Opinie: De Binnenvaart Top 100

Door Frank Galle, ondernemer in de binnenvaart

Het transitieproces nadert zijn voltooiing. In de komende weken kunnen de  bestuurders en leden van de bonden in de Nederlandse binnenvaart hun instemming met het ‘Rapport De Korte’ over de eenwording van de binnenvaart gaan uitspreken. De jaarvergadering van de CBOB volgende week is de eerste van die gelegenheden. Wij zien dan deze zomer gebeuren waar onze sector zo lang naar heeft uitgezien: de geboorte van die ene sterke organisatie… of niet?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Het moge duidelijk zijn dat 100 bestuurders in de toekomst wel erg veel is.
    Maar dat er voor iedereen werk is zal ook blijken.
    Alleen zullen er stoelen gewisseld worden en dat is nodig.
    Dat is binnen elke organisatie waar veranderingen plaats vinden.
    wij dringen er bij onze organisatie sterk op aan om samen te werken met de BBU en dat doen ze ook.
    Er zitten van beide zijden VO leden in die tussen hun werk heel veel tijd besteden aan het tot stand komen van een organisatie.
    Rienus de Korte heeft een goede ploeg bij elkaar om de zaken op Rails (water) te krijgen.
    Laat dat doem denken eens even achterwegen en probeer er het positieve van te zien.
    Laat het in ieder geval zo snel mogelijk een gezicht naar buiten worden,dat is goede reclame voor ons.
    Neem een voorbeeld aan de Acht tv afleveringen,ik kom steeds meer mensen tegen die er vragen over stellen of hun verbazing uitspraken wat de binnenvaart is en kan.
    Dat is positive reclame!!!!!!
    MVG
    Piet Schapers
    Fixut Maris

    Geplaatst door: Piet Schapers op
  • Wacht met spanning het rapport van de groep de Korte af. Ik ben voor één organisatie die de belangen van de binnenvaart ondernemers behartigd. Ik ben tegen een keten breede organisatie. Er zijn teveel verschillende commerciële belangen. De belangen van bankiers, bevrachters, uitzendbureaus en reders zijn niet altijd mijn belangen. Als je met zijn alle op één canapé gaat zitten lopen de binnenvaartondernemers grote risico’s dat ze er binnen de kortste keren voor liggen. Wens verder zoals altijd, iedereen veel wijsheid toe.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Als dit initiatief leidt tot één centraal geleid en overkoepelemd orgaan voor de binnenvaart-ondernemer en dat orgaan tevens als een “branche” organisatie fungeert, ontstaat er eindelijk iets dat ECHT gaat zorgen voor verbetering van de economische positie van de binnenvaartondernemer.

    Ik ben erg benieuwd!

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Geachte Allemaal,

    Na veel wikken en wegen en de nodige informatie tot mij te hebben genomen is het mij duidelijk dat deze opzet een kans van slagen heeft. Niet alleen op korte termijn, maar ook zeker op lange termijn. Zonder al mijn vuile was buiten te hangen kan ik uw allen verzekeren dat het ook in mijn bedrijf niet altijd koek en ei is en, wat mij betreft, het in de toekomst prettig zou zijn dat ik netjes mijn aflossing, rente, afschrijving en brood kan verdienen. Daarom zou het wenselijk zijn dat er meer transparantie en overzicht in veel zaken zouden komen. Om dit te bereiken moeten niet alleen de varende ondernemers samen klonten maar ook verladers en bevrachters hierin betrokken worden want alleen dan is er openheid over afspraken omtrent vrachtpenningen en voorwaarden aangaande vervoerde vrachten. We moeten niet vergeten dat de onderlinge concurrentie bij bevrachters ook geen goede invloed heeft op de vrachtontwikkeling en dit transitie comité dat hiermee kan ondervangen, en wij als binnenvaart dit ook kunnen controleren, maar ook elkaar hiermee kunnen controleren. Hiermee bedoel ik niet dat we prijsafspraken moeten maken als binnenvaart maar dat prijs onderbiedingen hiermee hopelijk wel tot het verleden behoren. Ik vaar zelf chemie en mineraal producten en kan niet buitenom bevrachters werk aannemen omdat de zogenaamde majors geen directe zaken doen met de binnenvaart maar alleen met tussenpersonen omdat deze meer schepen in kunnen delen dan de particuliere schipper. Verder is in samenwerking met schuttevaer ook veel te halen op gebied van nautisch technische zaken want een branche kan beter voor velen uit één mond spreken dan voor één uit vele monden. Alleen dan krijg je de deur open bij bijvoorbeeld de politiek of andere overheids organisaties. We moeten over onze eigen schaduw en ego’s heen stappen om een betere toekomst voor onze bedrijfstak te crëeren in een organisatie waar iedereen in zit die zijn of haar centen verdient in of aan de scheepvaart.
    Ik heb ook zeker de wetenschap niet in pacht maar kan misschien met deze reactie een positief bijdrage leveren. Hiermee geef ik dan ook mijn steun en aanmelding aan het transitiecomité.

    A.J.Faasse
    Dissidentia BV

    Geplaatst door: A.J.Faasse op
  • Vanaf het begin van dit proces ben ik nauw betrokken geweest bij en een groot voorstander van dit proces, maar vanaf het begin tot dit bericht toe begrijp ik niet waarom er vanuit het CBRB keer op keer provocerende en stemmingmakerige uitlatingen gedaan worden waarvan men vooraf weet dat deze verkeerd kunnen vallen.
    Wanneer ik als voorstander hier ook nu weer mee geconfronteerd word, kan ik de meer gereserveerden in de BBU geen ongelijk geven om vooral zorgvuldig te werk te gaan en niet het proces te laten manipuleren.
    Vanuit de BBU, die overigens veruit de grootste is, hoor ik berichten over wederzijds respect en op basis van gelijkwaardigheid onderhandelen!
    Nu inhoudelijk: Dhr. Kraaijeveld heeft vanaf het eerste moment benadrukt dat de bestaande organisaties zich niet moeten opheffen omdat veel leden trouw zijn aan hun vereniging/bond.
    Wanneer deze fuseren moeten ze zichzelf opheffen en dan verlies je gegarandeerd veel leden. Dat is niet gewenst en ook niet nodig wanneer je de fusie vervangt door federatief samenwerken. Dan kan iedereen trouw blijven aan zijn/haar organisatie en het doel om met één stem als varende ondernemers te spreken kan toch bereikt worden.
    Dat is iets wat wél een brede steun krijgt en door iedereen gedragen kan worden.
    En wat de gereserveerde bestuursleden betreft, zij vertegenwoordigen hun achterban en dienen zich te verantwoorden aan hun leden. Dat is geen dwarsliggen of egoïstisch gedrag maar verantwoordelijkheid nemen. Goed bedacht en doordacht kan deze federatie dan uiteindelijk wel slagen.

    Op persoonlijke titel
    Jan Blonk ms Princess

    Geplaatst door: Jan Blonk ms Princess op
  • Zeer juist gezegd BBu lid.
    Structuur als de cbrb brengt alleen herrie in de tent. Wat is binnenvaart breed? Werkendam, Maasbracht groep, Veka groep, Scheepsmakelaarsverening enz enz.
    Gaan we die allemaal in één vereniging stoppen?
    Wat mij betreft niet.
    Alleen één sterke organisatie voor VARENDE ONDERNEMERS IN DE BINNENVAART. Die in overleg gaan met andere markt partijen niet meer en niet minder. André Fase m.s. Vectare

    Geplaatst door: A. Fase op
  • BBU lid, dit is de wereld op z`n kop. Wij met 880 leden moeten naar de pijpen dansen van die 150 varende leden van het CBRB. Samenwerken prima, samengaan op deze wijze niet.

    Geplaatst door: Obama op
  • Als ik het goed lees wil de CBRB niet samenwerken volgens een federatie model, zo als de anderen organisaties deel nemen in de BBU. Daar om moet er iets nieuws komen, dan kunnen de 800 leden van de BBU zich schikken naar de mening van een minderheid met een veel breder belang dan alleen varende ondernemers hier zit ik niet op te wachten als BBU lid.

    Geplaatst door: BBU lid op
  • Beste allemaal,

    Alle reactie`s overzient kom ik tot èèn conclusie. De trein die Kraaijeveld een enorme duw gegeven heb, moet maandag tot stilstand komen. Dit proces gaat niet zorgvuldig genoeg en levert het ons meer verlies dan winst. Verder sluit ik me aan bij Dhr Meeusen.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • Federatie (samenwerken)werkt niet volgens dhr Galle daarom moet men maar samengaan. Gaat het dan wel werken als het word opgedrongen van boven af? Laat de leden van het cbrb maar eens zien dat men wil samenwerken in de BBU.
    Bij het cbrb lopen ze volgens mij allemaal aan de halsband van de bevrachter, ze durven niet eens zich onafhankelijk van bevrachters en diensverleners op te stellen in een gezamelijke groep die alleen uit varende ondernemers bestaat binnen de BBU. Dat zijn zeker de bestuurders met een zwaargemoed op hun eigen verzand eilandje met een eigen bloedgroep daar bij het cbrb.

    Geplaatst door: jan op
  • CBRB-VO leden: de hand van de BBU is al een hele tijd uitgestoken naar uw zijde, wordt lid van de grootste dan zal deze alleen maar groter worden, probleem opgelost zou ik zeggen..

    Geplaatst door: – op
  • Het bovenstaande verhaal leidt tot een regelrechte fusie. Toch is het soms beter om te komen tot andere vormen van samenwerken. Fuserende organisaties houden namelijk door de kracht van de fusie op te bestaan. Niet iedereen lijkt zich dat goed te realiseren, maar ook niet iedereen zal dat accepteren. Het is daarom van belang om tot een bewuste keuze te komen. Op dit moment papagaait iedereen elkaar na en hoor je de veel te hoge verwachtingen van een ketenbrede brancheorganisatie luid verkondigt. Maar als straks deze club niet slagvaardig optreedt ten behoeve van de varende ondernemer vanwege de veelheid aan tegengestelde belangen zijn de grootste voorstanders het eerste vertrokken. Men realiseert zich te weinig dat dit fusieplan op zich de problemen in de binnenvaart niet zal kunnen oplossen. Voorstanders zouden zich dat bewust moeten zijn en de torenhoge verwachtingen moeten temperen. In plaats daarvan wakkert men het vuur, via de media, juist aan om vooral snel tot het beoogde doel te komen. Dat moet er toe leiden dat de BBU zich opheft en deel wordt van de CBRB, maar dat noemen we dan BLN. Dit laatste wordt natuurlijk in alle toonaarden ontkent, maar wie verder kijkt dan zijn neus lang is, ziet dat het straks die kant op gaat. Natuurlijk moeten we openstaan voor samenwerking, maar welke organisatorische en juridische vorm voor deze samenwerking het meest geschikt is, is uiteraard afhankelijk van het doel van de samenwerking en de intenties van de samenwerkende partijen. Vaak verzuimen partijen om deze zaken eerst ten opzichte van elkaar duidelijk te krijgen en stort men zich in allerlei discussies over de vorm. Het zou mij verstandig lijken als partijen wat meer tijd nemen om naar elkaar toe te groeien in plaats van zoveel druk op de ketel te zetten dat straks het schip wel moet stranden in het zicht van de haven.

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • De leden van een organisatie kiezen een bestuur zo als bijvoorbeeld de CBOB die bestaat uit varende ondernemers, van klein tot groot van beunschip tot containerschip. Een betere afspiegeling kun je niet krijgen hier word ieder zijn mening te minsten gehoord het is een steeds groter groeiende club, wat wil je nog meer. Waarom een organisatie die veder van zijn leden af komt te staan. Men komt daar samen in de BBU met een gezamelijk standpunt naar buiten namens 800 leden, maar nu zijn er 150 van de cbrb, heb ik vernomen die niet op zo een manier willen samen werken die zelfs niet op de federatiefen manier, maar alleen samen met bevrachters in een nieuwe club een soort cbrb plus. Als men dat gaat doen heulen met bevrachters onder een naam ben ik snel weg bij de BBU als lid.

    Geplaatst door: jansen op
  • Heren bestuurders,

    U heeft ondertussen genoeg tijd besteed aan praten over een transitie. Laat zien dat u de slagvaardigheid van een ondernemersorganisatie heeft.

    Mijn vertrouwen heeft u om de verschillende belangen op een juiste manier te kunnen vertegenwoordigen in 1 sterke stem naar buiten toe!

    Eric van Dam
    VOF Sympathie Shipping

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • En als het aan mij ligt, wordt het maandag, Cbob plus.

    Geplaatst door: Piet op
  • De cbob gaat as maandag van 17 naar 14 bestuursleden,dat is ca15%. Als iedereen dit doet hebben we er al 15 minder.

    Geplaatst door: andre leeuwestein op
  • Dat hebben wij niet samen veroorzaakt, maar een klein gedeelte, met als hoofdschuldige de bank. Die moet nu lef tonen en een gedeelte tegen de dijk leggen, dat is de enigste oplossing om van die overcapaciteit af te komen. Het fuseren tot een organisatie zal op dit punt ook geen resultaten opleveren. En als het wel zo is, leg mij dan maar uit hoe.

    Geplaatst door: Jan op
  • “Ik ontmoette een brede consensus: we hebben teveel schepen. Dat hebben wij samen veroorzaakt, dat moeten we samen oplossen. Drie jaar verder is er niets gebeurd.”

    Drie jaar later is er niets VERANDERD. Er is wel veel gebeurd, laat de ervaring van die periode een basis zijn voor de te volgen weg.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • Na 29 jaar lid te zijn geweest en twee jaar ongeorganiseerd zijn wij opnieuw lid geworden van een branche organisatie om een signaal
    af te geven dat wij voorstander zijn van één belangenorganisatie voor de binnenvaart.
    De huidige structuur van organisaties vinden wij onvoldoende effectief, een nieuwe structuur is noodzakelijk om de gehele binnenvaart beter te bedienen.
    Wij menen dat een meerderheid van de leden voorstander is, ook en misschien wel JUIST een meerderheid van de ongeorganiseerden welke hun interesse zijn verloren
    na hun ervaringen met de slecht functionerende gevestigde orde.
    Het moment is aangebroken dat de “100 bestuurders” zich moeten gaan schikken naar de wensen van de leden en de behoefte van de binnenvaart.
    De organisaties, en wat ons betreft die ene organisatie is van de leden, zij bepalen de koers!
    Wij danken en steunen Dhr. Galle n.a.v. dit ingezonden stuk en de werkgroep de Korte voor hun specifieke inzet in dit proces.
    Tenslotte hopen wij op breed draagvlak van onze collega’s op dit forum zodat een duidelijk signaal wordt gegeven.

    Fam. Pikaart
    Shipping Factory BV

    Geplaatst door: Hans Pikaart op
  • Frank,

    Loop niet te hard van stapel, jij verkoopt de pels voordat de beer geschoten is.

    Geplaatst door: Hagens [ha,ha,ha] op

Reageer

Opinie: De Binnenvaart Top 100 | Schuttevaer.nl

Opinie: De Binnenvaart Top 100

Door Frank Galle, ondernemer in de binnenvaart

Het transitieproces nadert zijn voltooiing. In de komende weken kunnen de  bestuurders en leden van de bonden in de Nederlandse binnenvaart hun instemming met het ‘Rapport De Korte’ over de eenwording van de binnenvaart gaan uitspreken. De jaarvergadering van de CBOB volgende week is de eerste van die gelegenheden. Wij zien dan deze zomer gebeuren waar onze sector zo lang naar heeft uitgezien: de geboorte van die ene sterke organisatie… of niet?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Het moge duidelijk zijn dat 100 bestuurders in de toekomst wel erg veel is.
    Maar dat er voor iedereen werk is zal ook blijken.
    Alleen zullen er stoelen gewisseld worden en dat is nodig.
    Dat is binnen elke organisatie waar veranderingen plaats vinden.
    wij dringen er bij onze organisatie sterk op aan om samen te werken met de BBU en dat doen ze ook.
    Er zitten van beide zijden VO leden in die tussen hun werk heel veel tijd besteden aan het tot stand komen van een organisatie.
    Rienus de Korte heeft een goede ploeg bij elkaar om de zaken op Rails (water) te krijgen.
    Laat dat doem denken eens even achterwegen en probeer er het positieve van te zien.
    Laat het in ieder geval zo snel mogelijk een gezicht naar buiten worden,dat is goede reclame voor ons.
    Neem een voorbeeld aan de Acht tv afleveringen,ik kom steeds meer mensen tegen die er vragen over stellen of hun verbazing uitspraken wat de binnenvaart is en kan.
    Dat is positive reclame!!!!!!
    MVG
    Piet Schapers
    Fixut Maris

    Geplaatst door: Piet Schapers op
  • Wacht met spanning het rapport van de groep de Korte af. Ik ben voor één organisatie die de belangen van de binnenvaart ondernemers behartigd. Ik ben tegen een keten breede organisatie. Er zijn teveel verschillende commerciële belangen. De belangen van bankiers, bevrachters, uitzendbureaus en reders zijn niet altijd mijn belangen. Als je met zijn alle op één canapé gaat zitten lopen de binnenvaartondernemers grote risico’s dat ze er binnen de kortste keren voor liggen. Wens verder zoals altijd, iedereen veel wijsheid toe.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Als dit initiatief leidt tot één centraal geleid en overkoepelemd orgaan voor de binnenvaart-ondernemer en dat orgaan tevens als een “branche” organisatie fungeert, ontstaat er eindelijk iets dat ECHT gaat zorgen voor verbetering van de economische positie van de binnenvaartondernemer.

    Ik ben erg benieuwd!

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Geachte Allemaal,

    Na veel wikken en wegen en de nodige informatie tot mij te hebben genomen is het mij duidelijk dat deze opzet een kans van slagen heeft. Niet alleen op korte termijn, maar ook zeker op lange termijn. Zonder al mijn vuile was buiten te hangen kan ik uw allen verzekeren dat het ook in mijn bedrijf niet altijd koek en ei is en, wat mij betreft, het in de toekomst prettig zou zijn dat ik netjes mijn aflossing, rente, afschrijving en brood kan verdienen. Daarom zou het wenselijk zijn dat er meer transparantie en overzicht in veel zaken zouden komen. Om dit te bereiken moeten niet alleen de varende ondernemers samen klonten maar ook verladers en bevrachters hierin betrokken worden want alleen dan is er openheid over afspraken omtrent vrachtpenningen en voorwaarden aangaande vervoerde vrachten. We moeten niet vergeten dat de onderlinge concurrentie bij bevrachters ook geen goede invloed heeft op de vrachtontwikkeling en dit transitie comité dat hiermee kan ondervangen, en wij als binnenvaart dit ook kunnen controleren, maar ook elkaar hiermee kunnen controleren. Hiermee bedoel ik niet dat we prijsafspraken moeten maken als binnenvaart maar dat prijs onderbiedingen hiermee hopelijk wel tot het verleden behoren. Ik vaar zelf chemie en mineraal producten en kan niet buitenom bevrachters werk aannemen omdat de zogenaamde majors geen directe zaken doen met de binnenvaart maar alleen met tussenpersonen omdat deze meer schepen in kunnen delen dan de particuliere schipper. Verder is in samenwerking met schuttevaer ook veel te halen op gebied van nautisch technische zaken want een branche kan beter voor velen uit één mond spreken dan voor één uit vele monden. Alleen dan krijg je de deur open bij bijvoorbeeld de politiek of andere overheids organisaties. We moeten over onze eigen schaduw en ego’s heen stappen om een betere toekomst voor onze bedrijfstak te crëeren in een organisatie waar iedereen in zit die zijn of haar centen verdient in of aan de scheepvaart.
    Ik heb ook zeker de wetenschap niet in pacht maar kan misschien met deze reactie een positief bijdrage leveren. Hiermee geef ik dan ook mijn steun en aanmelding aan het transitiecomité.

    A.J.Faasse
    Dissidentia BV

    Geplaatst door: A.J.Faasse op
  • Vanaf het begin van dit proces ben ik nauw betrokken geweest bij en een groot voorstander van dit proces, maar vanaf het begin tot dit bericht toe begrijp ik niet waarom er vanuit het CBRB keer op keer provocerende en stemmingmakerige uitlatingen gedaan worden waarvan men vooraf weet dat deze verkeerd kunnen vallen.
    Wanneer ik als voorstander hier ook nu weer mee geconfronteerd word, kan ik de meer gereserveerden in de BBU geen ongelijk geven om vooral zorgvuldig te werk te gaan en niet het proces te laten manipuleren.
    Vanuit de BBU, die overigens veruit de grootste is, hoor ik berichten over wederzijds respect en op basis van gelijkwaardigheid onderhandelen!
    Nu inhoudelijk: Dhr. Kraaijeveld heeft vanaf het eerste moment benadrukt dat de bestaande organisaties zich niet moeten opheffen omdat veel leden trouw zijn aan hun vereniging/bond.
    Wanneer deze fuseren moeten ze zichzelf opheffen en dan verlies je gegarandeerd veel leden. Dat is niet gewenst en ook niet nodig wanneer je de fusie vervangt door federatief samenwerken. Dan kan iedereen trouw blijven aan zijn/haar organisatie en het doel om met één stem als varende ondernemers te spreken kan toch bereikt worden.
    Dat is iets wat wél een brede steun krijgt en door iedereen gedragen kan worden.
    En wat de gereserveerde bestuursleden betreft, zij vertegenwoordigen hun achterban en dienen zich te verantwoorden aan hun leden. Dat is geen dwarsliggen of egoïstisch gedrag maar verantwoordelijkheid nemen. Goed bedacht en doordacht kan deze federatie dan uiteindelijk wel slagen.

    Op persoonlijke titel
    Jan Blonk ms Princess

    Geplaatst door: Jan Blonk ms Princess op
  • Zeer juist gezegd BBu lid.
    Structuur als de cbrb brengt alleen herrie in de tent. Wat is binnenvaart breed? Werkendam, Maasbracht groep, Veka groep, Scheepsmakelaarsverening enz enz.
    Gaan we die allemaal in één vereniging stoppen?
    Wat mij betreft niet.
    Alleen één sterke organisatie voor VARENDE ONDERNEMERS IN DE BINNENVAART. Die in overleg gaan met andere markt partijen niet meer en niet minder. André Fase m.s. Vectare

    Geplaatst door: A. Fase op
  • BBU lid, dit is de wereld op z`n kop. Wij met 880 leden moeten naar de pijpen dansen van die 150 varende leden van het CBRB. Samenwerken prima, samengaan op deze wijze niet.

    Geplaatst door: Obama op
  • Als ik het goed lees wil de CBRB niet samenwerken volgens een federatie model, zo als de anderen organisaties deel nemen in de BBU. Daar om moet er iets nieuws komen, dan kunnen de 800 leden van de BBU zich schikken naar de mening van een minderheid met een veel breder belang dan alleen varende ondernemers hier zit ik niet op te wachten als BBU lid.

    Geplaatst door: BBU lid op
  • Beste allemaal,

    Alle reactie`s overzient kom ik tot èèn conclusie. De trein die Kraaijeveld een enorme duw gegeven heb, moet maandag tot stilstand komen. Dit proces gaat niet zorgvuldig genoeg en levert het ons meer verlies dan winst. Verder sluit ik me aan bij Dhr Meeusen.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • Federatie (samenwerken)werkt niet volgens dhr Galle daarom moet men maar samengaan. Gaat het dan wel werken als het word opgedrongen van boven af? Laat de leden van het cbrb maar eens zien dat men wil samenwerken in de BBU.
    Bij het cbrb lopen ze volgens mij allemaal aan de halsband van de bevrachter, ze durven niet eens zich onafhankelijk van bevrachters en diensverleners op te stellen in een gezamelijke groep die alleen uit varende ondernemers bestaat binnen de BBU. Dat zijn zeker de bestuurders met een zwaargemoed op hun eigen verzand eilandje met een eigen bloedgroep daar bij het cbrb.

    Geplaatst door: jan op
  • CBRB-VO leden: de hand van de BBU is al een hele tijd uitgestoken naar uw zijde, wordt lid van de grootste dan zal deze alleen maar groter worden, probleem opgelost zou ik zeggen..

    Geplaatst door: – op
  • Het bovenstaande verhaal leidt tot een regelrechte fusie. Toch is het soms beter om te komen tot andere vormen van samenwerken. Fuserende organisaties houden namelijk door de kracht van de fusie op te bestaan. Niet iedereen lijkt zich dat goed te realiseren, maar ook niet iedereen zal dat accepteren. Het is daarom van belang om tot een bewuste keuze te komen. Op dit moment papagaait iedereen elkaar na en hoor je de veel te hoge verwachtingen van een ketenbrede brancheorganisatie luid verkondigt. Maar als straks deze club niet slagvaardig optreedt ten behoeve van de varende ondernemer vanwege de veelheid aan tegengestelde belangen zijn de grootste voorstanders het eerste vertrokken. Men realiseert zich te weinig dat dit fusieplan op zich de problemen in de binnenvaart niet zal kunnen oplossen. Voorstanders zouden zich dat bewust moeten zijn en de torenhoge verwachtingen moeten temperen. In plaats daarvan wakkert men het vuur, via de media, juist aan om vooral snel tot het beoogde doel te komen. Dat moet er toe leiden dat de BBU zich opheft en deel wordt van de CBRB, maar dat noemen we dan BLN. Dit laatste wordt natuurlijk in alle toonaarden ontkent, maar wie verder kijkt dan zijn neus lang is, ziet dat het straks die kant op gaat. Natuurlijk moeten we openstaan voor samenwerking, maar welke organisatorische en juridische vorm voor deze samenwerking het meest geschikt is, is uiteraard afhankelijk van het doel van de samenwerking en de intenties van de samenwerkende partijen. Vaak verzuimen partijen om deze zaken eerst ten opzichte van elkaar duidelijk te krijgen en stort men zich in allerlei discussies over de vorm. Het zou mij verstandig lijken als partijen wat meer tijd nemen om naar elkaar toe te groeien in plaats van zoveel druk op de ketel te zetten dat straks het schip wel moet stranden in het zicht van de haven.

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • De leden van een organisatie kiezen een bestuur zo als bijvoorbeeld de CBOB die bestaat uit varende ondernemers, van klein tot groot van beunschip tot containerschip. Een betere afspiegeling kun je niet krijgen hier word ieder zijn mening te minsten gehoord het is een steeds groter groeiende club, wat wil je nog meer. Waarom een organisatie die veder van zijn leden af komt te staan. Men komt daar samen in de BBU met een gezamelijk standpunt naar buiten namens 800 leden, maar nu zijn er 150 van de cbrb, heb ik vernomen die niet op zo een manier willen samen werken die zelfs niet op de federatiefen manier, maar alleen samen met bevrachters in een nieuwe club een soort cbrb plus. Als men dat gaat doen heulen met bevrachters onder een naam ben ik snel weg bij de BBU als lid.

    Geplaatst door: jansen op
  • Heren bestuurders,

    U heeft ondertussen genoeg tijd besteed aan praten over een transitie. Laat zien dat u de slagvaardigheid van een ondernemersorganisatie heeft.

    Mijn vertrouwen heeft u om de verschillende belangen op een juiste manier te kunnen vertegenwoordigen in 1 sterke stem naar buiten toe!

    Eric van Dam
    VOF Sympathie Shipping

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • En als het aan mij ligt, wordt het maandag, Cbob plus.

    Geplaatst door: Piet op
  • De cbob gaat as maandag van 17 naar 14 bestuursleden,dat is ca15%. Als iedereen dit doet hebben we er al 15 minder.

    Geplaatst door: andre leeuwestein op
  • Dat hebben wij niet samen veroorzaakt, maar een klein gedeelte, met als hoofdschuldige de bank. Die moet nu lef tonen en een gedeelte tegen de dijk leggen, dat is de enigste oplossing om van die overcapaciteit af te komen. Het fuseren tot een organisatie zal op dit punt ook geen resultaten opleveren. En als het wel zo is, leg mij dan maar uit hoe.

    Geplaatst door: Jan op
  • “Ik ontmoette een brede consensus: we hebben teveel schepen. Dat hebben wij samen veroorzaakt, dat moeten we samen oplossen. Drie jaar verder is er niets gebeurd.”

    Drie jaar later is er niets VERANDERD. Er is wel veel gebeurd, laat de ervaring van die periode een basis zijn voor de te volgen weg.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • Na 29 jaar lid te zijn geweest en twee jaar ongeorganiseerd zijn wij opnieuw lid geworden van een branche organisatie om een signaal
    af te geven dat wij voorstander zijn van één belangenorganisatie voor de binnenvaart.
    De huidige structuur van organisaties vinden wij onvoldoende effectief, een nieuwe structuur is noodzakelijk om de gehele binnenvaart beter te bedienen.
    Wij menen dat een meerderheid van de leden voorstander is, ook en misschien wel JUIST een meerderheid van de ongeorganiseerden welke hun interesse zijn verloren
    na hun ervaringen met de slecht functionerende gevestigde orde.
    Het moment is aangebroken dat de “100 bestuurders” zich moeten gaan schikken naar de wensen van de leden en de behoefte van de binnenvaart.
    De organisaties, en wat ons betreft die ene organisatie is van de leden, zij bepalen de koers!
    Wij danken en steunen Dhr. Galle n.a.v. dit ingezonden stuk en de werkgroep de Korte voor hun specifieke inzet in dit proces.
    Tenslotte hopen wij op breed draagvlak van onze collega’s op dit forum zodat een duidelijk signaal wordt gegeven.

    Fam. Pikaart
    Shipping Factory BV

    Geplaatst door: Hans Pikaart op
  • Frank,

    Loop niet te hard van stapel, jij verkoopt de pels voordat de beer geschoten is.

    Geplaatst door: Hagens [ha,ha,ha] op

Reageer