komt is dat degene die gepakt is wel degene is die het zogenaamd allemaal zo goed weet en vooraan in de kerk zit op zondag. Toch geen wonder dat er dan praatjes komen? Je kan je beter druk maken dat je van die man afraakt dan dat hij jullie naam nog meer verziekt. Je gaat dan toch niet als klein ventje je eigen verdedigen als er de waarheid wordt gesproken? Ze staan namelijke al lange tijd op een soort “zwarte lijst” in de scheepvaart. Niet alleen in de binnenvaart maar ook in de zeevaart.

    Suc6 met verdedigen van je plaatsgenoot.

    Geplaatst door: Jan Bestevaer op
  • Hr den Breejen kiest een andere invalshoek dan waarom het artikel gaat. Dat de persoon die is gearresteerd een slimme jongen is geloof ik best. Niets op tegen; want daar draait ook de economie vaak op. Waar het om gaat is dat deze mensen volgens de wettelijke normen sterk onderbetaald worden. Niets op tegen dat er op de Filippijnen 100 mensen hiervan mee-eten. Dat deze mensen zo lang van huis zijn is daar gewoon. Ik heb naaste familie die tijdelijk in Singapore woont. Die hebben, zoals alle buitenlanders daar, een Filippijnse aupair die maar om de 2 jaar naar huis gaat. Die wordt wel volgens de daar geldende normen goed betaald en heeft acceptabele werktijden en vrije tijd. Daar wordt zelfs op gecontroleerd.

    Maar terug naar hier.Volgens de website van Gyron Crew zijn alle arbeidsvoorwaarden volgens het recht van de Republiek Singapore. Ik vraag mij af of dat kan voor een persoon die in de Europese Unie is te werk gesteld. Verder lost het niets op om om deze wijze (tijdelijk) geld te besparen. het is begonnen met Luxemburg. Daarna oost_Europeanen. Mooi voor de scheepseigenaar en vooral uitzendbureaus. Maar wat gebeurd er! De kosten worden lager. Men gaat elkaar met lagere vtacttarieven beconcurreren. Ook dat gebeurd met deze Filippijnen. Uiteindelijk verdiend de scheepseigenaar hier niets aan en is het een neergaande spiraal. In Afrika wonen mensen die 2 dollar per dag verdienen. Is dat de volgende stap??

    Geplaatst door: guus op
  • Dit soort “zogenaamde” uitzendbureau’s moeten ze keihard aanpakken!! Elke vorm van uitbuiting, afpersing en misleiding van mensen die werken voor hun zuurverdiende geld is niet meer van deze tijd. Schande dat dit soort bedrijven in de EU kunnen bestaan.

    Geplaatst door: Rob op
  • @ Hagens

    1e alinea,Als Gyron crew het geld goed verstopt heeft en de achterstallige lonen niet kan betalen zijn de schippers de domme wegens de ketenaansprakelijkheid.
    2e alinea.Het is nu eenmaal wet dat men in de binnenvaart volgens de NL wet moet betalen,anders kan morgen Philips ook wel argumenteren dat de chinezen in China de televisies tegen lagere lonen in elkaar zetten en dit voor nl ook eisen.
    3e alinea. de 40 uur en Adolf haalde ik erbij op de reactie van een 40 uurs werkweek die naar uw eigen zeggen ook niet van toepassing is,en Als iemand schrijft dat “”niet alles slecht is”” denk ik inderdaad altijd aan dat soort spreuken.
    En simpel zat,als ze altijd aan boord zijn hebben ze ook recht op een fatsoenlijke vrije tijds regeling,en niet 8 maanden tegen minimum loon werken en dan 4 maanden op eigen kosten thuis,waarbij dingen als vakantiegeld of pensioen al helemaal taboe zijn.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • De man is gearresteerd, en nog niet veroordeeld, mag dit wel gebeuren en er volgt een boete, hoop ik toch dat de Fillipijnse mensen die bij de schippers aan boord waren alsnog hun achterstallige loon krijgen, en niet over de rug van de schippers die al betaald hebben.
    Voorts vraag ik mij af waarom men wel in de zeevaart voor een appel en een ei mag werken, en in de binnenvaart niet.
    En meneer de Vette haal Adolf er niet bij en die 40 uur, dat kan niet in sommige beroepen, let wel een visserman is ook pas Vrijdag thuis tot Maandag, mensen die uitgezonden worden naar het buitenland zitten ook na hun werktijd die langer als 8 uur per dag is in een hotelkamer en niet bij moeders de vrouw, natuurlijk vind ik 8 maanden van je familie weg belachelijk, en je kiest er niet zelf voor, je moet wel als je aan de geeuwhonger ligt.
    Hopelijk gaan de andere uitzendburos netter om met onze Fillipijnse medemensen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Er zijn in Nederland nog twee uitzendbureau’s die met Filipijnen werken en de zaak gewoon wél goed geregeld hebben. Die niet hun zakken lopen te vullen over de rug van onwetende werknemers en zogenaamd onwetende werkgevers. Het kan dus wel. Iedere schipper die het laatste jaar, na de ophef om de bestuurlijke boete, met Gyron Crew in zee is gegaan, heeft willens en wetens zijn verantwoordelijkheid niet genomen. Als je het goed voor hebt met je personeel, neem je ze zelf in dienst en regel je de rompslomp ook zelf of je zorgt dat je met een bonafide uitzendbureau werkt, dat aan kan tonen dat de inlenersaansprakelijkheid zoveel mogelijk ingedekt is.

    Geplaatst door: Gerard op
  • Beste mensen hou nou toch een keer op met afgeven op alles en iederen die met filipijnen werkt.Ik vaar zelf met 2 aanboord en hebben het prima naar de zin,worden niet onderbetaald (ik weetbeter)en werken 8 uur per dag.Zo gaat bij een hele hoop collega’s Gyroncrew doet niet alles goed ok maar er zijn ook goede dingen word niet alles vermeld.

    Geplaatst door: anton op
  • als we nou voor betere tarieven gaan varen dan kennen we het personeel tenminste ook gewoon een normaal loon betalen.

    Geplaatst door: toppie op
  • @ ex Gyron crew

    Er is niets mis met een hard werkende Filipijn,er is iets mis met de betaling daarvan,en alle smoesjes van 40 uur en mee-eten,we weten hoe het in onze branche werkt.
    Dus gewoon vrije tijds regeling en normaal betalen,dan is er niets mis mee.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Wat is er mis met een gemotiveerde hardwerkende, vrolijke filippijn voor 40 uur in de week? Wat nou uitbuiten?? Ik kan mij niet herinneren dat ik 40 uur in de week werkte als matroos. En dat ik zaterdag en zondag samen met mijn medematroos achterop eet, hou toch op met iedereen over een kam te scheren.

    Ex-gyron crew

    Geplaatst door: ex-gyron crew op
  • Tja

    Als ik al lees “ik heb nog nooit zo’n lieve hardwerkende jongen gehad”dan denk ik verrekte uitbuiters! Je wilt gewoon personeel die ja en amen zeggen en geen “lastige”nederlander!
    Hte is seimpel uitbuiterij en niks anders.

    Ik wil niet alles over een kam scheren en zullen best wel hele goeie arbeidsverhoudingen tussen zitten maar de meerderheid kan die nog wel in de spiegel kijken!

    Geplaatst door: Joep op
  • Het is makkelijk te werken met onderdanige jongens.. yes captain, oké captain. En altyd lachen . Ook als ze s’nachts om het uur uit hun bed gehaald worden. Maaarrrr gaan deze jongens ooit goede schippers worden? Is het niet het onvermogen van de “paticulier en een enkele rederij” om te zorgen voor een doorstroom van intelligent en kansrijk personeel. Al jaren geen CAO, aflopend pensioenfonds, etc. En vooral niet nadenken over een ander systeem van opleiding voor de hogere rangen.

    Op zich is het inzetten van buitenlandse krachten is niet verkeerd, maar het moet wel eerlijk! En er moet geinvesteerd worden in werving en opleiding in de hogere rangen.

    Ben benieuwd of het tij nog te keren valt…

    Geplaatst door: Flipje op
  • Ed Landsmeer, ik ben het met u eens tot en met. Ik heb vanaf af het begin een jongen in dienst en de tweede is gewisseld. Ik heb nog nooit zo’n lieve hardwerkende jongen aan boord gehad en daar zijn we zuinig op. En gyron crew mag aan de hoogste boom hangen, dus op het bericht van gisteren heb ik een afzakkertje genomen maar me ook kwaad gemaakt om de ongenuandceerde berichtgeving.

    Geplaatst door: ex-gyron crew op
  • @ Pjotr

    Tijdens het verlof,zodat zij niet voor een minder crimineel bedrijf konden gaan werken.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Alleen dat deel over het achterhouden van de dienstboekjes snap ik niet.
    Dienstboekje moet toch aan boord zijn, bijgehouden worden door de schipper?
    Bij controle moet ik ze tenminste altijd tonen, als ze achter worden gehouden zou de schipper (en de politie) toch direkt nattigheid moeten voelen en om opheldering vragen bij kantoor?
    Dan weet je toch direkt dat er iets niet goed gaat?

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Het is dat ik moet varen,anders had ik een flesje champagne open getrokken.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ex-Gyron crew
    Natuurlijk heb je gelijk,maar het laat onverlet dat er misbruik word gemaakt van mensen die geen keuzen of kant op kunnen. voor hen is geld waar ze hele families mee onderhouden dat gun ik ze van harte.
    Maar hier hebben we de mondvol over buitenlanders maar we zijn er niet vies van om er misbruik van te maken.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • toch even een kantekening. Wij zijn zelf bij deze maatschappij begonnen. de jongens worden met minimale afspraken aan boord gezet en je ziet maar wat je doet. Dus het aantal uren wer heeft de schipper altijd nog zelf in de hand en moet je jezelf aankijken in de spiegel.
    Ze tekenen een contract voor 8 maanden, waar moeten ze anders heen in die tijd dan aan boord.
    Of ze mogen buurten, winkelen of weet ik wat ligt weer in de handen van de schipper zelf. De meeste zijn wel zo trouw dat ze doen wat je zegt. Dus ook nu kijk zelf even in de spiegel. En als laatste is deze 400 dollar min het voorschot van 350 euro wat ze contant aan boord krijgen.
    Nog steeds lang niet genoeg en daarom zijn wij al weer jaren gewisseld van bureau, maar schuttevaer wees toch eens wat correcter in de berichtgeving.
    Dat deze man is opgepakt lijkt mij meer dan logisch, nu pas. Hij geeft niks om de jongens zelf en heeft het vooral druk met zijn eigen geld tellen, maar er zijn door zijn gebrek aan regels de schippers die ze te lang laten werken.

    Geplaatst door: ex-gyron crew op
  • Gyron maakt alleen (maar wel heel graag)gebruik van vraag uit de markt dat zijn de echte schuldigen.
    En hoe kunnen Filipijnen op de binnenvaart matroos zijn.je hebt op de Filipijnen geen binnenvaart alleen zee en kustvaart en daar mag je maar 1 jaar vaartijd van meenemen, dus moeten ze een b.diploma
    halen of nog 2jaar vaartijd als deksman en dan is de room er al weer af.
    400 dollar per maand is ongeveer wat internationaal is afgesproken voor personeel in de
    zeevaart om erger te voorkomen maar.
    Maar nu word er nationale wetgeving mee ontdoken.
    Lees ook eens de column verkeerde keuzes.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Het werd eens tijd!
    Nu hopen dat ze ook eens doorpakken!

    Geplaatst door: Flipje op

Reageer

Hof maakt weg vrij voor claims Filipijnse matrozen | Schuttevaer.nl

Hof maakt weg vrij voor claims Filipijnse matrozen

De directeur van uitzendbureau Gyron Crew BV is dinsdagavond 17 april in zijn woonplaats Werkendam gearresteerd door de Directie Opsporing van de Inspectie SZW. Hij wordt verdacht van uitbuiting (‘een vorm van mensenhandel’) in de Nederlandse binnenvaart. Diezelfde dag deed het Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch in hoger beroep uitspraak in een civiele zaak, waarin drie Filipijnse matrozen van Gyron Crew tienduizenden euro’s achterstallig loon eisen.

Filipijnse matrozen in Weekblad Schuttevaer
  • Directeur Gyron Crew opgepakt voor uitbuiting in binnenvaart
  • Hoog loon voor vergunningen, lager loon voor matrozen zelf

Door

Dirk van der Meulen

De aanhouding van de 40-jarige Werkendammer werd vorige week vrijdag bevestigd door het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie (OM) in Rotterdam. Er zullen volgens het OM meer aanhoudingen volgen in dit onderzoek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (57)

  • ik vind dat jullie de binnevaart kapotmaaken
    iedereen die filopinos heeft je moet in de toekomst kijken straks hebben we alleen filipijnen matroosen en geen schippers meer
    uitgestorven neem en leerlingmatroos die later een vaarbewijs haald en dat is pas toekomst en niet filipijnen die komen aaleen om geld teverdienen om de heele vanmielie te onderhouden en alse ze genoeg hebben komenze niet meer lekere toekomst

    Geplaatst door: pidol op
  • @werkendammer, u weet als geen ander dat dit niet deugt. De en na de andere aanhouding zegt genoeg. Voor een verhoor met die verstande dat er helemaal niets aan de hand is “geen bewijzen toch” zit je geen 14 dagen EN word mevrouw….. niet ook aangehouden. Een ieder die het denkt te weten die reageerd op die wijze dat het nu aan de schippers ligt, en onder de prijzen doorgaat. Blijf bij de les en wacht het af.

    Geplaatst door: Skipper op
  • heeft hier iemand zich druk gemaakt om de arbeidsomstandigheden op een chineese werf,nee want het casco was lekker goedkoop.arbeidsomstandigheden bij apple ,nee ook niet want een i pad is gewoon leuk.ik kan nog veel dingen opnoemen ook van de binnevaart .begrijp me niet verkeerd ik hoop dat deze jongens krijgen waar ze recht op hebben.maar veel mensen hier hebben net als ik die al deze producten ook koopt boter op hun hoofd ,en moeten hier nu niet net of ze roomser zijn dan de paus .

    Geplaatst door: m op
  • Er is pas een studie geweest bij onze oosterburen die zegt dat te lage lonen de zelf vernietiging de economische deelmarkt veroorzaakt. Dat is de grote kern van dit verhaal. Vergunningen worden al vaker ingetrokken als blijkt dat het fout zit Dus zijn geen bewijs van goed gedrag op zich.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Voor dat geld heb je dus wel 2 mensen aan boord.
    Niet 1 want als deze naar huis gaat komt er een ander.
    Oostblokkers kosten ongeveer 4200 euro.

    Maar deze zullen ook wel weer zakken met hun prijs , niet de mensen zelf maar het uitzendbureau.
    Mijn verhaal raakt kant nog wal?
    Ik begrijp dat jij wel kan tellen maar niet kan rekenen.

    Geplaatst door: Betbetweter op
  • @Betbetweter, Jou verhaal raakt kant nog wal. Een filippijnse jongen kost de schipper aan een uitzendbureau rond de €3400 per maand. Dat het bureau “zijn” mensen onderbetaald zegt nog niet dat de inleners goedkoop uit zijn. “We nemen flippo’s aan boord” het zijn ook mensen van vlees en bloed! Dit is een wond die al jaren etterd, al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel CONCLUSIE, wie de schoen past trekt hem aan.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Als elke binnenvaart ondernemer zijn werkelijke kosten per jaar nou eens uitrekent en dat deelt door de dagen dat hij werk heeft, en nou eens dat per dag gaat vragen dan zijn de poppen aan het dansen.
    Stel je hebt gemiddeld 2500 euro per dag nodig om alles te betalen.
    Maar dan ook echt alles ook je afschrijving.
    En je hebt maar door de band genomen 200 dagen werk dan moet je dus in die 200 dagen 4560 euro per dag opvaren.

    Maar dat gaan we niet doen we schrijven niet af.
    We nemen flippo’s aan boord.
    Varen onderbemand 24/7
    Doen alles wat god verboden heeft.
    En proberen meer werk te hebben als de buurman en doen net of alles goed gaat.

    Alles en iedereen rekent alles door naar de klant als iets duurder word maar de binnenvaart ondernemer niet.

    Vooral doorgaan zo

    En nu vooral zeggen ik kan het voor minder per dag

    Geplaatst door: Betbetweter op
  • Allereest: types die filippijnen van 400 dollar per maand in orde vinden, jullie hoeven echt de achtergronden en redenen niet te geven, want de voordelen voor de werkgever ziet iedere deksman in ons mooie beroep. Als de jongens met nieuwe koppelverbanden en 135 meters het op die manier moeten doen, zijn ze eigenlijk dus gewoon failliet, economisch en moreel. Ze hebben 1 mazzel: het is crisis en er is (nog) geen bank die zwaargefinancierde nieuwbouw aan de ketting legt, met alle verliezen van dien. We zullen zien hoe lang ze het vol gaan houden met personeel dat een net nederlands loon betaald moet worden

    Geplaatst door: betweter op
  • het is niet ieder voor zig god voor ons alle

    Geplaatst door: bob stant op
  • Geachte heer A d. Breejen,

    Dank voor dit veelzeggende betoog. Zeer verhelderend zijn vooral uw zienswijzen die u hier verwoordt. Ik mag toch hopen dat niet alle ca. 300 scheepvaartbedrijven die u aanhaalt er precies zo over denken.

    Mag ik u er echter op wijze dat de door u aangevraagde vrijstelling mede is afgegeven op de veronderstelling; dat er in de hele EU + Zwitserland geen enkele matroos te vinden was die voor u wilde werken. Nu ik u zo lees, zou ik dat dat nog bijna gaan geloven ook. Blijft onverlet dat als dit zaakje in meerdere instanties door de rechterlijke macht wordt bekrachtigd. Dat dan ook diverse overheidsinstanties, danwel -dienaren zich met de vingers tussen de deur gaan vinden. En ook dat wordt dan weer op een veelzeggende wijze duidelijk, ook ondanks het overbekende Pikmeer-arrest.

    Vanuit mijn standpunt valt het echter op dat er meer zaken niet kloppen in de binnenvaart. De uitzendburo’s zoeken (en vinden!) met grote regelmaat stuurlieden/2de kapiteins voor minder dan € 10,- bruto per uur, op basis van 12 uren(alleen te schrijven op werkdagen). Het valt op dat zelfs grote tankvaart-rederijen (mineraal én Chemie) via bijvoorbeeld Abdemar, dit een hele normale beloning vinden. Ik denk dat de schoonmaker op kantoor van de fam. Z.-man een hoger bruto loon per uur heeft.

    Ik wens eigenaren c.q. reders in de binnenvaart dan ook een prettige wedstrijd, met het bemannen van hun varende werkplekken. Nu en in de komende jaren.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Een werknemer in loondienst, in de binnenvaart. op
  • Daar alleen kan liefde wonen,Daar alleen is ’t leven goed,Waar men stil en ongedwongen,Alles voor elkander doet, (Fijn gevoel om te weten dat hieronder je collega’s zijn!!!!!)

    Geplaatst door: karel op
  • @Rienk Abrahamse, dank je bent hart verwarmend

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Beste loesje en flipje 4 matrozen? Ook zij pakten zwartgeld aan van gyroncrew manilla.Per saldo waren werden ze zeer royaal betaald. Zij zijn geen zielegge filipijnen zij hadden ruzie gekregen en haalden zo hun gelijk.WIE BUIT WIE UIT?

    Geplaatst door: anton op
  • @Loesje, er zijn velen die dit niet willen inzien. Er is willens en wetens misbruik gemaakt van TWV’s. Dubbelle contracten laten tekenen, met het contract uit Manilla een TWV aangevraagd en het contract wat blanco was in Delft ingevuld met zeer lagen lonen. De bewijzen liggen er wel degelijk zo ook de uitspraak van de rechter van vorige week.

    Geplaatst door: Skipper op
  • .in dit land ben je onschuldig tot het tegen deel is bewezen.?
    Ja voor de wet wel ja.
    Als ik iets steel en niemand kan het bewijzen dan heb ik toch wat gestolen en ben ik daar schuldig aan.
    Degene waar ik het van gestolen heb heeft het niet meer.
    Ook al zijn er geen bewijzen van dat ik het gedaan heb.

    Zolang als ik nog steeds over de marifoon hoor van,
    Nee joh lekker makkelijk die flipo’s je neemt ze aan boord en je gooit er een baal rijst bij.
    Is er gewoon iets goed fout in de binnenvaart.

    En nee dit is niet op alle schepen met die jongens aan boord.

    Geplaatst door: Jantje op
  • al deze mensen die hier zo,n grote mond hebben zouden eens na moeten denken.in dit land ben je onschuldig tot het tegen deel is bewezen.en dan kun je nu wel allerei beschuldigingen in de lucht gooien ,maar dan heb je als het gewoon niet waar is heel wat uit te leggen ,dat heet dan valsbeschuldigen dat is zeker zo erg ,en nee ik ben geen werkendammer heb ook geen fillipijn aan boord,vind alleen dat sommige mensen op heel veel artikeltjes hun stempel willen drukken

    Geplaatst door: el cdv etc moe op
  • @Subaru rijder en @kapitein hebben allebei gelijk.
    Het gaat ook niet over een dorp of religie en niet over incest of waar de betere ondernemer vandaan komt.
    Concurrentie voer je door innovatie scholing of samenwerken in welke vorm dan ook, maar niet over de rug van het personeel.
    Daarom is het eigenlijk ook beschamend dat er nog
    steeds geen fatsoenlijke CAO is voor het personeel.
    Dan voorkom je dit soort toestanden.
    Want het is toch weerzinwekkend wat er over elkaar
    word geschreven terwijl dat helemaal niet nodig is.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • @subaru rijder, lees het artikel eerst voordat je dingen zegt die nergens op slaan. De werkwijze van dat bureau van onderbetalingen en dubbelle contracten daar gaat het over

    Geplaatst door: Kapitein op
  • Nu kun je als NL schipper, 8 maanden per jaar in het buitenland XX werken, voor een 10 x hoger CAO loon dan in NL.
    Je kan het goed treffen en wat minder goed, betreft arbeid omstandigheden.
    Je doet dit meerdere jaren, je huis is afgelost en je kinderen kunnen studeren.
    Zou het jou toch worst wezen, hoe het zit betreft CAO in dat buitenland?

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Kijk kapitein, dit is nou een typisch voorbeeld dat hoge bomen veel wind vangen. Als je ergens als eerste mee komt loop je de grootste kans dat er ergens iets misgaat.
    Maar het probleem is dat er nog bewezen moet worden dat het mis is gegaan!!!
    Als er nou gedacht wordt dat er op deze manier de familie Kornet enige angst ingeboezemd wordt dan hebben al deze instellingen het helemaal mis. Hij zal gewoon doorgaan, want hij heeft wel papieren van al deze instellingen ontvangen die getekend en in orde zijn, daarom kon hij ook zeggen dat het klopt.
    we zullen wel zien waar het schip strand.
    Misschien kunnen zijn vrouw en kinderen wel even een steuntje in de rug gebruiken, niet zo leuk he als je man en vader achter de spijlen zit en wordt zwart gemaakt door jan en alleman die net doet of ze opeens overal verstand van hebben.

    Geplaatst door: werkendammer op
  • Ik zou mijn eigen schamen als er zoiets over mij geschreven zou worden. Ten alle tijden heeft de heer Kornet gezegd dat alles in orde is/was. Voor de zoveelste maal is hij opgepakt en zit hij vast. Invallen in oktober vorig jaar zijn gedaan, toch beweren er dat er geen stront aan de knikker is. Er zijn meerdere bureau’s waar dit niet aan de orde is zouden die dan toch in orde zijn? Zet ons alle toch aan het denken.

    Geplaatst door: Kapitein op
  • @j.pieters

    Waarom werken deze jongens zo hard en doen ze meer dan wat eigenlijk nodig is?
    En trekken ze je werk haast uit je handen?
    Ze zijn bang dat ze hun baantje kwijt raken.

    Maar als ze onder elkaar zijn hebben ze het wel over die beul van een schipper waar ze het vel van hun handen moeten schuren.

    En wat is er mis met even een half uurtje een peukje roken?

    Het is 2012 hoor.
    Of zitten we in een werkkamp tussen 1940 1945?

    En voor de Werkendammers de binnenvaart was er al toen Werkendam nog moeras was, dus zonder Werkendam was het ook allemaal wel gelukt.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Wat een gezeur hier weer zeg…..als iedereen zich nou eens met zijn eigen zou bemoeien zou de binnenvaart er toch al een heel stuk beter uitzien.
    Niemand gunt het licht in een ander zijn ogen he,
    Als die Gyron echt vekeerd is,word de heer kornet vanzelf achter tralies gezet.

    Dat gelul dat filipijnse matrozen worden afgebeuld is ook een stom verzinsel.

    Wij varen nu 3 jaar met filipijnse jongens,op een 24uurs 24/7 tanker. De jongens hebben doorgaans de ztaredagmiddags en zondags vrij,tenzij er geladen of gelost word of sluizen enz….. MAAARRRRRR

    Zodra er op de vrije dagen gewerkt word,krijgen ze een door de weekse dag gewoon een dag vrij,en/of ze krijgen een paar tientjes om de wal aan te gaan etc…
    Verder als er snachts gewerkt word worden de uren volledig overdag ingehaald door rusttijd.Winters werken ze van 9:00 tot 16:00
    Zomers uur langer
    Nu snap ik ook wel dat er op andere schepen mischien meer gevraagd word van de boys,maar ze hebben tot nu toe elk jaar voor augustus het hele schip in de lak staan,incl waterproofen. En dan vraag je je af huh? maar dan moeten ze wel veel meer gewerkt hebben,nee dat komt omdat deze jongens je niet lopen te belazeren als je in de woning zit,of achter een hoekje stiekem een half uur peuk gaan roken,nee deze jongens werken keihard,en ik vind dat deze jongens ook gewoon een eerlijke kans hoiren te krijgen in de Binnenvaart.
    En doorstromen naar kapitein of stuurman?? Dat willen ze zelf vaak niet eens.

    Geplaatst door: j.pieters op
  • Die andere Directeur moest nu eens reageren “Ronald Lafeber” Waar is het NEN-certificaat?? Waarom die andere twee concurenten de afgrond in werken?? Lees alle verhalen op schuttevaer van gyron, dan zult u zeker versteld staan wanneer dit allemaal is begonnen. ZIJ zijn fout, en dat moet gestaft worden, iedere filippijnse matroos die onder betaald of zelfs ergen die niet alles betaald heeft gekregen moet MET een schadebedrag erboven op betaald worden door deze boeven. Is het bewijs boven tafel van de verdachte fijten, voor lange tijd de bak in, JAZEKER, beide directeuren.

    Geplaatst door: Kapitein !! op
  • @Pjotr bedankt. Ik wilde er ook nog aan toe voegen dat het me ook al jaren steekt dat Nederlandse matrozen in de zeevaart en visserij maar 1 jaar vaartijd mogen meenemen als zij voor hun gezin dichter bij huis zuiden willen zijn, maar op deze manier die weg word af gesneden,terwijl vaak hun ervaring zeer groot is en sturen op kanaal en rivier nu ook weer niet al te moeilijk is om te leren. bovendien is het de vraag of ze überhaupt wel in de stuurhut mogen komen op veel schepen.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • @Peter Watje, nee, jou onderschrift geeft duidelijk aan wie je bent, en of je wel echt peter heet of Pjotr of Kees enz…

    @Ed Landsmeer, ik denk dat u hier een raak punt heeft, t duurt te lang voor de jinge jongens en de schippers eer je er voor de bemanningsregeling echt wat aan hebt.
    Misschien kunnen ze het wel eerder, maar dan mag het nog niet, dus …..laat maar, hier zou wat meer coulance in mogen!

    Geplaatst door: Pjotr op
  • erg flauw hoor van de mensen die der eigen naam er niet onder durven zeggen echt stelletjes grote watjes.

    Geplaatst door: peter op
  • De achterlijkheid zit hem in de wetgeving omtrent
    Vaartijd en diploma-eisen.
    Een jongen van 16 moet of eerst 3 jaar vaartijd of 1 jaar en een voorschot diploma halen voor hij als matroos mag gaan varen vervolgens moet hij 1 jaar varen om vol matroos te worden,en dan als er niks tussen komt mag hij volwaardig meedraaien als Vmtr
    Dan is hij inmiddels 20 jaar vind een meisje aan de wal en is weg.
    In het andere geval als een Ned.jongen er achter komt dat hij 3 of 4 jaar voor Jan met de korte achternaam moet varen en in die zelfde tijd een doctoraal kan halen, hij ook afhaakt.
    Blijft over (sorry dat ik het zeg)een paar kneuzen
    die na hart leren geen stage plek krijgen.
    Beter zou zijn dat zoon jongen op de kleine binnenvaart gelijk als matroos kon beginnen voor
    minimum loon van een 16 of 17 jarige aan boord leren en bij goed gevolg door vloeien naar de duw
    of rijn vaart, Zo als het honderden jaren is gegaan. Nu krijg je een professor matroos die te duur is voor de kleine vaart en te eigenwijs voor
    grote vaart en die dus niemand wil hebben.
    Het gevolg is dat iedereen andere wegen zoekt met
    buitenlands personeel waar vandaan dan ook met onduidelijk papieren en herkomst van vaartijd.
    Zo kan ik nog wel even door gaan, maar mijn ergernis is al jaren dat gezonde Ned.jongens die willen varen dat onmogelijk word gemaakt.
    VOC mentaliteit weet u nog wel?

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • De vraag om buitenlandse matrozen zal in de toekomst alleen maar groter worden.
    Want iedere weldenkende Nederlandse jongeman die droomd van een toekomst in de Nederlandse binnenvaart,zal na het lezen van dit forum voor een andere maatschappelijke carriere.

    Geplaatst door: Marco op
  • Jammer dat er zo gereageerd wordt. er klinkt een hoop frustraties in door. Andere schippers voelen zich blijkbaar bedrogen door schippers met fillipijnse matrozen, omdat ze denken meer kwijt te zijn. Anderen denken te weten waarvoor filipijnse matrozen hier zijn en funderen hun mening daarop. Wanneer je niet zelf werkt met een flilipijn en je er niet in verdiept hebt moet je ook geen algemene opmerkingen maken.
    De reden waarvoor de directeur bij Gyron is opgepakt is duidelijk. Hij heeft 2 contracten opgesteld en daarmee werkvergunningen gekregen, terwijl de matrozen niet kregen uitbetaald waarop ze recht hadden. Dit heet valsheid in geschrifte en oplichting. Of dit zo is wordt nu onderzocht en moet bewezen worden.
    Dat veel filipijnen blij zijn dat hij in de bak zit, zegt wel iets. Op de filipijnse fora wordt druk hierover gesproken. Voor hen is het te hopen dat er snel duidelijkheid komt. Want er zijn nog steeds matrozen in nederland zonder sofinummer. Iedere schipper met een filipijnse matroos in dienst moet dit gewoon uitzoeken, want dan weet je vast of jouw matroos hier wel of niet kan blijven.

    Dat deze matrozen zijn genomen door de schipper omdat ze zo lekker goedkoop zijn is gewoon onzin. Velen malen hebben we geadverteerd voor een hollandse jongen. Ze reageren gewoon niet!! Of we hebben er 1 gehad van 28 jaar, die gewoon een heel andere mentaliteit had. Vond alles onzin aan boord, schoonmaken niet nodig, want het werd toch weer vies. Nu hebben we een matroos gevonden die goed bij ons past. Heeft dezelfde mentaliteit, geniet van het leven hier aan boord en geniet van het gezin. Toevallig komt hij van de flilipijnen. Hoeft hier niet te werken om zijn hele familie te onderhouden, want hij komt niet uit een arme familie. Hij werkt hier om zijn toekomst aangenamer te maken. Nog 10 jaar hier werken en hij heeft alles wat zijn hartje begeert + voldoende geld om zijn kinderen te laten studeren voor ook een goede toekomst.
    Ja dat is slecht voor de nederlandse binnenvaart, want hij wordt hier geen eigen ondernemer. Ja hij neemt de plek in van een toekomstige schipper. Maar wij zijn zover dat dat dan maar moet gebeuren. De schippers willen zelf geen goede bedrijfstak. Ze kunnen zich niet organiseren, samenwerken, aansluiten bij een bond en daar door geen goede CAO verkrijgen. Dus deze tak is al ten dode opgeschreven, als er geen verandering in komt. Dus zij we nu blij met ons personeel en wat de toekomst brengt??? dat blijft verborgen en dan beraadslagen we ons dan wel weer.
    Ik hoop wel dat het recht nu zal zegevieren. Dit in het belang van de filipijnse werknemers in de binnenvaart. Dat heeft niets te maken met werkendammers, stokers of andere personen. Filipijnen zij niet dom of achterlijk. Ze lezen ook schuttevaer.nl en weten ook wat hun rechten zijn en daarom komen ze daar nu ook voor op!!!

    Geplaatst door: elly op
  • Het gaat hier om ambtelijk molens die langzaam draaien maar een wals worden die door gaan. Filippines zijn het leidend voorwerp het hadden net zo goed anderen kunnen zijn. De wet heeft het doel de zwakkere te beschermen. Werknemers hebben al veel geregeld maar bij de namaak ZZpers zijn moet de wet noch beter worden. Da krijg je echte ondernemers. Dat is volgens mij de samenvatting van deze schrijfmail.

    Geplaatst door: Harrie op
  • meneer den breejen zelf vaart ook een spul werkendams
    construktie ook geen zelf standig ondernemer.
    misschien 5% eigenaar.
    maar daar zijn er de laatste jaar zoveel van .van inde vaart gekommen
    maar die flippo.s hebben recht op nederlands minium.loon.
    plus vakantie geld plus vrij reizen en etensgeld.
    maar ze krege maar 400.00 dollar.per maand en dan 8 maanden betalen en andere 4 maanden niks.
    neem ze zelf in dienst. met werkvergunning.
    laat daar geen crimmineel tussen zitten.
    laat ze gewoon 6 maanden aanboord. 6 maanden thuis. of 3 maanden aanboord en 3 maanden thuis
    met door betalimg loon.of zo iets.wat ze met hun geld is voor hun.of wie ze daar van onderhouden.
    maak niet uit
    maar dat is bij een hoop niet gecalculeert.
    MAAR DE INSTANTIE DIE DEZE VERGUNNING HHEFT VERLEEND ZIT OOK FOUT>DAT WORD VERGETEN>
    en ook ieder een werktijden aanboord erg flexibel
    even dit nou dat nog even. en s nachts even vastmaken.of om de zoveel uur een sluis,ga zo verder.
    deze arbeids bureau.s geen toegevoegde waarde,
    voor de binnenvaart. en dure buraeus.
    5 flipo.s indienst en een riant inkommem
    net als bevrachters. 2 schepen in delen per
    ook in riant inkommen.

    Geplaatst door: ik op
  • Heren ,
    Als ik zie wat ik betaal voor een Flip dan kan ik niet zeggen dat ik goedkoper uit ben zeker niet als ik het vergelijk met een normale Hollandse jongen.
    Ik praat voor mezelf als ik zeg dat hij bij ons als we niet varen vrij is en niet hoeft te werken, dat het bij anderen anders is omdat die 7 dagen varen dat kan zijn maar ik hoor ook collega’s met Hollandse jongens die minder kosten dan wat ik kwijt ben per mnd.
    En de man en vrouw ondernemers dan die vrijdags alleen varen of te veel varen moeten die ook opgepakt worden en afgezeken worden nee mensen jullie zijn een stelletje moraalridders die niet alleen omdat het zo slecht is voor de binnenvaart lopen te mouwen maar ook omdat jullie de laatste tijd geen klote verdienen (net als ik trouwens) want ik kan mij niet herinneren toen het zo goed ging met de markt dat deze discussie gevoerd is hier.
    Maar goed het is praten tegen altijd dezelfde beterweters die het goed voor elkaar hebben en nooit onder de vracht varen en die nooit een uur telang varen ( over valse concurrentie gesproken) dus soms moet je de wijste zijn maar soms kan ik dat ook weer niet als ik die onzin lees hier

    Gr. À d B

    Geplaatst door: ÀVd Breejen op
  • Hr. den Breejen wil maar gezinnen in de Filippijen brood op de blank geven. Dit ten koste van ons sociaal voorzieningentelsel. Hoevelen zitten hierdoor zonder werk; niet omdat ze niet willen werken maar omdat men ze te duur vind?
    Dit is gewoon een neergaande spiraal. Steeds goedkopere bemanningsleden leiden aanvankelijk tot kostenbesparing. De scheepseigenaar biedt daarmee zijn klanten goedkopere vrachttarieven aan. Uit concurrentieoverweging worden anderen gedwongen hieraan mee te doen. De scheepseigenaar wint (verdiend) hier uiteindelijk niets mee. Men ziet dit kennelijk niet door het korte termijn denken. Deze “slimme jongen” die nu opgepakt is probeert met zijn constructies door de mazen van de wet te glippen. Het lijkt erop dat de mazen voor hem net te klein zijn. Wij hebben in west-Europa een sociaal vangnet met allerlei uitkeringsvoorzieningen. Dat moet betaald worden. Door constructies als hier bedoeld wordt dit ondermijnd. Het kan hier ook goedkoper als je allerlei uitkeringen gewoon afschaft. Verder mag je de leefomstomstandigheden in de Filippijnen niet vergelijken met bijv. Nederland.

    Geplaatst door: guus op
  • Inderdaad, eindelijk wordt er opgetreden.We glijden af , hier, in onze sector Binnenvaart.Een goed wapen hietegen is toch altijd ,dat wergevers en werknemers zich allemaal organiseren en zich inzetten voor een normale bedrijfsvoering en arbeidsomstandigheden.Henny

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • Ik heb twee Roemenen in dienst die 1550 euro netto verdienen en het kan uit, dus misschien doen die mensen die slechts 400 dollar aan een Filippino kunnen betalen, wel iets verkeerd

    Geplaatst door: betweter op
  • In de eerste plaats vind ik Guus groot gelijk hebben
    In de tweede plaats als iemand als Den Breejen zo\’n taal uitslaat heeft hij van het ondernemerschap niks begrepen.
    En in de derde plaats ben ik 35 jaar onafhankelijk
    ondernemer maar wens me niet neer te leggen bij asociaal gedrag om korte termijn winst.
    En in de vierde plaats heb je misschien gelijk om
    te protesteren tegen de opmerking over incest,maar
    om je afkomst te etaleren geeft ook geen blijk van ondernemerschap.
    Verder hoop ik dat ieder tot bezinning komt, maar dit moest ik even kwijt.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Beste Arie,

    Graag zou ik even bij je in het gangboord komen staan maar het is een beetje ver.Ben benieuwd hoe het voelt. Er wordt een hoop geschreven en gedaan maar waar het op neer komt is dat degene die gepakt is wel degene is die het zogenaamd allemaal zo goed weet en vooraan in de kerk zit op zondag. Toch geen wonder dat er dan praatjes komen? Je kan je beter druk maken dat je van die man afraakt dan dat hij jullie naam nog meer verziekt. Je gaat dan toch niet als klein ventje je eigen verdedigen als er de waarheid wordt gesproken? Ze staan namelijke al lange tijd op een soort “zwarte lijst” in de scheepvaart. Niet alleen in de binnenvaart maar ook in de zeevaart.

    Suc6 met verdedigen van je plaatsgenoot.

    Geplaatst door: Jan Bestevaer op
  • Hr den Breejen kiest een andere invalshoek dan waarom het artikel gaat. Dat de persoon die is gearresteerd een slimme jongen is geloof ik best. Niets op tegen; want daar draait ook de economie vaak op. Waar het om gaat is dat deze mensen volgens de wettelijke normen sterk onderbetaald worden. Niets op tegen dat er op de Filippijnen 100 mensen hiervan mee-eten. Dat deze mensen zo lang van huis zijn is daar gewoon. Ik heb naaste familie die tijdelijk in Singapore woont. Die hebben, zoals alle buitenlanders daar, een Filippijnse aupair die maar om de 2 jaar naar huis gaat. Die wordt wel volgens de daar geldende normen goed betaald en heeft acceptabele werktijden en vrije tijd. Daar wordt zelfs op gecontroleerd.

    Maar terug naar hier.Volgens de website van Gyron Crew zijn alle arbeidsvoorwaarden volgens het recht van de Republiek Singapore. Ik vraag mij af of dat kan voor een persoon die in de Europese Unie is te werk gesteld. Verder lost het niets op om om deze wijze (tijdelijk) geld te besparen. het is begonnen met Luxemburg. Daarna oost_Europeanen. Mooi voor de scheepseigenaar en vooral uitzendbureaus. Maar wat gebeurd er! De kosten worden lager. Men gaat elkaar met lagere vtacttarieven beconcurreren. Ook dat gebeurd met deze Filippijnen. Uiteindelijk verdiend de scheepseigenaar hier niets aan en is het een neergaande spiraal. In Afrika wonen mensen die 2 dollar per dag verdienen. Is dat de volgende stap??

    Geplaatst door: guus op
  • Dit soort “zogenaamde” uitzendbureau’s moeten ze keihard aanpakken!! Elke vorm van uitbuiting, afpersing en misleiding van mensen die werken voor hun zuurverdiende geld is niet meer van deze tijd. Schande dat dit soort bedrijven in de EU kunnen bestaan.

    Geplaatst door: Rob op
  • @ Hagens

    1e alinea,Als Gyron crew het geld goed verstopt heeft en de achterstallige lonen niet kan betalen zijn de schippers de domme wegens de ketenaansprakelijkheid.
    2e alinea.Het is nu eenmaal wet dat men in de binnenvaart volgens de NL wet moet betalen,anders kan morgen Philips ook wel argumenteren dat de chinezen in China de televisies tegen lagere lonen in elkaar zetten en dit voor nl ook eisen.
    3e alinea. de 40 uur en Adolf haalde ik erbij op de reactie van een 40 uurs werkweek die naar uw eigen zeggen ook niet van toepassing is,en Als iemand schrijft dat “”niet alles slecht is”” denk ik inderdaad altijd aan dat soort spreuken.
    En simpel zat,als ze altijd aan boord zijn hebben ze ook recht op een fatsoenlijke vrije tijds regeling,en niet 8 maanden tegen minimum loon werken en dan 4 maanden op eigen kosten thuis,waarbij dingen als vakantiegeld of pensioen al helemaal taboe zijn.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • De man is gearresteerd, en nog niet veroordeeld, mag dit wel gebeuren en er volgt een boete, hoop ik toch dat de Fillipijnse mensen die bij de schippers aan boord waren alsnog hun achterstallige loon krijgen, en niet over de rug van de schippers die al betaald hebben.
    Voorts vraag ik mij af waarom men wel in de zeevaart voor een appel en een ei mag werken, en in de binnenvaart niet.
    En meneer de Vette haal Adolf er niet bij en die 40 uur, dat kan niet in sommige beroepen, let wel een visserman is ook pas Vrijdag thuis tot Maandag, mensen die uitgezonden worden naar het buitenland zitten ook na hun werktijd die langer als 8 uur per dag is in een hotelkamer en niet bij moeders de vrouw, natuurlijk vind ik 8 maanden van je familie weg belachelijk, en je kiest er niet zelf voor, je moet wel als je aan de geeuwhonger ligt.
    Hopelijk gaan de andere uitzendburos netter om met onze Fillipijnse medemensen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Er zijn in Nederland nog twee uitzendbureau’s die met Filipijnen werken en de zaak gewoon wél goed geregeld hebben. Die niet hun zakken lopen te vullen over de rug van onwetende werknemers en zogenaamd onwetende werkgevers. Het kan dus wel. Iedere schipper die het laatste jaar, na de ophef om de bestuurlijke boete, met Gyron Crew in zee is gegaan, heeft willens en wetens zijn verantwoordelijkheid niet genomen. Als je het goed voor hebt met je personeel, neem je ze zelf in dienst en regel je de rompslomp ook zelf of je zorgt dat je met een bonafide uitzendbureau werkt, dat aan kan tonen dat de inlenersaansprakelijkheid zoveel mogelijk ingedekt is.

    Geplaatst door: Gerard op
  • Beste mensen hou nou toch een keer op met afgeven op alles en iederen die met filipijnen werkt.Ik vaar zelf met 2 aanboord en hebben het prima naar de zin,worden niet onderbetaald (ik weetbeter)en werken 8 uur per dag.Zo gaat bij een hele hoop collega’s Gyroncrew doet niet alles goed ok maar er zijn ook goede dingen word niet alles vermeld.

    Geplaatst door: anton op
  • als we nou voor betere tarieven gaan varen dan kennen we het personeel tenminste ook gewoon een normaal loon betalen.

    Geplaatst door: toppie op
  • @ ex Gyron crew

    Er is niets mis met een hard werkende Filipijn,er is iets mis met de betaling daarvan,en alle smoesjes van 40 uur en mee-eten,we weten hoe het in onze branche werkt.
    Dus gewoon vrije tijds regeling en normaal betalen,dan is er niets mis mee.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Wat is er mis met een gemotiveerde hardwerkende, vrolijke filippijn voor 40 uur in de week? Wat nou uitbuiten?? Ik kan mij niet herinneren dat ik 40 uur in de week werkte als matroos. En dat ik zaterdag en zondag samen met mijn medematroos achterop eet, hou toch op met iedereen over een kam te scheren.

    Ex-gyron crew

    Geplaatst door: ex-gyron crew op
  • Tja

    Als ik al lees “ik heb nog nooit zo’n lieve hardwerkende jongen gehad”dan denk ik verrekte uitbuiters! Je wilt gewoon personeel die ja en amen zeggen en geen “lastige”nederlander!
    Hte is seimpel uitbuiterij en niks anders.

    Ik wil niet alles over een kam scheren en zullen best wel hele goeie arbeidsverhoudingen tussen zitten maar de meerderheid kan die nog wel in de spiegel kijken!

    Geplaatst door: Joep op
  • Het is makkelijk te werken met onderdanige jongens.. yes captain, oké captain. En altyd lachen . Ook als ze s’nachts om het uur uit hun bed gehaald worden. Maaarrrr gaan deze jongens ooit goede schippers worden? Is het niet het onvermogen van de “paticulier en een enkele rederij” om te zorgen voor een doorstroom van intelligent en kansrijk personeel. Al jaren geen CAO, aflopend pensioenfonds, etc. En vooral niet nadenken over een ander systeem van opleiding voor de hogere rangen.

    Op zich is het inzetten van buitenlandse krachten is niet verkeerd, maar het moet wel eerlijk! En er moet geinvesteerd worden in werving en opleiding in de hogere rangen.

    Ben benieuwd of het tij nog te keren valt…

    Geplaatst door: Flipje op
  • Ed Landsmeer, ik ben het met u eens tot en met. Ik heb vanaf af het begin een jongen in dienst en de tweede is gewisseld. Ik heb nog nooit zo’n lieve hardwerkende jongen aan boord gehad en daar zijn we zuinig op. En gyron crew mag aan de hoogste boom hangen, dus op het bericht van gisteren heb ik een afzakkertje genomen maar me ook kwaad gemaakt om de ongenuandceerde berichtgeving.

    Geplaatst door: ex-gyron crew op
  • @ Pjotr

    Tijdens het verlof,zodat zij niet voor een minder crimineel bedrijf konden gaan werken.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Alleen dat deel over het achterhouden van de dienstboekjes snap ik niet.
    Dienstboekje moet toch aan boord zijn, bijgehouden worden door de schipper?
    Bij controle moet ik ze tenminste altijd tonen, als ze achter worden gehouden zou de schipper (en de politie) toch direkt nattigheid moeten voelen en om opheldering vragen bij kantoor?
    Dan weet je toch direkt dat er iets niet goed gaat?

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Het is dat ik moet varen,anders had ik een flesje champagne open getrokken.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ex-Gyron crew
    Natuurlijk heb je gelijk,maar het laat onverlet dat er misbruik word gemaakt van mensen die geen keuzen of kant op kunnen. voor hen is geld waar ze hele families mee onderhouden dat gun ik ze van harte.
    Maar hier hebben we de mondvol over buitenlanders maar we zijn er niet vies van om er misbruik van te maken.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • toch even een kantekening. Wij zijn zelf bij deze maatschappij begonnen. de jongens worden met minimale afspraken aan boord gezet en je ziet maar wat je doet. Dus het aantal uren wer heeft de schipper altijd nog zelf in de hand en moet je jezelf aankijken in de spiegel.
    Ze tekenen een contract voor 8 maanden, waar moeten ze anders heen in die tijd dan aan boord.
    Of ze mogen buurten, winkelen of weet ik wat ligt weer in de handen van de schipper zelf. De meeste zijn wel zo trouw dat ze doen wat je zegt. Dus ook nu kijk zelf even in de spiegel. En als laatste is deze 400 dollar min het voorschot van 350 euro wat ze contant aan boord krijgen.
    Nog steeds lang niet genoeg en daarom zijn wij al weer jaren gewisseld van bureau, maar schuttevaer wees toch eens wat correcter in de berichtgeving.
    Dat deze man is opgepakt lijkt mij meer dan logisch, nu pas. Hij geeft niks om de jongens zelf en heeft het vooral druk met zijn eigen geld tellen, maar er zijn door zijn gebrek aan regels de schippers die ze te lang laten werken.

    Geplaatst door: ex-gyron crew op
  • Gyron maakt alleen (maar wel heel graag)gebruik van vraag uit de markt dat zijn de echte schuldigen.
    En hoe kunnen Filipijnen op de binnenvaart matroos zijn.je hebt op de Filipijnen geen binnenvaart alleen zee en kustvaart en daar mag je maar 1 jaar vaartijd van meenemen, dus moeten ze een b.diploma
    halen of nog 2jaar vaartijd als deksman en dan is de room er al weer af.
    400 dollar per maand is ongeveer wat internationaal is afgesproken voor personeel in de
    zeevaart om erger te voorkomen maar.
    Maar nu word er nationale wetgeving mee ontdoken.
    Lees ook eens de column verkeerde keuzes.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Het werd eens tijd!
    Nu hopen dat ze ook eens doorpakken!

    Geplaatst door: Flipje op

Reageer